Steinlechner Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Fick reda på för några dagar sedan att ordet 0K betyder "zero kills" och kommer från det amerikanska försvaret. Någon som vet hur det kommer sig att det används så flitigt i Sverige? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Du menar OK som i okej, va? inte 0K som i noll-kå? Jag tror mer på Cecil Adams förklaring till uttryckets uppkomst. Men hos bensinbolaget OK (eller numera OKQ8) står förkortningen för Oljekonsumenterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinlechner Posted May 5, 2003 Author Report Share Posted May 5, 2003 Du menar OK som i okej, va? inte 0K som i noll-kå? Jag tror mer på Cecil Adams förklaring till uttryckets uppkomst. Men hos bensinbolaget OK (eller numera OKQ8) står förkortningen för Oljekonsumenterna. Jag använde mej av en 0a pga att jag vill framhäva betydelsen. Om man skriver det korrekt så skall det dock vara ett O. Som du visar med din länk så finns det många som gjort anspråk på ordet OK. Vilket som är rätt orkar jag inte argumentera om. Men som den MIP jag är så passar "Zero Kills" mig mycket bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarkan Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Jag har också hört "Steinlechner version" innan. Tycker inte att länken hjälper till så mycket blev bara lite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.