Jump to content

Få bort fakeblod


Petersson

Recommended Posts

Var på övning förra veckan och utförde ett flertal sjukvårdsmoment, flertalet av skademarkörerna hade stora blödningar och jag fick "blod" på uniformen, har suttit och gnuggat med såpa och vatten men det försvinner ej. Har även fått skosvärta vilket är lite tjötigt. Tacksam för hjälp!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag frågade på twitter och rekommendationen var att byta persedeln på förrådet. ;)

 

Normalt vid övningar med "teaterblod" är att använda därför avsedda persedlar som är kasserade för att inte förstöra dina ordinarie uniformspersedlar. Precis som att din fältuniform ej skall användas vid vapenvård och materielvård utan ske i motoroverall, motsv.

 

Du skulle kunna testa vanligt OxyClean motsvarande fläckborttagning där du förpreppar fläcken en stund innan tvätt.  

 

För skokräm skulle jag testa lite Galltvål på en scotchbrite och försöka "lyfta" utan att gnida över hela ytan. 

Hjälper inte det så lite Kemisk ren bensin på en bomulspad som du duttar med. Det brukar lösa skokräm bra. Testa på en liten yta först samt att observera att brandskyddet försämras.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/26/2019 at 1:38 PM, henke said:

Jag frågade på twitter och rekommendationen var att byta persedeln på förrådet. ;)

 

Normalt vid övningar med "teaterblod" är att använda därför avsedda persedlar som är kasserade för att inte förstöra dina ordinarie uniformspersedlar. Precis som att din fältuniform ej skall användas vid vapenvård och materielvård utan ske i motoroverall, motsv.

 

Du skulle kunna testa vanligt OxyClean motsvarande fläckborttagning där du förpreppar fläcken en stund innan tvätt.  

 

För skokräm skulle jag testa lite Galltvål på en scotchbrite och försöka "lyfta" utan att gnida över hela ytan. 

Hjälper inte det så lite Kemisk ren bensin på en bomulspad som du duttar med. Det brukar lösa skokräm bra. Testa på en liten yta först samt att observera att brandskyddet försämras.

Jag kan ju inte tvätta uniformen? Förstör jag inte tryckimpregneringen då?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Petersson said:

Jag kan ju inte tvätta uniformen? Förstör jag inte tryckimpregneringen då?

Så läge det inte är trädäcket på altanen du slänger i maskinen är det nog ingen risk att tryckimpregneringen tar skada....
Om du menar IMPREGNERINGEN så står det tvättinstruktioner i kragen som ska minska påverkarn på denna.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Uniformen går att handtvätta. Tvåltvättmedel får ej användas då det försämrar uniformens vattenavvisande förmåga. Torka på hög temperatur eller stryk den torr med strykjärn inställt på två prickar ” ··”.

 

https://www.soldf.com/personlig-utrustning/faltjacka-90-m90-jacka/

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, martinator said:

Så läge det inte är trädäcket på altanen du slänger i maskinen är det nog ingen risk att tryckimpregneringen tar skada....
Om du menar IMPREGNERINGEN så står det tvättinstruktioner i kragen som ska minska påverkarn på denna.

Dumt av mig, menar såklart impregneringen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...