Jump to content

Datorskärm svart, "dog" i viloläge. Går det att göra nåt?


Axial

Recommended Posts

Hilfe!

Dottern kollade på tv-serie på tv:n, streamat från datorn. Hon pausade serien ett tag och efter en liten stund gick ju datorn ned i viloläge och skärmen släcks, helt som det brukar vara.

Men när hon skulle börja titta igen så ville inte skärmen tändas igen.

Trots upprepade omstarter så tänds inte skärmen, datorn startar men icke så skärmen.

Datorn verkar inte heller sända ut signaler till tv-skärmen, oavsett om jag startar om datorn med tv-kabeln ikopplad eller inte.

Datorn är en compaq presario cq56 som är strax under två år gammal. Att gå tillbaks till butiken funkar inte eftersom jag lyckades med konststycket att köpa datorn på OnOff nån månad innan de kursade.

:banghead::banghead::banghead:

 

Så, går det att lösa på nåt listigt sätt eller är det bara att lätta på gummisnodden runt plånboken?

Nån recoveryskiva finns ju inte givetvis.

Link to comment
Share on other sites

Compaq ägs väl av HP nu? Det är Compaq/HP som får följa konsumentköplagen.

 

Kolla om du har någon garanti kvar här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/weInput?cc=se&lc=sv&dlc=sv

eller ring dem.

 

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

 

om inte detta går, pröva detta:

Konsumentköplagen gäller alltid

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre
år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett
ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som
varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid
efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder
inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin
gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte laptop för ett tag sen fick jag med en loten fjärrkontroll för att ändra skärmläge om den var kopplad mot tv eller dylikt. Jag har för mig att det gick att byta till alternativ där bilden placerades på projektor som inte var inkopplad (hur konstigt det än må vara). Har du ingen sådan funktion gissar jag också på grafikkortet

Link to comment
Share on other sites

Den stora nackdelen med laptops de är svårare att testa allternativa delar. men de låter ju som bildkortet som brunnit om nu bägge skärmarna är svarta.

 

Har du någon mer dator du kan testa tv skärmen med ?

Tv:n som jag använder är ju den vanliga vardagsrumstv:n, den funkar som den ska och talar mycket artigt om att det inte finns någon signal från datorn. Så det är nog datorn som är boven i dramat.

 

Compaq ägs väl av HP nu? Det är Compaq/HP som får följa konsumentköplagen.

 

Kolla om du har någon garanti kvar här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/weInput?cc=se&lc=sv&dlc=sv

eller ring dem.

 

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

 

om inte detta går, pröva detta:

Konsumentköplagen gäller alltid

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre

år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett

ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som

varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid

efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder

inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin

gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Garantin gick ju tyvärr ut ett år efter inköpet men det var i sig en bra kontrollfunktion som HP har.

Frågan är ju hur jag ska kunna visa att felet fanns där när jag köpte datorn? Om det ens gjorde det? Är det öht värt att lämna in för felsökning och reparation om man ska bekosta det själv?

 

När jag köpte laptop för ett tag sen fick jag med en loten fjärrkontroll för att ändra skärmläge om den var kopplad mot tv eller dylikt. Jag har för mig att det gick att byta till alternativ där bilden placerades på projektor som inte var inkopplad (hur konstigt det än må vara). Har du ingen sådan funktion gissar jag också på grafikkortet

Jag fick inte med någon fjärrkontroll men själva funktionen har jag, dvs jag kan välja om bilden ska visas på enbart datorskärmen, speglas på både dator och annan skärm, enbart annan skärm. Kruxet är ju att klara av att välja rätt alternativ när skärmen är svart. Strängt taget så vet jag ju inte ens vilken bild som visas på skärmen, eftersom jag har inloggning med lösenord aktiverat hela tiden så är det nog mest troligt att den visar inloggningssidan, eller ett spännande felmeddelande, eller nakna utomjordingar :Malaj:

Jag har provat några gånger att skriva in lösenordet, utan synbart resultat ^^

 

Men jag får tacka för svaren. Lyckligtvis har jag även en liten Asus "Eee PC" så jag kan åtminstone ta mig ut på nätet.

 

Om man nu ska köpa en ny dator, vad är lägsta prestanda för att den ska orka streama film utan hackande? Den döda datorn orkade inte riktigt i alla lägen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Forumsledning

Det är ett välkänt fel som händer med många datorer oavsett märke, även Apple, men vanligen HP.

Det går inte att testa med en annan skärm eftersom det är grafikkortet som är trasigt.

 

Grunden till problemet är att sedan 2007 förbjöds bly i lödtenn, vilket gjorde att smältpunkten sänktes.

Detta händer i princip aldrig på gamla datorer före 2007, men var och varannan efter 2007 lider av detta efter en tid.

Nvidia grafikkort är särskilt drabbade och jag tror det finns nån class act mot dem i USA pga alla problem.

Kylningen för dessa grafikkretsar är undermånlig (vanligen av design, men även av damm i fläkten) vilket gör att de går varma och tennet smälter, kretsen tappar kontakt med moderkortet, varpå "skärmen blir svart".

 

Det finns tre lösningar på problemet.

1. Byta moderkort på garanti.

2. Reflowing

3. Reballing

 

Om inte 1. funkar så är 2. Reflowing helt klart funkis hemmavid, har gjort det själv på 4-5 datorer. Reballing är svårare och kräver både handlag och utrustning.

 

Googla youtube-video för din modell för att se hur man monterar ner datorn.

Kretsen kan sedan värmas på plats igen, men vanligen funkar det bara i ett par månader till, tills det blir för varmt igen och tappar kontakten.

Finns massor av videos på youtube.

 

 

 

För att värma tillbaka kretsen använder man vanligen en av följande tre metoder efter att man strippat ner moderkortet så grafikkretsen är bar.

a. Gaslödpenna med öppen låga eller gasbrännare

b. varmluftspistol

c. "bakar" hela moderkortet i ugn ett par minuter.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...