pontai Posted April 15, 2015 Report Share Posted April 15, 2015 Hej. Undra hur det ligger till med den översta knappen på Fältskjortan m 59. Jag undrar om det är tillåtet att har den uppknäppt? om inte hur tight ska den sitt? stryps nästan av min! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 15, 2015 Report Share Posted April 15, 2015 låter som fel storlek, två fingrar bör du åtminstone få emellan. Jag är osäker på vad uniformsreglementet säger om översta knappen. men de är ju bättre att kunna andas, än att följa reglementet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlswe Posted April 15, 2015 Report Share Posted April 15, 2015 (edited) "...fältskjorta m/59 ... bärs utan slips och bärs med översta knappen uppknäppt."Från FM:s uniformsbestämmelser 2009, Grunder. Sidan 9-10 (1.2.11 Generella regler för lättnader i klädseln) Edit: Där står även vidare om ärmarnas uppvikande. Edited April 15, 2015 by Karlswe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted April 15, 2015 Report Share Posted April 15, 2015 "...fältskjorta m/59 ... bärs utan slips och bärs med översta knappen uppknäppt." Från FM:s uniformsbestämmelser 2009, Grunder. Sidan 9-10 (1.2.11 Generella regler för lättnader i klädseln) Edit: Där står även vidare om ärmarnas uppvikande. Gudars skymning - nog har jag sett skjortan bäras på märkliga sätt under mina dar, men aldrig med slips! (Däremot med påsydda kragspeglar och med en Hv-kragspegel anbringad där gradbeteckningen skall sitta.) (Dock bör slipsen till m/68 passa...) Jag vill minnas att översta knappen "må knäppas" (t.ex. på vintern när det behövdes vara lite extra varmt). Om däremot ärmarna var uppvikta (till strax ovanför armbågen) skulle översta knappen vara oknäppt. Referens? Mig veterligen inget känt reglemente, men tillämpades som praxis vid ett infanteriregemente i början av 1990-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontai Posted April 15, 2015 Author Report Share Posted April 15, 2015 Tack för svaren, får flytta knappen lite närmare då jag har en bred hals. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts