Stefan F Posted January 13, 2012 Author Report Posted January 13, 2012 CG Karlsson tycker till i dagens Metro (13/1-12, nätupplaga). "Kommendörkapten Carl Hamilton är ju lite som en pimpad Gunvald Larsson, försedd med större frihet att – i nationens intresse – ha ihjäl folk. Här deltar han vid fritagningen av en fängslad svensk vapentekniker och får då korn på en internationell konspirationsplan där krigsprofitörer tänker utnyttja det spända läget på Afrikas horn. Parallellt kämpar Hamilton med egna inre demoner efter att i Sverige ha upplevt sitt livs värsta trauma. Scenen där det händer är ett av få överraskande ögonblick i detta synnerligen formulärbetonade äventyr. ... Bäst är det tekniska hantverket. Snyggt foto och actionscener med mer muskler än vanligt i Sverige. Förtjänsterna till trots blir det här ändå en rätt opersonlig dussinfilm där bistra människor säger repliker som en gång kanske hade lite liv men i denna genomtröskade genre blivit trötta floskler. Lägg därtill en finalscen som bara inte GÅR att köpa, ens i en agentsaga." http://www.metro.se/noje/recension-hamilton/EVHlal!i05uyWuDq0Xk/
Kornett Posted January 13, 2012 Report Posted January 13, 2012 Jag såg på bilder från filmen att vår kära agent har fortbildat sig. Förutom att han nu tydligen tillhör SSG så har han även genomfört AK31 och bär utbildningstecknet för fallskärmsjägare. Ser inte treudden längre utan endast SEAL.
903Lew Posted January 13, 2012 Report Posted January 13, 2012 Kaj Karlsson (KJ, SSG) lägger ut texten om den gode grevens utbildningstecken.
Rokare Posted January 13, 2012 Report Posted January 13, 2012 Kikar man noga är han GU-FJS, vilket han ju inte är...
Stefan F Posted January 14, 2012 Author Report Posted January 14, 2012 Kanske har med layout att göra. I SEAL-märket finns ju redan en gaffel. Varför då ha en till? Men å andra sidan - varför då ha FJ-vingar eftersom det finns vingar på SSG-märket... Kanske för att SEAL-tecknet och örnen är välbekanta för de flesta, även de som inte är tokmilitärt intresserade, medan SSG-märket fortfarande är lite "doldis", men för dom känner till det innehåller en extra cool-faktor. Kanske jag borde gå och handla nu.
Airboy80 Posted January 16, 2012 Report Posted January 16, 2012 Kikar man noga är han GU-FJS, vilket han ju inte är... Hur ser man det?
Airboy80 Posted January 16, 2012 Report Posted January 16, 2012 Kanske har med layout att göra. I SEAL-märket finns ju redan en gaffel. Varför då ha en till? Men å andra sidan - varför då ha FJ-vingar eftersom det finns vingar på SSG-märket... Kanske för att SEAL-tecknet och örnen är välbekanta för de flesta, även de som inte är tokmilitärt intresserade, medan SSG-märket fortfarande är lite "doldis", men för dom känner till det innehåller en extra cool-faktor. Kanske jag borde gå och handla nu. Han har väl aldrig haft gaffel, så varför skulle han ha det nu liksom? Flottans atackdykare hade inget utbildningstecken och de levde väl ett mera hemligt liv än kustartilleriets motsvarighet. Att han sen bär SSG märket känns ändå ganska upp-to-date år 2011. Det har jag inget emot. Däremot borde väl SSG märket och SEAL emblemet byta plats med varandra på Hamiltons uniform? Min personliga Hamiltonfavorit (även om jag aldrig riktigt gillat någon av Hamiltonfilmerna, eller böckerna särskilt mycket heller för den delen) är nog Fiendens Fiende med Peter Haber och Per Morberg m.fl. Jag tycker att Haber gjorde en bra roll där! Persbrandt blir nog också bra.. Alexander Skarsgård hade varit lite för ung. Hamilton ska vara 40+ tycker jag.
106 Posted January 17, 2012 Report Posted January 17, 2012 Kikar man noga är han GU-FJS, vilket han ju inte är... Hur ser man det? Utbildningstecken fallskärmsjägare m/51-60-94, dvs med vinrött kläde bakom örnen. De som endast har gått 0231 har bara örnen (m/51-60). Sedan lär det gå att få den vinröda filtbiten genom att efter 0231 tjänstgöra på FJS en viss tid, vilket Hamilton alltså inte gjort. Om jag minns rätt från böckerna så var det bara han italienaren (Luigi-Svensson?) som var GU FskJ. Det verkar i alla fall vara det enda märket som sitter på rätt plats. I Hamilton (1998) hade ju Stormare också örnen, fast då utan vinrött, men på fel plats (ovanför höger bröstficka). Han hade åtminstone SEAL-märket (Special Warfare Insignia) på rätt ställe. I Fiendens fiende (1990) har Haber örnen utan kläde, på rätt ställe, men istället SEAL-märket på fel plats (samma som Persbrant).
Stefan F Posted January 17, 2012 Author Report Posted January 17, 2012 ... Han har väl aldrig haft gaffel, så varför skulle han ha det nu liksom? Flottans atackdykare hade inget utbildningstecken och de levde väl ett mera hemligt liv än kustartilleriets motsvarighet. ... Det var en fundering relaterad till Kornetts inlägg "Ser inte treudden längre utan endast SEAL".
vaknaupp Posted January 19, 2012 Report Posted January 19, 2012 Tror det kan funka fint. Inte sett mycket Beck innan så för min del är det lugnt. Annars hade det nog förstört lite.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.