Romulus Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 "Kärleksört" är INTE en typ av gräs man äter medan man sätter på sin stridsparskamrat! :P Intala dig att, Tuschlav(st?) är gott! Allvarligt.. Ligger du i en skärgård eller vid en kust: Ta en extra minut att torrpacka din NU, det är garanterat värt det! Skit i vassrötterna, tar för lång tid att gräva fram.. Börja inte prata om matrecept det första ni gör... Vid hemkomst: Ta ett par groggar och se vad som händer...... Romulus. Quote
EOD Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 LimpFish: Som alltid beror det på vilket förband det genomförs. Kravet för att få överlevnadsmärket/granen är överlevnadsutb och fångtjänst, beroende på vilken överlevnadsinstruktör det är som håller i det så kommer det se olika ut. Det finns dock vissa grundsaker som man måste gör, kan de inte på rak arm men jag tror det är att man måste... ...Sova vindskydd i grupp storlek ...Sova i stridspar ...Sova ensam ...Fånga tillreda något djur (gjorde själv fisk och kanin) ...Genomföra orientering ...Ha ett fångtjänstmoment på minst 8 h med förhör Allt utan fångtjänsten gjorde jag på en överlevnadsvecka. Det var "inte så farligt" (kontra strappatsen) Allt börja med en förflyttning på ca 1 mil i terräng, slog läger vid en sjö. Stanna där i två dygn tror jag. Omgrupper med svenskkompass till ett ställe 5km bort, slog läger. Sedan tror jag att vi skulle ha omgrupperat en gång till men det börja brinna på ett övn.fält så vi fick avbryta utbildningen och åka dit och hjälpa med eftersläckningen. Just strappatsen (eller stavas det strapatsen... skit samma) är något som KB på Ing2 brukar göra. Vad jag vet så är detta en kvarleva från IB12 som lades ner för några år sedan (R.I.P.) som i sin tur har kvar det från den tiden som man hade jägare där. Vet även att det året jag gjorde vpl så gjorde vakterna på Ing2 överlevnadsutb och fångförhör, så det fick också märket vilket sved lite i ögonen på oss KB. Så för att svara på din fråga rakt ut LimpFish så nej, det är inte alltid en "strappats" i överlevnadsmärket utbildning och de som råkar ut för det... ...Ja, är man KB på Ing2 så finns stor chans att du får göra det. Hur det är på andra förband kan jag inte svara på. EOD Quote
Lindeberg Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Vi medics på Ing2 02/03 genomförde också en sorts strapats. En bit ifrån överlevnadsutbildning, men dock en mycket trevlig erfarenhet. Det hela gick ut på att öva masskademoment när man mådde taskigt fysiskt och psykiskt. Efter de dagarna fick vi våra sjukvårdsarmbindlar, vilka man då bar med stolthet och med respekt. Quote
Cinnes Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Någon som vet hur det ligger till med strapatser på I5? Quote
Aron Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Någon som vet hur det ligger till med strapatser på I5? Som KB lär du få genomföra "Oraklet". /Aron Quote
SFC Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Någon som vet hur det ligger till med strapatser på I5? Som KB lär du få genomföra "Oraklet". /Aron Det kan jag garantera att han får göra, men sen låter vi övrig info om den övningen vara höljd i mörker... B) Det märks när den kommer, och det känns när den genomförs... Quote
Aron Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Det kan jag garantera att han får göra, men sen låter vi övrig info om den övningen vara höljd i mörker... B) Det märks när den kommer, och det känns när den genomförs... Givetvis! /Aron Quote
Cinnes Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Någon som vet hur det ligger till med strapatser på I5? Som KB lär du få genomföra "Oraklet". /Aron Det kan jag garantera att han får göra, men sen låter vi övrig info om den övningen vara höljd i mörker... B) Det märks när den kommer, och det känns när den genomförs... MEN....MEN....MEN! Jag vill ju veta! men, men. Antar att det är roligare att inget veta. Kan ni bara svara på hurvida det är någon övning liknade "strapatsen"? Quote
SFC Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Någon som vet hur det ligger till med strapatser på I5? Som KB lär du få genomföra "Oraklet". /Aron Det kan jag garantera att han får göra, men sen låter vi övrig info om den övningen vara höljd i mörker... B) Det märks när den kommer, och det känns när den genomförs... MEN....MEN....MEN! Jag vill ju veta! men, men. Antar att det är roligare att inget veta. Kan ni bara svara på hurvida det är någon övning liknade "strapatsen"? Du skall inget veta, det är liksom meningen, och efter gmf övning kommer du att förstå mycket väl... Ja, "Övning Oraklet" liknar "Strapatsen" i det avseendet att man bedriver militär vht iförd uniform... Quote
Cinnes Posted April 24, 2003 Report Posted April 24, 2003 Någon som vet hur det ligger till med strapatser på I5? Som KB lär du få genomföra "Oraklet". /Aron Det kan jag garantera att han får göra, men sen låter vi övrig info om den övningen vara höljd i mörker... B) Det märks när den kommer, och det känns när den genomförs... MEN....MEN....MEN! Jag vill ju veta! men, men. Antar att det är roligare att inget veta. Kan ni bara svara på hurvida det är någon övning liknade "strapatsen"? Du skall inget veta, det är liksom meningen, och efter gmf övning kommer du att förstå mycket väl... Ja, "Övning Oraklet" liknar "Strapatsen" i det avseendet att man bedriver militär vht iförd uniform... tack för den ytterst givande informationen... natar därmed att svaret på min fråga är: Nej, ni kommer inte säga om det är en övning likt stapatsen... Jaja, man kanju inte neka till att detta onekligen gör en mer nyfiken på övningen än tidigare... *suck* bara ca ett år kvar......... B) Quote
emcom Posted May 15, 2003 Author Report Posted May 15, 2003 Sådär ja! Övningen genomförd och granen sitter på sin plats Måste säga att man blir förvånad över hur mycket man klarar av även om det var tufft ibland. Quote
Guest Fågel Fenix Posted May 17, 2003 Report Posted May 17, 2003 Sådär ja! Övningen genomförd och granen sitter på sin plats Måste säga att man blir förvånad över hur mycket man klarar av även om det var tufft ibland. Grattis! Hur många dygn blev det ? Quote
emcom Posted May 17, 2003 Author Report Posted May 17, 2003 Måndag morgon (0300) till förmiddagen på söndag... Quote
Recommended Posts