Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted

Cga5p är väääldigt trevlig.. Den används idag utav Särskilda Beredskaps Polisen samt utav Nationella insatsstyrkan/piketen vid terrängsök men de två sistnämnda skall inom kort få en G53 (osäker på beteckningen men det är i alla fall en kort H&K i kal 5,56). Cga5p skall bara finnas hos SBP!

Posted

Hmm.......Har inte SthlmsPiketen haft G53 (ellervaddennuheter) ganska länge? Har för mig att jag såg den användas av dem i ett repotage i "Efterlyst" för ett par år sen.

Posted

Nedanstående gäller kal. 5,56mm. Givetvis använder nedannämnda styrkor även 9mm och då främst HK MP5 men även andra modeller.

Sthlms piketen har sedan länge HK53:an (kal 5,56mm).

De har även CGA5, dock verkar de inte så nöjda med CGA5.

Jag är osäker på vad som var problemet men de vari nte nöjda utan ville hellre ha M4 alt. nyare HK(läs G36).

NI har provat/använder HK53, Steyr men även CGA5,

Ett svenskt militärt specialförband (***) använder HK G36. ;)

Källa: Polis på piketen samt en militär "väl insatt" i specialförband i Sverige.

Posted

Källa: Polis på piketen samt en militär "väl insatt" i specialförband i Sverige.

Känner på mig att det kommer kretsa bilar med tonade rutor runt dig inom kort :D

:)

Posted
Nedanstående gäller kal. 5,56mm. Givetvis använder nedannämnda styrkor även 9mm och då främst HK MP5 men även andra modeller.

Sthlms piketen har sedan länge HK53:an (kal 5,56mm).

De har även CGA5, dock verkar de inte så nöjda med CGA5.

Jag är osäker på vad som var problemet men de vari nte nöjda utan ville hellre ha M4 alt. nyare HK(läs G36).

NI har provat/använder HK53, Steyr men även CGA5,

Kal. 5,56 är inom polisen ett "särskilt förstärkningsvapen". Piketstyrkorna i landet(Malmö, Göteborg, Stockholm) vill ha HK53 istället för Cga5p. En stor anledning är att man har samma arbetssätt när man hanterar vapnet vid laddning osv. som Mp5an. Man slipper då ha 2 olika förfaranden. Sen är det kanske lite andra saker som spelar in... Men inget nämnt inget glömt ;)

Sen är dem väl kanske inte helt nöjda med den korta Ak5an.....

Lite kuriosa: HK53 är bara 5cm längre än en Mp5. :D Mao liten och smidig.

Posted

Hmm,, det som ovannämnda skriver ang handhavande sättet för mp5 - hk53 är det mest övervägande argumentet till varför polisen inte går över helt till cga5p utan låter särskilda beredskapspolisen ha detta vapen. Alla inom sbp är ju (som regel) grundutbildade jägare (!?) :baskerPa: och har således en gedigen kunskap om ak5:an. (Det är vad jag hört iaf).

Har själv pillat på Cga5p och skillnaden på den och ak5d är väl färgen och att den är spärrad för enkelskott. Om nu cga5p/ak5d hade varit sämre än något annat vapen så har jag svårt för att se varför man vidarutvecklar automatkarbinen. :D

Sååå,, det var (***):s g36 som kom hem ifrån afghanistan för att dom inte höll :D

ha det !

Posted

AK5D kom väl till när man hade 10 000 AK5or kvar att tillverka, och valde då göra en kort model. Men det är nog inte den bästa automatkarbinen som finns.