Jump to content

Söker Isaf-soldater till bildprojekt


Guest Angelica

Recommended Posts

Guest Angelica

Hej!

 

Jag heter Angelica Zander och är student på Nordens Fotoskola, Biskops-Arnö (http://www.nordensfotoskola.com). Inriktningen på utbildningen är journalistiskt bild och är den ledande utbildningen i norden för blivande pressfotografer/dokumentärfotografer.

 

Under hösten kommer jag att jobba med mitt examensprojekt som jag, tillsammans med mina klasskamrater, kommer att ställa ut på Galleri Kontrast (www.gallerikontrast.se) på Hornsgatan i Stockholm. Utställning brukar vara välbesökt av b.l.a. journalistbranschen.

 

Mitt examensprojekt handlar om att jag vill berätta om de svenska soldaterna som tjänstgjort i Isaf-styrkan i Afghanistan. Jag söker nu efter soldater som vill vara med.

 

Jag tänker mig att resultatet kommer att bli ca 6–12 porträtt av soldater som presenteras i ett bildspel tillsammans med ljud från intervjuer. Intervjuerna kommer att handla om hur det är att åka ner till ett land som är i krig, hur det påverkar en som människa och hur det är att komma tillbaka till livet i Sverige. Bilderna kommer också att hänga som printar på en vägg.

 

Mitt önskemål är att soldaterna ska bära sina uniformer på porträtten och att dem ska tas i en miljö som soldaten har en personlig koppling till. Jag har förstått att inte alla har sina uniformer kvar så jag blir jätteglad om jag kan hitta soldater som har det. Men det är inget krav.

 

Projektet genomförs från den 19 september till den 4 november. Jag behöver ha spikat min lista över dem jag ska fotografera senast vecka 36 (om cirka 2 veckor). Utställningen är i februari 2012.

 

Är du intresserad av att vara med?

 

Kontakta mig!

 

Angelica Zander, student andra året på Nordens Fotoskola

0704935575, [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att även ta kontakt med förband i Mälardalen för att få tag på folk. Ring informationsavdelningarna på Livgardet, Ledningsregementet, LSS och Amfibieregementet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...