Dini Posted May 7, 2011 Report Posted May 7, 2011 Läste på någon sida om Gerber LMF II som finns i grönt och är då IR-resistent. Men gör det någon skillnad för en svensk? Jag menar våra uniformer mm är väl ändå inte IR-resistenta? Så om kniven syns eller inte är väl sak samma? Quote
Grains Posted May 8, 2011 Report Posted May 8, 2011 http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Upphandling/SAGIL/298884%20AI703836/Packad%20%20med%20alla%20bilagor%20Field%20uniform%2090%20%20298884%20%20AI703836.pdf Fältuniformerna består utav tyg som kallas "Varpsatin CO/PES mönstertryckt" och de tyget har vissa krav på vilken mängd IR-ljus som får reflekteras. Sök efter "infraröd" så står specifikationerna. Quote
IB5 Posted May 9, 2011 Report Posted May 9, 2011 (edited) Läste på någon sida om Gerber LMF II som finns i grönt och är då IR-resistent. Men gör det någon skillnad för en svensk? Jag menar våra uniformer mm är väl ändå inte IR-resistenta? Så om kniven syns eller inte är väl sak samma? Jag hade inte brytt mig så mycket om det, det är ju ofta bara en mindre del av själva kniven som sticker upp ur skidan, så om den reflekterar lite mer ljus än övriga du så spelar det nog inte så mycket större roll för risken för upptäckt. Har du kikat något på LHR också? Edited May 9, 2011 by KJ-PRSK Quote
2Sharp Posted May 9, 2011 Report Posted May 9, 2011 FM's täckfärg som är ir-dämpande funkar att måla det mesta med, kan vara ett alt. om man vill jobba på att minska ir-reflektionen. Quote
tinhead Posted May 9, 2011 Report Posted May 9, 2011 Fältuniformerna består utav tyg som kallas "Varpsatin CO/PES mönstertryckt" och de tyget har vissa krav på vilken mängd IR-ljus som får reflekteras. Sök efter "infraröd" så står specifikationerna. Noterade häromdagen att mina M90 byxor är tillverkade i Ryssland.... Så man kan ju undra ifall dom har provad rysk IR utrustning på våra uniformer, och anpassat deras teknik? Quote
Skalman Posted May 13, 2011 Report Posted May 13, 2011 @Tinhead: du tror inte det är enklare för dem att åka på semester till Sverige och köpa kronmärkta byxor från nån affär (eller beställa från ebay eller nåt) istället för att köra nån form av industrispionage på en fabrik? Quote
Recommended Posts