Jump to content

Recommended Posts

Posted
Är det inte dumt att ha lampa på sitt vapen. Då vet ju buset vart de skall rikta sin eld? Kanske blå saftblandare på mössan också?? :)

Uttern

Man får ju tänka på hur man exponerar ljuset, du kliver ju inte omkring med en tänd lampa högt och lågt, du använder den när du behöver.

Ett kraftigt ljussken kan blända en motståndare, vilket kan ge dig en tidslucka att skjuta och träffa där du behöver.

Posted

@Roninn.

Polisens kompetensprov är endast till för att kontrollera den enskilde polismannen/kvinnans handhavande och om dem kan träffa tavlan inom en 25cm ring(placerad i bröstkorgen) på en människoliknande tavla. Vi köper inte in 10ringade standard pistoltavlor till oss, utan endast en människoliknande överkroppsfigur.

Taktikövningar, FX och andra olika övningar ligger på enheternas skjutinstruktörer. Ordningspolisen har mer sådan övningar än tex krimjouren har.

Dem flesta som åker radiobil har mer övningstimmar på skjutbanan än vad span(civilklädda) oftast har. Många tycker att skjuta är en smutsig verksamhet och väsnas för mycket.. :)

@Heiho. Avfyrningsmotståndet varierar beroende på hur sliten pistolen är. Dock skall double action-trycket ligga runt 3-5kg och single action 1,8kg.

@Unicorn.

Det nya gummigreppet(Hogue) som var standard på de nya 226, är för "fet" för gemene polisman/kvinna. Jag har provat, trots att jag har stora händer så gillar jag den inte. Det som upplevs svårast är att komma åt magspärren. Så vi har fått till en ändring i våra leveranser, så våra levereras med standard plastkolv och så beställer vi gummigrepp separat vid behov.

Allt eftersom vissa 225or skrotas och Walthern försvinner, så kommer vi än så länge bara köpa in 226or och 239or.

@Jöjje.

Många unga instruktörer är inte bra dem heller, dem är för ovana vid skytte. Och dem skulle behöva höja sina egna nivåer avsevärt. Det jobbas dock på bättre utbildningar.. :lol:

Posted

Det hela beror som sagt på hur mycket instruktörerna engagerar sig, samt vilka möjligheter man får. Två skjuttillfällen de senaste två åren för min del (förutom all egen privat träning med egen privat ammo), INGET tillfälle med FX.

Måltavlorna är vanliga vita kartongblad ca 70*70 cm med svart cirkel på. Sen är det det övriga. När jag kom för två år sedan fanns ingen övningsammo, den var slut. Sen beställdes ny am från Italien, när den kom blev det raskt skjutförbud med ammon. När skjutförbudet hävdes så stängdes vår skjutbana för ombyggnad. ("ombyggningen" tog sedan ett halvår). Men nu äntligen finns både övningsammo och skjutbana, tyvärr börjar sommarsemestern snart så all övning är nedlagd tills i höst...

Skall man skratta eller gråta. Jo jag är ordningspolis vilket i teorin innebär att vi är dom som övar mest...

Posted
Det hela beror som sagt på hur mycket instruktörerna engagerar sig, samt vilka möjligheter man får. Två skjuttillfällen de senaste två åren för min del (förutom all egen privat träning med egen privat ammo), INGET tillfälle med FX.

Måltavlorna är vanliga vita kartongblad ca 70*70 cm med svart cirkel på. Sen är det det övriga. När jag kom för två år sedan fanns ingen övningsammo, den var slut. Sen beställdes ny am från Italien, när den kom blev det raskt skjutförbud med ammon. När skjutförbudet hävdes så stängdes vår skjutbana för ombyggnad.  ("ombyggningen" tog sedan ett halvår). Men nu äntligen finns både övningsammo och skjutbana, tyvärr börjar sommarsemestern snart så all övning är nedlagd tills i höst...

Skall man skratta eller gråta. Jo jag är ordningspolis vilket i teorin innebär att vi är dom som övar mest...

Tråkigt att höra! Här nere i Gbg är det mer uppstyrt.

Jag har hört hela historien om ammunititionen ifrån Italien, men så kan det gå med ett samnordiskt inköp. :baskerFN:

Posted
Militaryshop har ett lampsystem till pistol.

Man bytar ut magasinsbotten mot en botten med skena och monterar t.ex en Surefire i en ring som sedan fästes på denna.

Pris inkl Surefire lampa runt 1500-2000 kr,

Eftersom polisen inte skall skjuta så mycket behöver dom inte något fast lampsystem, 8 skott lär räcka. Skulle dom behöva mer eldkraft finns förstärkningsvapen att tillgå.

Och vips har heiho sparat 9000 kr x antal pistoler åt staten = fler poliser på stan som tar hand om buset :dong:  :baskerKav:

pistol2.jpgpistol.jpg

Posted

För den normale polisen funkar det nog bättre med att hålla lampan i stödhanden, under vapnet! Vad som är mycket användbart som nog inte alla har är vanliga tritsiumsikten, det är en bra början!

Vad avser ammunitionen så går det ju inte att ställa vilka krav som helst i en spec. skôtten kan ju inte vara mjuka i pistol men ändå ladda om i kpist, efter vad jag har förstått var det fabrikanter ,bla S&B, som inte ställde upp på kraven efter som de var så tokiga.

MVH Jörgen

Posted

Tritiumsikten rules framför standardsiktena.

Själv så vill jag hellre ha en lös lampa i handen än att sätta den på magasinet.

Pangpangpangpangpangklick...magbyte så är lampan borta.

Sen då?

Ska man fippla dit lampan igen eller ska man hålla magasinet/lampan i handen?

Posted (edited)

På alla nybeställningar så är tritiumriktmedel standard. Lampan på magasinet är inget bra val, det blir ett onormalt stort slitage mellan magasinet och magspärren. Vilket gör att magasinen ganska fort blir obrukbara.

@jöjje.

Det var lite miss i kommunikationen mellan beställare och amtillverkaren Fiochhi(osäker stavning). Av någon anledning tillverkade dem manteln i mässing, fast vi ville ha tombak. Samt att det har varit en del småfel med ammunititionen, patroner som saknar krut, tändhatt eller rent av har en tändhatt insatt på tvären... Men detta är nu åtgärdat...Så nästa leverans som kommer är av god kvalitet.

Det var ju ett samnordiskt inköp av övnam. Och det var väl inte den bästa organisationen, Norge har hand om upphandlingen, Finland har hand om specen och vi har leveranskontrollen... :baskerKav:

Edited by Nifelhel
Posted

det är inte så svårt att förstå av bilderna att det blir stort slitage på magasin mm, dessutom verkar den lösningen mkt utsatt för slag och annat, risken är nog tom. stor att man tappar magasinsbotten!

@Nifelhel

är skjutförbudet hävt?

MVH Jörgen

(som faktiskt sökte tjänst i fjolträsk som vapenmek hos polisen(och nästan fick den), så om det blir nogon ledig i GBG så får du tjoa till, det vore kul! Hälsa Mikael, din IPSC-skjutande kollega!)

MVH Jörgen

Posted
det är inte så svårt att förstå av bilderna att det blir stort slitage på magasin mm, dessutom verkar den lösningen mkt utsatt för slag och annat, risken är nog tom. stor att man tappar magasinsbotten!

@Nifelhel

är skjutförbudet hävt?

MVH Jörgen

(som faktiskt sökte tjänst i fjolträsk som vapenmek hos polisen(och nästan fick den), så om det blir nogon ledig i GBG så får du tjoa till, det vore kul! Hälsa Mikael, din IPSC-skjutande kollega!)

MVH Jörgen

Ja vi har inget skjutförbud. Det har väl skjutits upp några pallar med am nu.

@jöjje.

Jag ska hälsa Micke ;) Och blir det en ledig tjänst så skall jag tjoa... :angry:

Jag kan hålla kollen på fjollträsk oxå...

Posted
Militaryshop har ett lampsystem till pistol.

Man bytar ut magasinsbotten mot en botten med skena och monterar t.ex en Surefire i en ring som sedan fästes på denna.

Pris inkl Surefire lampa runt 1500-2000 kr,

Eftersom polisen inte skall skjuta så mycket behöver dom inte något fast lampsystem, 8 skott lär räcka. Skulle dom behöva mer eldkraft finns förstärkningsvapen att tillgå.

Och vips har heiho sparat 9000 kr x antal pistoler åt staten = fler poliser på stan som tar hand om buset 8-/  :Malaj:

Jag har sett det här systemet. Varför finns det? en magasinsmonterad lampa, det är ju helt barockt! Hur är det tänkt att man ska använda det i verkligheten? Man har ju bara belysning det första magasinet! Hur är det tänkt att man ska öva med det? Vid magasinsbyte så drattar man ju ut magasinet på marken, hur håller lampan för det?

Posted
Vid magasinsbyte så drattar man ju ut magasinet på marken, hur håller lampan för det?

Det beror ju lite på hur man är utbildad att byta magasin, själv tycker jag inte att det finns anledning att "fri droppa" ett magasin. Jag har helst alla magasin kvar.

Men det finns ju olika åsikter i denna fråga :)

Posted
Vid magasinsbyte så drattar man ju ut magasinet på marken, hur håller lampan för det?

Det beror ju lite på hur man är utbildad att byta magasin, själv tycker jag inte att det finns anledning att "fri droppa" ett magasin. Jag har helst alla magasin kvar.

Men det finns ju olika åsikter i denna fråga :)

Ibland gör du ett taktiskt magbyte och fortsätter att bekämpa eventuell fi. Då laddar du om genom att bara droppa maget och stoppa i ett nytt... Bara att plocka upp vid stridspaus ;)

Posted

Det är inte de norskarna som köpte in en massa odugliga kulsprutot från Turkiet som varit med i polisens amm köp?

Posted
Det är inte de norskarna som köpte in en massa odugliga kulsprutot från Turkiet som varit med i polisens amm köp?

Jo det var Norge som var med i det hela...... Kollade det på jobbet idag..

Posted

Kul att se att det finns "blåklädda kollegor"

@ronnnin jobbar du i södertörn eller?

@nifelhel mfl.

ang. belysning i mag.botten. så har ju det varit det ända alt. för polisen hitintills.

innan nya 226 kom. iaf. att dert blir hög vbelastning fattar jag men å andra sidan är väl ett mag i alla fall billigare är nytt hölster samt ny pistol med lampa?!

Snacket om att det inte räcker med ett mag. är väl ganska överdrivet också

Tittar man på antalet skjutningar som polisen varit inblandad i de senaste åren så har de flesta avlossta antingen 1 skott som varinigsskott alt. nödvärn.

Några har avlossat 2 skott och ett fåtal har avlossat fler än så..

(infon är taget från föreläsning av Johannes Knuttson som forskat på polisens skjutningar i både Norge o Sverige)

//C

Posted (edited)
Kul att se att det finns "blåklädda kollegor"

@ronnnin jobbar du i södertörn eller?

@nifelhel mfl.

ang. belysning i mag.botten. så har ju det varit det ända alt. för polisen hitintills.

innan nya 226 kom. iaf. att dert blir hög vbelastning fattar jag men å andra sidan är väl ett mag i alla fall billigare är nytt hölster samt ny pistol med lampa?!

Snacket om att det inte räcker med ett mag. är väl ganska överdrivet oxå.

Tittar man på antalet skjutningar som polisen varit inblandad i de senaste åren så har de flesta avlossta antingen 1 skott som varinigsskott alt. nödvärn.

Några har avlossat  2 skott och ett fåtal har avlossat fler än så..

(infon är taget från föreläsning av  Johannes Knuttson som forskat på polisens skjutningar i både Norge o Sverige)

//C

Fast att byta mag efter ca200skott, ja då är du snart uppe i samma kostnad som för en ny pistol, hölster och lampa. Sen är det en massa andra faktorer som spelar in varför det köps in nya pistoler. För när allt kommer omkring så är det fortfarande inte många poliser som kommer att få ut den nya 226:an.

Och att ha lampan monterad på magasinet skulle ha varit enda alternativet. Mig veterligen så har alla polismän/kvinnor 2 händer att använda. En till pistolen och en till lampan, det funkar jättebra.

Apropå antalet mag... så kan det stämma att dem inte behöver mer än ett mag med kanske högst 3patroner. Men det kan ju komma en dag som i Malexander eller en ny Flinck osv. Då kan det vara bra att vara förberedd. När man står med situationen framför sig är det försent att försöka få ut fler magasin. :(

Edited by Nifelhel
Posted

Att jämföra skjutning med tvåhandsfattning och lampa på magasinet med att hålla enhandsfattning med stöd av "ficklampshanden" är väl inte rättvist?!

Man kan ju givetvis säga att det går men vilket är enklast och därmed säkrast?

@Nifelhel missförstå mig inte jag är absolut för nya vapen och belysning, nya hölster och magasin med hög kapacitet jämfört med "3 skotts resonemanget". Men för de allra flesta poliser som inte tillhör prioriterade enheter som NI, piketen, hundförare eller diverse span grupper och kommisioner så kommer den nya anskaffingen inte att innebära någon skillnad eftersom att man ej får de nya 226:orna, rätta mig om jag har fel eller om du har annan info.

Fråga: har du hört något om den nya ammunitionen som sklll ersätta Norma SÄK. alltså inte övn ammo utan nya skarp ammon.

Märke kvalitet mm.

vore kul att höra från någon som är insatt..

//C

Posted
Att jämföra skjutning med tvåhandsfattning och lampa på magasinet med att hålla enhandsfattning med stöd av "ficklampshanden" är väl inte rättvist?!

Man kan ju givetvis säga att det går men vilket är enklast och därmed säkrast?

@Nifelhel missförstå mig inte jag är absolut för nya vapen och belysning, nya hölster och magasin med hög kapacitet jämfört med "3 skotts resonemanget". Men för de allra flesta poliser som inte tillhör prioriterade enheter som  NI, piketen, hundförare eller diverse span grupper och kommisioner så kommer den nya anskaffingen inte att innebära någon skillnad eftersom att man ej får de nya 226:orna, rätta mig om jag har fel eller om du har annan info.

Fråga: har du hört något om den nya ammunitionen som sklll ersätta Norma SÄK. alltså inte övn ammo utan nya skarp ammon.

Märke kvalitet mm.

vore kul att höra från någon som är insatt..

//C

Helt rätt, 98% av polismännen/kvinnorna kommer inte att beröras utav nyinköpet av 226 med rail. Det är som du säger endast prioriterade enheter inom verket som kommer att komma i kontakt med dem nya pistolerna.

Nej det var väl kanske inte rättvist av mig att jämföra tvåhandsgrepp och enhandsgrepp på det viset. Men lampan fäst på magasinet är för mig uteslutet, då det obönhörligen leder till vapenfel. Och vapenfel vill man ju inte ha.

-Nya prylar är roligt- :D