Jump to content

Ak 5/CGA5 med varianter

Guest Noupe

Recommended Posts

Hej

Jag skulle väldigt gärna en gång för alla få exakt klarhet i vad alla beteckningar och modeller av Ak 5 egentligen innebär. Är det förresten officiellt "Ak 5" eller "AK5"?

Vad jag i huvudsak undrar är följande:

Grundvapnet Ak 5 är en modifierad FN FNC. Den kallas tydligen även CGA5 efter Bofors Carl Gustav som är en gren av Bofors (eller?) som har modifierat vapnet åt FM/FMV. Stämmer detta eller är något annat företag inblandat?

Nu till beteckningarna. Är det den första grundversionen som de flesta gör/gjort lumpen med de senaste 10 åren som helt enkelt kallas Ak 5 och CGA5 (det är alltså samma sak eller?).

Vilka är exakt benämningen på vidareutvecklingarna/modifieringarna? Såvitt jag förstår finns det Ak 5B (som har SUSAT-sikte), Ak 5C (som har MIL-STD-1913 rail-systemet) och Ak 5D (som har kortare pipa och precic som C MIL-STD-1913).

Stämmer dessa modellbeteckningar och min ungefärliga beskrivning av dem? Är alla i bruk eller var några av dem bara testversioner? Vidare, vad är egentligen "CGA5C2"? Är det samma som Ak 5C eller något helt annat? Har Ak 5B/C/D motsvarande CGA5-beteckningar? (typ CGA5B/C/D -- men varför C2?) Slutligen, varför överhuvudtaget ha två beteckningar, både Ak 5 och CGA5, är inte det något förvirrande?

Och, har granattillsatsen Colt M203 överhuvudtaget något med modellbeteckningarna att göra eller påverkar denna tillsats dem inte alls?

Hoppas någon kan reda ut detta till mig, ber om ursäkt om frågan är lite rörig, men jag skulle verkligen vilka få TOTAL klarhet i detta vad gäller de olika modellerna och vad exakt de kallas officiellt. Tack på förhand och God Jul!

• Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det som jag kan hjälpa dig med är följande:

Grundvapnet är en Fabrique Nationale FNC

Som står för Fabrique Nationale Carbine

Den Svenska versionen som kallas AK5 är modiferad på ett antal punkter jämnfört mot grundvapnet.

De förändrade bland annat handskyddet, varbygeln gjordes större, tog bort 3skotts burst funktionen.

De gjorde även vapnet mer anpassat för att kunna fungera i hela Sverige

Länk till allmän info om AK5

Soldf AK5 sida

Remteks sida med info om grundvapnet

Versioner:

AK5 grundvapnet. Är i bruk.

AK5B= Ak5 med Susat sikte monterat och kindstöd på kolven. Är i bruk

Ak5C= AK5 med picany skena. Vet ej om den är i bruk. Eller om den kommer ersättas av CF.

A5CF= Ak5 som är modiferat vapen som de genomförde/r försök med för framtida modifering av vapnet. Finnes tråd om det.

AK5D= Ak5 kortat och fasta riktmedel bortfrästa på monterad skena för olika riktmedel. Skall vara i bruk

När det gäller granat tillsatsens modifering av AK5 beteckningen så gäller följande om jag ej minnes fel.

Vapnet benämnes AK5 med Granat tillsats.

Jag kan ha fel på en del av det som jag har skrivit men då får 9X19 eller ngn annan vis person gärna rätta mig.

Mvh

404 Skenberg

En följd fråga.

Om det nu är så att CGA5 bara är en annan benämning på Ak5an.

Kan man då kalla CGA5P För AK5P?

På Soldf har författaren skrivit både och.

AK5 Polisverision. Samt CGA5P. Har själv aldrig hört någon säga annat än just CGA5P. Vad gäller AK5 Standard har jag aldrig hört eller sett någon benämna vapnet som CGA5. Enda gången jag ens hört någon säga CGA5 Va just när jag kom i kontakt med P varianten.

:rockon:

Edited by Panzerfaust

404 Skenberg har i sak rätt i sin lista ovan om AK5 och dess olika modeller.

Blanda dock inte ihop CGA5P med standard AK5.

CGA5P är polisens vapen, vilket enklast kan beskrivas som en AK5D med anpassning mot polisens önskemål, (färg, riktmedel, omställare etc.)

Gällande CGA5C2 så skall denna inte blandas ihop med övriga modeller.

En CGA5C2 är en CGA5C2 och inget annat. Blandas ofta ihop med CGA5P.

Denna modell och övriga AK5 samt skillnader mellan dessa har varit uppe ett antal gånger, sök på:

CGA5P

CGA5C2

AK5CF

... så får du mera info.

Mvh

Van der Kaye

Är det någon skillnad mellan Ak5D och Ak5DF?

Dom Ak5D som skyttegruppschefer och grg-personal använder hos oss kallas Ak5DF och inte bara Ak5D

Kanske missat något men definiera gärna "oss"

Ha en bra dag

Edited by M203

404 Skenberg har i sak rätt i sin lista ovan om AK5 och dess olika modeller.

Blanda dock inte ihop CGA5P med standard AK5.

CGA5P är polisens vapen, vilket enklast kan beskrivas som en AK5D med anpassning mot polisens önskemål, (färg, riktmedel, omställare etc.)

Gällande CGA5C2 så skall denna inte blandas ihop med övriga modeller.

En CGA5C2 är en CGA5C2 och inget annat. Blandas ofta ihop med CGA5P.

Denna modell och övriga AK5 samt skillnader mellan dessa har varit uppe ett antal gånger, sök på:

CGA5P

CGA5C2

AK5CF

... så får du mera info.

Mvh

Van der Kaye

Tack för alla svar!

Jag har sökt efter det som tipsades om (det hade jag faktiskt gjort innan jag ställde frågan också :baskerPa: ) men jag har fortfarande några frågor:

1. Heter vapnet officiellt "AK5" eller "Ak 5" (dum fråga kanske, men jag vill gärna ha det svart på vitt, hittar lite olika beteckningar på försvarets egna sidor).

2. Finns det allså ingen Ak 5C just ny eftersom den bara är på försök och då heter Ak 5CF. Dvs. kommer Ak 5C först att "finnas" när vapnet har provats färdigt och börjat massproducerats (varpå försöksmodellen byter namn till Ak 5C).

3. Vad är egentligen CGA5C2? Det framgår inte klart av de inlägg jag hittade. Den ska inte blandas ihop med övriga modeller, det förstod jag, men det säger egentligen inte så mycket? Är det någon försöks-polisversion eller är det bara ett annat namn på Ak 5C/F?

Jag är helt på det klara med att den modell som polisen bestämt sig för är en variant av Ak 5D med vissa skillnader som jag är införstådd i, denna modell kallas CGA5P.

4. Vem/vilka är det egentligen som använder CGA5XXX-beteckningarna? Är det bara tillverkarna och icke-militära användare som polisen? Är det därför Ak 5 kallas CGA5 (för t.ex. polis-bruk) och är det därför det finns en CGA5C2 som inte alls används av militären utan är nåt som polisen testade innan de kom fram till att de ville ha en variant av Ak 5D som då följaktligen kallas CGA5P?

5. Ifall Ak 5C blir försvarets standardvapen (dvs. alla vapen modiferas för att bli en C) kommer då B att försvinna helt? C har ju allt som B har fast mer? Finns B överhuvudtaget i organisationen och vad är vitsen med den? Att D finns samtidigt som C (om den blir standardvapen) förstår jag eftersom vissa enheter har behov av den mindre pipan m.m., men B verkar helt överflödig, eller?

Tack igen för alla som försöker svara mig. Det uppskattas verkligen!

Dom Ak5D som skyttegruppschefer och grg-personal använder hos oss kallas Ak5DF och inte bara Ak5D

Ha en bra dag

Hos det glada pansarskyttet på Kvarn (P4)!!!

Ha en bra dag

Hur är dom utrustade?

När jag ser bilder på CGA5C2 så ploppar orden "förslag till AK5C" upp i huvet.

Eller är jag helt ute och cyklar nu? :D

/Påsen

EDIT: Har inte CGA5P bara två säkringslägen: S och P (inget A)?

Edited by Påsen

Ha en bra dag

Jag visste man gorde lumpen ett år för sent. Ak 5 CF + GRG = Jobbigt!

Och nu får ni bortskämda krakar en lättare verison? Livet är allt bra orättvist :(

Ha en bra dag

Hur är dom utrustade?

hmmmm :huh: ;)

Ha en bra dag

Hur är dom utrustade?

hmmmm :huh: ;)

Har jag missat nåt?

Jag konstaterar att Noupe ställer en hyfsat bra fråga: När Ceasar kommer ut på förband, vad händer då med Bertil? Kommer Berra'n att finnas kvar sida vid sida ungefär som i HV (Ak 4 m. OR samt Ak 4B)? Det är ju lite skillnader mellan B och C då, rent utbildningsmässigt då B bl.a. inte har C's sistaskottsspärr.

Finns det gissningar på att det blir ett förstorande sikte per skyttegrupp att montera på bössan, eller...?

Lite OT.. :)

Personligen hoppas jag att man tar bort "B" varianten helt, dels för att jag inte är så förtjust i SUSAT siktet och dels är jag inte en fan av montaget.

Jag kan inte se att den kombinationen har någon som helst fördel över en "C" modell med ett bra sikte?

:)

När jag ser bilder på CGA5C2 så ploppar orden "förslag till AK5C" upp i huvet.

Eller är jag helt ute och cyklar nu? :huh:

/Påsen

EDIT: Har inte CGA5P bara två säkringslägen: S och P (inget A)?

Jo den har ett säkringsläge A. Men för att komma åt det så måste man ta bort en insexskruv. Och det är inte svårt. ;)

Lite OT.. :huh:

Personligen hoppas jag att man tar bort "B" varianten helt, dels för att jag inte är så förtjust i SUSAT siktet och dels är jag inte en fan av montaget.

Jag kan inte se att den kombinationen har någon som helst fördel över en "C" modell med ett bra sikte?

:/

2Sharp, har du koll på vad som är ett bra sikte?

Trijicon ACOG? ELCAN? Förstoring till RPS? Testat nå'n av dom?

@Nifelhel

Är det något som Länsman har allmän kännedom om? Jag vet sen tidigare att vi diskuterade polisen och hur det har reglementerats att dom ska kontrollera verkan efter varje skott, men som sagt, är denna manipulation nå't som förekommit på ett eller annat sätt? (t.ex. NI nu i sommras, eller vilka det nu var som gick omkring med CG5P, Blackhawk Strike-västar och danskt kammo)

Edited by Tollen

@Tollen

Eeh man måste vara blind för att inte se den skruven. Dem kan skruva ut den men då begår dem oxå ett tjänstefel. Den får tagas bort efter beslut ifrån högre ort. Dock så har inte polisen använding utav automatläge i fred.

Idag används cga5p utav väldigt få enheter inom polisen, piketstyrkorna har lämnat tillbaka sina helt. NI har nu men snart inte längre.

Förstoring till rps har jag provat. Helt klart funkis men då skall det vara Aimpoints nya med Twist Mount(monteras bakom befintligt rps, förstorar x3). Comp M2 med x2,5 är inte funkis, blir skitknas på korta håll. Titta i ett förstoringsglas så förstår ni.

Trijicon ACOG har jag provat klart funkis. Men det är probs att sikta ståendes i mörkt utrymme ut på mål i ljust utrymme och tvärtom. Eftersom riktpunktens belysning jobbar på befintligt ljus runt skytten. Köper man ett sådant så bör ljusöppningen inte vara mindre än 32, 24 är bara att glömma.

ELCAN vill jag fingra på...men det verkar inte finnas några i sverige. :(

Edited by Nifelhel

Förstoring till rps har jag provat. Helt klart funkis men då skall det vara Aimpoints nya med Twist Mount(monteras bakom befintligt rps, förstorar x3). Comp M2 med x2,5 är inte funkis, blir skitknas på korta håll. Titta i ett förstoringsglas så förstår ni.

Trijicon ACOG har jag provat klart funkis. Men det är probs att sikta ståendes i mörkt utrymme ut på mål i ljust utrymme och tvärtom. Eftersom riktpunktens belysning jobbar på befintligt ljus runt skytten. Köper man ett sådant så bör ljusöppningen inte vara mindre än 32, 24 är bara att glömma.

ELCAN vill jag fingra på...men det verkar inte finnas några i sverige. :(

Har också testat Aimpoints 2x förstoring, och i det håller jag helt klart med dig (även om jag brukar jämnföra med att stirra genom ett förbannat sugrör!), även om jag inte förstår skillnaden på att ha förstoringen framför resp. bakom RPS.

Hmmm... då låter nästan Elcan eller t.o.m. SUSAT-siktet som bättre alternativ då dom har Beta- resp Tritium-ljuskällor, men det kanske är lika bra att köpa helt nytt än att sätta nya fästen på SUSAT-siktena då dom börjar bli till åren.

Har jag missat nåt?

Jag tycker mig notera en skämtsam ton, ev. pekar detta på att "utrustningen" här kan vara en referens till hur det står till med gossarnas penisar och kulor..

B)

Ok då förstår jag.

Men jag menade vad jag sa. Hur är de AK 5D som finns på Grenkomp utrustade? Endast med RPS? Eller Med andra grejer? Vilka? Bilder?

Har jag missat nåt?

Jag tycker mig notera en skämtsam ton, ev. pekar detta på att "utrustningen" här kan vara en referens till hur det står till med gossarnas penisar och kulor..

B)

Ok då förstår jag.

Men jag menade vad jag sa. Hur är de AK 5D som finns på Grenkomp utrustade? Endast med RPS? Eller Med andra grejer? Vilka? Bilder?

Tyvärr Jake... Kan inte säga nåt om den....

Kan bara säga att dom har den ute...

??

Hur kan det komma sig att du inte vet det?

Gör du inte lumpen där? Varför skrev du isåfall "använder hos oss"?

Edited by jake the snake

Försöken som rör AK5DF är inte "öppna" handlingar, därför kan man inte säga något.

Du menar att du tror att det skulle vara hemligt?

De värnpliktiga på grenkomp har ju de facto vapnen ute, så det är nog inte så hemskt hög "Clearance" på dom vapnen...............

Det är inte direkt JAS 39 Gripen vi pratar om här, utan hur ett antal vapen är konfigurerade.

??

Skrev inte att jag inte vet nåt om det... Skrev att jag inte fick säga nåt om det...

Edited by Strix

??

Skrev inte vet... Skrev att jag inte fick säga nåt om det...

Nej, du skrev "kan" vilket kan tolkas som både att du inte vet och att du inte får säga.

Den skall alltså föreställa hemlig?

:blink:

Edit: Det verkar som om jag måste uppgradera min Security clearance till minst Värnpliktig nivå

Edit 2: Och om du nu inte får säga nåt om den, varför nämnde du den överhuvudtaget egentligen?

Edited by jake the snake