Jump to content

Recommended Posts

Posted

http://www.varusteleka.fi/fi/product/ruotsalainen-tyotakki-vihrea-kaytetty/24728

Ber att få namn på denna jacka som dom kallar svenska armens arbetsjacka. Tack!

Ser ut som en grön överdragsrock/-jacka från Flygvapnet. Uniformen verkar inte ha någon m/beteckning utan kallas rätt och slätt "Fältdräkt - gröna överdragskläder" och bars oftast av markpersonal, t.ex. klargöringspersonal. Fanns vad jag vet aldrig i varken armén eller marinen.

Informationen hämtad ur Uniformsreglemente för flygvapnet (UniR FV) 1990, sid. 49.

4xw0.jpg

Posted (edited)

Byxorna fanns väl någon variant för i armén. Minns att högre officerare ofta hade en helgrön, rak byxa med benfickor till lågskor och grön kortärmad skjorta eller tröja m/87 eller skjorta m/59 vid sin dagliga, inre tjänst när jag gjorde min värnplikt på P18 1992-93.

Jag har för mig att byxan kallades basbyxa.

Edited by weekendwarrior
Posted

Byxorna fanns väl någon variant för i armén. Minns att högre officerare ofta hade en helgrön, rak byxa med benfickor till lågskor och grön kortärmad skjorta eller tröja m/87 eller skjorta m/59 vid sin dagliga, inre tjänst när jag gjorde min värnplikt på P18 1992-93.

Du syftar på arbetsbyxa.

Den finns kvar.

Posted

En fråga OT:

Är det någon som vet FM's officiella benämning och beteckning på det helgröna ställ som kallades för grötställ (byxa + jacka) eller grötrock (enbart jacka), när den kom och när den togs bort samt vilka syften/användningsområden den haft genom tiderna?

När jag gjorde min GU användes stället främst för vård men hos vissa plutoner även vid inre tjänst (ihop med lågskor) samt vid baskerprovet (ihop med gummipjäxorna och stridsutrustning).

Posted

Armén hade rak långbyxa m/59 (utan benfickor) vilken ersattes av arbetsbyxa m/87 (benficka med 'dold' knäppning av ficklocket på höger sida). Flygvapnets överdragsbyxa enligt ovan var i utförande med två benfickor utan 'dold' knäppning och i ett grövre tyg än m/59 och m/87.

Posted (edited)

Armén hade rak långbyxa m/59 (utan benfickor) vilken ersattes av arbetsbyxa m/87 (benficka med 'dold' knäppning av ficklocket på höger sida). Flygvapnets överdragsbyxa enligt ovan var i utförande med två benfickor utan 'dold' knäppning och i ett grövre tyg än m/59 och m/87.

Det stämmer bra det med benfickorna på flygvapnets grötbyxor. Dom hade också bakficka har jag för mig. Jäkligt breda, såg för löjliga ut att bära.

Jag gjorde värnplikten 99 i flygvapnet och vi fick ut grötstället, har vaga minnen att jackan också hade axelklaffar och byxorna var i ett annat material än vad jackan var tillverkad i (kan ha fel där, det var ju några år sedan...)

Detta var ett överdragsställ som skulle användas om det blev riktigt grisigt, ex. i terränglådan eller vid vapenvård.

Edit: Missade helt bilden (!). Det såg exakt ut så.

Edited by nsky_517
  • 9 years later...
Posted (edited)
On 8/21/2013 at 5:12 PM, weekendwarrior said:

En fråga OT:

Är det någon som vet FM's officiella benämning och beteckning på det helgröna ställ som kallades för grötställ (byxa + jacka) eller grötrock (enbart jacka), när den kom och när den togs bort samt vilka syften/användningsområden den haft genom tiderna?

När jag gjorde min GU användes stället främst för vård men hos vissa plutoner även vid inre tjänst (ihop med lågskor) samt vid baskerprovet (ihop med gummipjäxorna och stridsutrustning).

Bumpar en äldre tråd... Jag gjorde lumpen 89/90 på P 10 och vi använde grötstället med lågskor någon gång vid vård av vapen/mtrl Det kändes jättefjompigt - oftare gick vi i m/59 vapenrock/skjorta/fältbyxa/kängor från tjänst rakt till vård. Vad motiverade egentligen grötstället - och varifrån kommer namnet?
Vill även minnas att 8 komp. vakt/tross som inofficiellt kallades "malajkompaniet" bar grötstället oftare vilket fick till följd att vårt komp (och kanske även andra) inte gärna bar grötstället, lite stigma-plagg.

Edited by jonar242
Posted
8 hours ago, jonar242 said:

Bumpar en äldre tråd... Jag gjorde lumpen 89/90 på P 10 och vi använde grötstället med lågskor någon gång vid vård av vapen/mtrl Det kändes jättefjompigt - oftare gick vi i m/59 vapenrock/skjorta/fältbyxa/kängor från tjänst rakt till vård. Vad motiverade egentligen grötstället - och varifrån kommer namnet?
Vill även minnas att 8 komp. vakt/tross som inofficiellt kallades "malajkompaniet" bar grötstället oftare vilket fick till följd att vårt komp (och kanske även andra) inte gärna bar grötstället, lite stigma-plagg.

Perfekt för att undvika att söla ner fältuniformen med vapenfett mm.

Posted
10 hours ago, jonar242 said:

Utmärkt plagg att vårda i då vapenfett visserligen impregnerade kläderna - men frågan är om det var bra eller dåligt... :) Har också kört vapenvård i grötrock.

Här är några personer som försöker svara på  varför den heter som den gör. Notera att det är försök, ingen av dem aspirerar på sanningen. 
https://tidningensyre.se/2017/nummer-199/krig-och-fred-garderoben/
https://www.svd.se/a/24f4430b-16db-395a-a308-24727bf5f19d/kart-plagg-har-manga-namn

Sen har vi ordet som så:
https://svenska.se/tre/?sok=grytkrok&pz=8

• Thanks 1