Jump to content

FS21 på Facebook ?

Guest Puman

Recommended Posts

Finns det någon här med anhörig i FS21 som hittar/kan söka på FS21 på Facebook

och faktiskt hittar någon grupp där för deras grupp??

Jag kan inte det vilket gör mej väldigt frustrerad då jag just har blivit tillsammans med en av dom i gruppen som är nere i Affe. nu.

/Puman

Av säkerhetsskäl brukar man hålla sig från att skapa grupper som har direkt koppling till insatser, speciellt såna som fortfarande är aktiva. Detta är för att skydda personerna som är iväg och deras anhöriga. Vanligare är anhörigagrupper, men även det kan vara vanskligt ur ett säkerhetsperspektiv. En medlem i en anhörigbgrupp som anger vem man är i ett förhållande med, gärna har profilbild där respektive är med eller respektives sida har en profilbild iförd ökenuniform, så gör man inte så mycket för att hålla rent bakåt. Det kan låta som hjärnspöken och att måla fan på väggen, men internet i allmänhet och facebook i synnerhet är väldigt öppet, hur väl man än tycker sig ha skyddat sig med stängda grupper, höga säkerhetsinställningar osv, så rinner saker igenom ganska enkelt.

Enklaste sättet att följa det som sker där nere är att följa Försvarsmaktens hemsida, Försvarsmaktens bloggsida där FS21 har en egen blogg.

Jo, i och för sej.

Kikar ju på den nästan dagligen, men dom är ju inte direkt bra på att uppdatera den tyvärr.

Men jag kanske får nöja mig med det.

Jag pratar ju så gott som dagligen med "min" soldat via msn,

men han kan ju bara säga vissa saker pga. sekretessen

och jag skulle vilja veta lite mer om vardagen rent allmänt.

För du vet ju säkert att när han väl har tid och möjlighet att prata med mej

så är det kanske inte det roligaste för honom att

sitta och berätta hur dagen har varit, vilken mat han har fått, vilket väder det har varit,

om han har hittat något läskigt kryp (Kamelspindeln ser ju bara hur läskig ut som helst :S )

Men jag nöjer mej med det dådå, nästan :)

Tack för ditt snabba svar!

Mvh /Puman :)

För att komplettera det Vargas säger så finns det ju faktiskt exempel på händelser där anhöriga har blivit kontaktade på div mindre trevliga sätt via facebook och annat, så det är absolut värt att tänka på.

Ja,så är det ju.

"Better to be safe then sorry"

Jag kör på det där att surra via msn då istället.

Men det går väl inte att vara "säker" på att saker inte "läcker ut"

oavsett vilket kommunikationsmedel man använder?

Inte ens telefonerna där borta är väl 100%-igt safe?

Det borde ju finnas nån buse som kan "fula" sej oavsett vad man använder sej av.

Fast risken att busarna ska vilja höra gruppen prata om väder och vind är väl kanske inte så stor.

Men man vet ju aldrig :)

/Puman

Ja,så är det ju.

"Better to be safe then sorry"

Jag kör på det där att surra via msn då istället.

Men det går väl inte att vara "säker" på att saker inte "läcker ut"

oavsett vilket kommunikationsmedel man använder?

Inte ens telefonerna där borta är väl 100%-igt safe?

Det borde ju finnas nån buse som kan "fula" sej oavsett vad man använder sej av.

Fast risken att busarna ska vilja höra gruppen prata om väder och vind är väl kanske inte så stor.

Men man vet ju aldrig :)

/Puman

Som du säkert förstår kan de som vet något om säkerhetsskyddet för exempelvis telefonerna inte säga något om dem, då det skulle ge en eventuell motståndare vetskap om hur vi väljer att skydda oss.

Puman, var inte oroligt. Din soldat har fått information om med vad och hur soldaten kan kommunicera med anhöriga. Det finns folk som jobbar för att er säkerhet ska vara som god som möjligt.

Det viktigast är att inte ta några genvägar utan följ anvisningarna.

Anders

Med god erfarenhet av att kommunicera med anhöriga på lång distans.