Ribbster Posted November 24, 2011 Report Share Posted November 24, 2011 Har hört massor av idéer om varför roten kallas just för fisken. Tyvärr verkar dessa bara vara spekulationer/skrönor. Finns det någon som vet och kan backa upp det blir jag mycket glad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 Har aldrig hör något sådant. Vilka är skrönorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 Förklaring på annat forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted November 27, 2011 Forumsledning Report Share Posted November 27, 2011 Från Svenskt Flyghistoriskt forum http://forum3.sff.n.....php?f=1&t=3945 Lennart A » 24 nov 2011, 08:38 Antar att det finns en del mytbildning runt detta. När incidentberedskapen infördes 1952 använde man kodbeteckningen "Övning Valfisken" och när den sedan blev permanent kom den att kallas Valfisken (mellersta Sverige), Sydfisken (södra Sverige) och Lappfisken (norra Sverige). I rapporter kallas ibland också de flygföretag som observeras för "fiskar", t ex "grön fisk" = NATO-företag. Det verkar alltså som om "fisk" ursprungligen kommer från en slumpmässigt vald kodbeteckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 27, 2011 Report Share Posted November 27, 2011 Henke, du är pucktvåa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ribbster Posted November 28, 2011 Author Report Share Posted November 28, 2011 Jag tackar för svaren/hänvisningen. De skrönor jag hört var att eftersom den i princip alltid gick över vatten skulle den ut och fiska. Alt på den var om någon skulle skjuta ut sig fick dom ligga och sprattla ett tag som en fisk innan någon kunde hämta upp. Speciellt tidigt då bra lokaliseringsutrustning saknades. Sen även pga att man gick ut för att fiska efter info vad som fanns där ute. Alla kändes långsökta och påhittade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts