Eagle_1 Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 Jag ska iväg på utbyte (IACE) nu i sommar och undrar om det är någon som varit iväg på detta tidigare? Skulle vilja höra lite stories om tidigare läger. /Eagle_1 Quote
harken Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 Räkna in mig. Vad har du för bakgrund inom FV? Quote
KB_2004 Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 Tjena! Vill börja med att gratulera, du har en enorm upplevelse framför dig! Själv har jag inte varit på IACE men jag var på ACE (army cadet exchange) 2002 och det var helt otroligt. Vi var en dag/kväll på f16 och hade bla finmiddag med gänget från IACE. Härligt folk, helt enkelt "gräddan av ungdomseliten" som en junior host så väl uttryckte sig. Hoppas ni för traditionerna vidare detta år, det är vissa sånger tex som bara måste sjungas! Har du frågor så ställ dem gärna! LYCKA TILL! B) Quote
Tompa Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Tjena! Vill börja med att gratulera, du har en enorm upplevelse framför dig! Själv har jag inte varit på IACE men jag var på ACE (army cadet exchange) 2002 och det var helt otroligt. Vi var en dag/kväll på f16 och hade bla finmiddag med gänget från IACE. Härligt folk, helt enkelt "gräddan av ungdomseliten" som en junior host så väl uttryckte sig. Hoppas ni för traditionerna vidare detta år, det är vissa sånger tex som bara måste sjungas! Har du frågor så ställ dem gärna! LYCKA TILL! B) Jag vet vad du menar! Ni som åker kommer att få en hel kul tid! Jag var med ACE i danmark 2001 och jag säger bara en sak ta vara på alla nya vänner ni får för dom kan du ha nytta av i framtiden. Undrar ni något så är det bara fråga..... // toMPa Quote
Tarkan Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Kan nån förklara mer? Verkar vara interessant det här med flygandet. Quote
106 Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Kan nån förklara mer? Verkar vara interessant det här med flygandet. Många länders försvarsmakter har någon ungdomsorganisation. Varje år sker ett utbyte mellan dessa varvid utvalda svenska ungdomar får åka utomland och i gengäld kommer ett antal utländska ungdomar till Sverige som får åka runt rätt mycket i landet och uppleva många roliga saker. Förutom att det skapar en bild av andra länder och deras försvarsmakt finns möjligheten att man stöter på någon man varit på utbyte med någon gång i framtiden eftersom dessa organisationer fungerar som en rekryteringsbas för framtida officerare genom att skapa intresse för verksamheten. De flesta länder skickar ungdomar men Israel skickar riktiga kadetter. Uttagningsförfarandet är att varje lokal organisation nominerar ett par personer som får åka till RekryC och genomföra tester. Eftersom de kommer verka som ambassadörer för Sverige är det viktigt att de som åker har kunskap om Sverige och andra länder. De skall även vara dugliga på engelska och socialt kompetenta. Quote
Guest Fågel Fenix Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Är detta ngt som man söker eller helt enkelt blir kommenderad ?? Quote
fairfax Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Blir IACE för min del också i sommar, blir en fin upplevelse kan jag tänka mig! Fågel, du blir rekomenderad av KursC eller andra befäl, efter rekomendation får du ett brev hem med ansökningshandlingar. Efter ansökning är det test hos RekryC som avgör om du är lämplig alternativt olämplig Så visa framfötterna i alla lägen så kan det gå väl! Lycka till! /erik Quote
Eagle_1 Posted April 17, 2003 Author Report Posted April 17, 2003 Harken, är FVRF:are och har gått några kurser vid F4. Jag undrar om man kan påverka vart man får åka, eller är det för bestämt? /Larsson Quote
fairfax Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Eagle_1, Även ajg e FVRF:are, nu på senare tiden, började då det gamla systemet fortf. var i kraft. Då vart det FV som gällde, men nu e man en engagerad FVRFare. Så då är du en av de fyra på listan, vilket förbund tillhörde du, så kan ajg kolla upp resten själv... Jag e Skåne-Hallands Flygvapen-Förbund Quote
fairfax Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Eagle_1, kollade listan och det fanns ingen Larsson på den. Vilekt måste innebära att du ingår i den trupp som FV sänder till utbytet. Vi är ju endast 4 från FVRF, resterande deltagare är från FV. Då måste du ha gjort någon FV-kurs för inte så längesen? Quote
Eagle_1 Posted April 17, 2003 Author Report Posted April 17, 2003 fairfax, ja jag åker genom FV. Gick vinterkursen på F4 tidigare i vår. FV och FVRF åker tillsammans va? /Larsson Quote
fairfax Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Då är jag med i matchen igen! Stämmer bra, vi kommer samtliga att rycka in på F16 den 19/7 för utb och senare vidare trp. Så vi komemr att råkas. Angående frågan vart man åker så bestäms det senare, om vi gör det på F16, eller om det görs av central ort tidigare vet jag inte i dagsläget, får jag reda på något så delger jag det. Ha de! /erik Quote
Eagle_1 Posted April 18, 2003 Author Report Posted April 18, 2003 fairfax, ja det gör vi. Har någon lust att berätta mer om ACE? Vad besökte ni? Ha det! /Larsson Quote
Rokare Posted April 19, 2003 Report Posted April 19, 2003 Godafton Jag åkte till UK 1994, en väldigt angenäm upplevelse måste jag säga. Hinner inte skriva mer just nu men ska försöka plita ner något lite längre fram. GMY Quote
Guest P-86 Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Har man lite flyt så kanske man får åka på något dylikt till sommaren. Chansen är rimlig med tanke på vilka människor som var med på vår vinterkurs. 4 får åka... Sen är det bara på att hoppas att det inte blir för sent. Drar till Iowa i augusti. Quote
106 Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Ja ibland är det så att de centrala somarkurserna har ett antal platser att nominera folk till (dvs till testerna) och detta antal brukar vara större än i det lokala förbundet. Tror att när jag gick LK1 centralt (F15, 1997) hade de 6 platser till testerna bara för LK1. I mitt förbund hade de 3-4 platser för alla kurser. Quote
fairfax Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Det 106:an säger är helt korrekt och gäller fortfarande. Totalt är det ca: 30 som skall åka. FVRF dvs. FlygVapenFrivilligasRiksförbund har endast 4 platser att disponera på hela landet, dvs 11 delförbund. Resterande nomineras av Flygvapnets centrala leding baserat på centrala kurser. Quote
106 Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Jag har ju inte hållit på med FV-U sedan 1999 (som bitr. instr.) så jag kan ju ha missat något. Har man gjort om uppdelningen mellan FV och FVRF? Tidigare var SK1/GK och SK2/FK i FVs regi sedan fick man gå med i FVRF för LK1 och LK2 dvs för både centrala och regionala kurser. Allting hette ändå FV-U. [OT] Axelklaffshylsan ändrades från FVRFs märke med "felvända" vinklar (antal beroende på avslutade kurser) till flygvapenmärket med texten Flygvapen- ovanför i en båge och Undom i en båge under och inga "gradbeteckningar" mer än på vänster ärm på m/59 (fick m90 först 1997). Inga ungdomstecken fanns och flaggan skulle sitta på uniformen (det var fortfarande en uniform). [/OT] Quote
fairfax Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 106, Det stämmer år 2000 blev det nytt kurssystem vilket innebar följande: FV och FVRF delades upp och höll sina kurser på varsitt håll. FV hade som tidigare centrala Sommarkurser och Vinterkurser, detta var ockås allt. INgen fortsättning utan SK1 samt VK! var det hela. FVRF höll följande kurser: Ungdomskurs från 15-17 år, Aspirantkurs från 17-19 år. Den snabbtänkte inser här att man då hinner göra ungdomskurs två ggr innan man e berättigad till Aspirantkurs. Gick man sen Lokala kurser på förbunden han man med 4 Ungdomskurser innan man kunde göra Aspirant. Det dåliga kursutbudet och den knepiga åldersfördelningen bidrog till att mer än hälften av alla ungdommar slutade. Detta systemet var inte kunskapsbaserat vilket innebar att du kunde få in "nollor" som drog ner utb. nivå på Asp.kurserna. 2002 efter mycket påtryckningar från ungdommarna och förbunden tillsattes en grupp med uppg. att ta fram ett nytt utb. syst. som mer påminde om det gamla. Detta är nu gjort och i sommar körs det i praktiken för första gången. Detta systemet är kunskapsbaserat vilket innebär att du måste göra alla kurser i kronologisk ordning. Följande kurser finns: Grundkurs (GK) Fortsättningskurs (FK) Ledarskapskurs (LK) Instruktörskurs (IK) Får se hur det går i sommar. Det är också fastslaget att ungdommarna bär Uniform. se tillägg i UniFmr. Flagga, förbandstecken m.m. skall således bäras, dock ej kragspeglar. Samt ett tilläggsband som placeras där namnband vanligtvis sitter med texten UNGDOM på gul bakgrund. Kort å gott. Funderingar skrik till. Mvh erik Quote
RANGERTEDDY Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 JAha jag kan inget annat an gratulera samt onska er lycka till, till eran uttagning till kadetter inom IACE. JAg var sjalv kadett 99 inom IACE i Holland, den tid jag tillbringade i Uppsala samt i Holland glommer jag ALDRIG. Lite trott pa Heiniken var jag dock efterat ...... Vill ni veta natt sa maila mig, ar dock utomlands nu kan droja inan ni far svar MVH ochGRATTIS RangerNallen Quote
106 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 (edited) Tack, Fairfax. Intressant att höra vad som hänt sedan man slutade, dvs ryckte in på riktigt. Tidigre var vinterkurs och segelflygveckan på Ålleberg fristående utbildningar och alltså ingenting man "behövde" genomföra. Finns utbildningen på Ålleberg kvar? Det fanns även tidigare en åldersfördelning för SK1 & 2, 15-16 för SK1 och 17-18 för SK2. SK1 motsvarade GK och SK2 FK. Man skulle ha genomfört GK/SK1 för att få gå FK, men krävdes inte för SK2. FK/SK2 skulle genomförts för att få gå LK1 och LK1 krävdes för LK2. Detta innebar alltså att jag som började med GK vid 15 och var 16 när jag var klar med den och ville få en sommarkurs fick gå SK1 dvs samma kurs en gång till. Samtidigt kunde desom började först när de var 17 och började med SK2 gå hela utbildningen på ett år (SK2, LK1 regionalt, LK2 centralt). Det fanns även de som genomförde alla kurser, både centralt och regionalt, under fyra år. Kravet på de regionala utbildningarna var 80 timmar per år, vilket alltså är dubbelt så mycket som jag idag är tvungen att göra inom Hv. Nu genomgår man ju inte utbildningarna vare sig inom FV-U/FVRF eller Hv för att få fler streck på uniformen utan för att det är roligt. Jag tror att många problem med organisationen berodde på han som var ansvarig inom FVRF. Han ville t ex att alla skulle gå omkring i gula flygoveraller. Det de aldrig insåg var at det var kombinationen av verksamhet folk var ute efter, är man bara friluftsintresserad går mad med i scouterna istället, vill man skjuta går man med i en skytteklubb och gillar man bara flyg söker man sig till en flygklubb. Så var det förr, jag hoppas utbildningen blir bättre, jag hade väldigt roligt under de åren jag var med iaf. Edited April 21, 2003 by 106 Quote
fairfax Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 106, Även jag påbörjade min tid i det gamla systemet, han bara med SK1 och VK. sen byttes det ut. Detta bidrog till att jag han gå Grundkurs (motsvarande) 4 ggr. Blev lite upprepning, dock är det inte kursinnehållet som gör allt... Vet inte om Åleberg finns kvar, det fanns i utb.paketet som infördes 2000, jag genomförde den också 2000. Vet inte riktigt huruvida den ingår i det utb.paket 2003. Kan dock inte tänka mig att den tagits bort, då det var en väldigt populär kurs. Fanns ju även två varianter på denna, en på 1 vecka samt en på 2 veckor. Två veckorskursen tog dig halvägs till cert, (den jag gick förövrigt). Otoligt kul! Ja det skall bli kul att se om det nya systemet fångar lite mer folk, har ju varit lite kris på den fronten sedan förra systembytet. Arbetsgruppen som tillsattes för att lägga upp de nya riktlinjerna bestod av mycket kompetent personal från många håll, HKV bl.a. Den leddes också av en otroligt kompetent och engagerad Ungdomsledare på 20 vintrar som hade breda kunskaper om båda utb.syst. Så det finns stora chanser att det blir bra! 106an, du är inte aktiv som intr. eller kursC inom FV/FVRF? mvh Erik Quote
106 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Nej, jag var bitr.instr. 98/99 (=4streck, blev färdig med LK2 1998) sedan jag ryckte in 1999 är det vuxenverksamhet som gäller för min del. Men det var ändå kul att höra hur det ändrats. Quote
fairfax Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 vuxenverksamhet, har lite lustig klang... Kul att det finns lite FVu vet här ibland oss... Quote
ekblomboy Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 (edited) utbildning enligt det nya systemet har redan börjat. det började vid årsskiftet, i alla fall på lokal nivå (sommaren e ju inte här än så av naturliga skäl har ingen sommarkurs enligt det nya systemet genomförts). ps av dem rykten jag hört så blev det inget ottsjö i år, däremot så utökades ålleberg med en v till 2v, vilket ju e trevligt för dem som gillar sånt Edited April 21, 2003 by ekblomboy Quote
fairfax Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 ekblomboy, Som jag skrev tidigare fanns det två varianter av Ållebergskursen, en på 1 vecka som organiserades av FV, detta var en "prova på" kurs där man inte flög mer än kanske 10 pass. Sen fanns det den kursen som FVRF organiserade, denna var på 2 veckor och eleverna gjorde mellan 30-45 pass. och erhäll C-Diplom, dvs utmärkelse efter första ensamflygningen under utb. Sen har du rätt i att utb.syst.2003 redan har satts i verket, men då det på Lokal nivå inte har så stor inverkan på utb. /fairfax Quote
fairfax Posted May 3, 2003 Report Posted May 3, 2003 Då återupptar vi denna tråd igen... Igår (fredags) fick jag mina papper från RekryC dessa sade mig "destination för utbyte 2003, Frankrike". Så gubbar/flickor vart bär det av för er del? Report in folks! B) /Erik Quote
Eagle_1 Posted May 5, 2003 Author Report Posted May 5, 2003 "destination för utbyte 2003, Österrike". .. för min del. Mvh hanna Quote
fairfax Posted May 5, 2003 Report Posted May 5, 2003 Österrike kan vara riktigt kul! Men det blir nog ortentligt skoj vart man än hamnar...! Blir 3 dagars bekantskap iaf! ha det fint! /erik Quote
Recommended Posts