Community Posted August 14, 2012 Report Share Posted August 14, 2012 Hej, Jag behöver lite hjälp med mitt val till GMU. Finns det någon soldattjänst att söka där man får jobba med att spana mot och analysera hot inom landet(t.ex främmande makt eller terrorister etc)? Eller måste man utbilda sig till Officer först och gå den vägen? Någon som har koll? Allternativt finns det några andra utbildningar därman får jobba med skarpa uppdrag i Sverige? Tack på förhand! Jonte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted August 14, 2012 Report Share Posted August 14, 2012 På fråga ett är svaret NEJ. Däremot är bildanalytiker en bristvara. Försvarsmakten ska inte jobba med skarpa uppdrag i landet, om det inte ingår i uppgiften territoriell integritet eller insats. SÄPO spanar på terrorister och spioner i Sverige. mvh Major ERROR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted August 15, 2012 Report Share Posted August 15, 2012 Vakt/insats löser väl skarpa uppgifter, dock inte spaning mm. MUST är det nog som ligger närmast det du beskriver, men då är det officer som gäller. En bra väg för att ta sig dit är via SOG vilket även kan innebära skarp tjänst i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansk_skalle Posted August 15, 2012 Report Share Posted August 15, 2012 13:e Säkerhetsbataljon kanske kan vara nåt? http://www.forsvarsm...r/Prickskyttar/ Det är Almedalsvecka och det finns bevis på ett planerat attentat mot överbefälhavaren vid hans framträdande. Genom prickskyttarnas spaning vet 13:e säkerhetsbataljonen hur, när och vilka som ska slå till. – Att använda sig av prickskyttar är dels ett skydd för egen personal, men i vårt fall handlar det främst om att eliminera hot mot den verksamhet, personal eller objekt i Sverige som vi ska skydda. Det är förbandets huvuduppgift, säger Niklas. Sen i vilken omfattning de löser skarpa uppgifter i nuläget får någon annan uttala sig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 15, 2012 Report Share Posted August 15, 2012 Enklaste sättet att ta sig till MUST torde vara att bli civilist och inneha en massa justa kunskaper om en potentiell motståndare eller andra nyttiga färdigheter. Går du till SOG är det nog större risk att du hamnar på SFL sedan än MUST. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted August 15, 2012 Report Share Posted August 15, 2012 MUST har GSS tjänster främst undassar och stabsassar samt is-assar det har de iaf haft ute på hemsidan. Vet att de finns iaf dock är nog chanserna att gå direkt från GMU till dessa små. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Community Posted August 18, 2012 Author Report Share Posted August 18, 2012 Ok, tack för svaren. Får se vad som erbjuds då efter testerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted August 19, 2012 Report Share Posted August 19, 2012 Mitt tips skulle vara att söka undass-tjänster på olika förband efter GMU:n lär finnas luckor både här och där brukar inte vara så högt söktryck på stabstjänster, sen då du jobbat (gått de fina undsäk-kurserna) ett tag kan du söka till de MUST-GSS-tjänster som kommer ut ibland, dock är min bedömning att du har förmodligen en annan bild om vad det arbetet innefattar så det kan bli en diskrepans mellan vad du förväntar dig och vad du får... vilket kan vara demotiverande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted August 19, 2012 Report Share Posted August 19, 2012 Finns det någon soldattjänst att söka där man får jobba med att spana mot och analysera hot inom landet(t.ex främmande makt eller terrorister etc)? Allternativt finns det några andra utbildningar därman får jobba med skarpa uppdrag i Sverige? Om jag tolkar frågan som om det finns tjänster i Sverige där man efter att ha analyserat en aktör får leverera effekt (information/underrättelser) som gör en skillnad för de man har analyserat så finns följande svar. Såväl polisen (länspoliserna såväl som rikskriminalpolisen) som tullen och kustbevakningen har egna underrättelsetjänster (kriminalunderrättelsetjänst) som analyserar aktörer (bovar och banditer) och deras jobb är att försöka stoppa dessa och deras verksamheter. Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket har på liknande sätt analytiker och bearbetare som arbetar med att kontrollera informationsmängder och t.ex. pengaflöden för att hitta personer som kanske skippat att betala skatt, sålt ohemult mycket narkotika och liknande. Som personer i tråden redan har varit inne på finns det analytiker på Säkerhetspolisen som t.ex. analyserar aktörer inom såväl terrorism som spionage och hot mot författningen. Försvarsmakten har analytiker som delvis tittar på inrikeshot i form av Säkkontoret (MUST) och på Militärdistriksnivå (säksam). Min/vår frågan är nog vad du menar med "skarpa" uppdrag, om det är dörrar som skall sparkas in och terrorister som skall skjutas är det ju RKP NI som är de som står för den uppgiften nationellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Community Posted August 24, 2012 Author Report Share Posted August 24, 2012 Mitt tips skulle vara att söka undass-tjänster på olika förband efter GMU:n lär finnas luckor både här och där brukar inte vara så högt söktryck på stabstjänster, sen då du jobbat (gått de fina undsäk-kurserna) ett tag kan du söka till de MUST-GSS-tjänster som kommer ut ibland, dock är min bedömning att du har förmodligen en annan bild om vad det arbetet innefattar så det kan bli en diskrepans mellan vad du förväntar dig och vad du får... vilket kan vara demotiverande. Det låter som ett bra tips som jag nog kommer att följa. Jag tror tyvärr också att det är en viss diskrepans, men man kan ju inte veta om man gillar det förrän man har testat. Jag hade hoppats att det är något liknande SÄPO fast inom det militära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Community Posted August 24, 2012 Author Report Share Posted August 24, 2012 Finns det någon soldattjänst att söka där man får jobba med att spana mot och analysera hot inom landet(t.ex främmande makt eller terrorister etc)? Allternativt finns det några andra utbildningar därman får jobba med skarpa uppdrag i Sverige? Om jag tolkar frågan som om det finns tjänster i Sverige där man efter att ha analyserat en aktör får leverera effekt (information/underrättelser) som gör en skillnad för de man har analyserat så finns följande svar. Såväl polisen (länspoliserna såväl som rikskriminalpolisen) som tullen och kustbevakningen har egna underrättelsetjänster (kriminalunderrättelsetjänst) som analyserar aktörer (bovar och banditer) och deras jobb är att försöka stoppa dessa och deras verksamheter. Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket har på liknande sätt analytiker och bearbetare som arbetar med att kontrollera informationsmängder och t.ex. pengaflöden för att hitta personer som kanske skippat att betala skatt, sålt ohemult mycket narkotika och liknande. Som personer i tråden redan har varit inne på finns det analytiker på Säkerhetspolisen som t.ex. analyserar aktörer inom såväl terrorism som spionage och hot mot författningen. Försvarsmakten har analytiker som delvis tittar på inrikeshot i form av Säkkontoret (MUST) och på Militärdistriksnivå (säksam). Min/vår frågan är nog vad du menar med "skarpa" uppdrag, om det är dörrar som skall sparkas in och terrorister som skall skjutas är det ju RKP NI som är de som står för den uppgiften nationellt. Det är inomförsvaret som jag vill arbeta och enligt flera av svaren här så verkar det som MUST är stället att sikta på. Med skarpa uppdrag menar jag en tjänst där man jobbar skarpt med det man är utbildad till. Inte bara utbildar sig och tränar inför något som kan ske här i Sverige t.ex. som nämnt här i tråden 13:e Säkerhetsbataljon och MUST. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted August 24, 2012 Report Share Posted August 24, 2012 För att vara lite elak. Hamilton finns bara i hjärnan hos en viss vänstervriden journalist, som har haft turen att sälja in ett koncept som inte existerar i verkligheten. Polisen/krim/KUT (kriminalunderrrättelsetjänst) är det bästa du kan få som skarp tjänst INOM riket. Utom riket är det nog ganska begränsat utöver de evetuella missioner som bedrivs av SOG. Men de är nog ganska few and far between, som det heter. Och inte så sexigt som en viss journalist har framställt det som. Det är nog snarare att verka utan att synas som gäller.... mvh Major ERROR Fd. spörschel.... PS: Bli en duktig analytiker istället. De behövs verkligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted August 24, 2012 Report Share Posted August 24, 2012 Allt ligger i din definition av att jobba skarpt. Först kan du bestämma dig för inom vilken *int du vill jobba, t.ex. Sigint, Imint eller t.ex. Humint. (Undvik i möjligaste mån trashint). En annan infallsvinkel kan vara att kika på var i undcykeln du vill befinna dig. Jag har vissa vänner som får utmärkta kickar i inhämtningen, andra i planering och vissa till och med när de delges på någon våning. Om du med skarpa uppdrag menar skarp inhämtning (fysisk) här hemma så blir det KUT/Säpo/(Nark)span men även i viss mån de som kommer i punkten under, eller varför inte Tull m.m. Om du med skarpa uppdrag menar att agera på vad som tryckts igenom cykeln så blir den nog snarare NI/Piketen osv.. Kikar du på FM och möjligheten att jobba med det hela utomlands finns förutom rena stabs/analysdelarna viss ledtråd i detta inlägg... Jobba med und är lite som att öppna en can of worms.. finns mycket däri, och inget av det är sexigt egentligen.. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted August 25, 2012 Report Share Posted August 25, 2012 Det är inomförsvaret som jag vill arbeta och enligt flera av svaren här så verkar det som MUST är stället att sikta på. Med skarpa uppdrag menar jag en tjänst där man jobbar skarpt med det man är utbildad till. Inte bara utbildar sig och tränar inför något som kan ske här i Sverige t.ex. som nämnt här i tråden 13:e Säkerhetsbataljon och MUST. På liknande sätt mer än 13 SäkBat, finns 32 UndBat på K3 men där är det mer utbildning och mindre "skarpt" (än MUST/SÄPO/RKP KUT eller vad man nu vill). Om man ser på t.ex. behovet av analytiker som Major ERROR efterfrågar behövs de (inom försvarsmaktens und-tjänst) såväl inom den taktiska/operativa/strategiska som på "pol-strat"-nivån. Alltså, såväl på A2/G2/M2, J2 som NUE och "fin-und"-MUST. Dessa tjänster finns att söka med jämna mellanrum på försvarsmaktens hemsida för såväl militärer som civilister och för att generalisera behövs mer civilkompetens ju högre upp längs strategskalan man vandrar. Om det är SÄPO inom det militära som du vill hamna på, så skulle jag utbilda mig civilt inom t.ex. teknik och statsvetenskap för att sedan söka mig till MUST SäkK. (Men jag tror inte att det är den typen av tjänst som du vill ha). I övrigt håller jag med tidigare talare, om du vill jobba med UND som soldat, sök UndAss tjänster inom (MUST)-NUE och gå de kurser som möjligen erbjuds. Där blir det "skarp"-tjänst men absolut inget spanande, inhämtande eller analyserade av hot inom landets gränser. Sannolikt söker de även personer med ytterligare erfarenheter än endast en GMU/GSS T utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts