Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så klart blir man förkyld igår/idag. Cyklar därför så jag har några sekunder kvar till nivå 7 sen går det inte mer och kan därför inte söka AJB. Prel. antagen till A9 med en viss "baktanke"

Vad synd för dig Dini! Men du får och kan och bör söka AJB efter GMU! Hur såg dina övriga resultat ut? Du hade ingen lust att söka Amf1? (a)

Posted

I fredags var det ännu inte någon tjej som blivit antagen till AJB.

Vore jäkligt kul om det kom med några...

Nån som vet hur många totalt som blivit preliminärt antagna?

Posted (edited)

Så klart blir man förkyld igår/idag. Cyklar därför så jag har några sekunder kvar till nivå 7 sen går det inte mer och kan därför inte söka AJB. Prel. antagen till A9 med en viss "baktanke"

Vad synd för dig Dini! Men du får och kan och bör söka AJB efter GMU! Hur såg dina övriga resultat ut? Du hade ingen lust att söka Amf1? (a)

8 styrka, 6 i-test då jag inte fick göra om det, 7/7 psyk, perfekt syn o hörsel osv.

Ja sjukt drygt när man inte varit sjuk på flera månader så blir man klart det idag, kombinera det med dålig sömn så ja..

Amf1 har 8 som längdgräns och jag är 9a då jag är 195. Annars hade jag sökt.

Dock så sa min yrkesvägledare att längdgränserna gäller mest för Rekryteringskontoret/Pliktverket. Om man gör bra ifrån sig på GMU kan man ändå söka AMF 1 sen då de med största sannolikhet kan ha en som är 195, man föredrar kortare, men har man bra resultat så gör längden inte så mycket.

A9 är som sagt tanken, ryktas att där är en och annan rolig och annorlunda tjänst att söka som inte står på FM.se

AJB är för övrigt fast beslutna om att de som gör GMU hos dem går före alla andra. Så lät det idag i alla fall. Men med tanke på bristen på antal sökande så.

Edited by Dini
Posted

Senast jag hörde (idag) var det 17 sökanden på 36 platser till TolkS

Coolt! Då lär jag garanterat bli erbjuden att gå på extramönstringen. Lär dock inte göra det utan söka till nästa år när ryskan används igen. Någon annan som sökt TolkS i år?

Posted

Coolt! Då lär jag garanterat bli erbjuden att gå på extramönstringen. Lär dock inte göra det utan söka till nästa år när ryskan används igen. Någon annan som sökt TolkS i år?

Eller så testar du och lär dig språket som är aktuellt nu och sen efter ett år lär du dig ryska också? :D

Posted

Haha när jag frågade TolkS om den saken sa de endast att de skulle överväga saken då. Så tyvärr vill jag bara ha garantier och inga kansken, bättre att söka Ryskan eftersom jag känner mig mer motiverad att läsa det

Posted

Frågan är nu. Ska man låta sin prel. ansökning stå kvar och göra GMU på A9 och senare söka annat förband därifrån alternativt stanna om man trivs. Eller man ska vänta till GMU omgång 3, hoppas man inte är sjuk igen när man ska mönstra och klarar av kraven för K3 och gör GMU där och senare söker anställning där. Om man vill till K3 alternativt AJB eller F17 i slutändan.. Svårt val.

Posted

Frågan är nu. Ska man låta sin prel. ansökning stå kvar och göra GMU på A9 och senare söka annat förband därifrån alternativt stanna om man trivs. Eller man ska vänta till GMU omgång 3, hoppas man inte är sjuk igen när man ska mönstra och klarar av kraven för K3 och gör GMU där och senare söker anställning där. Om man vill till K3 alternativt AJB eller F17 i slutändan.. Svårt val.

Tycker du ska göra GMU i alla fall och sen söka vidare efter det ifall du inte trivs där du är.

Posted

Ja. Alltså skillnaden är ju att gör man GMU på k3 t.ex så lär man känna officerarna och då har lite större chans till anställning. Men säg AJB nu, dom har lite sökande och där är alltid någon som inte gör bra ifrån sig, om jag då gör bra ifrån mig och möter deras krav så har jag ändå hyfsat stor chans att bli anställd, eller?

Posted

Ja. Alltså skillnaden är ju att gör man GMU på k3 t.ex så lär man känna officerarna och då har lite större chans till anställning. Men säg AJB nu, dom har lite sökande och där är alltid någon som inte gör bra ifrån sig, om jag då gör bra ifrån mig och möter deras krav så har jag ändå hyfsat stor chans att bli anställd, eller?

Citerar återigen inlägget från Blå Dragoner om rekryteringen till AJB:

"Du med en efter hand genomförd GMU omgång 1 eller pågående GMU omgång 2 på annat förband men som därefter ansöker om att tjänstgöra vid jägarbataljonen, och även Dig som har genomfört GSU hemvärn tidigare, kallas till Arvidsjaur för att genomföra dessa prov och tester vid just detta tillfälle i juli nu i sommar. Dem som genomför GMU vid Arméns jägarbataljon har dock företräde till en tjänst om resultaten är likvärdiga med övriga som inte genomfört utbildningen vid jägarbataljonen.

Vad avser GMU rekryterar jägarbataljonen i första hand ur de rekryter som genomför grundutbildningen i Arvidsjaur men det kan tänkas att det kommer att finnas personer som genomför den senare, på andra platser men som är intresserade att söka till bataljonen. Dem som genomför GMU under omgång 3 (mellan 8 augusti – 28 oktober) eller omgång 4 (mellan 26 september – 16 december), kan tyvärr inte komma ifråga för en anställning och tjänst vid jägarbataljonen från och med hösten 2011. När Ni börjar och har avslutat den grundläggande militära utbildningen har befattningsutbildningen, som sker efter GMU, redan påbörjats för jägarbataljonens del. Alla ska dock bestå de några dagars prövningar och tester för jägartjänsten innan en anställning kan bli aktuell."

--------------

Fullgör du GMU med goda vitsord och god respons från FM så har du alla möjligheter att söka dig till vilket annat förband inom FM som då kommer att anställa. Vill du till AJB så kommer du (vilket framgår av texten ovan) att kallas till ett antal tester på bataljonen där du sedan bedöms tillsammans med övriga sökande både utom och inom bataljonen. Om valet står mellan två rekryter med fullgjord GMU vid annat förband respektive AJB samt med likvärdiga resultat så kommer den senare prioriteras.

En ren gissning från min sida är att man nog även kommer att ha någon form av intervju med de ansökande - FM är numera en ren arbetsgivare och jag ser det som föga troligt att man skulle strunta i att ta chansen att intervjua de sökande. Vid en sådan intervju så ser inte jag det som helt orimligt att en rekryt från AJB har mer till fördel än en rekryt utifrån då ansvarig personal från förbandet kanske har en bättre inblick i denne individs styrkor och svagheter.

Posted

Japp. Men alltså om jag har bättre resultat och/eller bättre vitsord så. Min yrkesvägledare sa att med tanke på fysik och mental kapacitet så borde jag kunna, om jag skärper mig, få väldigt bra resultat och vitsord. A9 verkar ju roligt för övrigt. Spec eldledare.

Posted (edited)

Senast jag hörde (idag) var det 17 sökanden på 36 platser till TolkS

Hur får jag reda på vilket språk som lärs ut och när? Jag har sökt till i år, var i Värtahamnen (Sthlm) på mönstring i måndags.

edit: Jag hittade nyss ett nummer av Hugin & Munin, från sommaren 2010, där det står lite om hur den nya utbildningen såg ut som det var då. Har utbildningsplanen förändrats sedan dess?

Hugin & Munin 2010, 2 - från s. 6

Edited by ikealover
Posted

Man får helt enkelt mejla och fråga dem. På mönstringen så sa de att de bara lärde ut Dari i år och nästa år ska de lära ut Ryska och Arabiska. Så det lär väl gå vartannat år misstänker jag.

Posted

Nu vill ja höra rapporter ifrån de rekryter som börjat GMU ! Hur har första veckan sett ut dag för dag ? Era intryck om utrustning, befäl, m.m.

Bring it on :dribble:

Posted

Nu ligger som sagt omgång 3 och omgång 4 ute. Är det någon här som ska söka? Och hur tror ni det kommer se ut med antal sökande, jag antar att det kommer vara färre sökande nu. Själv har jag tänkt söka, hoppas på K3 men är nöjd så länge det blir något i stil med jägare eller markstrid.

Posted

Nu ligger som sagt omgång 3 och omgång 4 ute. Är det någon här som ska söka? Och hur tror ni det kommer se ut med antal sökande, jag antar att det kommer vara färre sökande nu. Själv har jag tänkt söka, hoppas på K3 men är nöjd så länge det blir något i stil med jägare eller markstrid.

Om jag inte kommer in på AMF1 nu kommer jag absolut att söka. Ligger i och tränar som en galen bulldog atm.

Posted (edited)

När förväntas antagningsbesked?

Hörde rykten om att man haft möta om placeringar. Då ska det säkerhetsprövas osv. Så om en vecka, kanske 2?

Edited by Dini