Jump to content
Sign in to follow this  
JAG

Livgardet 13 säkerhetsbataljon

Recommended Posts

Hej! Skulle någon kunna förklara var 13 säkerhetsbataljonen gör? Om man gör GU där måste man väl inte bli MP?

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/insatsforband/13e-sakerhetsbataljonen/

Förbandet är försvarsgemensamt och drivs i samarbete mellan armén, marinen och flygvapnet.

I säkerhetsbataljonen verkar vi med små patruller över stora ytor för att tidigt upptäcka och kunna motverka säkerhetshotande verksamhet innan motståndaren har lyckats utföra sitt uppdrag. Förmågan att verka då det råder låg beredskap är ett framträdande drag för vårt förband.

Vi övas för att hantera de fem huvudtyperna av säkerhetshot, såväl inom Sveriges gränser som utomlands:

http://cornucopia.cornubot.se/2016/01/inga-problem-rekrytera-personal-till.html

Säkerhetsbataljonen, som formellt är förlagd till Livgardet i Kungsängen, bemannar normalt säkerhetspersonal till en rad av Försvarsmaktens anläggningar, i den mån detta inte kan hanteras av inhyrda skyddsvakter. Det handlar om vissa skyddsobjekt och bemannade baser, där det inte räcker med civila skyddsvakter, samt utryckningsberedskap och yttäckande patrullering av många obemannade anläggningar inom flygvapnet, marinen och armén

Tack, men vad gör man i realiteten då? de är väl inte ett rent MP förband? min yrkesvägledare sa att de var en av de mest fysiskt jobbiga tjänsterna?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By sincic_80
      Någon som vet vad det innebar om man 1969 tjänstgjorde i Kungsängen på Förband 31, kompani 3? Tjänstgöringens benämning och art var GU TKA, 68040.
      Behöver hjälp med att tyda dessa förkortningar, koder och avdelningar.
    • By KennyLay
      Söker lite info om omfattningen på skjutfältet i Kungsängen. Området är bokstavligen enormt, över 4000 hektar.
      Hur mycket av detta område får försvarsmakten nyttja?

Skulle man för exempel kunna köra mekaniserade övningar på området? Är det kanske rentav tillräckligt stort för 122an?
    • By Zray
      Hej!
      Jag hittar inte så mycket information om Personskyddskompaniet på Livgardet.
      Är någon här i forumet bekant med kompaniet eller så?
      Vet ni om dom är väldigt så kallade ``Operativa´´, att det åker ofta på internationella uppdrag som personskydd?
      Vad krävs för att söka till kompaniet och vet ni om dom sysslar med mer än personskydd?
    • By Dasher
      Är det någon som kan upplysa mig om vad följande är/innebär? Det enda jag vet är att de ska ha någon anknytning till traditioner/kultur vid Livgardet.

"De femtons hedersgåva", "Den äldste", och "Kronfänrik" - och då tror jag inte att det är graden major som avses.
    • By kest22
      Hej!

Jag går just nu i ettan på samhällslinje och tänker söka GMU och sedan anställning som soldat efter gymnasiet. Jag har just nu F-varning i Tyska, som jag håller på att höja till E, något som jag är säker på att jag kommer nå. Men vill ändå vara säker på att jag kan söka GMU om det skulle bli så att jag mot förmodan inte blir godkänd i Tyska, går det? Jag vet att man måste ha lägst betyg godkänd i Engelska, Svenska och Matematik, vilket jag har högre än. Men med mitt hypotetiska F i Tyska, skulle jag direkt bli utkonkurrerad? För övrigt kan nämnas att jag är aktiv inom HVU sedan 2 år tillbaks, tränar på gym 2 gånger i veckan, tränar boxning 2 gånger i veckan samt springer 8 km en gång i veckan, så har ingen dålig fysik. Jag siktar på att bli anställd på Livgardet och senare söka till Kustjägare.
      Är mycket tacksam för svar!
  • Create New...