Stefan F Posted July 5, 2011 Report Posted July 5, 2011 Min huvudmusiksmak är av typen Toy Dolls, Stiff Little Fingers, Strindbergs, KSMB, Big Country, Flogging Molly, Pogues, Clash och en massa annat. Jag tycker även att Iron Maiden, Saxon, Judas Priest, Sabbath, Ozzy och Dio för sig själva... osv. har gjort mycket bra. Självklart finns alltid en del skräp, men en bra melodi, catchy refräng, rolig/tuff/intressant text, härligt riff, utmärkt sångare, bra basist... osv, eller en blandning av flera saker, gör att det funkar för mig. I söndags missade jag förbanden men satte mig och verkligen försökte förstå storheten med Metallica, men lyckades inte. Vissa låtar känns "ok" (t.ex. Enter Sandman), men inte mer. Så jag frågar ärligt - vad gör dom så bra? Upplys mig.
903Lew Posted July 5, 2011 Report Posted July 5, 2011 Låter som att du är mer inne på "klassisk" hårdrock. Thrash metal (som samtliga i "Big Four") pysslar med är ju mer...tja...omelodiöst och opolerat på ytan. När vi sedan nämner Metallica ska det ju nämnas att varken sången eller trumspelet är sådär jävla lysande. Thrash är för mig lite som Black Metal. Första lyssningen låter det mest bonk-skrän-bank-gnissel men snart därefter finner man en jävla skönhet om man är så lagd. Jag har aldrig förstått Metallicas storhet men jag har insett att min musiksmak inte är objektivt bäst, tydligen är "...något fel på dig[mig]..." när man följer upp Darkthrone med Taylor Swift på blandskivan. /Lew, som gillar de flesta sorters metal men fullkomligt älskar Taylor Swift (och anser att vi behöver en cowboy-smilie).
Dansk_skalle Posted July 5, 2011 Report Posted July 5, 2011 "Finner skönheten om man är så lagd" stämmer väl ganska väl och är även något man förmodligen kan tillämpa på all sorts musik. Vissa musikgenrer är helt obegripliga för mig, varför då? Säg det.
Apone Posted July 6, 2011 Report Posted July 6, 2011 Vissa låtar känns "ok" (t.ex. Enter Sandman), men inte mer. Så jag frågar ärligt - vad gör dom så bra? Upplys mig. Svaret är rätt enkelt: du uppskattar inte hård metal. Jag uppskattar inte vare sig Justin Bieber eller japansk noise. Varför? Bara är så. Min recension av Big 4: Anthrax: Missade deras gig pga köer till merch-ståndet. Man måste ju ha gig-tisse! Njöt dock av "Only". Kul att Andreas Kisser var med och körde lite Sepultura-riff! \m/ Megadeth: Sett dem live många gånger, de är duktiga musiker men jösses vad de är trista på scen! Mustaine mumlade lite ohörtbart några gånger när han påannonserade nästa låt, men de har verkligen en del att jobba med som liveband. Slayer: MANGEL! Slayer ångar på och manglar allt i sin väg! Tom Arraya - den hårdaste vokalisten i branschen - står och flinar som en go gubbe över en fanatisk metalpublik. Hans retoriska fråga: "do you really think you're free?" känns aktuell. Toppklass på giget - som alltid. Saknade dock Jeff Hanneman, men men. Metallica: "Big 4" borde egentligen kallas "Metallica med 3 förband". HELT annan klass på...allting! James töntar sig lagom med publiken (som inte är sen att ge svar på tal) och deras musik är tillräckligt spridd och varierad över 3 decennier för att alla ska kunna hitta något att gilla, ex Enter Sandman för de som egentligen inte gillar metal. Hela giget var bra skit, I'd hit it ANY day again! GMY
Stefan F Posted July 14, 2011 Author Report Posted July 14, 2011 Bra att det kan vara så enkelt. Jag känner mig nästan lite dum när Metallica är så uppskattade, och jag inte lyckas tycka dom är bra. Varför byter dom inte ut Anthrax eller Megadeth mot Anvil? Efter att ha sett filmen om dom unnar man dom lite nya stadiumspelningar.
903Lew Posted July 14, 2011 Report Posted July 14, 2011 Bra att det kan vara så enkelt. Jag känner mig nästan lite dum när Metallica är så uppskattade, och jag inte lyckas tycka dom är bra. Varför byter dom inte ut Anthrax eller Megadeth mot Anvil? Efter att ha sett filmen om dom unnar man dom lite nya stadiumspelningar. "Big Four" är ju en gammal term från 80-talet och gällde just dessa fyra band som alla kommer från San Francisco och utvecklades på samma sätt under samma tid. Att då slänga in Anvil som lirar en helt annan form av musik skulle för mig kännas..märkligt. Lite som när Murderdolls fick värma upp för Maiden på Stadion -03, aldrig har folk blivit så otaggade av ett förband.
Nifelhel Posted July 14, 2011 Report Posted July 14, 2011 @903Lew Nä nu har du fel! Anthrax kommer från New York. Slayer, Megadeth och Metallica kommer ifrån LA. Metallica flyttade till San Francisco först när Cliff joinade bandet. The Big 4 är ju de fyra stora banden inom Trash Metal på mitten av 80talet. Mångas åsikt är att Anthrax egentligen inte hör hemma där.. men men. Att vara förband till lron Maiden kan vara oerhört otacksamt. Jag har sett det flera gånger på IM-konserter. Första gången jag kände att ett förband blev accepterat var när In Flames var förband på Ullevi för några år sedan, förbandet före dom blev inte lika väl mottagna. IM-publiken är svårflörtad. När My Dying Bride var förband för IM på Kåren(Göteborg) -96 stod de flesta med ryggen mot scenen tills IM kom upp. Vill man lyssna in sig på Trash Metal så rekommenderas Slayer - Reign in Blood, Metallica - Master of Puppets och Megadeth - Rust in Peace. Tre helt grymma skivor..imho I och med att trashen långsamt dött(då de flesta band bytt riktning, utom Slayer som tjurigt ångar på), så letar man efter annan tung/hård metal. Så varför inte det svenska bandet Amon Amarth - Guardians of Asgaard här med Lars Göran Petrov, från Entombed, på sång Eller Eller Eller varför inte
903Lew Posted July 15, 2011 Report Posted July 15, 2011 Där ser man! Jag får offra en kycklig till Quorthon för min okunskap. Hell Satan.
Apone Posted July 20, 2011 Report Posted July 20, 2011 Där ser man! Jag får offra en kycklig till Quorthon för min okunskap. Hell Satan. Kyckling? Jag vill minnas att Tomas Forsberg gillade Plankstek m bea-sås och öl på Stockholms största kollektiva bakfylla (som jag händelsevis glömt namnet på, haket som låg i tunneln vid Skatteskrapan innan allt byggdes om). /Leg. Metalhead.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.