Jump to content

Hur koppla Ra 180 till comtac?

poptos

Recommended Posts

Såg att en annan signalist hade kopplat RA 180 till comtac för medhörning. Han hade gjort grejerna själv för vi lär aldrig få ut nåt sånt. Vilka kablar ska man köpa? Finns det någon adapter från RA 180 hörlursutgång så man kan få t.ex 3.5 mm hona?

Det finns kabel på F-nr med 6-pol hylsa för direkt inkoppling i mik 1 uttag på RA. I andra änden sitter en sm-omkopplare med clips. sedan behövs en till kabel till comtacen och en bommik. Tillhörde LVSTRIBV 2081 till RB90 systemet. Du kan nog köpa den direkt från Peltor också, nog lättare än att få ut den från RESMAT.

Det finns kabel på F-nr med 6-pol hylsa för direkt inkoppling i mik 1 uttag på RA. I andra änden sitter en sm-omkopplare med clips. sedan behövs en till kabel till comtacen och en bommik. Tillhörde LVSTRIBV 2081 till RB90 systemet. Du kan nog köpa den direkt från Peltor också, nog lättare än att få ut den från RESMAT.

Eftersom jag tillhör ett HV-förband så kommer jag nog inte att få de grejorna. Egentligen nöjer jag mig med medhörning. Ropar de upp mig så kan jag ta upp den vanliga "telefonluren". Skulle således behöva en 6 pols hylsa för att koppla ihop med peltorkablaget. Tråkigt att man ska behöva hitta på egna lösningar, men det tar ju sån tid hela tiden. En del plutoner köper sina egna gruppradios (jaktradios) också.

Edited by poptos

Glad att se att ämnet kommit på tal igen, då jag själv var i tagen med att försöka lösa samma problem. Jag kom så långt att jag lyckades få tag i överskotts RA180 kablage (med 6-pin kontakter) med blev osäker på vilka kablar som skall lödas(?) till vilken pol i kontakten, och projektet kom av sig och legat på is sedan dess. Är det någon som har koll på detta och kan ge råd till en novis på området hur man bäst tillverkar en sådan skarv?

Målet är som sagt att bygga en Comtac/6-pin-kontakt-skarv, utan krav på sändfunktion, det enda jag önskar är att comtacsen skall fungera som hörsnäcka.

Glad att se att ämnet kommit på tal igen, då jag själv var i tagen med att försöka lösa samma problem. Jag kom så långt att jag lyckades få tag i överskotts RA180 kablage (med 6-pin kontakter) med blev osäker på vilka kablar som skall lödas(?) till vilken pol i kontakten, och projektet kom av sig och legat på is sedan dess. Är det någon som har koll på detta och kan ge råd till en novis på området hur man bäst tillverkar en sådan skarv?

Målet är som sagt att bygga en Comtac/6-pin-kontakt-skarv, utan krav på sändfunktion, det enda jag önskar är att comtacsen skall fungera som hörsnäcka.

Själv tänkte jag nog "låna" ett grisöra från en ra 145 som också har 6 polskontakt och skarva kablarna. Sen får jag nog prova mig fram med kablarna. Antar att ett grisöra inte har kablagen i sig för mic och s/m omkopplare eftersom de inte behövs i en sådan.

Stiftfördelningen på RA180 är i stort sett samma som alla andra radioapparater som har U228/229 kontakt.

A - Jord

B - Högtalare

C - PTT (no)

D - Mic

E - Remote/Retrans

Således är det inget problem att skarva ihop en U228/229 Kontakt (med eller utan kabel) och peltorkablage.

Kapa, löd, krympslanga.

Men varför stanna med att enbart fixa medhörning? :)http://forum.soldf.com/index.php?/topic/39154-hoersnaecka-comtacs/

Skäggot

Nu kanske jag framstår som stocktorr o tråkig men det är ju faktiskt inte ok att modda kungengrejer hur man vill.

Och med tanke på att det finns en hel uppsjö sladdar o prylar för givet ändamål (PPT-dubbel, sambandssatser mm) så vore ju rätt väg att gå att ligga på uppåt så att man tillförs den mtrl man behöver för sin uppgift.

Nu må vara så att det finns vissa brister här o var. Men att sitta hemma på kamaren o fulmecka löser viseligen problemet men samtidigt så döljs problemet uppåt. Och chefer mm kan glatt strunta i att åtgärda bristerna för från deras synvinkel finns det ju inget problem att lösa med tanke på att ingen påpekar det hela.

Edited by sotilas

Nu kanske jag framstår som stocktorr o tråkig men det är ju faktiskt inte ok att modda kungengrejer hur man vill.

Och med tanke på att det finns en hel uppsjö sladdar o prylar för givet ändamål (PPT-dubbel, sambandssatser mm) så vore ju rätt väg att gå att ligga på uppåt så att man tillförs den mtrl man behöver för sin uppgift.

Nu må vara så att det finns vissa brister här o var. Men att sitta hemma på kamaren o fulmecka löser viseligen problemet men samtidigt så döljs problemet uppåt. Och chefer mm kan glatt strunta i att åtgärda bristerna för från deras synvinkel finns det ju inget problem att lösa med tanke på att ingen påpekar det hela.

Särskilt i hv-förbanden så får man ofta vänta ett tiotal år på saker som redan finns i organisationen. De som är anställda eller är ute på mission får säkert det som de önskar mycket tidigare.

Åtminstone i vårt förråd ligger det medhörningssnäckor med slitna läderband i drösvis, och jag ser inget negativt i att göra dom lite mer användbara. Den enda som lär lida av det tilltaget är väl förrådspersonalen, som sin vana trogen ser varenda jävla socka inom försvarsmakten som sin egen.

• Like 1