Jump to content

Hemvärnet medan man pluggar?


Guest Erik

Recommended Posts

Hej,

 

Jag muckade nyligen och har haft mkt tankar om att fortsätta inom försvarsmakten men har istället beslutat mig för att börja plugga nu i höst.

 

Jag vill ändå inte "tappa" det militära helt och har funderart på att gå med i Hemvärnet.

Har någon några erfarenheter av att plugga och vara engagerad i hemvärnet samtidigt? (Jag ska gå ett program som brukar anses vara ett program med rätt hög studiebelastning.)

 

Undrar också vad det finns för möjlighet att få befattningen GRG-skytt i hemvärnet? Är det en befattning som är populär och brukar vara tillsatt?

Jag hade den befattningen i lumpen.

 

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller att delta i Hemvärnet medan man pluggar så är min personliga erfarenhet att detta inte brukar vara något problem, under

de normala förutästtningarna att man planerar sina studiera och andra åtaganden.

 

Min personliga uppfattning är att det rent av är bra att ha en intressant "fritids"-sysselsättning vid sidan om studierna, då detta

kan fungera som en avlasntningsoas och "rensa arbetsminnet" i skallen på en del stress gällande studierna.

 

Slutligen kan jag nämna att jag själv tillhörde ett så kallat studieintensivt program och fann det inte som något problem att ha andra

kringaktiviteter, som nämnt under förusättningen att man planera när, vad och hur man skulle plugga.

 

Vill dock poängtera att detta kan vara högst personligt beroende på streströskar, planeringsförmåga och självdiscplin, men tycker definitivt

att du kan pröva en eller två terminer och se hur det funkar för din egen del.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag muckade nyligen och har haft mkt tankar om att fortsätta inom försvarsmakten men har istället beslutat mig för att börja plugga nu i höst.

 

Jag vill ändå inte "tappa" det militära helt och har funderart på att gå med i Hemvärnet.

Har någon några erfarenheter av att plugga och vara engagerad i hemvärnet samtidigt? (Jag ska gå ett program som brukar anses vara ett program med rätt hög studiebelastning.)

 

Undrar också vad det finns för möjlighet att få befattningen GRG-skytt i hemvärnet? Är det en befattning som är populär och brukar vara tillsatt?

Jag hade den befattningen i lumpen.

 

 

Tacksam för svar!

 

Inga konstigheter. Som alltid handlar det om att prioritera, om du ska viga 2x4 dagar åt HV kommer du får spendera 2x4 dagar mindre på öl/fotboll/sittningar/spex/Quarneval/annat studentikost. Om du inte kan genomföra KFÖ/SÖF med ditt egna förband pga tenta kan du genomföra dem med ett grannförband.

 

 

Gällande GRG-tjänsten är det bara att du från början och vid varje tillfälle säger "OMFG! Jag ÄLSKAR GRG. Jag är typ kär i det! Jag vill bära det, smeka det! GE MIG!". Eller...det brukar mest bara vara att säga till vapenutbildning från lumpen är alltid en snabbis in i befattning, tiden räcker inte riktigt till att grundutbilda nya & kompetenta GRG-serviser.

Link to comment
Share on other sites

Inga konstigheter. Som alltid handlar det om att prioritera, om du ska viga 2x4 dagar åt HV...

 

Hmmm - 2x4 dagar är för Insatskompanierna - väljer man ett bevakningskompani så räcker det med 1x4 dagar (som menig) :lala:

Link to comment
Share on other sites

Inga konstigheter. Som alltid handlar det om att prioritera, om du ska viga 2x4 dagar åt HV...

 

Hmmm - 2x4 dagar är för Insatskompanierna - väljer man ett bevakningskompani så räcker det med 1x4 dagar (som menig) :lala:

Men bevakningskompanierna har inga grg längre...

 

 

Erik:om du säger vart du ska plugga så kan du säkert få hjälp av någon med ansökan. Om du ska plugga i Stockholm så hör av dig till mig via pm så hjälper jag dig.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle personligen säga att det väl egentligen bara är studenter som har tid med insatshemvärnet... ;)

 

Skämt åsido så håller jag med föregående talare om att det inte borde vara några problem. Eller jo, ett litet problem finns: Ersättning vid förlorad arbetsinkomst baseras på SGI, dvs beräknas som en genomsnittsdag av din årsinkomst (grovt förenklat), vilket missgynnar t.ex. sommarjobbande studenter som vill ta ledigt för en övning. Problemet är dock inte jättestort i praktiken eftersom hemvärnet så vitt jag vet på de flesta håll inte bedriver någon mera omfattande verksamhet under sommarperioderna. Helgarbete under terminerna är en annan femma men då är man ju oftast inte anställt på sådana villkor att man kan hävda att man "skulle ha jobbat" om det inte varit för övningen.

Link to comment
Share on other sites

Pluggar nu och är med i Hemvärnet. Jag tycker överlag att det fungerar tämligen smärtfritt. Det har varit några gånger jag missat pga obligatoriska kursmoment och redovisningar.(Iår ska jag bannemig vara med ändå, i värsta fall får väl utbildningsgruppen skicka en formell inkallelse med pliktlagen som stöd eller något i den stilen Malajn.gif )

Men på det stora hela; Ja, det funkar =)

 

 

Och det är förbaskat skönt att emellanåt byta diffrentialekvationer och matrisalgebra mot blöt fältuniform och 7.62 banan_rock.gif

edit: grisens fingrar

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...