Jump to content

Tackat JA till GMU, men är inte säkert jag kan, behöver hjälp


Recommended Posts

Tjo!

 

Har en fråga jag behöver ha hjälp med ASAP!

 

Jag har blivit antagen och tackat JA till min utbildning som jag fick. Men det har kommit upp andra saker just nu i mitt liv som fått mig att börja tvivla om jag ska göra GMU.

Jag kommer så småningom göra GMU och ta anställning (tanken är att vänta till hösten), då jag redan gjort GMU en gång tidigare. Men just nu tajmar det inte bra i vad som händer i mitt liv.

 

Så det jag undrar är om det går att "hoppa av" utbildningen, som jag redan tackat JA till?

 

 

Tack på förhand

MVH

Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Efter det jag läst mig till är att om du inte kommer kommer så räknas det att du lämnat din plats till förfogande till någon annan.

Men jobbat så här hårt och sedan skippar det?

 

Tänk dig för en aning.

Link to comment
Share on other sites

Efter det jag läst mig till är att om du inte kommer kommer så räknas det att du lämnat din plats till förfogande till någon annan.

Men jobbat så här hårt och sedan skippar det?

 

Tänk dig för en aning.

 

Ok. Sist gjorde jag GMU på P4, gruppbefäl markstrid. Två dagar innan 'Aldrig ge upp' så fick jag avbryta pga 'kronisk kompartment syndom'. Fick åka hem och operera mig.

 

Mönstrade för några veckor sedan, kunde då söka som Officeraspirant på Amfibieregementet i Karlskrona (precis det jag velat, officer och amfibie). Fick sedan ett mail(?), där det stod att utbildningen tagits bort.

Ringde en yrkesvägledare, frågade vad som var det bästa han kunde se efter att han matchade mina resultat; Logistik Soldat - något som inte alls var det jag tänkt mig, för mig är det ingen upplevelse/intresse i detta. Men jag tänkte ta det för att göra GMU, och sedan söka i värsta fall till något annat regemente, för det gick att göra när jag gjorde GMU sist, bara att dem som redan är på diverse regementen har förtur till platserna där.

 

Efter många om och men så var detta alltså det bästa jag kunde få tydligen. Jag sa ja. Tackade sedan ja till platsen när brevet kom.

 

Nu, till varför jag är osäker på om jag ska göra det; det är för att jag har fått känningar i mina underben igen, jag vill inte riskera att gå sönder, igen (är ju inte säkert att det är allvarligt). Asså målet i mitt liv är att bli soldat, men, ifall mina ben skulle gå sönder, så är jag ganska ffl. Därav undrar jag om det går att tacka nej till utbildningen, ifall detta skulle bli värre.

 

Är det något ni undrar över, fråga på.

Edited by Tonk
Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Mitt råd är att rådgöra med din läkare innan du beslutar dig.

 

Jag kan inte säga annat. Precis vad jag själv gjorde med mina knän innan jag sökte in på grund av min tidigare idrottskarriär som i många fall varit kännbart hård vad gäller knäslitage.

Mina knän är felfria så därför tvekade jag inte.

Men som sagt, rådgör med din läkare innan du bestämmer dig.

Link to comment
Share on other sites

Kör på bara, och vila dig i form innan GMU. Låt din kropp vila och bli hel. GMU är lätt det klarar alla, det är inte som gamla tiders värnplikt. Det är mycket mindre hårt numera så oroa dig inte. Träna bara inte sönder dig själv innan, vila.

 

Och givetvis skall du göra klart din GMU så fort som bara möjligt. Tid är viktigt, och det enda du inte har i slut änden. Hellre göra GMU så tidigt som möjligt än något annat.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara så skittråkigt att detta inte är något för dig för att du inte håller. Det kommer bedömt inte vara klart med fysisk ansträngning efter GMU, framförallt inte om du tänkt dig vara markstridare oavsett om du gör det i en vassrugg någonstans, på kalfjället eller i Kvarns lera. Sen ska man kanske komma ihåg att GMU och livet i försvaret är ett jobb och inte en upplevelse men det är en helt annan historia.

Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead
Det kan ju vara så skittråkigt att detta inte är något för dig för att du inte håller. Det kommer bedömt inte vara klart med fysisk ansträngning efter GMU, framförallt inte om du tänkt dig vara markstridare oavsett om du gör det i en vassrugg någonstans, på kalfjället eller i Kvarns lera. Sen ska man kanske komma ihåg att GMU och livet i försvaret är ett jobb och inte en upplevelse men det är en helt annan historia.

 

Får jag fortsätta resonemanget en aning.Tonk, ponera att du kommer i tjänst, och -Gud Förbjude- det blir skarpt läge, och du t.ex. vid en framryckning mot "Ivan" smäller benet, och du blir liggande svärande av smärta, och "Ivan" kutar sin väg och du blir ivägburen på bår till sjukan, och det framkommer att det trasats sönder ordentligt.Kontetan av detta, Kompaniet en man ytterligare kort (Låt säga att kompaniet redan innan det att du skadat dig lidit förluster), och minst två av dina kamrater blivit upptagna med att bära ut dig, kamrater som behövts för att hålla "Ivan" stången.Inte bara det att du blir "justerad" kanske för gott, du utsätter även dina kamrater för fara.Det är därför jag säger, kolla med din läkare, och LÅT UNDERSÖKA DET NOGA innan du rycker in.Jag kan gissa att du knep igen om det vid mönstringen.

 

Hade du sagt det så hade du troligen fått ett ER på din mönstring.

 

Har själv en idrottsbakgrund som gjort att jag både låtit röntga och ultraljudsundersöka mina knän för att försäkra mig om att de är OK, annars så hade den militära banan inte ens kommit på tal, då hade jag släppt det omedelbart om de haft slitage eller varit i fara.

Det är på mitt och ditt ansvar att jag och du är Fit for fight och håller ihop när det verkligen gäller i skarpt läge..

 

Jag vill inte leka moraltant men du har ansvar för att DU håller ihop där ute. När det verkligen smäller så behövs sjukvårdsresurserna till annat!

Och jag lovar att "Upplevelse och äventyr" är väldigt långt borta när det väl smäller till. Det är som Rickard säger ETT JOBB, MED ALLA FÖRDELAR OCH NACKDELAR DET FÖR MED SIG.

Edited by Reqruit Hardhead
Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen anledning att överdriva och gör drama av det hela, gamla skador har en tendens att komma igen, inte för inte är man vaksam på gamla skador för de tjänster som kräver lite mera fysiskt.

 

Jag har pajat knäna*, och de spökar lite lagom ofta beroende på hur jag sköter rehab-träning eller vad jag utsätter dem för, så är det. Jag söker mig heller inte till "gå långt-bära tungt" tjänster.

 

 

Har du en plats så tacka inte nej, genomför utb. så kan du ta dig en funderare när du är klar, tvingas du avbryta igen är det bara att inse att du inte passar i soldatyrket.

 

 

*Urledvridning ett par ggr. med efterföljande meniskskada och korsbandsrekonstruktion.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen anledning att överdriva och gör drama av det hela, gamla skador har en tendens att komma igen, inte för inte är man vaksam på gamla skador för de tjänster som kräver lite mera fysiskt.

 

Jag har pajat knäna*, och de spökar lite lagom ofta beroende på hur jag sköter rehab-träning eller vad jag utsätter dem för, så är det. Jag söker mig heller inte till "gå långt-bära tungt" tjänster.

 

 

Har du en plats så tacka inte nej, genomför utb. så kan du ta dig en funderare när du är klar, tvingas du avbryta igen är det bara att inse att du inte passar i soldatyrket.

 

 

*Urledvridning ett par ggr. med efterföljande meniskskada och korsbandsrekonstruktion.

Jag har inte tänkt tacka nej till utbildningen så länge jag känner mig bra i benen. Jag klarade av att härda ut i nästan 3 månader, där varje steg kändes som att någon satte en kniv och grävde in i muskeln på mig. Att gå till matsalen, 100 meter, var nog smärtsamt det.

 

Ligger jag i facket som efter operation bara har lite få känningar men absolut inga problem med hård fysisk träning så tror jag att jag överlever, bara och vänja sig och veta att det inte är något allvarligt.

 

Formulera mig nog lite fel när jag sa "ingen upplevelse", menade nog helt enkelt att jag finner inget intresse i att bli logistik-soldat Jag har alltid haft intresse av att vara vid/ute/under vattnet, så därav har jag alltid velat bli Amfibiesoldat/Röjdykare (jag dyker på fritiden och jag vet att det är två helt olika saker). Så jag alltid känt. Haft ett brinnande intresse för militäryrket sedan jag vart liten och fick höra historierna om pappa lumpen.

 

 

 

 

Det kan ju vara så skittråkigt att detta inte är något för dig för att du inte håller. Det kommer bedömt inte vara klart med fysisk ansträngning efter GMU, framförallt inte om du tänkt dig vara markstridare oavsett om du gör det i en vassrugg någonstans, på kalfjället eller i Kvarns lera. Sen ska man kanske komma ihåg att GMU och livet i försvaret är ett jobb och inte en upplevelse men det är en helt annan historia.

Får jag fortsätta resonemanget en aning.Tonk, ponera att du kommer i tjänst, och -Gud Förbjude- det blir skarpt läge, och du t.ex. vid en framryckning mot "Ivan" smäller benet, och du blir liggande svärande av smärta, och "Ivan" kutar sin väg och du blir ivägburen på bår till sjukan, och det framkommer att det trasats sönder ordentligt.Kontetan av detta, Kompaniet en man ytterligare kort (Låt säga att kompaniet redan innan det att du skadat dig lidit förluster), och minst två av dina kamrater blivit upptagna med att bära ut dig, kamrater som behövts för att hålla "Ivan" stången.Inte bara det att du blir "justerad" kanske för gott, du utsätter även dina kamrater för fara.Det är därför jag säger, kolla med din läkare, och LÅT UNDERSÖKA DET NOGA innan du rycker in.Jag kan gissa att du knep igen om det vid mönstringen.

 

Hade du sagt det så hade du troligen fått ett ER på din mönstring.

 

Har själv en idrottsbakgrund som gjort att jag både låtit röntga och ultraljudsundersöka mina knän för att försäkra mig om att de är OK, annars så hade den militära banan inte ens kommit på tal, då hade jag släppt det omedelbart om de haft slitage eller varit i fara.

Det är på mitt och ditt ansvar att jag och du är Fit for fight och håller ihop när det verkligen gäller i skarpt läge..

 

Jag vill inte leka moraltant men du har ansvar för att DU håller ihop där ute. När det verkligen smäller så behövs sjukvårdsresurserna till annat!

Och jag lovar att "Upplevelse och äventyr" är väldigt långt borta när det väl smäller till. Det är som Rickard säger ETT JOBB, MED ALLA FÖRDELAR OCH NACKDELAR DET FÖR MED SIG.

Jag sa på mönstringen ärligt att jag skadade två ledband och att jag tidigare blivit opererad för kompartmentsyndrom.

 

Jag ska gå på läkarundersökning nästa vecka.

 

Men jag fortfarande undrar; är om jag får svar att jag ej bör genomföra GMU, kan jag då tacka nej till utbildningen? Hur hade detta påverkat chanserna i framtiden, OM jag efter mycket förberedelser blir bra igen,

 

 

Angående operationen, så sa dem något om att 80% har inga problem efter, men 20% kan få lindriga problem där man känner av lite smärta men absolut inget allvarligt och vissa kan få problem igen, så skulle det bli värre, var det enligt dem; inte mer än att man får göra en ytterligare fasciotomi.

 

Edited by Tonk
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Snabb update för dem som undrar:

 

Gick till doktorn med ont i underbenen och gjorde en invasiv tryckmätning. Det var helt klart ett tryck i muskeln men inget farligt.

Gött, då var man fit for fight.

 

Men den 20:e åkte jag på sekundärt impinchment i min vänstra axel som resulterat i att jag inte kan lyfta armen eller köra pressövningar på 4-6 veckor. Detta beroende på tung och för enformig träning + dåligt med strechning vilket resulterat i stelhet i serratus, skuldran, vilket påverkat hela axeln.

 

Ringde idag och meddelade skadan och det var inga som helst problem att ta tillbaka min plats, hoppas någon lycklig reserv får den.

 

Bara och köra på nu med rehab och söka igen när man är helt återställd.

 

Hade gött.

Edited by Tonk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...