Doktor Demento Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 (edited) Det kan väl knappast ha undgått någon videon från den amerikanska apachehelikoptern som besköt 12 personer i Irak? Rätt eller fel? Enligt mig...ett gäng kallblodiga mördare. Skulle svensk trupp agerat likadant? eller? Sökord colleteral murder....alla länkar blocerade....Josef Gobbels i tredje riket vore STOLT över en sådan effektiv propaganda maskin. Det verkar som att allt på youtube är blockerat?Man får lite Sovjetvibbar av detta. Edited April 9, 2010 by Doktor Demento Quote
109 Eken Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Efter att ha sett hela den 39 minuter långa filmen så har jag svårt att se att de gör något riktigt fel. Strider pågick och det fanns beväpnade män i gruppen som de besköt. De riktiga puckona måste vara de som kör in BARN i ett stridsområde. Där kan man börja snacka om kallblodiga mördare. Morgonsur har skrivit ett bra blogginlägg om det hela: Länk Quote
Doktor Demento Posted April 9, 2010 Author Report Posted April 9, 2010 (edited) Efter att ha sett hela den 39 minuter långa filmen så har jag svårt att se att de gör något riktigt fel. Strider pågick och det fanns beväpnade män i gruppen som de besköt. De riktiga puckona måste vara de som kör in BARN i ett stridsområde. Där kan man börja snacka om kallblodiga mördare. Morgonsur har skrivit ett bra blogginlägg om det hela: Länk Det har inte falligt dig in att det hade kunnat vara dina barn? Det har inte fallit dig in att det hade kunnat vara du som var den som tryckte på avtryckaren? Du har kanske inte förstått att vårat stridsområde är deras hem? Tycker du att soldaternas språk är fint? Jag antar att din månadslön är under 17 K och tycker att morgonsur är din hjälte......my ASS!!! En mördare är en mördare oavesett om man steker han i smör!! Edited April 9, 2010 by Doktor Demento Quote
Born Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Efter att ha sett hela den 39 minuter långa filmen så har jag svårt att se att de gör något riktigt fel. Strider pågick och det fanns beväpnade män i gruppen som de besköt. De riktiga puckona måste vara de som kör in BARN i ett stridsområde. Där kan man börja snacka om kallblodiga mördare. Morgonsur har skrivit ett bra blogginlägg om det hela: Länk Det har inte falligt dig in att det hade kunnat vara dina barn? Det har inte fallit dig in att det hade kunnat vara du som var den som tryckte på avtryckaren? Du har kanske inte förstått att vårat stridsområde är deras hem? Tycker du att soldaternas språk är fint? Det är alltid lätt att "följa mediadrevet" och gå på första känslan. Självklart är det fel att medvetet skjuta på oskylldiga och barn, det är nog inte det som Eken påstår heller. Det är antagligen inte heller så lätt att veta att det befann sig barn i "sjuktransportfordonet". Det är heller inte så lätt att veta vad de beväpnade personerna på marken har i åtanke, bara för att man har en eller 2 snubbar med kamera så blir man inte automatisk friskriven från striderna som pågår i området. Språkbruket är väl inte det bästa, men ordvalen soldater emellan brukar åandrasidan aldrig vara samma som första gången man träffar sina eventuella svärföräldrar heller. 1 Quote
Doktor Demento Posted April 9, 2010 Author Report Posted April 9, 2010 Efter att ha sett hela den 39 minuter långa filmen så har jag svårt att se att de gör något riktigt fel. Strider pågick och det fanns beväpnade män i gruppen som de besköt. De riktiga puckona måste vara de som kör in BARN i ett stridsområde. Där kan man börja snacka om kallblodiga mördare. Morgonsur har skrivit ett bra blogginlägg om det hela: Länk Det har inte falligt dig in att det hade kunnat vara dina barn? Det har inte fallit dig in att det hade kunnat vara du som var den som tryckte på avtryckaren? Du har kanske inte förstått att vårat stridsområde är deras hem? Tycker du att soldaternas språk är fint? Det är alltid lätt att "följa mediadrevet" och gå på första känslan. Självklart är det fel att medvetet skjuta på oskylldiga och barn, det är nog inte det som Eken påstår heller. Det är antagligen inte heller så lätt att veta att det befann sig barn i "sjuktransportfordonet". Det är heller inte så lätt att veta vad de beväpnade personerna på marken har i åtanke, bara för att man har en eller 2 snubbar med kamera så blir man inte automatisk friskriven från striderna som pågår i området. Språkbruket är väl inte det bästa, men ordvalen soldater emellan brukar åandrasidan aldrig vara samma som första gången man träffar sina eventuella svärföräldrar heller. Du har TOTALT övertygat mig om den anmälla värnpliktens förträfflighet! Om detta varit Svenska soldater så hade riksdagen minskat försvarsanslagen med 70% oavkortat! Quote
Born Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Utveckla gärna det där min vän. Jag har provat på både den kontrakterade soldatens liv och den värnpliktiga soldatens liv och jag må säga att den kontrakterade delen var betydligt mer professionell än den pliktiga. Så Vad du blev övertygad om är jag lite nyfiken på. Quote
Doktor Demento Posted April 9, 2010 Author Report Posted April 9, 2010 Utveckla gärna det där min vän.Jag har provat på både den kontrakterade soldatens liv och den värnpliktiga soldatens liv och jag må säga att den kontrakterade delen var betydligt mer professionell än den pliktiga. Så Vad du blev övertygad om är jag lite nyfiken på. Mitt värnpliktiga förband leddes av passionerade befäl som ledde oss till bra soldater....tro mig....vi skulle fortfarande sparka skiten ur vilket som helst förband med liknande utildning...oavsett om man är yrkessoldat. Den dagen du har upptäckt mig...har du 5 sekunder kvar att leva! Quote
Born Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Utveckla gärna det där min vän.Jag har provat på både den kontrakterade soldatens liv och den värnpliktiga soldatens liv och jag må säga att den kontrakterade delen var betydligt mer professionell än den pliktiga. Så Vad du blev övertygad om är jag lite nyfiken på. Mitt värnpliktiga förband leddes av passionerade befäl som ledde oss till bra soldater....tro mig....vi skulle fortfarande sparka skiten ur vilket som helst förband med liknande utildning...oavsett om man är yrkessoldat. Den dagen du har upptäckt mig...har du 5 sekunder kvar att leva! 5 sekunder? Vi hade visst gränsen för godkänd på 3 sekunder från upptäckt till bekämpad. Men det har mycket lite med den här diskussionen att göra. Låt oss inte ramla ner i någon slags hotfull stämning här, då får du argumentera mot dig själv istället. Jag antar att du är ute efter att provocera fram något. Men jag hoppas ingen biter på det billiga betet. Skärpning nu, den här diskussionen kan vara intressant om man håller den på rätt nivå. Quote
linush Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Varför skulle budgeten minska om detta vore svenska helikopterpiloter? Quote
Doktor Demento Posted April 9, 2010 Author Report Posted April 9, 2010 Utveckla gärna det där min vän.Jag har provat på både den kontrakterade soldatens liv och den värnpliktiga soldatens liv och jag må säga att den kontrakterade delen var betydligt mer professionell än den pliktiga. Så Vad du blev övertygad om är jag lite nyfiken på. Mitt värnpliktiga förband leddes av passionerade befäl som ledde oss till bra soldater....tro mig....vi skulle fortfarande sparka skiten ur vilket som helst förband med liknande utildning...oavsett om man är yrkessoldat. Den dagen du har upptäckt mig...har du 5 sekunder kvar att leva! 5 sekunder? Vi hade visst gränsen för godkänd på 3 sekunder från upptäckt till bekämpad. Men det har mycket lite med den här diskussionen att göra. Låt oss inte ramla ner i någon slags hotfull stämning här, då får du argumentera mot dig själv istället. Jag antar att du är ute efter att provocera fram något. Men jag hoppas ingen biter på det billiga betet. Skärpning nu, den här diskussionen kan vara intressant om man håller den på rätt nivå. Ja du var tydligen bättre än mig oK..när gjorde du din vpl? Quote
Born Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 När jag gjorde min värnplikt är totalt ointressant i den här frågan. Dock var det mer än 10 år sedan men senare än murens fall. Därefter har jag följt upp värnplikten med andra utbildningar och insatser och sett utvecklingen inifrån och som soldat i olika nivåer har jag bara sett förbättringar i kvalité i samma grad som jag sett försämringar i kvantitét. Är det hit du vill dra din egen tråd? Plocka fram historieböcker istället för att följa upp de händelser du först lyfte när du skapade tråden? Quote
Doktor Demento Posted April 9, 2010 Author Report Posted April 9, 2010 När jag gjorde min värnplikt är totalt ointressant i den här frågan. Dock var det mer än 10 år sedan men senare än murens fall. Därefter har jag följt upp värnplikten med andra utbildningar och insatser och sett utvecklingen inifrån och som soldat i olika nivåer har jag bara sett förbättringar i kvalité i samma grad som jag sett försämringar i kvantitét. Är det hit du vill dra din egen tråd? Plocka fram historieböcker istället för att följa upp de händelser du först lyfte när du skapade tråden? Av dom 310 pprj jag avlossat under min gu samt rep har jag träffat i första skottet i 96% ( utan anglosaxiska lasersikten) Du påstår att du är "bättre"....bevisa det! 3rd Nordic Tankrangers rules!! ( även om vi luktar lite på grund av liklukten ) Quote
Born Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 När jag gjorde min värnplikt är totalt ointressant i den här frågan. Dock var det mer än 10 år sedan men senare än murens fall. Därefter har jag följt upp värnplikten med andra utbildningar och insatser och sett utvecklingen inifrån och som soldat i olika nivåer har jag bara sett förbättringar i kvalité i samma grad som jag sett försämringar i kvantitét. Är det hit du vill dra din egen tråd? Plocka fram historieböcker istället för att följa upp de händelser du först lyfte när du skapade tråden? Av dom 310 pprj jag avlossat under min gu samt rep har jag träffat i första skottet i 96% ( utan anglosaxiska lasersikten) Du påstår att du är "bättre"....bevisa det! 3rd Nordic Tankrangers rules!! ( även om vi luktar lite på grund av liklukten ) Tack för en ointressant debatt. Adjö. Quote
joppe Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 När jag gjorde min värnplikt är totalt ointressant i den här frågan. Dock var det mer än 10 år sedan men senare än murens fall. Därefter har jag följt upp värnplikten med andra utbildningar och insatser och sett utvecklingen inifrån och som soldat i olika nivåer har jag bara sett förbättringar i kvalité i samma grad som jag sett försämringar i kvantitét. Är det hit du vill dra din egen tråd? Plocka fram historieböcker istället för att följa upp de händelser du först lyfte när du skapade tråden? Av dom 310 pprj jag avlossat under min gu samt rep har jag träffat i första skottet i 96% ( utan anglosaxiska lasersikten) Du påstår att du är "bättre"....bevisa det! 3rd Nordic Tankrangers rules!! ( även om vi luktar lite på grund av liklukten ) min pappa är starkare än din Quote
LeadHead Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Några kommentarer. För det första kan vi minst sagt konstatera att jänkarna med lite mer försiktighet sannolikt skulle vinna mer på "hearts & minds" än vad det skulle kosta säkerhetsmässigt, något som de sent omsider också verkar ha fattat i Affe. För det andra så måste den här videon nyanseras lite mer än WikiLeaks kommentarer mäktar med. Om man läser *hela* radiotranscriptet så framgår det att situationen är en del i en större operation med markförband inblandade i närheten av dem som beskjuts i videon. En stund efter den här incidenten beskjuts marktrupperna med finkalibrig eld från en närbelägen byggnad som helikoptrarna följaktligen plattar till med Hellfire-robotar. Slutsats: Detta var en stridssituation (fast det var 2007) och inte någon "random bombardment" av ett gäng som stod och konfererade på det lokala torget. Angående själva incidenten i sig så förstår jag hur personer som springer runt i en grupp med automatkarbiner (helt säkert, titta noga) och andra mer svåridentifierade saker hängandes över axeln kan misstas för motståndsmän av någon som inte kan sitta och spola tillbaka filmen. Särskilt om man har egen trupp några kvarter bort (= viss stress). Kom håg att det är ungefär så där motståndarna klär sig och beter sig i Irak. Titta också på hur de beter sig strax före den första beskjutningen. De springer runt och gömmer sig bakom hörn och pekar med "långa saker" mot helikoptrarna. Den senare biten, när de skjuter sönder den där minibussen är självklart mer tveksam. Man får dock komma ihåg att det kan vara terroristernas "standardförfarande" att köra dit för att "rädda" både kamrater (som skulle kunna tas tillfånga och förhöras) och vapen. Jag har viss förståelse för att man inte vill släppa iväg personer och mtrl som senare kan återvända och skada ens egna vid senare tillfälle. Barnen i minibussen var inget de kunde se eller vänta sig. Däremot var det såklart jävligt fult att inte medevac:a ungen på bästa möjliga sätt. Angående de "blodtörstiga" kommentarerna: Tänk på att det handlar om killar vars jobb det är att flyga runt och titta på folk genom högförstorande, stabiliserad optik för att sedan förinta dessa. Förmodligen det psykologiskt svåraste du kan göra i väpnad tjänst någonstans. Jag hoppas att jag själv skulle kunna behålla en mer "värdig" attityd i motsvarande situation men det är inget jag skulle satsa pengar på. Ett mindre lyckat gränsfall? Ja. En skandal? Nej, inte i annat avseende än att ett par dumdristiga reportrar råkade hamna i skottlinjen. Quote
Ing Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Gott så. Då ska Den makalösa Demento lugna ner sig, tar ett litet avbrott och är välkommen tillbaks när han andats några djupa andetag. I morgon. I övrigt är det en intressant debatt, där morgonsur skrev ett läsvärt inlägg på sin blogg. Krig är inte snyggt. Särskilt osnyggt om man plockar ut småstumpar av det ur sitt sammanhang. -------------------- REGLER Quote
imint Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 (edited) Jag hoppades på en intressant och givande diskussion om apacheincidenten... men det var tydligen för mycket att hoppas på Edit: såg inte att debatten redan blivit uppstyrd Edited April 9, 2010 by imint Quote
Ing Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Jag hoppades på en intressant och givande diskussion om apacheincidenten... men det var tydligen för mycket att hoppas på nejdå, sättigång. Quote
joppe Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 var kan man hitta den längre versionen av filmen? Quote
imint Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Man bör även beakta att det verkar som om piloterna har agerat inom Rules of Engagement, vilket i klartext indikerar att de inte har gjort fel. De har gjort sitt jobb, kort och gott. Om sedan ROE är bra eller inte är inget man skall lasta piloterna för. Snarare kan man fundera över är; vad gör reportrarna där? Varför är det barn i en stridszon? Eldstriden hade pågått sedan tidig gryning, möjligheten att inte vara där med barn är alltså stor, ändå har man valt att ta dem med sig.... Tragiskt, men man kan gott fundera på vad syftet med detta var. Quote
Born Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Jag hoppades på en intressant och givande diskussion om apacheincidenten... men det var tydligen för mycket att hoppas på Edit: såg inte att debatten redan blivit uppstyrd Jag har väntat ett par dagar och hade tänkt starta en tråd som avhandlar detta. Men då jag inte är helt insatt eller har någon egentlig koll på exakt vad som skett så hoppades jag att någon vänlig själ skulle få fram något matnyttigt att disktutera runt istället för att bara börja svamla. Tyvärr så blev det ingen vidare start på den här (jag har förövrigt bestämt mig för att inte polisanmäla en viss skribent för olaga hot då jag antar att det handlar om fyllepostning och jag har visst överseende med det). Leadheads inlägg tycker jag ser ut att vara en suverän start på tråden... Quote
Krille Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Ravlunda våren 1997 Kompanichefen tar tillfället i akt vid kvällsupställningen och skäller ut stridsvagnssoldaterna för att dom presterar för dåligt under skarpskjutningarna. Soldaterna påminns om att det inte är fel att repetera handhavande mm på kvällen. Dagen efter ensar VC i en 121:a in skytten på ett mål, målet bekämpas, därefter följer ungefär denna radio kommunikationen; Skjutledare: "Avbryt, backa tillbaks till platsen ni sköt ifrån" VC: "uppfattat" Skjutledare: Vad ser Ni?" VC: "Ett utslaget pansarmål..." Skjutledare: "Vad ser Du till vänster om pansarmålet?" VC: ".... ehhhh..... skjutgräns höger..." Kan man göra bort sig på ett skjutfält några få timmar efter att det påtalats kan man säkerligen fatta mer eller mindre bra beslut i strid... oavsett om man är svensk eller amerikansk... För en gångs skull tycker jag att man inte ska döma om man inte varit i strid själv... jag kan ha åsikter men jag dömer inte då jag säkerligen hade fattat liknande beslut... Quote
Pal Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Om man var för deltagande i ett krig så bör en sån här film tas med en axelryckning. Krigsmålet skall vara värt en sån här skitsak. Alldeles precis oavsett vilket krig man ger sig in i så kommer sådana här händelse att utföras av ens egen sida. Fel, misstag, tråkigheter allt sånt ingår. Om man däremot känner att detta är för obehagligt, då har man förhoppningsvis varit emot ett deltagande. För sånt här händer i krig. Den idiot som är för ett krigsdeltagande men ändå blir upprörd bör ta sig en funderare på kontakten med verkligheten och insikten av vad krig är. Om krigsmålet inte är viktigare än att en dylik film i sammanhanget är en skitsak man tar med en axelryckning då är något riktigt, riktigt fel. 1 Quote
109 Eken Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Hmm...nu fick visst Demento en tid i utvisningsbåset innan jag hann svara, nåja. Angående språkbruket så kan det tyckas rått men det är ett sätt att handskas med jobbet. Jämför med t.ex. humor och uttryck hos andra yrkesgrupper som räddningstjänst och bårhuspersonal. Hade man spelat in alla konversationer där skulle det nog bli ett ramaskri. Det BEHÖVER inte vara ett uttryck för att man är okänslig/psykopat/what ever. Bara en ventil för att klara av vardagen på ett jobb med udda förutsättningar. Om ni fattar vad jag menar...har hällt upp fredagsgroggen här Quote
imint Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Hmm...nu fick visst Demento en tid i utvisningsbåset innan jag hann svara, nåja.Angående språkbruket så kan det tyckas rått men det är ett sätt att handskas med jobbet. Jämför med t.ex. humor och uttryck hos andra yrkesgrupper som räddningstjänst och bårhuspersonal. Hade man spelat in alla konversationer där skulle det nog bli ett ramaskri. Det BEHÖVER inte vara ett uttryck för att man är okänslig/psykopat/what ever. Bara en ventil för att klara av vardagen på ett jobb med udda förutsättningar. Om ni fattar vad jag menar...har hällt upp fredagsgroggen här Jag förstår precis vad du menar, reste runt med en kyrkogårdsvakmästare för många år sedan som alltid skriv in sig på vandrarhemmen som "likriktare" under kolumnen yrke. Han klagade alltid på somrarna, det var dödsäsong och mycket att göra. Alla yrken har sin jargong som ett sätt att ventilera tryck. Quote
employed Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Man bör även beakta att det verkar som om piloterna har agerat inom Rules of Engagement Jag vet inte men det värkar som ett lite konstigt ROE. Får man skjuta på transporter som evakuerar "nedkämpande" kombatanter? Quote
Born Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Man bör även beakta att det verkar som om piloterna har agerat inom Rules of Engagement Jag vet inte men det värkar som ett lite konstigt ROE. Får man skjuta på transporter som evakuerar "nedkämpande" kombatanter? Vad jag kan se så ser jag inga röda kors eller halvmånar som visar att detta är ett sjuktransportfordon. Så ja, enligt "krigets lagar" så är det nog ett legitimt mål. Dessutom var "kombatanten?" bekämpad, inte nedkämpad. Quote
speculatores Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 jag vågar tro att de flesta som ägnat sig åt SIB har några tillfällen gjort saker som inte varit helt enlig reglerna. under stress skilja på en lätt luftvärnsrobot och ett teveteam är tydligen inte helt lätt. för min del är de nog snarare en fråga om olyckliga omständigheter än faktiskt uppsåt att döda civila. Quote
Chassi Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Jag vet inte men om inte apachepiloterna såg närmare än vad filmen visar så tycker jag att det är svårt att verkligen med stöd av tekniken urskillja de vapen som dom ser. jag tyckte någon sa att en RPG avfyrades men var det emot helikoptern eller mot andra trupper i närheten? I SoldF står det ju att "Rapportera det du vet/ser och inte vad du tror" piloterna sa ju att en VAN körde mot platsen och plockade upp skadade "and maybe weapons" folk som inte bedriver fientlig handling bör enligt mig inte utsättas för fientlig handling. Rent personligt så hade jag om jag var milis inte stått på öppen yta och vifta med AK och Rpg när jag ser att attackhelikoptrar svävar runt mig, ja helikoptern var en bit bort men fortfarande synlig från gatan, att Apache är farlig är ju vida känt. jag vågar inte argumentera emot det jag ser men, skylidag eller inte så tycker jag fortfarande att bilderna är hemska. Quote
109 Eken Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Har du kollat på hela videon (39 min.) samt läst utredningen? Quote
Recommended Posts