Jump to content

Hemma träning

jonte72

Recommended Posts

Har lagt latmasken på hyllan och åter börja träna...... :huh:

Om man bla gör armhävningar, är det bäst att göra dem varje dag.

Eller ska man låta musklerna vila och istället köra bara var annan dag....

Tror det är lättast att fortsätta ( och inte tröttna) med sin "hemmaträning" om man gör ett 10-15 minuters pass varje dag med de vanligaste basövningarna+ hantlar mm.

Som jag har fattat så ska man vila musklerna i ca 48 h innan man tränar igen. Genom detta så hinner musklerna byggas upp igen.

Därför så råder jag dig att tärna var annan dag :huh:

Det är såpass individuellt hur lång återhämtningstid folk har. Det beror till stor del på vila/mat/muskelgrupp, som exempelvis övningen armhävning, som syftar till att stärka i första hand triceps och bröstmuskelaturen, håller du armarna tätt ihop, kommer träningen koncenteras på triceps istället för brösten, och då är återhämtningstiden mindre och vice versa. Men det man i regel kan säga, är att man inte skall träna en muskelgrupp som man har träningsvärk och ej eller överträna den genom att endast träna en och samma muskelgrupp vid varje pass.

Mvh//Mazon.

Guest Sudden

Jag har också börjat träna hemma en hel del nu. Jag kör nedanstående pass ungefär varannan dag ibland var tredje eller fjärde.

Arm-Böj 14*3

Hantlar (biceps) 18*3

Armhävningar i trappan 4*3

Ryggresningar 30*3

Situps 35*3

Jägarvila 1min*3

Upphopp 15*3

Tåhävningar 50*3

Arm-Böj är sådana som man vanligtvis kallar för armhävningar.

Armhävningar i trappan kanske inte du hajjar. Men jag hänger i våran trappa här hemma med händerna riktade från mig. Tar rätt bra på ryggen...

Antalet jag gör har jag räknat ut genom att man tar och multiplicerar antalet man klarar med 0.8 (tror jag det är). Då får man ut vad man borde köra och så gör man tre sådana set. Den metoden har jag använt på de flesta övningarna.

Detta har fungerat väldigt bra för mig. Men det är nog bäst att träna varannan dag.

Jag är ju ingen superatlet, så om nån har synpunkter på mitt schema så kom gärna med kommentarer.

Ha det! /Sudden :ph34r:

Sudden: Jag skulle köra en bättre benövning än jägarvila som bara tränar låren statiskt och därför bara gör att man blir stark i just det läget.

Sen skulle jag fixa till en roddövning också på något sätt så att du får balans på musklerna.

Guest Sudden
Sudden: Jag skulle köra en bättre benövning än jägarvila som bara tränar låren statiskt och därför bara gör att man blir stark i just det läget.

Sen skulle jag fixa till en roddövning också på något sätt så att du får balans på musklerna.

Vad kan man göra för roddövning utan att gå till gymmet då?

Har en bit till närmsta sjö också. :P

Nått förslag?

Vad finns det för övningar till låren som inte tränar dem statiskt då?

Jag kör ju upphopp också. Är inte det tillräckligt?

Tack för hjälpen!

Sudden: Vanliga knäböj funkar ju för låren, vid upphopp antar jag att du inte går lika djupt ner då det är väldigt svårt att hoppa från så långt ner som man hamnar i en snygg knäböj.

Rodd är ju bara att lasta en väska med något tungt och börja ro (Pratar om styrketräningsrodd och inte rodd i båt.).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...