Jump to content

Varför inte sönderfallande länk till ksp 58


sportdykare

Recommended Posts

Jag har inte pratat om HV.

 

i ett skyttekompani inom armén så har vi ju normalt sett inget litet antal Ksp58 el ksp 39 för den delen en viss mängd ksp 90 brukar finnas också och vid sidan av alla kulsprutor har vi de personliga eldhandvapnen ak5.

 

Ogrundad rädsla eller inte men det jag skriver och tror är att den tid man vinner med för och nackdelarna slår ut varandra efterhand, för att säkra tillgången på länkad ammunition så behöves ju just det, färdiglänkad am för annars får vi plocka ifrån backen och peta i för hand.

 

i värsta fall så sitter man ju med antingen det en eller det andra för KVM styr ju bara över antalet som är beställt och levererat inte över antalet som finns att tillgå ifrån BatUH, nu är det ju inte undergången om man måste sitta och länka av om det endast är länkat som kommer men då det verkade så viktigt med att spara tid och att inte binda upp folk på att banda så kan jag inte låta bli att fundera så.

 

Under en skjutvecka i värnplikten så var det slut på löspackad 5,56 varefter vi fick plocka loss patroner ifrån färdiglänkade band, det var inte ett dugg tidseffektivt men det fungerade, och då var det ändå i fredstid.

 

Lew: 9040C äter de vanliga gammla banden som alltid.

Edited by Chassi
Link to comment
Share on other sites

Under en stridspaus kan man då vid behov omfördela från ask till band, något som är ett bra komplement till de färdigbandade band som jag minns.

 

 

Jo i HV kanske det funkar.. men hur många andra springer runt med 7.62 askar förutom just ksp58skyttarna eller dom som bär amm till just 58'an.. är det inte bättre att då ha allt färdiglänkat från start?? Och isf för att då beställa 10000x 7.62 styckevis och DM-länk för att sen banda och för att sedan "fylla på" i ex stridsrummet som du nämner.. så beställer man 10 000 färdiglänkade 7.62 och slipper den skiten..

 

Och jo jag vet att HV har Ak4 men samtidigt så känns det som allt diskuteras ur HV behov och sånt.. Titta på vad övriga FM har för behov också.. och anpassa er.. Kan man beställa styckevis 5.56 och länkad 5.56 så det räcker, så nog ska HV kunna klara av det med 7.62.. i den mån det finns

 

@Chassie

Var ser du risken med att behöva länka av 7.62 i Armen.. i några större mängder?

Edited by Larsleo
Link to comment
Share on other sites

läs vad jag skriver och inte vad du tror att jag menar.

 

jag skrev, om man blir tilldelade 10 000 löspackade och 10 000 länkade ist för 20 000 löspackade när kspskyttarna inte beräknas behöva 10´ så finns väl risken för avlänkning.

Får man endast löspackat så kan man själv på ett smidigare sätt beräkna och fördela utan att behöva avdela folk att länka av, 7,62 var bara exemplet då amunition kommer löspackat.

 

I armén ser jag inga större risker med att behöva länka av 7,62 och det har jag inte sagt heller.

Link to comment
Share on other sites

Problemet du inte ser med att kspskytten inte rapporterar till sin grpch hur mycket ammunition han har kvar är att grpch då inte kan beordra ammunitionsutjämning (soldaterna slänger fram sina medhavda band, skarvar på nytt) eller rapportera uppåt att gruppen behöver mer ammunition.
(min kursivering)

Nu missförstår nog du på vilket sätt jag inte förstår ( :D:wacko: ). Självkart är det dåligt om ksp-skytten inte rapporterar hur mycket am han har kvar, det jag inte förstår är hur sättet som patronerna sitter ihop (länkade eller i band) kommer påverka ksp-skyttens möjlighet/vilja/etc. att rapportera hur mycket am han har kvar? Alltså egentligen, kommer ksp-skytten inte rapportera bara för att länkad am används?

(något måste jag ha missförstått...)

Korrekt, sättet ammunitionen är förpackad spelade ingen roll för rapporteringsbenägenheten hos skytten.

Jag kommenterade ditt första inläggs exempel (min understrykning) "en pluton som har varit i stridskontakt en längre tid och nästan förbrukat all sin am utan att ha fått någon ny.", med frågan om det hade rapporterats uppåt. Du svarade med "Jag förstår inte riktigt problemet du beskriver." varpå jag sedan förklarade (se ovanstående quote-ruta) vad jag menade problemet du borde inse var, att om ingen rapporterade ammunitionsmängden så kommer det ingen ny ammunition och konstaterade "i vilket fall det inte kommer spela någon roll om det är band eller sönderfallande länk"

Sedan är det alltid frågan hur snabbt ammunitionen kommer fram till den behövande, i vilket fall det ej heller spelar någon roll om det är band eller sönderfallande länk annat än om det istället kommer i askar och man måste sitta och banda/länka ammunitionen...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Självfallet är det bättre med en perfekt fungerande UH-kedja och färdig länk.

 

Men det är även bättre med mörkermedel till alla, krsk94 till alla, 90P till alla som strider i vagn osvosv. Icke sönderfallande band är i min värld ytterliggare ett verktyg, något som kan vara smutt om/när man känner att AK-skyttarna behöver dela med sig amm till sina kamrater med sprutorna. UH-kedjan är i min erfarenhet (både under GU och i HV) något som gärna och ofta går sönder, mängden amm du fysiskt kan få plats med i ditt fordon är aldrig nog. Istället för att då få ut färdiga magg och färdiga länkar fungerar då banden rätt bra, speciellt om man vid bajs-i-fläkten kan beställa färdiga band från QM ("ALLT ÄR SKIT! ALLA DÖR! VI BEHÖVER BAND! NYSS! NU! IGÅR! HJÄÄÄLP!").

Link to comment
Share on other sites

@Larsleo:

Tack, jag hade inte kunnat skriva bättre själv. Du verkar förstå precis vad jag menar.

 

@Foxtrotcharliegrg:

Mitt exempel med "plutonen som varit i stridskontakt jättelänge och knappt har någon am kvar" var riktigt dålig och lätt att missförstå.

Hur denna situation skulle ha uppstått är fullständigt irrelevant. Min avsikt var att ge ett exempel på ett tillfälle då en större mängd am på kort tid måste omsättas från ammunitionslådan till kulsprutan. Då är det, som jag nämnt, tämligen resurskrävande att behöva banda på.

 

@Chassi och 903Lew

Visst kommer det alltid vara större risk att det blir brist på minst en ammunitionssort ju fler ammunitionssorter man har. Men i världen utanför HV kommer man inte ersätta en amsort (olänkad 7,62) mot två (olänkad 7,62 samt länkad 7,62), man kommer istället ersätta en amsort med en annan (länkad istället för olänkad). Jag ser verkligen ingen logistisk nytta med olänkad am jämfört med länkad, förutom att x antal patroner kommer väga lite mer och ta lite mer plats.

 

Dock kan det säkert vara en något större risk för eldavbrott med färdiglänkad am, dock tror jag inte att skillnaden är så stor då så många andra användare använder färdiglänkad am.

 

Jag har svårt att se hur fördelarna med olänkad am skulle kunna vara större än nackdelarna.

Link to comment
Share on other sites

@Sportdykare:

Nackdelen med bandmatning av ksp58 är (om jag minns rätt) ingen; du kan beställa färdiglänkad om det kniper och om det inte gör det så kan du gott banda på själv. Själv är jag något okunnig om vikten på sönderfallande länk, men all vikt jag kan bli av med är sådan jag försöker göra mig av med. Skulle FM ge mig en sönderfallande länk till 58'an kommer jag inte bli ledsen eller insistera på att släpa runt på band men det hela är inget jag stör mig på (alls, faktiskt). Innan detta händer kan jag gott banda på, mina magasin kommer som sagt inte heller fyllda från QM.

 

 

[sedan är världen utanför HV i dagsläget jävligt liten, men det är flertalet andra diskussioner. Är sönderfallande länk något som våra US-förband har önskat?]

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad vi vill uppnå med diskussionen?

 

Färdiglänkad och bandad ammunition är ju superbra så länge den finns, har man skjutit slut på kulspruteammunitionen så spelar det väl föga roll om den var handbandad eller färdiglänkad.

 

När sista länken faller så är det bara att plocka upp nästa band och smacka i, men det förutsätter ju att du har färdiglänkat på lager, samma sak om du har fasta band, när sista bandet faller ur mekanismen så lägger du bara i ett nytt men även där så förutsätter ju det att du har band på lager.

 

så länge båda sorterna är slut så är det lika dåligt, så länge du har 2000 färdiglänkade och 2000 patroner i fasta band så är det väl lika bra?

 

när ammunitionen är slut så är den slut, då tycker inte jag att fasta band kontra länkar är så speciellt intressant för du har ju inget endera.

 

God natt.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser 2 diskussioner; HV och resten av FM

 

HV

I HV är det, i mina ögon, en fördel att INTE ha sönderfallande länk. Varför?

Jo. När striden brinner och ksp-skytten får slut på am är det bara för närmsta soldat/er tillsammans med skytten att plocka upp de tomma band som envar så smart plockat upp så fort man ser dom och fylla på med den am som finns tillgänglig i fickor och ryggsäckar, ev am-utjämna från magasin. Det här fungerar utmärkt eftersom ksp58 och ak4 använder 7,62 NATO.

Om sönderfallande länk användes skulle detta bli ett stort problem, då ingen normalfuntad människa sätter sig på knä och fipplar med enskilda länkar när kulorna viner. Plocka upp ett tomt band, 50 plugg, tar ingen tid alls.

Skulle det vara så att uh-kedjan fungerade klockrent i alla lägen vore det en annan 5:a.

 

Övriga FM

När ksp-skytten tömt sin am så är det slut tills det att uh klarar av att få fram ny. Om all 7,62 som bäres med går åt till ksp'n vore det kanske enklast om all ammo kom färdigbandad, och då kanske det är skönt att slippa ett band hängandes ur vapnet om det är 1 kula kvar.

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med färdiglänkad är ju att man slipper fylla på själv, sen vad det är för band är mindre relevant kanske (jag har inte lekt med sönderfallande själv). Däremot är det en fördel med band att man KAN fylla på dem själv. Som ShyGuy säger kan man få med sig några bandsnuttar här och där och om det dyker upp obandad am går det att lösa, dyker det upp bandad am, då är det bara att spara de här banden tills de behövs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...