Jump to content

Guest I2!!!

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Hej! Du hittar hela UniR på Försvarsmaktens hemsida i PDF format: http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/dokument/forsvarsmaktens-uniformsbestammelser/

Vad gäller Fältskjorta m/59 så ersätter den i regel Fältskjorta m/90, så när den kan bäras så kan 59:an bäras, vad jag förstått. Detsamma gäller för övrigt Skjorta m/93.

Skillnad på utomhus och inomhus. Skjorta 90 och t-shirt 90 är idag likställd med vad skjorta m/59 var, nu när 59'an är helt avvecklad. Det tycker jag är tråkigt för förutom att skjortan var jävligt skön så ser den tusan så mycket prydligare ut än skjorta 90 och t-shirten.

Verkar som det.

T‐tröja grön och blå får bäras som yttersta plagg som en lättnad i klädseln till stridsuniformer och

arbetsuniform m/87‐93 i anslutning vid arbete som kräver sådan lättnad i klädseln. Vid tjänst inom
kasernområde (motsv.) får t‐tröja med fastsydd grad‐ eller tjänstegruppsbeteckning (för menig: Försvarsmakts‐,
försvarsgrens‐, vapenslags‐, eller truppslagstecken) bäras enligt chef för organisationsenhets
bestämmande.

Men:

Följande är förbjudet:

1 Underkläder (t‐tröja, skjorta 90 och tröja 90) burna som yttersta plagg, vid besök i mässar och matsalar
samt vid vistelse utanför kasernområde (motsv.).

Jag rycker vilt stycken ur sitt sammanhang, men allt finns i UniBest "1. Grunder"

Det är skillnad på vilka krav som bärande av uniform ställer i olika sammanhang. Att bära t‐tröja som

yttersta plagg vid stark värme under arbete, eller att bära värmemössa 07 som ett förstärkningsplagg
(ute i terrängen), eller att hängslen bärs synliga till fältbyxa 90P (när en soldat vistas inne i sin kasern)
får betraktas som andamålsenligt.

Tidigare citerad text står på sidan 9-10.

Hade det då inte varit enklare att beskriva tillåten/otillåten klädsel vid olika lystringsgrader, så behöver man inte göra avvikelser från reglementet annat än vid tillfälligt arbete som kräver lättad klädsel och fältlystran kanske inte är tillämpbart.

Är fältlystran tillämpbart på kasernområde?

Hade det då inte varit enklare att beskriva tillåten/otillåten klädsel vid olika lystringsgrader, så behöver man inte göra avvikelser från reglementet annat än vid tillfälligt arbete som kräver lättad klädsel och fältlystran kanske inte är tillämpbart.

funderat på hur många klädselvarianter de finns och hur många lystrings grader de finns. sen har jag för mig att ordet fält i fältlystran ger en ledtråd var den regeln är tillämplig. om du inte lyckas övertyga någon kasernområdet borde räknas fält.

Nej, normalt är inte fältlystran tillämpbart på kasernområde. Det är därför det heter FÄLTlystran. Men står du bakom koket och ska skotta igen ett dike så ska plutonchef (motsv) tillse att du ges möjlighet till rätt klädsel.

Detta är inget problem. Bär inte 90-skjorta eller 90-tröja ytterst och inte vintermössa 07 eller hjälmunderlag på kasern. Klart.

Bra, då verkar jag inte vara ensam om min uppfattning om fält och fältlystran.

@ speculatores: Det blir ju inte färre klädselvarianter att beskriva om du väljer situation än lystringsgrad. Inte behöver det bli många varianter av lystringsgrad heller då många har samma krav och vissa knappt används.

Bra, då verkar jag inte vara ensam om min uppfattning om fält och fältlystran.

@ speculatores: Det blir ju inte färre klädselvarianter att beskriva om du väljer situation än lystringsgrad. Inte behöver det bli många varianter av lystringsgrad heller då många har samma krav och vissa knappt används.

hur förklarar du med lystringsgrader reglerna för tshirt ? utan att räkna upp dem och istort sett säga konstant nej till den som ytterplag.

• 2 weeks later...

Följande är förbjudet:

1 Underkläder (t‐tröja, skjorta 90 och tröja 90) burna som yttersta plagg, vid besök i mässar och matsalar
samt vid vistelse utanför kasernområde (motsv.).

Så vad som återstår att använda är:

90 Fält/Lätt

M/59-skjorta

M/87-tröja

Känns som att man inte riktigt tänkt till här.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...