Guest danne Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 ja som rubriken lyder, vilken sorts beväpning är de tänkt att nya amv ska få? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EKPJ Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 protector? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest danne Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 de vet jag också, men jag tänkte på kanonen, bushmaster eller? 30 mm, 35 mm 40 mm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 de vet jag också, men jag tänkte på kanonen, bushmaster eller? 30 mm, 35 mm 40 mm? PROTECTOR är förberädd för 12,7mm tksp samt 40mm Granatspruta Det är då PROTECTOR NM221 som Sverige ha valt (samma som Norge), om man ska tro bilder från FMV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest danne Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 så amv kommer endast få med 12,7? de finns ju annars: http://www.army-guide.com/eng/article/article_1780.html där e de kongsberg protector me en större kaliber känns konstigt att den endast ska få 12,7 med tanke på att den ska ersätta pbv302 som hade 20mm akan, lite större kaliber hade jag räknat med. hur blir det med AMOS systemet, e de något som ska finnas på amv i sverige? Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 så amv kommer endast få med 12,7? de finns ju annars: http://www.army-guide.com/eng/article/article_1780.html där e de kongsberg protector me en större kaliber känns konstigt att den endast ska få 12,7 med tanke på att den ska ersätta pbv302 som hade 20mm akan, lite större kaliber hade jag räknat med. hur blir det med AMOS systemet, e de något som ska finnas på amv i sverige? AMOS lades ner 2007-2008, så nej. AMV skall i huvudsak verka som en ljugående "APC" (Armed Personnel Carrier) ett fordon som fraktar fotsoldater från och till slagfältet/uppdraget/insatsområdet, fordonstypen är inte ämnad för direkt strid. Att det blev den g:a 20mm akan på peppan hade mer att göra med att vi hade en till övers från tunnan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 AMV skall i huvudsak verka som en ljugående "APC" (Armed Personnel Carrier) ett fordon som fraktar fotsoldater från och till slagfältet/uppdraget/insatsområdet, fordonstypen är inte ämnad för direkt strid. Att det blev den g:a 20mm akan på peppan hade mer att göra med att vi hade en till övers från tunnan. Armoured personell carrier, inte armed. Armed betyder beväpnad men i det här fallet är det bepansrad man är ute efter. Angående beväpning så är modern ammunition till 12,7 i stort sett lika bra som den 20mm vi har till akan m/47D. Skulle det vara så att vi behöver något grövre så går det säkert att ordna men då blir det nog en annan vapenstation och inte den OWS som är vald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 AMV skall i huvudsak verka som en ljugående "APC" (Armed Personnel Carrier) ett fordon som fraktar fotsoldater från och till slagfältet/uppdraget/insatsområdet, fordonstypen är inte ämnad för direkt strid. Att det blev den g:a 20mm akan på peppan hade mer att göra med att vi hade en till övers från tunnan. Armoured personell carrier, inte armed. Armed betyder beväpnad men i det här fallet är det bepansrad man är ute efter. Angående beväpning så är modern ammunition till 12,7 i stort sett lika bra som den 20mm vi har till akan m/47D. Skulle det vara så att vi behöver något grövre så går det säkert att ordna men då blir det nog en annan vapenstation och inte den OWS som är vald. ops lite slarv med tangenterna där Dock tycker jag det ser ut som vi köpt in PROTECTOR NM221 och inte PROTECTOR CROWS som tidigare diskuteras i detta forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.