JonasN Posted December 20, 2010 Report Posted December 20, 2010 [off topic]Luckan och dess forum läggs ner nu den 30:de december, innehåller väldigt mycket nyttig info om det gamla värnpliktssystemet men även mycket nyttig allmän information, synd tycker jag![/off topic] Åååh vad jobbig all denna väntan är Quote
Dini Posted December 20, 2010 Report Posted December 20, 2010 20, snart 21 är jag. Fick för övrigt kallelse till antagningsprövning omgång 2 idag. Är som sagt så här i efterhand ändå väldigt nöjd med att jag "missa" på cykeln i omgång 1, då omgång 2 känns bättre utifrån en utbildningssynpunkt. Det som är jobbigt med antagningsprövningen nu är att den ligger 0800 istället för 0900. Tar 2 timmar att köra så får gå upp halv 5 typ :P Blir det sen snöstorm är jag dåligt på det. Ska för övrigt mönstra 31a januari i K-stad. Quote
Jabbe Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 (edited) 20, snart 21 är jag. Fick för övrigt kallelse till antagningsprövning omgång 2 idag. Är som sagt så här i efterhand ändå väldigt nöjd med att jag "missa" på cykeln i omgång 1, då omgång 2 känns bättre utifrån en utbildningssynpunkt. Det som är jobbigt med antagningsprövningen nu är att den ligger 0800 istället för 0900. Tar 2 timmar att köra så får gå upp halv 5 typ :P Blir det sen snöstorm är jag dåligt på det. Ska för övrigt mönstra 31a januari i K-stad. trodde du menade Karlstad först men antog att du menar Kristianstad.. Jag hade ett knutta hopp ett tag Edited December 21, 2010 by Jabbe Quote
Gaetani Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Tror jag är den första här som är 20 iaf ! De va inte bra att läsa igenom den där listan med grejjer man ska ha med sig! Hur taggad blev man inte efter de ? Bara jag som kommer köpa typ allting som fanns med på den där listan ? Är 20 här också! så nu är vi två iaf Förresten, vilken lista är det ni pratar om? vad har jag missat ? Quote
Kulspel Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Förresten, vilken lista är det ni pratar om? vad har jag missat ? http://www.soldf.com/saker.html Quote
Alex M Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Det enda jag kommer att köpa i början är gelsulor. Resten får man nog se om det behövs. Tycker det är lite OVERKILL på den listan. Quote
Guest Tanner Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Gelsulorna verkar ju riktigt bra faktiskt, ska också köpa såna. I övrigt tänker jag avvakta och se hur det känns. Quote
Kulspel Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Jag ska köpa ett par inläggsulor och ett par riktiga löparskor, behöver även en klocka som jag vågar göra av med, att förstöra konfirmationspresenten hade inte varit så populärt hemmavid Skickade även iväg ett mail till expeditionen på K3 hur möjligheterna såg ut att komma upp dagen innan och vilka krav som skulle uppföljas för att få flyga, om detta ens var möjlighet. Fick snabbt ett svar där de skrev att mitt mail hade blivit vidarebefodrat till en person som kunde svara på mina frågor, tyvärr var denne på semester och kom inte tillbaka föränn den 10 januari. Quote
thundz Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 (edited) kan rekommendera att köpa ett par rejäla inläggssulor, det gjorde underverk i mina kängor när man går långa sträckor och på hårt underlag. Edited December 21, 2010 by thundz Quote
Gaetani Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Förresten, vilken lista är det ni pratar om? vad har jag missat ? http://www.soldf.com/saker.html Aha ok tack! Förstod nästan att det var det. Folk pratade om massa av prylar så förstod inte riktigt.. Men det jag kan säga är att inte koncentrera er på massa av prylar i början! Det viktigaste är nog inläggssula, saker till fötterna etc! Det är dem som kommer ta mest stryk! Har varit med i HV, spaningspluton i ett år lite mer nu. I början av utbildningen var det många som inte införskaffade sig något till fötterna, dem hoppade av för att dem inte kunde gå till slut. Så tänkt på fossingarna! Dem kommer styra över dig i början/under utbildningen säger jag bara! Quote
Eroish Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Förresten, vilken lista är det ni pratar om? vad har jag missat ? http://www.soldf.com/saker.html Aha ok tack! Förstod nästan att det var det. Folk pratade om massa av prylar så förstod inte riktigt.. Men det jag kan säga är att inte koncentrera er på massa av prylar i början! Det viktigaste är nog inläggssula, saker till fötterna etc! Det är dem som kommer ta mest stryk! Har varit med i HV, spaningspluton i ett år lite mer nu. I början av utbildningen var det många som inte införskaffade sig något till fötterna, dem hoppade av för att dem inte kunde gå till slut. Så tänkt på fossingarna! Dem kommer styra över dig i början/under utbildningen säger jag bara! Kan bara säga som en viss Lt. "De där kängorna ser ju ut att ha blivit ritade av Walt Disney." Om du hört Malm säga det :p Quote
Guitaren Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Fick ett trevligt brev ifrån min blivande kompanichef för Gudhems kompani på Skaraborgs regemente idag. Mycket rolig och givande läsning må jag säga Men hur gör ni som har anmält er till GMU 2 och är inskrivna för mönstring? Kan man avskriva sig från den? Quote
thundz Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Ja, bara ringa till pliktverket och säga att man inte vill mönstra. Quote
Kulspel Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Fick ett trevligt brev ifrån min blivande kompanichef för Gudhems kompani på Skaraborgs regemente idag. Mycket rolig och givande läsning må jag säga Men hur gör ni som har anmält er till GMU 2 och är inskrivna för mönstring? Kan man avskriva sig från den? Vad för ett brev och varför? Quote
Tempelriddaren Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Fick samma brev som Guitaren har fått. Det är Kompch som skickat ut med lite info om bla GMU och en preliminär utbildningsplan. Som jag tolkat det av den infon så blir det inte som GSU utan mer som "lumpen" på 3månader. Quote
Dini Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Jag har själv köpt Under Armour underställströja och handskar :P inte för jag vet om jag får ha dem men är mycket för privat bruk! Även köpt en TRX för träningen. På listan ligger kniv och kartfodral. Quote
Gaetani Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Förresten, vilken lista är det ni pratar om? vad har jag missat ? http://www.soldf.com/saker.html Aha ok tack! Förstod nästan att det var det. Folk pratade om massa av prylar så förstod inte riktigt.. Men det jag kan säga är att inte koncentrera er på massa av prylar i början! Det viktigaste är nog inläggssula, saker till fötterna etc! Det är dem som kommer ta mest stryk! Har varit med i HV, spaningspluton i ett år lite mer nu. I början av utbildningen var det många som inte införskaffade sig något till fötterna, dem hoppade av för att dem inte kunde gå till slut. Så tänkt på fossingarna! Dem kommer styra över dig i början/under utbildningen säger jag bara! Kan bara säga som en viss Lt. "De där kängorna ser ju ut att ha blivit ritade av Walt Disney." Om du hört Malm säga det :p Haha! Självklart har man hört det! Vem frågar förresten XD ? Quote
Janjävlar Posted December 21, 2010 Author Report Posted December 21, 2010 Men hur gör ni som har anmält er till GMU 2 och är inskrivna för mönstring? Kan man avskriva sig från den? Maila PV går också bra, det gjorde jag. Quote
Felshoe Posted December 21, 2010 Report Posted December 21, 2010 Idag mailade jag PV och frågade ifall jag var reserv, som jag antar att jag är. Ska bli bra att få svar, så att jag kan planera januari lite grann. Quote
Guest Tanner Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 Jag vill också ha ett brev med info! Så man kanske får lära sig nåt nytt om sin framtid. Quote
Kulspel Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 Vi fick ingen post alls igår, brevbärarna är lite kinkiga här. Men jag skulle också vilja få en massa information via brev! Quote
Eroish Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 Haha! Självklart har man hört det! Vem frågar förresten XD ? Andrée Persson, polare till Larsson, Sahlström och Gullstrand. Började nu i somras, dock inte samma tillfälle som Larsson och Sahlström då jag dessvärre var upptagen då :( Medverkade även på BStyrkan i Osby (var det nu ligger igen!?) Quote
thundz Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 what the... 5'de reserv, känns mycket tveksamt att man kommer in nu. Reservantagningarna börjar 10'de januari. Quote
Felshoe Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 "Hej ***** Du står på första reservplats till denna utbildning. Du får avvakta till det blir en ordinarie plats ledig. Om det uppstår en ledig plats så kommer du att få ett erbjudande om utbildningsplats. Placering av reserver kommer att påbörjas efter 10 januari 2011." Det känns tråkigt att bara en person för mycket gjorde bättre ifrån sig än mig. Samtidigt känns det skönt att inte vara femte reserv, utifall att någon hoppar av. Samtidigt känns det som att jag absolut inte ska hoppas på att någon hoppar av eftersom att de fem som nu har kommit in på GA701 LV6 också blev preliminärt inskrivna till att påbörja KMU och sedan SOU; för mig innebär det att de vet vad de vill. Å andra sidan är det skönt att få besked och veta att jag kan jobba i Januari och ta ett eventuellt erbjudande som det kommer. Quote
Gaetani Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 Haha! Självklart har man hört det! Vem frågar förresten XD ? Andrée Persson, polare till Larsson, Sahlström och Gullstrand. Började nu i somras, dock inte samma tillfälle som Larsson och Sahlström då jag dessvärre var upptagen då :( Medverkade även på BStyrkan i Osby (var det nu ligger igen!?) Jaha! Ja, men då vet jag vem du är kul! Förresten, ska du göra GMU nu i januari ? Isf vart ? Quote
killenpatorpet Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 Det skulle vara kul att få veta åldern på er som är antagna nu? : ) Så man får sig en bild av hur det kommer se ut när man börjar! Själv är jag 19. E nyss fyllda 21. E de någon mer som skall till Ing2? Gruppbefäl (logistik synen:( ) Quote
Talladega Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 E de någon mer som skall till Ing2? Jag ska till Ing 2. Quote
Said Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-01%2019%20100.67883%20Bilaga%201%20Kursbeskrivning%20f%C3%B6r%20GMU.pdf Lite kul o läsa innan man rycker in Quote
JonasN Posted December 22, 2010 Report Posted December 22, 2010 (edited) http://www.forsvarsm...3%B6r%20GMU.pdf Lite kul o läsa innan man rycker in Utb. Vecka 11: Projekt 6 "Aldrig ge upp" - 8 dygn i fält. Helgtjänst Under projekt 6 genomförs 8 dygn i fält, varav ett är en del av SERE A. Under fältdygnen sker förläggning som bivack (tält 12 eller 20) eller som kvartersförläggning. Med kvartersförläggning avses under GMU en förläggning av tillfällig art i hus, t ex industrilokal eller en lada. Det innebär att rekryterna får använda liggunderlag eller liknande och organisera sin vila efter de förutsättningar lokalen erbjuder. JIPPIE Edited December 22, 2010 by JonasN Quote
Janjävlar Posted December 22, 2010 Author Report Posted December 22, 2010 http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-01%2019%20100.67883%20Bilaga%201%20Kursbeskrivning%20f%C3%B6r%20GMU.pdf Lite kul o läsa innan man rycker in Bra jobbat! Hur fan hittade du den? Quote
Recommended Posts