sportdykare Posted June 4, 2011 Report Share Posted June 4, 2011 Jag råkade av en slump hitta denna något annorlunda mag-ficka: Den lär ju knappast komma in i svenska FM under nuvarande geologiska tidsålder men jag måste medge att den nog allt gör att det går fort att byta mag. Dock ser den rätt klumpig ut och lär väl också väga en aning mer än en "vanlig" mag-ficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 4, 2011 Report Share Posted June 4, 2011 Jag råkade av en slump hitta denna något annorlunda mag-ficka: Den lär ju knappast komma in i svenska FM under nuvarande geologiska tidsålder men jag måste medge att den nog allt gör att det går fort att byta mag. Dock ser den rätt klumpig ut och lär väl också väga en aning mer än en "vanlig" mag-ficka. Säkert grymt bra tills den börjar krångla och du behöver använda stridsparskamratens magasin tills du har tid att plocka isär din magasinsficka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted June 4, 2011 Report Share Posted June 4, 2011 (edited) Magasin för magasin... finurligt edit: för övrigt så betvivlar jag att den är tänkt för direkt militära syften.. snarare en grej för civila skyttar som vill ha snabba magasinbyten, där den faktiska mängden magasin inte har någon större betydelse. Edited June 4, 2011 by Källberg HVU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted June 5, 2011 Author Report Share Posted June 5, 2011 Jo precis, tre mag på den plats som den tar upp kanske inte är så optimalt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Den borde väl iofs kunna vara användbar för insatsstyrkor och liknande vars arbete är sådant att de sällan avlossar vapnet i skarpt läge och typ "aldrig" behöver använda mer än max de första patronerna i magasinet, men när det där jobbiga "aldrig" inträffar behöver byta magasin helst igår... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Den borde väl iofs kunna vara användbar för insatsstyrkor och liknande vars arbete är sådant att de sällan avlossar vapnet i skarpt läge och typ "aldrig" behöver använda mer än max de första patronerna i magasinet, men när det där jobbiga "aldrig" inträffar behöver byta magasin helst igår... Javisst och om man bara har tre extra magasin och inte kommer åt två för att matningen hakat upp sig... En annan nackdel uppstår då du byter ett halvt magasin och vill stoppa det längst bak för att använda det allra sist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Den borde väl iofs kunna vara användbar för insatsstyrkor och liknande vars arbete är sådant att de sällan avlossar vapnet i skarpt läge och typ "aldrig" behöver använda mer än max de första patronerna i magasinet, men när det där jobbiga "aldrig" inträffar behöver byta magasin helst igår... Javisst och om man bara har tre extra magasin och inte kommer åt två för att matningen hakat upp sig... En annan nackdel uppstår då du byter ett halvt magasin och vill stoppa det längst bak för att använda det allra sist... Dels kanske SWAT-nisse har använt utrustningen tillräckligt mycket för att veta om det är ett problem som inträffar (och kanske gett tillverkaren teknisk feedback på förbättringar av funktionssäkerheten), dels drar han backup och fortsätter att lösa uppgiften. Det borde gå att designa ett sånt här system så att risken att det går åt skogen när "aldrig" inträffar är försumbar. Men å andra sidan kanske en öppen magficka som man bara rycker magasinet ur är i praktiken lika snabb... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt.Nilsson Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Intressant att nissen utan prylen i skjutdemo biten är snabbare... nejtack jag tror mer på drill... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Jag tror på enkelheten i magasinsfickor ..... Denna tror jag icke på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 I'll stick to my TT-Shingles thank you very much. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Men å andra sidan kanske en öppen magficka som man bara rycker magasinet ur är i praktiken lika snabb... Det tror jag! Dessutom är jag av uppfattningen att stridsutrustning, precis som annan kritisk säkerhetsutrustning, skall utformas på ett sätt som gör den lätthanterlig, förutsägbar och flexibel. En fjädermatad magasinsficka stor som en attachéväska blir inte en värdig ersättare till öppna magfickor i min värld... Ett vettigt alternativ är Fast-mag, hög driftsäkerhet och lätt att intuitivt både dra ur magasin och sätta tillbaka dem om man har tre st på rad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts