Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Finland överväger att anskaffa torpeder

Recommended Posts

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/10/31/finland-overvager-att-skaffa-torpeder

 

Verkar ju vettigt, även om det måste vara alldeles speciella torpeder med målsökare som är anpassade för grunt vatten om de ska gå att använda inomskärs. Kanske en potentiell kund för den nya lätta torpeden som FMV fått i uppdrag att utveckla?

 

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-ny-latt-torped/

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denna artikel

http://www.hs.fi/kotimaa/a1414725080396?jako=1bc18a9257005f1b6c03b6c7dee17bd5

låter förstå att torpeder övervägs till nya 2020 klassen.

Artikeln nämner att 2020 fartygen skall vara minst lika stora som (avvecklade) Pohjanmaa (78 m och 1 450 t) Artikeln nämner även att en inbjudan till information skickas åt industrin redan nästa år.

 

En tidigare artikel http://www.hs.fi/kotimaa/a1413525068363

nämnde att det nu inte blir frågan om att skaffa begagnat, helt enkelt för att det inte finns skepp som fyller kravet på förmåga till gång i is.

Man hade tittat på Norska Fritiof Nansen klassen, men isförmågan räckte inte till. Man har även utbytt information med Sverige, men Visby klassen har visat sig vara för dyr.

 

Andra krav är fart, uthållighet och signaturdämpning.

 

Sannolikt blir det nybyggen på inhemskt (finskt) varv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denna artikel

http://www.hs.fi/kotimaa/a1414725080396?jako=1bc18a9257005f1b6c03b6c7dee17bd5

låter förstå att torpeder övervägs till nya 2020 klassen.

Artikeln nämner att 2020 fartygen skall vara minst lika stora som (avvecklade) Pohjanmaa (78 m och 1 450 t) Artikeln nämner även att en inbjudan till information skickas åt industrin redan nästa år.

 

En tidigare artikel http://www.hs.fi/kotimaa/a1413525068363

nämnde att det nu inte blir frågan om att skaffa begagnat, helt enkelt för att det inte finns skepp som fyller kravet på förmåga till gång i is.

Man hade tittat på Norska Fritiof Nansen klassen, men isförmågan räckte inte till. Man har även utbytt information med Sverige, men Visby klassen har visat sig vara för dyr.

 

Andra krav är fart, uthållighet och signaturdämpning.

 

Sannolikt blir det nybyggen på inhemskt (finskt) varv.

 

Intressant! Förmodar att det inte är den svenska varianten av Visby man tittat på i första hand utan en större variant av Visby. Jag trodde de nya finska MTA 2020 fartygen skulle hamna på ca 1000 ton, men som du säger så kommer de tydligen nu att hamna på en storlek ungefär som de danska korvetterna av Niels Juel-klassen. Det borde absolut gå att samordna både den finska och den svenska marinernas behov av nya ytstridsfartyg efter 2020, något som båda marinerna skulle dra nytta av i form av delad utvecklingskostnad och längre serie (vilket skulle betyda lägre styckekostnad).

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förmodar att man tittat på precis Visby klassen. Första steget var att kontrollera existerande fartyg och konstruktioner.

 

 

Den kravspes som man nu berättar om är efter att man kommit till att ingen färdig konstruktion fyller kraven eller ryms inom budget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Finska försvarsbloggaren Corporal Frisk om finnarnas behov av nya övervakningsplan. Han utvecklar även hur han ser på att SAAB nu inkluderat två st Global Eye AEW i Gripen offerten:
       
      Finnish Maritime Patrol
       
      /Per
    • By Perman
      Finska Kiisla klassen var en intressant fartygstyp och fartygen kanske kunnat vara intressanta för den svenska marinen att överta 2013 när de skulle säljas. Hade varit en utmärkt ersättning för Jägaren på västkusten (med en 40 mm pjäs och ELMA). Två enheter (Kiisla och Kurki) byggdes för finska gränsbevakningen 1984-90 (ytterligare två var planerade men beställdes aldrig). Förberedda för snabb konvertering till "attack craft, ASW craft, minelayer, minesweeper or minehunter" (enligt JFS 2009-10). Bägge fartygen överfördes till finska marinen 2004 där de användes som patrullbåtar med ubåtsjaktkapacitet. I början av 2010-talet så lades bägge fartygen i malpåse och offererades till försäljning, och 2015 skrotades de.
       
      Tittar man på wikipedias uppgifter så skiljer en hel del mellan den svenska och engelska versionen. Enl sv wiki så skiljde det 25 ton i deplacementet (270 t för Kiisla och 295 t för Kurki)  mellan fartygen och besättningen bestod av 10 man, och enligt eng wiki så var depl 280 t för bägge och besättningen bestod av 35(!) man. Kanske ligger sanningen nånstans mitt emellan?
       
      Kiisla-klass
      (sv wiki)
       
      Kiisla-class patrol boat
      (eng wiki)
       
      Kiisla-class patrol boat
       
      Ovanligt finskt örlogsfartyg i nyligen avslutade LOVISA
      (mitt inlägg på skalman.nu)
       
      /Per
    • By Perman
      http://navaltoday.com/2016/10/05/finnish-navy-minelayer-pansio-completes-mid-life-upgrade/
       
      Intressant att man i Finland fortfarande satsar på minvapnet. Uppenbarligen har den dubbla 23 mm pjäsen av typ ZU 23 mm/87 "Sergei" framför bryggan på fartygen ersatts av ett "lätt vapensystem köpt utomlands". Återstår att se vad detta innebär. Fartygen av Pansio-klass är ett slags "multi purpose" fartyg och kan förutom minutläggning i skärgården (max 50 minor) även användas som transportfartyg för underhåll av kustartilleriets anläggningar (max 100 tons last), miljöskyddsfartyg och landstigningsfartyg.
       
      /Per
    • By Perman
      Från World Naval Ships Forum:
       
      http://www.worldnavalships.com/forums/showthread.php?p=10011058#post10011058
       
      Finska gränsbevakningen har alltså beställt ett utsjöbevakningsfartyg ("OPV" på eng. för "offshore patrol vessel") ifrån STX Finland som kommer att byggas vid STX Raumas varv för leverans i September 2013. Fartyget blir 96 meter långt och 17 meter brett, och kommer att drivas med både Liquefied Nitrogen Gas (LNG) och marindiesel samtidigt. Det kommer att användas för utsjöpatrullering, gränssäkerhet och -försvar, miljöskydd, SAR ("Search And Rescue"), samt understöd av dykverksamhet. Fartyget blir även isförstärkt för att klara Östersjöns isförhållanden.
       
      Som jämförelse så är utsjöbevakningsfartygen av Tursas-klassen (de hittills största i den finska gränsbevakningen) 61,45 meter långa och 10,2 meter breda. Någon kanske misstycker att jag tar upp den finska gränsbevakningen i detta forum, men faktum är att gränsbevakningen i Finland är mycket nära knuten till den finska marinen. I uppgiften ingår att stödja den finska marinen, och de flesta fartygen är förberedda för bestyckning (oftast 2 st 23 mm kanoner i dubbellavettage typ "Sergei").
       
      http://www.shippingr...l-vessel-update
       
      http://www.worldnava...27&d=1326103620
       
      Ful men med rejäl helikopterplatta på bogen. De finska Super Puma besättningarna i gränsbevakningen tränar för övrigt regelbundet att landa på fartyg (läs: Finlandsfärjor), så det borde inte utgöra något problem. De 3 befintliga utsjöbevakningsfartygen liknar ganska mycket stora bogserbåtar och kan bogsera ganska stora fartyg vid ett haveri, men det nya patrullfartyget ser mer ut som de danska patrullfartygen av Knud Rasmussen-klassen. Dvs. ett patrullfartyg med goda sjöegenskaper för utsjöbevakning, lång räckvidd, helikopterkapacitet och möjlighet till bestyckning. Kanske nånting att skicka ner till Adenviken istället för gamla Pohjanmaa, eller kanske t.o.m. som ersättning för henne i den finska marinen?
       
      /Per
    • By Perman
      Finland finalizing Hamina-class upgrade preparations
       
      Patria to support Finnish Navy's Squadron 2000 MLU
       
      Mvh,
       
      /Per
×
×
  • Create New...