Jump to content

Legosoldater


JiWe

Recommended Posts

Tänkte sparka liv i den här tråden nu.

Det är ju ganska svårt att komma med i utlandsstyrkan nu för tiden.

För min del så är det mest pga oatraktiv befattning i lumpen.

Men viljan, styrkan och hjärnan finns där(tycker jag iaf)

 

Så jag tänkte höra om det hänt något nytt på firma-fronten.

Har ett förflutet i säkerhetsbranchen så det finns kanske en chans att

få åka iväg med något säkerhetsbolag.

 

Jag är inte ute efter att bara kriga utan mest skydda och bevaka.

 

Letar efter nordiska eller europeriska bolag.

 

Vore kanske inte den här tråden något för dig? Danska försvarsmakten tänker jag väl främst på då... http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=36474

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett ämne jag känner till hyfsat väl, då jag själv jobbat i flera olika PMC (private military companies) i länder som Irak och Afghanistan.

Precis som tidigare trådskrivare så har executive outcome upphört däremot har flera chefer startat nya bolag, bla sandline, aegis etc.

 

Förr var det säkerhets/militära företag som gjorde alla möjliga uppdrag allt från att frita gisslan, starta krig, assistera vid kuppförsök osv..

Många greps och hamnade i fängelse (afrika var den stora arbets marknaden) men även delar av Asien.

De företag som verkar idag private military companies (PMC) och private security companies) håller sig inom internationella lagar det innebär att man kan inte hjälpa ett land i ex Afrika att störta en regering om den sittande regeringen är internationell accepterad, inte heller assistera länder, regeringar som bryter mot världs lagar och internationell rätt.

De flesta av dessa företag jobbar idag med DoD (Department of Defence) kontrakt i länder som Irak och Afghanistan, även Afrika.

Flera av dem har kontrakt med hjälp organisationer, regeringar, US military osv..

 

Blackwater USA som numera heter XE..fick sluta med sina uppdrag i Irak efter döds skjutningarna av 17 civilia.

BW största Klient är US Army, (DoD) och handlar om skydd av militärens högsta chefer i Irak/Afghanistan och på andra platser i världen där USA har militär stationerad.

Idag är inriktningen mer utb verksamhet där man utb US marines i USA och har Logistic dvs transporter utomlands med flyg, helikoptrar.

Andra stora aktörer är Dyncorp, EODT, SOC, Halliburton och KBR

 

Idag är de helt legitima och understöder operationer i högrisk länder.

Det finns brittiska och amerikanska, samt ett fåtal från Italien, Frankrike, Australien och Sydafrika mfl.

 

Bara i Irak finns ca 200 olika säkerhets företag, alla bedriver de militära uppdrag som bavakning av konvojer, polis utbildning, livvakts tjänst, fast bevakning av anläggningar osv..

 

Att komma med här på jobb är inte omöjligt men oerhört svårt, oerhört få svenskar har varit ute på jobb med dessa PMC företag oavsett vad folk säger.

Jag har själv jobbat till o från i mer än 3 år i Mellersta östern och aldrig stött på en Svensk.

De som har jobbat har jobbat i regel för FN (United Nation) eller ngn annan hjälp organisation ev i Oil for Food programmet.

 

Det krävs oerhört mkt att komma med o bli uttagen o just nu är det svårare än förr.

Lönerna har gått ner avsevärt och riskerna har gått upp, anledningen är de finns massa som kan ta dessa jobben med redan erfarenhet från dessa länder, samt för såg man hopp

i dessa länder men flera år senare är det inga nyheter att man misslyckats totalt.

Bara i Afghanistan ökar våldet, som svensk och stationerad i kandahar såg ja absolut inget som stödde en förbättring snarare tvärtom

Attackerna bara ökade och fler o fler av våra arbets kollegor dog.

 

Man bör också tänka på att man jobbar i extrem risk, med företag som ser vinst före allt annat, utrustningen är ofta dålig, mat och annan utrustning, fordon osv är ofta dåliga, o händer det ngt längs vägen får du ingen hjälp från militären..

Jag är långt ifrån nöjd med ISAF insatts i Kandahar kan ja säga, inga förbättringar skedde, överhuvudtaget..inte heller fick vi någon hjälp vid de olika attackerna av våra konvojer..

 

Ändå kommer jag fortsätta att söka dessa jobb, för det är det jag kan och utbildat mig inom

Riskerna kan man leva med, men när man jobbar med olika nationaliteter som är idioter och svin, plågar djur, skiter i o avlösa dej så du får mat, eller kommer fulla till en konvoj med 30 långtradare med högexplosivt jetbränsle tar det emot..

 

Har man tur hamnar man med bra killar i en hyfsat bra firma, men om ni tror det är som i det militära med bra utrustning, kamrat anda, och seriösa aktörer glöm det..

verkligheten är ngt helt annat

 

A

Link to comment
Share on other sites

Tänkte sparka liv i den här tråden nu.

Det är ju ganska svårt att komma med i utlandsstyrkan nu för tiden.

För min del så är det mest pga oatraktiv befattning i lumpen.

Men viljan, styrkan och hjärnan finns där(tycker jag iaf)

 

Så jag tänkte höra om det hänt något nytt på firma-fronten.

Har ett förflutet i säkerhetsbranchen så det finns kanske en chans att

få åka iväg med något säkerhetsbolag.

 

Jag är inte ute efter att bara kriga utan mest skydda och bevaka.

 

Letar efter nordiska eller europeriska bolag.

 

Vore kanske inte den här tråden något för dig? Danska försvarsmakten tänker jag väl främst på då... http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=36474

 

Tack för det! Är ju reservdansk så varför inte!!

Hade jag bara hittat den innan så hade jag inte behövt starta denna igen.

Då jag inte ser mig själv som legosoldat utan jag vill bara göra en utlandstjänst.

 

 

Finns en (enligt mig mycket bra) dokumentär på ämnet: Shadow Company... Den finns att ladda ner gratis på vissa "särskilda sidor"... :rockon:

 

IMDB länk: http://www.imdb.com/title/tt0762133/

 

Blir filmkväll i morgon!

Link to comment
Share on other sites

Shadow Company är en bra dokumentär filmat av en operativ

Det speglar mycket, men mycket man inte får svar på..

 

Ändå tycker jag Irak är mer uppstyrt, mer professionellt och bättre samarbete mellan säkerhets företag och militär.

Där fick man ha special lösningar ex i en landcruiser hade man en skytt som bevakade fordonet bakåt, och hade kulspruta va vi kallar trunk monkey!

Man fick ha mer militära fordon som många använde ex de Sydafrikanska Revas, med torn och (plog) för IEDs

I Afghanistan får man inte ha ngt sånt ( privata säkerhets företagen) o i stora delar av Kabul får operativa inte vara beväpnade, de samma gäller ju inte A-Q terrorister som inte jobbar under lagar eller tillstånd. Mkt ändrades ocksåp på Rules of force kortet man bär med sig..

Det hela blir sämre och mer svår jobbat och mindre skydd till den operative..

 

Ex när jag landade i Irak på Biap, och eskorterades ut till parkeringsplatsen där fick jag hjälm, skyddsväst och pistol ( om fordonet blir utslaget använd fordonets vapen och vänta på hjälp ) pistolen är endast att förhindra kidnappning ur fordonet och för att användas på sig självt.

 

När jag landade i Afghanistan, hämtade man mig i en taxi ingen skyddsutrustning eller vapen? jag kände direkt vilken skillnad det var på utförandet av tjänsterna,

I Irak var allt mycket mer lätt jobbat, o mer seriöst.

 

Militären kändes mkt mer aktiv i Irak, ex i Kandahar / Afghanistan förra sommaren då jag var där sprängde man fängelset i Kandahar och över 400 erfarna taliban krigare flydde de tog upp strid med Amerikanska special forces i mer än 12 dygn och hela tiden närmade sig vår anläggning.

 

Man kunde ju tro att militären upprättade vägspärrar och gjorde genomsök i fordonen, hade en närvaro längs huvudvägen som gick till pakistanska gränsen, det var ändå vi som levererade allt flyg bränsle och bevakade dessa tankers...inte ett militärt fordon sågs på den vägen, inte en militär..

 

När vår norra konvoj råkade ut för ett anfall i nära 6 timmar, och jag råkade byta batterier till vår (livlina) special radio till militärens Jdoc center..

Pratade militären om eld överfallet och att många av Dyncorps trailers var förstörda till mång miljon belopp.

över 30 man dog, och 45 långtradare med utrustning som air condition, fordon, vapen, sängar, kylskåp, mfl..sattes i brand och total förstördes fick man inte hjälp från ISAF

Som sagt långt ifrån imponerad över hur 16000 man på den basen jobbar

 

A

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...