Jump to content

Legosoldater

JiWe

Recommended Posts

Närmast till hands ligger väl Främlingslegionen, om man nu anser att de är legoknektar.

Det finns "bolag" på Internet som hyr ut soldater mot betalning. De rekryterar även folk, gärna med bakgrund inom elitstyrkor av olika slag. Hade mitt minne varit bättre hade jag haft adressen.

/Johan ES

bapapapap Sandline är INTE en "legosoldatfirma". FN har en "Special Rapporteur" för just legosoldatfrågan och han har sagt i ett utalande att företag som Sandline inte kan klassificeras som legosoldatföretag.

Sen huruvida det är förbjudet är en svår fråga, dels så variera lagstiftningen från land till land, dels är definitionen av en legosoldat en aning luddig. Men i de flesta länder är det förbjudet att rekrytera och organisera legosoldater/förband.

Länkar? jag har en hel uppsjö av länkar, uppsatser och rapporter som berör legosoldater/privata militära företag. Kommer mer när jag orkar....

Tänker du på Executive Outcome så är det bolaget nedlagt, dock finns det kvar en del företag men Sydafrika har lagstiftat hårt mot den här branchen och försvårat rejält för företag av den här typen att starta upp och etablera sig inom landet,

Länkar? jag har en hel uppsjö av länkar, uppsatser och rapporter som berör legosoldater/privata militära företag. Kommer mer när jag orkar....

En liten fråga bara: Du är lite "på" det här med legosoldareriet? ?

Verkar vara onödigt att riskera sitt liv för en summa pengar på det sättet.

Ja... Det var dem jag tänkte på... slog tydligen igen 98...

En liten fråga! Såg för många år sedan en dokumentär, tror det var på trean, om Jackie Arklöf. Han benämde sig själv som frivilligsoldat och inte legosoldat när han var nere i forna Jougoslavien! är det någon skillnad?

mvh.....

@rille116, jag blir nästan lite förnärmad när du tror så lågt om mig :) Anledningen till att jag besitter en viss kunskap och har tillgång till material i frågan är att jag skrev en b-uppsats om Privata militära företag och dess inverkan på en väpnad konflikt. Jag använde Executive Outcome och Sandline i Angola och Sierra Leone som fallstudier.

@Yggdrasil, vad Arklöf benämner sig som är ju totalt ointressant, enligt artikel 47 i 1:a tillägsprotokollet till Gneve konventionen så definieras en legosoldat så här

1. A mercenary shall not have the right to be a combatant or prisoner of war.

2. A mercenary is any person who:

A. Is specially recruited locally or abroad in order to fight in an armed conflict:

B. Does, in fact, take part in the hostillities:

C. Is motivated to take part in the hostillities essentially by the desire for private gain and, in fact, is promised, by or on behalf of a Party to the conflict, material compensation substantially in excess of that promised or paid to combatants of similar rank and functions in the armed forces of that party:

D. Is neither a national of a party to the conflict nor a resident of territory controlled by a Party to the conflict:

E. Is not a member of the armed forces of a Party to the conflict: and

F. Has not been sent by a State which is not a Party to the conflict on official duty as a member of its armed forces.

Någon som vet ifall Arklöf hade dubbla medborgarskap?

Som ni förstår så är definitionen oerhört tolkningsbar, särskilt punkt C.

Frivilliga soldater har det ju funnits i alla tider, svenskarna i Finland är ju bara ett exempel. Det som avgör det i hela i den situationen är ju den ekonomiska biten så som den är specifiserad under punkt C.

@rille116, jag blir nästan lite förnärmad när du tror så lågt om mig  :)

Helt fel....tror inte så lågt om dig ,O

Undrade lite hur det kom sig att du hade så mycket vetskap om en så

udda sak bara..... B)

helt oookeey B)

Tanken är att kunksaperna ska utökas iom den kommande/pågående C-uppsatsen, men det går trööögt. Är det ngn som har en bra frågeställning liggandes så kan dom väl skicka över den :)

Guest Rattara

Fu Gson: Misstänkte nästan att du hade läst den när jag såg titeln på din B-uppsats. Vilket ämne förresten?

Men tipset var mest riktat till alla andra intresserade. Tycker själv att det var ganska spännande läsning.

Guest Fågel Fenix

Var ett reportage om en kille från sverige som hade stridit nere i kosovo (tror jag) i Café för ett tag sen...

Skall se om jag hittar vilket nr.

enligt artikel 47 i 1:a tillägsprotokollet till Gneve konventionen så definieras en legosoldat så här

E. Is not a member of the armed forces of a Party to the conflict: and

Den punkten torde väl också vara väldigt tolkningsbar. Om man strider för en viss part i ett krig och dessutom tar betalt för det så torde man i allra högsta grad vara en del av den partens väpnade styrkor...

Något att söka på när det gäller Legosoldater:

Veterans of Foreign Wars, (Austin,Texas). Jobbar mest med minröjning numera.

AirScan, anställer mest amerikanska f.d. militärer. Inriktat på säkerhetsarbete på oljefält m.m.

Britain´s Defence Systems Limited, föredrar brittiska f.d. militärer, samma inriktning som AirScan.

Skulle väl inte vara omöjligt att det finns nåt på nätet om dessa "firmor".

Edit: Glömde en sak, finns en sammanslutning för f.d. legionärer som förmedlar kontrakt m.m. Har för mig att dom enbart engagerar legionärer som har tjänsgjort i 2REP. Kallas inofficiellt för "Devil´s guard".

• 3 years later...

Varken elitesecurity eller eliteprotection känns ju så "legosoldataktiga" verkar ju mest handla om brand och personal säkerhet. "Elite" skriver desutom själva att dom inte har auktorisation för att bedriva personskydd i Sverige, så dom företagen känns lite orelevanta i samanhanget.

Vill du hyra legosoldater ska du åka till Sydafrika.

Sydafrika är faktiskt idag ett av få länder som har ett tydligt förbud i lag mot alla former av legoknektar.

In 1998 South Africa passed the "Foreign Military Assistance Act" which banned citizens, or residents, from any involvement in foreign conflicts except in humanitarian operations unless a government committee gave its approval for a deployment

Från: Wikipedia

/Z

Det här är måhända en något löjlig fråga men jag har sökt och inte fått de svar jag vill ha...

Varför heter det just LEGO soldat på svenska?

Vad har det med lego att göra?

Eller är begreppet legosoldat äldre än den danska leksaken?

någon som vet?

Det här är måhända en något löjlig fråga men jag har sökt och inte fått de svar jag vill ha...

Varför heter det just LEGO soldat på svenska?

Vad har det med lego att göra?

Eller är begreppet legosoldat äldre än den danska leksaken?

någon som vet?

Jag vill minnas att det fanns ett gammalt ord för att göra något på avtal. Lega om jag minns rätt, med tiden blev det lego och det är därför vi pratar om lego-tillverkning när företag tillverkar delar åt andra företag och lego-soldat när man krigar åt andra för pengar.

Aha, glömde den formen!

Legotillverkning

Kontrakterad tillverkning som utförs av en underleverantör där beställaren tillhandahåller konstruktionsunderlag. Beställning av legoarbeten kallas för legoinköp. Legotillverkade produkter utgörs vanligen av inmonteringsdetaljer i beställarens produktion.

Detta är ett utdrag ur boken "Ordbok för Affärsfolk" skriven av Rolf Laurelli, John Örtengren samt Lars-Jonas T. Ångström. Texten får användas med hänvisning till källan. Copyright 1990 och 2002.

Men till sist.....Bonniers lexikon (som står snyggt i min hylla), legosoldat, legoknekt, yrkessoldat som tjänar mot lega (sold) i annan stats arme.

Jösses, nu kan jag ta det lugnt igen.

EDIT: blev visst två på det! Tack för svaret!

• 2 years later...

Tänkte sparka liv i den här tråden nu.

Det är ju ganska svårt att komma med i utlandsstyrkan nu för tiden.

För min del så är det mest pga oatraktiv befattning i lumpen.

Men viljan, styrkan och hjärnan finns där(tycker jag iaf)

Så jag tänkte höra om det hänt något nytt på firma-fronten.

Har ett förflutet i säkerhetsbranchen så det finns kanske en chans att

få åka iväg med något säkerhetsbolag.

Jag är inte ute efter att bara kriga utan mest skydda och bevaka.

Letar efter nordiska eller europeriska bolag.

De enda legosoldater jag gillar är de min son leker med.

Tycker inte att Blackwater & co´s drömmar om legosoldater som "fredsbevarande styrkor" låter som en ideallösning på världsproblemen.

Men vill du vara en del av den drömmen så ska inte jag hindra dig. Men tro inte jag kommer bli upprörd om du blir styckad och upphängd för allmän beskådan i något tredje-världen land någonstans. Jag skulle inte ha mycket till övers för legosoldater som invaderar mitt land heller.

mvh

Erik

De enda legosoldater jag gillar är de min son leker med.

Tycker inte att Blackwater & co´s drömmar om legosoldater som "fredsbevarande styrkor" låter som en ideallösning på världsproblemen.

Men vill du vara en del av den drömmen så ska inte jag hindra dig. Men tro inte jag kommer bli upprörd om du blir styckad och upphängd för allmän beskådan i något tredje-världen land någonstans. Jag skulle inte ha mycket till övers för legosoldater som invaderar mitt land heller.

mvh

Erik

Nu tog jag det här tråden för att jag inte skulle få skäll av Blå-Gul för att jag inte sökt.

Jag har inte mycket till övers för blackwater mentalitet.

Kanske en ny tråd då eller???

Nu tog jag det här tråden för att jag inte skulle få skäll av Blå-Gul för att jag inte sökt.

Jag har inte mycket till övers för blackwater mentalitet.

Kanske en ny tråd då eller???

Du fick inte skäll av blågul, du fick en högst personlig kommentar av mig. Vad BlåGul har för officiell ståndpunkt när det gäller legosoldater vet jag inte, och jag är inte heller begränsad av någon sådan. Min erfarenhet är dock att rekryterare av legosoldater ej är välkomna på forumet (det är vad jag vet ett brott mot svensk lag att rekrytera sådana i sverige).

Om du inte har något till övers för Blackwaters mentalitet kanske du ska fundera en eller två gånger på att söka dig till ett liknande företag, för jag misstänker att skillnaden inte är så där jättestor företagen emellan.

Men vore jag blågul skulle jag nog hålla med om att en egen tråd i vilken legosoldatyrket debatteras skulle kunna vara lämpligt. Jag skulle bli förvånad om någon sådan inte redan finns.

/E

Ja... Det var dem jag tänkte på... slog tydligen igen 98...

En liten fråga! Såg för många år sedan en dokumentär, tror det var på trean, om Jackie Arklöf. Han benämde sig själv som frivilligsoldat och inte legosoldat när han var nere i forna Jougoslavien! är det någon skillnad?

mvh.....

Är man frivillig brukar man göra det på ideella grunder, och är man legosoldat så är det i princip bara pengar som är viktigt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...