Jump to content

Frågor ang. anställning och befattning efter genomförd GMU


Recommended Posts

Hej, hoppas jag postar i rätt forum nu...

 

Vilka befattningar finns det som enbart jobbar med att skydda/bevaka/hjälpa Sverige? Dvs. som inte åker på utlandstjänst i långa (6-månaders?)perioder... Vet att Hemvärnet jobbar med detta men det är inget heltidsjobb utan bara några dygn om året... Någon officersutbildning kanske? Tacksam för svar.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Alla som är anställda i försvarsmakten (Gäller även GSS/T) har internationell tjänstgöringsplikt (tror jag det heter) och du måste alltså följa med på en insats såvida du inte väljer att säga upp dig. Så vill du inte åka utomlands så är nog hemvärnet den enda FM kan erbjuda dig.

Link to comment
Share on other sites

Annars finns det ju tjänster som insatssoldat/bevakningssoldat (militära skyddsvakter), de arbetar ju dock inte så mycket med att bevaka Sverige som land men mer med att skydda militära förläggningar, regementen och flottiljer. Men jag tror inte de är ute på utlandsmission så ofta som t.ex. skyttesoldater är.

 

/sillmackan94

Link to comment
Share on other sites

@Sillmackan94: Nej det gör det inte. Numera sitter alla som är GSS/K i vakten under olika perioder.

 

@Ljungcrantz: Tillbakadragandet från Afghanistan kommer förmodligen inte markera slutet på alla internationella insatser.

Link to comment
Share on other sites

Gillar du att bevaka finns alltid Livbataljon. Nu ska man aldrig säga aldrig men något säger mig att de kommer vara långt nere i listan på skytteförband att skickas till utrikes. Dessutom kommer du finnas med på typ en miljard bilder i Japanska semesteralbum! ^^

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...