Guest Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Ska mönstra igen den 27 januari Så man är inte tvungen att göra om I-testet? I så fall så vill jag ju bara göra om isokai och cyklingen, så det borde gå? Quote
Dini Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Fick precis svar från Pliktverkets huvudkontor. Mönstrar man om i omgång 2 så tas beslut den dagen du mönstrar om vad du ska göra upp. Dock var det mycket troligt att man skulle göra om det mesta. Quote
Sköld Posted January 18, 2011 Report Posted January 18, 2011 Mönstrade förra veckan, kul att man ryckte upp sig i två kategorier. Ansökte i alla fall till Tolk och Lednings gruppbefäl Amf1 Är det någon som vet hur mycket man är till sjöss ifall man gör Lednings gruppbefäl på AMF1? Eller tillbringar man mesta delen av tiden på något kontor på land? Quote
Qendrim Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Mönstrade förra veckan, kul att man ryckte upp sig i två kategorier. Ansökte i alla fall till Tolk och Lednings gruppbefäl Amf1 Är det någon som vet hur mycket man är till sjöss ifall man gör Lednings gruppbefäl på AMF1? Eller tillbringar man mesta delen av tiden på något kontor på land? Får man fråga vad du hade för värden? Och var ledning gruppbefäl ditt första val? Min yrkesvägledare berätta att du kommer få sitta i båt mycket tillsammans med befäl när de andra övar landstingning/strid i skärgård osv. Dvs om du fortsätter efter GMU och blir anställd som ledning gruppbefäl. Quote
Sköld Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Absolut: I-test: 7 Styrka: 8 Cykel: 7 Psykolog:8 Befälslämplighet: 7 TJänstbarhet - D (tyvärr pga en gammal knäskada...) Mitt första val var Tolk och sen fick jag Lednings gruppbefäl som andra Quote
Dini Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Bra resultat annars! Synd med skadan! Märkte dom den själv eller du berättade? Quote
Sköld Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Tackar! Nej jag var ärlig med den, är nog ingen bra idé att ljuga om den ifall jag har legat inne på sjukhus för att operera bort en del av menisken som skadades. Sen att jag har sprungit maraton osv efter skadan verkar de inte vara intresserade av men men sånt är livet. Quote
JonasN Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 (edited) Dagens I-landsproblem: Kom att tänka på alla j*vla e-mail man kommer att komma hem till efter tjänstgöring Edited January 19, 2011 by JonasN Quote
Skalman Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Det finns i regel internet på soldathemmet. Efter GMU kan man ju fixa trådlöst internet om man vill och befinner sig på ett sådant ställe att det är möjligt/tillåtet. Quote
Dini Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Tackar! Nej jag var ärlig med den, är nog ingen bra idé att ljuga om den ifall jag har legat inne på sjukhus för att operera bort en del av menisken som skadades. Sen att jag har sprungit maraton osv efter skadan verkar de inte vara intresserade av men men sånt är livet. Alltid ett dilemma. Har du ärr så lär dom ju se det. Annars får man ju se själv till hur och om man har nedsatt funktion samt hur mycket man vill in och vad man är beredd att göra för det... Tror många ljuger. Däremot är det ju fel, det håller jag med dig om. Men samtidigt har de ett rätt så dumt system just nu, där du ratas för gamla saker och inte hur din funktion ser ut för tillfället. Så man får väga fram o tillbaka. Däremot så kan du ju söka vidare från var du nu får anställning. Quote
ExMarine Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Är det nån som har förstått hur mycket ersättningen ligger på under anställningen? Dom första 3 mån får man väl 140 kr/dag? Men sen då? Har kollat dom pdf filerna som ligger uppe på forsvarsmakten.se men får inte fram nåt exakt. Quote
Tonk Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Tjena, första inlägget här. Tänkte bara kika ifall någon visste hur det är med kamera, är det möjligt att ta med sig systemkamera, eller skall man hålla sig till kompaktkamera? Sedan så vill jag ha lite tips på saker som kan vara bra att ha med sig! Fick iaf reda på för någon månad sedan att man var antagen till P4, Gruppbefäl Markstrid, någon mer som skall dit? Sedan skriver folk att dem fick ett andrahandsval? Jag fick inget andrahandsval, skumt. Hade gött! Mr T Quote
DaRaven Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Självfallet möjligt att ta med en systemkamera, men den är ju rätt svår att släpa på i fält. Där är en kompaktkamera betydligt bättre, och ofta billigare också. Släpa inte omkring på för dyra saker som riskerar att gå sönder när ni kastar er ner, någon ersättning lär ni inte få ;) Quote
Skalman Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Är det nån som har förstått hur mycket ersättningen ligger på under anställningen? Dom första 3 mån får man väl 140 kr/dag? Men sen då? Har kollat dom pdf filerna som ligger uppe på forsvarsmakten.se men får inte fram nåt exakt. 4500/månaden under GMU. Efter GMU blir du anställd (om de vill ha dig) och du får lön enligt avtalet: http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Avtal-for-gruppbefal-soldater-och-sjoman/ Quote
mr_technub Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Tackar! Nej jag var ärlig med den, är nog ingen bra idé att ljuga om den ifall jag har legat inne på sjukhus för att operera bort en del av menisken som skadades. Sen att jag har sprungit maraton osv efter skadan verkar de inte vara intresserade av men men sånt är livet. Jag har också gjort ett ingrepp i knät som du och försökte söka till K3 när jag mönstrade för GMU1. Fick 7:or och 8:or på testerna så jag hade nog haft goda chanser att komma in på K3. Men läkaren sa att jägare kunde jag ju inte bli om jag hade opererat knät. Jag berättade att jag inte haft några som helst problem med knät efter operationen och att jag har spelat hockey/fotboll i klubb utan problem med knät. Men detta spelade ju ingen roll. Jag bad honom även slita och dra i knät för att kolla om han kunde känna om jag hade nåt glapp i knäet eller om det var instabilt. Han kännde på det och konstaterade att knät var riktigt stabilt och bra. Men han satte ändå tjänstbarhet D på mig och sa att jag borde söka till flottan istället. Jag frågade om det inte fanns nåt jag kunde göra för att få tjänstbarhet A eller i alla fall B. Han sa då att om jag fixar ett bra intyg från läkaren som opererade mig så skulle det nog gå. Så det har jag fixat nu och ska ta med mig det till mönstringen för GMU2. Har en fråga: Har ni som mönstrat för både GMU1 och 2 fått göra om alla tester eller bara de fysiska? Quote
egilviking Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Jag är nyss hemkommen från antagningsprövning till GMU 2 ! Har antagningsprövat till GMU 1 i November. Fick besked om att man inte behövde göra om några tester men så var inte fallet, så här följer proceduren.... I-testet - 6 : Man får sätta sig vid datorn och göra den första psykolog delen, alltså frågorna om hur bra man trivts här i livet. Efter dessa frågor avslutas testet och man får gå vidare. Man gör bara inledningen som sagt. Tjänstbarhet - A : Följer runt sjuksköterskan på de olika stationer, gör om allt. Syn, hörsel och EKG. Läkaren såg mitt resultat från senaste antagningsprövningen och frågade ifall jag var lika frisk som jag var då och lyssnade på lungorna. Isokai - 8 : Detta gör man som vanligt med sjuksköterskan man härjar runt med, inga konstigheter. 1 uppvärmningsryck och 2 som gäller. Cykeln - 7 : Cyklade på som vanligt. Psykolog 8/7 : Man gör ej om intervjun, ens tidigare resultat håller i 1 år. Yrkesvägledaren : Jag var beredd på att få göra om jägartestet, kommer in till yrkesvägledaren han kollar igenom mina betyg och samt mina gamla betyg i datorn. Då ser han att jag klarade jägartestet förra gången. Slapp göra det igen. Detta är en kort återblick från en som antagningsprövat 2 ggr, ställ frågor om ni undrar nå särskilt. Preliminärt antagen till I19/Jbat Arvidsjaur Jägaresoldat 75platser 12sökande 2011-01-20. Quote
simper02 Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Jag är nyss hemkommen från antagningsprövning till GMU 2 ! Har antagningsprövat till GMU 1 i November. Fick besked om att man inte behövde göra om några tester men så var inte fallet, så här följer proceduren.... I-testet - 6 : Man får sätta sig vid datorn och göra den första psykolog delen, alltså frågorna om hur bra man trivts här i livet. Efter dessa frågor avslutas testet och man får gå vidare. Man gör bara inledningen som sagt. Tjänstbarhet - A : Följer runt sjuksköterskan på de olika stationer, gör om allt. Syn, hörsel och EKG. Läkaren såg mitt resultat från senaste antagningsprövningen och frågade ifall jag var lika frisk som jag var då och lyssnade på lungorna. Isokai - 8 : Detta gör man som vanligt med sjuksköterskan man härjar runt med, inga konstigheter. 1 uppvärmningsryck och 2 som gäller. Cykeln - 7 : Cyklade på som vanligt. Psykolog 8/7 : Man gör ej om intervjun, ens tidigare resultat håller i 1 år. Yrkesvägledaren : Jag var beredd på att få göra om jägartestet, kommer in till yrkesvägledaren han kollar igenom mina betyg och samt mina gamla betyg i datorn. Då ser han att jag klarade jägartestet förra gången. Slapp göra det igen. Detta är en kort återblick från en som antagningsprövat 2 ggr, ställ frågor om ni undrar nå särskilt. Preliminärt antagen till I19/Jbat Arvidsjaur Jägaresoldat 75platser 12sökande 2011-01-20. bra info vet du hur många sökande det var till I19 boden och till amf1, pratar då om befattningarna markstrid och stridamfibie Quote
egilviking Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Aaaarghh... kollade tyvärr inte det. Men de kan knappast vara fyllda än. Tanterna i receptionen var bekymrade över att hittills har det varit 50% bortfall för att sökande inte har kommit till prövningen, man bör ta det med en nypa salt. Faktum är att många får avbryta prövningen hos läkaren, gamla skador eller sjukdomar som kommer fram. Har nu hört om två fall där "lös i magen syntom" har krävts läkarintyg annars sänks tjänstbarheten mycket. Någon som har siffror på hur många som sökt GMU2, blivit kallade m.m ? Quote
Dini Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Lönen under GMU ska väl för att vara petig vara 4200 + 5 betalda hemresor? Quote
egilviking Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Japp så har jag förstått det, om man ska va extra petig så har man inrycknings & utrycknings resa betald också Utdelas "muckbidrag" efter avklarad GMU ? Quote
Felshoe Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Lönen under GMU ska väl för att vara petig vara 4200 + 5 betalda hemresor? 4500 är det väl? Utdelas "muckbidrag" efter avklarad GMU ? Tvekar på det. Hittar ingen information om något 'muckbidrag' på FM's hemsida. Dessutom är vi där i endast tre månader istället för elva, och det sker på helt frivillig grund, till skillnad från Värnplikten. Quote
simper02 Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 (edited) Aaaarghh... kollade tyvärr inte det. Men de kan knappast vara fyllda än. Tanterna i receptionen var bekymrade över att hittills har det varit 50% bortfall för att sökande inte har kommit till prövningen, man bör ta det med en nypa salt. Faktum är att många får avbryta prövningen hos läkaren, gamla skador eller sjukdomar som kommer fram. Har nu hört om två fall där "lös i magen syntom" har krävts läkarintyg annars sänks tjänstbarheten mycket. Någon som har siffror på hur många som sökt GMU2, blivit kallade m.m ? synd att du inte frågade det , på fm:s faceboksida fråga en person den frågan och han fick svaret att, 2300 sökande,1500 kalldes till prövningen och gmu2 hade 400 platser. Edited January 20, 2011 by simper02 Quote
Said Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 (edited) Japp så har jag förstått det, om man ska va extra petig så har man inrycknings & utrycknings resa betald också Utdelas "muckbidrag" efter avklarad GMU ? Finns lite info ang. det här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Ersattning/ Står att man får 10.600 om man rycker in efter 1 juli 2010, så det kanske gäller oss! Edited January 20, 2011 by Said Quote
Felshoe Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Japp så har jag förstått det, om man ska va extra petig så har man inrycknings & utrycknings resa betald också Utdelas "muckbidrag" efter avklarad GMU ? Finns lite info ang. det här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Ersattning/ Står att man får 10.600 om man rycker in efter 1 juli 2010, så det kanske gäller oss! "Du är inskriven för värnplikt och rycker in efter den 1 juli 2010" Det är inte vi. Quote
thundz Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 någon som ska åka den 29'de som haft problem med bokning av tåg? Quote
Dini Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Lönen under GMU ska väl för att vara petig vara 4200 + 5 betalda hemresor? 4500 är det väl? Osäker, men tidigare stått 4200, Quote
Kulspel Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 I häftet "Har du det som krävs för att göra skillnad" som jag fick när jag mönstrat står det att under GMU så får man fri kost och logi, fri sjukvård, fri akuttandvård, fem fria hemresor och 4500 kr i månaden. Quote
Talladega Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Enligt försvarsmaktens hemsida. Månatlig skattefri kostnadsersättning om 4 500 kronor.Fem fria hemresor under GMU:n, fri mat samt fritt logi. (skattefritt). Fri sjukvård och fri akut tandvård. Quote
Said Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Japp så har jag förstått det, om man ska va extra petig så har man inrycknings & utrycknings resa betald också Utdelas "muckbidrag" efter avklarad GMU ? Finns lite info ang. det här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Ersattning/ Står att man får 10.600 om man rycker in efter 1 juli 2010, så det kanske gäller oss! "Du är inskriven för värnplikt och rycker in efter den 1 juli 2010" Det är inte vi. Oj, det missade jag :$ haha Quote
Jabbe Posted January 21, 2011 Report Posted January 21, 2011 Hemkommen efter mönstring i gbg,mönstrade även för gmu 1 så jag gjorde inte om alla tester. i-prov 5 styrka 7 (sänkte mig ett snäpp tyvärr) cykel 7 psykolog 7/7 Sökte amfibiesoldat fanns 180 platser / 42 sökande idag på förmiddagen Såg AJB också,dom hade 75/12 för dom som vill söka det. sen sa YV att bara 8 av de 180 st som skulle bli kustjägare,om det är sant eller inte återstår och se. Man ska väl ta allt med en nypa salt när det gäller plikverket. Quote
Recommended Posts