Jump to content

Varför inte sönderfallande länk till ksp 58


sportdykare

Recommended Posts

Blågul får ursäkta om jag har missat någon tråd som tagit upp detta, jag har letat men inte hittat någon.

 

Frågan är väl uppenbar, varför inte sönderfallande länk som till ksp 90 eller jänkarnas version av 58:an?

 

Själv ser jag massor av nackdelar, det tar enormt mycket mer tid att banda på än det tar att skjuta av den (för att inte nämna den tid det tar att banda AV am som inte gått åt). Jag ser framför mig en pluton som har varit i stridskontakt en längre tid och nästan förbrukat all sin am utan att ha fått någon ny. Efter mycket om och men kommer sedan ett gäng soldater från trossen springandes med X antal tusen skott (alla am som plutonen behöver). Hade man haft sönderfallande länk hade det bara varit att ladda om sprutorna och fortsätta skjuta, men istället måste man avdela mängder av personal som bara får sitta och fylla på band (hur många pers går det åt för att banda på lika många skott/minut som en ksp-skytt gör av med? Tre pers? Fem?)

 

Dessutom tappar man lätt bort tomma band.

 

Enda fördelarna jag kan tänka mig är en aningens lägre am-kostnad, att x antal skott tar lite mindre plats om de är obandade, samt att man har samma am till ak 4 (dock går det i nödfall att banda av manuellt).

Link to comment
Share on other sites

Blågul får ursäkta om jag har missat någon tråd som tagit upp detta, jag har letat men inte hittat någon.

 

Frågan är väl uppenbar, varför inte sönderfallande länk som till ksp 90 eller jänkarnas version av 58:an?

 

Själv ser jag massor av nackdelar, det tar enormt mycket mer tid att banda på än det tar att skjuta av den (för att inte nämna den tid det tar att banda AV am som inte gått åt). Jag ser framför mig en pluton som har varit i stridskontakt en längre tid och nästan förbrukat all sin am utan att ha fått någon ny. Efter mycket om och men kommer sedan ett gäng soldater från trossen springandes med X antal tusen skott (alla am som plutonen behöver). Hade man haft sönderfallande länk hade det bara varit att ladda om sprutorna och fortsätta skjuta, men istället måste man avdela mängder av personal som bara får sitta och fylla på band (hur många pers går det åt för att banda på lika många skott/minut som en ksp-skytt gör av med? Tre pers? Fem?)

 

Dessutom tappar man lätt bort tomma band.

 

Enda fördelarna jag kan tänka mig är en aningens lägre am-kostnad, att x antal skott tar lite mindre plats om de är obandade, samt att man har samma am till ak 4 (dock går det i nödfall att banda av manuellt).

 

Var faktiskt tvungen att läsa igenom ett par gånger för att förstå din syftning i detta intressanta ämne. Du ser att nackdelarna med att ha bandad ammunition för att:

1) Det tar tid att banda ammunitionen.

2) Det går fortare att skjuta av ett band än att fylla på det... Doh! :banghead:

3) Det tar tid att banda AV ej förbrukad ammunition.

4) Om kspskytten skjuter slut på banden så måste flera soldater sitta och fylla på de tomma banden.

 

Fördelarna du ser med att ha sönderfallande länk är att:

1) Det är bara slänga på ett nytt när sista länken faller till backen

2) Inga tomma band som tappas bort

 

Mina spontana reflektioner är att:

1) Största orsaken är säkert ekonomisk. Band går att återanvända många gånger, länk går också att återanvända men måste samlas in före och gissningsvis är den säkert dyrare än vanlig ammunition i storpack (amlådor).

2) Jupp, vore smidigt med sönderfallande länk till 58:an för att slippa släpa på tomma/halvtomma band, riskera att tappa något tomt band i terrängen, vara tvungen att sitta och banda på/av...

3) Visst tar det tid att banda, därför har man många band som redan fyllts på med ammunition innan ptrl/anfall/whatever verksamhet där eldöppnande är en möjlig aktivitet. Övriga band fördelas på grp/pluton för att snabbt kunna förstärka vid behov.

4) Oavsett om det är bandat eller sönderfallande så måste någon släpa på ammunitionen, den dyker inte upp på något magiskt sätt.

 

Om vi tar ditt scenario med en pluton som varit i stridskontakt och nästan förbrukat all sin ammunition utan att ha fått någon ny förrän ett "gäng soldater från trossen kommer springande med X antal tusen skott" (tolkar det som att det är i askar/amlådor) för att sedan sitta och fylla på band så kspskytten kan rocka loss igen.

- Visst hade det gått snabbare att trossgossarna bara slängt fram några plastkassetter med länkad ammunition än att sitta och banda men om det istället varit färdigbandad ammunition de haft med sig hade det gått långsammare?

- Vad händer när länkad ammunition tar slut? Ska skytten sitta och plocka ihop länk?

- Rapportering från skytten att nu har han X% (band) kvar? Extra band hos skytt/laddare/annan soldat? Anmält behov uppåt?

- Framrycker egen trupp för att bibehålla stridskontakt med Fi eller är den försvarsgrupperad och håller terrängen i väntan på förstärkning/nya order?

- Finns det en tross i bakre läge?

- Storlek på egen trupp? Går byta av tätgrp/-plut och ha personal i bakre läge kan fixa ihop band?

 

Vill inte låta negativ utan tar upp olika aspekter på problemet. Som jag ser det har båda varianterna (band vs. sönderfallande) sina fördelar men grunden ligger i att skytten/gruppen/plutonen har med sig ammunitionen eller säkerställa att trossvägen fungerar som den ska! Sedan så finns det listor som talar om hur många band det ska finnas och det skiljer sig mellan fredsmässig övning och det stora fosterländska kriget... Har varit med på skjutningar med Ksp58 och skjutningar med Ksp90 där band eller länk har tagit slut så likt förbannat har jag varit tvungen att sitta där och banda/länka :rolleyes:

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

En anledning kan vara att för länge sedan så fanns det bandmaskin till ksp58 band...

man matade in länken och am, snurrade på en vev och så hade man ett färdigbandat band.

(hörde att några för många år sedan lyckades banda runt 6000 patroner åt fel håll med den metoden) :rolleyes:

 

Så på hedenhös tid så sågs det antagligen inte som ett stort jobb att banda då det fanns maskiner.. Förutom ett överflöd av soldater samt ofta fasta positioner att verka ifrån.

 

Idag har vi inte samma situation.

 

Köper man med sönderfallande länk så förutsätter man att samtlig am är bandad till ksp. Behöver andra am så måste man banda av...Eller behöver ksp band så måste man hitta länk för att banda på.

 

Sedan blir det även litet viktproblem.. Kanske inte för enskilde soldaten som kanske får släpa på 1kg länk mer..

Men lastbilen som ska transportera de pallar som ska skickas... Plus lite extra i volym.

 

Vi får tänka att vi inom hemvärnet är miljömedvetna som inte slänger omkring så mycket länk i skogen :banghead:

Fast det vore rätt skönt att slippa komma ihåg att plocka med sig de tomma banden...

Edited by tinhead
Link to comment
Share on other sites

Det var kanske inte så dumt med de dära tygbanden som vart till 36:an... Skjut och glöm, de till och med vart biologiskt nedbrytbara =)

 

Hur som helst, det som mest oroar mig som kspskytt när det gäller band, det är väl det där att man skulle stå utan band, för man missat plocka med sig de man tappat i just den framryckningen där man behövde meja ett par gånger. Lätt att tappa under förflyttning, och sen vart det ett mindre att nyttja när man ska banda på nästa gång.

 

Känns som detta mest beror på oron över "får jag några nya band om läget vart skarpt? får jag mer än 4 per kulspruta? Finns det e reservplan på mtrl försörjningen?" (btw, 4 band per spruta nu i fredstid, känns ändå skratteretande, hade det inte varit smidigare med 10 mag till ak4an?)

 

Men att det skulle vara så mycket dyare, är det verkligen något att hänga upp sig på när försvaret blir mindre och mindre, och det emellanåt KÄNNS som att det bara är HV som pangar 58:a? Träffade nyligen nya gröna HV soldater, fresh ut ur P7, som verkligen tyckte att KSP90n kunde göra samma jobb som 58:an, "bara mer am så hade det varit lika bra" "den e juh bara klumpig".

Hv skjuter juh ändå inte de mängderna am, så varför då inte ha färdig bandad?

Eller, ännu bättre, byt till en matarinrättning som fixar BÅDA sorterna! Det hade juh varit smutt!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom sprutorna tydligen inte klarar både länk och band samtidigt så kan ju en anledning till att vi fortfarande har band vara att man inte ville kosta på en modifiering. Själva modden var tydligen ganska enkel. Det hade självklart varit optimalt om de hade klarat båda typerna utan modifiering.

 

För skytten kanske det oftast spelar mindre roll om banden är sönderfallande eller inte. Problemet är i vilken form han får sin ammunition. Färdiga 50-band hade väl varit att föredra. Men det är väl ett logistiskt problem mer än det är ett tekniskt problem.

 

Själv föredrar jag MG42-banden. Har inte provat sönderfallande länk till Ksp58, men till Ksp90 är ju bandbrott ett ständigt återkommande problem. Oftast går det också av precis vid kassettöppningen och resterande del av bandet försvinner in i kassetten. Med 58-banden finns det helt enkelt färre ställen där det kan gå av. Det brukar också vara smidigt att åtgärda eldavbrott på 58 där det bara är att spänna upp, dra i bandet som sticker ut och sedan fortsätta. Det går inte med sönderfallande länk. Sedan kan man få eldavbrott pga av länk som hamnar fel.

 

Jag hade gärna provat det startband som var på försök där man inte ens behövde öppna locket utan spände upp, stoppade en sak genom vapnet, drog till det tog stopp och sedan fortsatte skjuta.

Link to comment
Share on other sites

Sprutorna klarar matning av både sönderfallande länk och band i version bertil, dock inte samtidigt av någon outgrundlig anledning. *ironi*

 

 

En mängd fördelar och nackdelar har redan nämnts i tråden och fördelarna med endera innebär ofta också nackdelar.

 

En icke nämnd fördel med sönderfallade länk är att 80-talet plugg fungerar smidigt och tystare med kassetten än 2 band (jaja, det ska vara 1 band men det är i praktiken sällsynt), nackdelen visar sig när ksp:n skenar. Det är sannolikt precis lika svårt att kränga sönderfallande länk som ett utspänt band.

 

Andra erfarenheter:

- Det är hejdlöst mycket enklare att leta band än länk i terrängen.

- Att fylla på länk är tidskrävande och pilligt (även om det sannolikt går fortare när man är van).

- Den länk jag provat saknade stoppklacken som finns på banden, alltså är sannolikheten för eldavbrott på grund av matningsfel större än med band(jmf ksp90).

- Med länk kan skytten lätt anpassa ammunitionslängden till de tillgängliga ammunitionsutrymmena.

- Med länk minskar överskådligheten vid ammunitionsräkning/-rapport.

 

Sannolik teori (otestad angående trasig länk):

- Går en länk av är den länken kass, pajar ett band är ofta hela bandet kass.

 

YMMV

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Hur gör du när det inte ramlar in bandad am till sprutorna då?
Sätt dig du och banda ihop 100 bulor till ksp58 med det band vi har, och sen gör du samma sak med 5.56 till ksp90 så får du se vilket som går fortast.
Jag var kanske inte helt tydlig men naturligtvis var min tanke att all am som kom till kulsprutorna var bandad, precis som det är med ksp 90 där det kommer länkad am till sprutorna och olänkad till ak. Jag har aldrig hört talas om att man återanvänder använd länk till ksp 90, när en länk har kommit ut ur sprutan är den inget annat än metallskrot (alternativt miljöförstöring).

 

[...] länk går också att återanvända men måste samlas in före och gissningsvis är den säkert dyrare än vanlig ammunition i storpack (amlådor). [...]
Jag instämmer, men detta hade jag aldrig tänkt att man skulle göra.

 

Oavsett om det är bandat eller sönderfallande så måste någon släpa på ammunitionen, den dyker inte upp på något magiskt sätt.
Verkar återigen som att jag varit otydlig, jag är fullt medveten att det är en tämligen lång logistisk kedja mellan fabrik och kulspruta. Jag har aldrig antytt att jag ville blanda in någon magi.

 

Visst tar det tid att banda, därför har man många band som redan fyllts på med ammunition innan ptrl/anfall/whatever verksamhet där eldöppnande är en möjlig aktivitet. Övriga band fördelas på grp/pluton för att snabbt kunna förstärka vid behov.
Jovisst men vid något tillfälle måste gruppen/plutonen banda på en massa bulor, detta kommer ta resurser (mätt i tid * manskap) oavsett när det görs. Detta kommer alltid vara till en belastning. Borde inte detta överväga den lilla vikt- och volymökning man får med färdiglänkad am? Hur mycket mer väger en patron + en länk jämfört med en patron + inget? Hur mycket större volym har en patron + en länk jämfört med en patron + inget?

 

men om det istället varit färdigbandad ammunition de haft med sig hade det gått långsammare?
Nej, men som sagt, nån gång måste man avdela resurser till att banda på am.

 

Vad händer när länkad ammunition tar slut? Ska skytten sitta och plocka ihop länk?
Vad händer när den länkade ammunitionen till ksp 90 tar slut? Är det tänkt att man ska börja banda ihop använda länkar och patroner tänkta till ak5?

Man ska givetvis se till att man har am så det räcker, det gäller alla amsorter.

 

Storlek på egen trupp? Går byta av tätgrp/-plut och ha personal i bakre läge kan fixa ihop band?
Även om det går att göra något sådant så hade det ju varit bra att slippa göra det, eller hur?

 

Det går fortare att skjuta av ett band än att fylla på det... Doh!
Jag menade inte alls att vara sarkastisk. Jag ville bara påpeka att om man vill ha eld i målet/strida under en viss tid måste måste man lägga ner minst lika mycket tid på att banda. Under övning i fredstid går det givetvis alldeles utmärkt att låsa ut am och låta de värnpliktiga sitta och banda på all am man tänkt behöva för dagen innan man åker ut till övningsfältet. Det kommer väl knappas gå lika bra i krigstid? Har svårt att se hur detta inte skulle kunna vara en belastning i krig.

 

Rapportering från skytten att nu har han X% (band) kvar? Extra band hos skytt/laddare/annan soldat? Anmält behov uppåt?
Jag förstår inte riktigt problemet du beskriver. Låt säga att ammunitionen kommer i band om 200 skott precis som i till 90an, eller vänta nu det kanske blir lite mycket/tungt, låt säga band om 100 skott.

Jag har ingen större koll på hur mycket am en ksp-skytt har med sig men låt säga att han har med sig 6 band, ett i sprutan och resten i fickor på stridsvästen. Han skjuter bandet i sprutan, laddar om och skjuter drygt ett halvt till. Han har nu knappt 4 och ett halvt band kvar, han rapporterar att han har 4 band kvar (man avrundar neråt), och skulle vilja få två till.

En annan soldat bär med sig två band i sin väst och ger dom till skytten.

Om det skulle behövas kan man dela på band, man kan även sätta ihop flera "bandstumpar" till ett "helt" band.

Vad är problemet??

 

@tinhead:

Jag tror jag fattar varför man inte använde sönderfallande länk från första början...

 

Och förresten Foxtrotcharliegrg, jag var också tvungen att läsa igenom ditt inlägg ett par gånger... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

...Mycket text...

Och förresten Foxtrotcharliegrg, jag var också tvungen att läsa igenom ditt inlägg ett par gånger... :banghead:

Touché! Och jag som trode att jag skulle vara så klar och tydligt jag kunde :rolleyes:

 

Det som krävdes kanske var lite fler ingångsvärden... Skit samma, diskussionen lever vidare! :) Jag är tyvärr alldeles för trött just nu för att skriva något bra som svar på ovanstående så jag sparar det till imorgon.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

REMO av KSP 58B till KSP 58DF omfattade även ombyggnad för att klara M13 länk.

I stort kan man använda M13 länk i en vanlig KSP 58B, men med något lägre funktionssannolikhet vid bandslut.

Med en modifiering av befintliga ledarplåten, som ingick i KSP 58DF, så har man samma funktion som med DM6/DM1 band.

Skillnaden mellan länktyperna ligger i avståndet mellan patronerna kontra matningsarmar samt positionen för länkens låshake i patronens fläns kontra utformning av stoppklackar i ledarplåt.

Fördel/nackdel med sönderfallande VS kontinuerlig länk har även tagits upp i tråden om KSP 58DF.

 

Nu valde ju FM/FMV att inte gå vidare med KSP 58DF så om inget under inträffar så är det DM6 /DM6 som kommer att gälla även i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör du när det inte ramlar in bandad am till sprutorna då?

Jag var kanske inte helt tydlig men naturligtvis var min tanke att all am som kom till kulsprutorna var bandad, precis som det är med ksp 90 där det kommer länkad am till sprutorna och olänkad till ak. Jag har aldrig hört talas om att man återanvänder använd länk till ksp 90, när en länk har kommit ut ur sprutan är den inget annat än metallskrot (alternativt miljöförstöring).

Jag förstod det, men vad gör du den dag du sitter utan band och det enda som ramlade in från trossen var enstaka patroner. Det finns fördelar med sönderfallande länk, det är jag övertygad om, men du frågade varför man inte har det (bara) och här är en anledning.

Oavsett om det är bandat eller sönderfallande så måste någon släpa på ammunitionen, den dyker inte upp på något magiskt sätt.
Verkar återigen som att jag varit otydlig, jag är fullt medveten att det är en tämligen lång logistisk kedja mellan fabrik och kulspruta. Jag har aldrig antytt att jag ville blanda in någon magi.

Nej, du är nog inte otydlig, däremot så är det ännu ett argument mot att använda länk.

Vad händer när länkad ammunition tar slut? Ska skytten sitta och plocka ihop länk?
Vad händer när den länkade ammunitionen till ksp 90 tar slut? Är det tänkt att man ska börja banda ihop använda länkar och patroner tänkta till ak5?

Man ska givetvis se till att man har am så det räcker, det gäller alla amsorter.

Ja och när du har am som inte är bandad och band så kan du lösa problemet, har du inte länkad am så kan du inte använda sprutan

Storlek på egen trupp? Går byta av tätgrp/-plut och ha personal i bakre läge kan fixa ihop band?
Även om det går att göra något sådant så hade det ju varit bra att slippa göra det, eller hur?

Ja men det är ett sätt att lösa amproblem som du inte kan göra med länk den dag länk tar slut

 

 

Ett par svar på samma fråga egentligen, möjligt att det är enda stora fördelen med band. Å andra sidan kan det vara en stor fördel.

Link to comment
Share on other sites

Det allra smidigaste vore någon typ av plast/polyesterband som är tillräckligt smidig för att även få plats i magasinen och inte vara i vägen för matningen i en AK:n?

 

Tänk er att ammunitionen kommer från fabriken som ett band á 2500 plug per låda. AK-skyttarna skär av sina 20-patronersband och stoppar in i magasinen. KSP-skyttarna skär av 80-patronersband att stoppa i kasetten eller annan lagom längd för att passa i annan låda/ficka/whatever. Det enda som blir kvar när man har skjutit är tomhylsor och sönderhackade bitar av polyester.

Link to comment
Share on other sites

[När man får slut på färdiglänkad amm till KSP90 kan man stoppa i ett magasin och då (hjälpligt) lösa uppgiften.]

Så länge det är plåtmagasin. De där satans plastmagasinen till Ak5C/D fungerar inte i Ksp90. Hur tänkte man där?

Link to comment
Share on other sites

[När man får slut på färdiglänkad amm till KSP90 kan man stoppa i ett magasin och då (hjälpligt) lösa uppgiften.]

Så länge det är plåtmagasin. De där satans plastmagasinen till Ak5C/D fungerar inte i Ksp90. Hur tänkte man där?

 

Går ju 4-5 bulor iaf. Bra övning för handhavande eldavbrott! :)

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag är tyvärr alldeles för trött just nu för att skriva något bra som svar på ovanstående så jag sparar det till imorgon.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Ok, ja det kan nog vara en god idé. Har själv skrivit inlägg under påverkan av starkt sömnbehov, det kan gå sådär ibland...

 

[När man får slut på färdiglänkad amm till KSP90 kan man stoppa i ett magasin och då (hjälpligt) lösa uppgiften.]
Ok en retorisk miss från min sida. Poängen var att man skulle ge f*n i att få slut på am. :rolleyes:

 

Det allra smidigaste vore någon typ av plast/polyesterband [...]
Intressant idé. Dock ser jag ett uppenbart problem: Om detta plast/polyesterband skall vara tillräckligt svagt/ömtåligt för att gå av i en AK:s mekanism och inte orsaka eldavbrott, kommer det sannolikt inte att hålla när man använder längre band som används till kulsprutor.

 

Skillnaden mellan länktyperna ligger i avståndet mellan patronerna kontra matningsarmar samt positionen för länkens låshake i patronens fläns kontra utformning av stoppklackar i ledarplåt.
Ok, tänkte att det var något sådant.
Link to comment
Share on other sites

Men stopp nu.

 

Jag vill minnas att då jag iaktog ett danskt förband öva på Ravlunda för ett par år sedan i samband med NBG så kom all deras 7,62 ammunition till kulsprutorna färdiglänkade, visserligen var inte det sönderfallande länk men likväll så var det alltid färdiglänkat.

 

Efteråt så kastades de tomma banden i metallskrot varpå vi tog tag i några, dessa fungerade senare utmärkt i Ksp58.

 

Diskussionen tycker jag inte är så speciellt intressant, Ksp58 har fast länk och så är det, varför belgarna valde att inte bygga ksp58 med sönderfallande länk tror jag är svårt att få bra svar på.

 

Att banda ksp 58 är inte så jättejobbigt och kanske går det fortare att banda 100 band ist för att vänta 1 dag på färdigbandat om man nu har tillgång till lös ammunition, och brakar det loss så kommer det finnas ksp BAND åt alla är jag rätt säker på.

Link to comment
Share on other sites

Sen finns väl möjligheten att även ha färdigbandat i logistikkedjan. Det är väl ändå inte hugget i sten att banden ska följa med kulsprutan. Särskilt inte som man i ofred knappast lär lyckas plocka med sig tomma band i samma utsträckning som vid övning.

Link to comment
Share on other sites

och brakar det loss så kommer det finnas ksp BAND åt alla är jag rätt säker på.

Tyvärr har du önskedrömmar...

Vi har det vi har i förråden till kompanierna, bat osv...det kvartersmästaren kan fysiskt peta på.

Förhoppningsvis har vi även am och minor mm som av naturliga skäl inte förvaras på samma ställe.

 

Finns det en lista så kanske vi har tur att FM LOG kan skaka fram det...är det kris och krig så sjunker sannolikheten markant.

 

Finns det inte alls på lista men det borde ligga pallvis i något förråd. Ge dig tusan på att det redan skickats iväg till smältverket eller getts bort.

Ty en ekonom ser bara till dagens behov...Att vara förberedd, ligga på förhand mm det kostar bara pengar.

Link to comment
Share on other sites

Jag är tyvärr alldeles för trött just nu för att skriva något bra som svar på ovanstående så jag sparar det till imorgon.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Ok, ja det kan nog vara en god idé. Har själv skrivit inlägg under påverkan av starkt sömnbehov, det kan gå sådär ibland..

Nu har jag fått sova ett tag, läst ytterligare inlägg och dubbelkollat vad jag skrev tidigare. För att göra det väldigt för mig och svara på frågan (vilket jag egentligen inte gjorde i mitt första inlägg) 'Varför inte sönderfallande länk till KSP58?': Se Van der Kayes inlägg... "Nu valde ju FM/FMV att inte gå vidare med KSP 58DF så om inget under inträffar så är det DM6 /DM6 som kommer att gälla även i framtiden." :banghead:

 

Skämt åsido så säger jag att så länge du inte har färdiglänkad ammunition med dig och alltid kan räkna med att få påfyllning från tross/kamrater med färdiglänkad ammunition så är de enda fördelarna med sönderfallande länk till KSP58 att du slipper vissa förberedelser före, under och efter strid (fylla på band, ta med tomma band) samt att skarvning är mycket smidigare.

Vad gäller viktbesparingen att använda länk istället för band har jag ingen aning vad den kan vara men den är säkert mätbar.

Problemet du inte ser med att kspskytten inte rapporterar till sin grpch hur mycket ammunition han har kvar är att grpch då inte kan beordra ammunitionsutjämning (soldaterna slänger fram sina medhavda band, skarvar på nytt) eller rapportera uppåt att gruppen behöver mer ammunition.

Förutsättningen är givetvis att underhållskedjan fungerar (ingen magi där...) och att ammunitionen inte tar slut innan ny ammunition kommer, i vilket fall det inte kommer spela någon roll om det är band eller sönderfallande länk utan 'någon' kommer vara tvungen att banda eller rafsa ihop länk. Om så händer så har jag hellre band än länk.

 

Slutligen: Som jag tolkar dig är det tids- och resursbesparingen som är den ditt främsta argument? Jag håller med, ju mer det går att göra på kortare tid är bra! Nu är det bara en ekonomisk fråga...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido så säger jag att så länge du inte har färdiglänkad ammunition med dig och alltid kan räkna med att få påfyllning från tross/kamrater med färdiglänkad ammunition så är de enda fördelarna med sönderfallande länk till KSP58 att du slipper vissa förberedelser före, under och efter strid (fylla på band, ta med tomma band) samt att skarvning är mycket smidigare.
(min kursivering)

Det är just det här antagandet jag anser att man måste kunna göra. Diskussionen i den här tråden har, i min mening, mer eller mindre varit ur ett hämvärnsperspektiv där all finkalibrig am är 7,62 och därmed att am från samma amlåda i slutändan kan komma att avfyras från olika vapen (ksp 58 och ak4) vilket gör att det alltid kommer komma olänkad am.

I resten av FM där ak4 inte används går dock all 7,62 am till ksp 58 (med undantag av psg90 men dessa bortser jag ifrån pga den lilla am-åtgången samt att speciell prickskytte-specifik am ofta används vilket gör att det inte alls är samma am). Detta gör att argumentet om att "vad gör man om den färdiglänkade ammunitionen tar slut?" försvinner eftersom det inte kommer finnas någon olänkad am oavsett om det finns någon som är färdiglänkad!

 

Problemet du inte ser med att kspskytten inte rapporterar till sin grpch hur mycket ammunition han har kvar är att grpch då inte kan beordra ammunitionsutjämning (soldaterna slänger fram sina medhavda band, skarvar på nytt) eller rapportera uppåt att gruppen behöver mer ammunition.
(min kursivering)

Nu missförstår nog du på vilket sätt jag inte förstår ( :ph34r::wacko: ). Självkart är det dåligt om ksp-skytten inte rapporterar hur mycket am han har kvar, det jag inte förstår är hur sättet som patronerna sitter ihop (länkade eller i band) kommer påverka ksp-skyttens möjlighet/vilja/etc. att rapportera hur mycket am han har kvar? Alltså egentligen, kommer ksp-skytten inte rapportera bara för att länkad am används?

(något måste jag ha missförstått...)

 

Slutligen: Som jag tolkar dig är det tids- och resursbesparingen som är den ditt främsta argument? Jag håller med, ju mer det går att göra på kortare tid är bra!
Där har du tolkat mig HELT rätt!

 

Nu är det bara en ekonomisk fråga...
Det är det säkert!

(om jag känner FM rätt)

Link to comment
Share on other sites

"vad gör man om länken/ammen tar slut"

Med det resonemanget så går det ju inte strida öht för då skulle man ju aldrig kunna lämna UFA i rädsla för att få slut på amm.. Det finns ju förhoppningsvis nån slags tilldelning(RU) som man kan räkna utifrån på vad som är rimligt att klara av sen borde ju KVM på komp kunna beställa mer..dvs göra sitt jobb.. och nej.. grp's försvar mot anfallande skyttekomp är INTE normerande då man ska beställa amm

 

fördelen med länkad amm med sönderfallande länk överväger nackdelarna anser jag(och jo.. jag har nyttjat både ksp90 och 58 en hel del). För bara för att kspskytten får färdiglänkad amm innebär det väl inte att han skjuter okontrollerat??

 

Och vad gör ni om vanlig 7.62 tar slut då?? eller i striden hetta DM-länken lämnas kvar... många om där eller hur?

Link to comment
Share on other sites

I resten av FM där ak4 inte används går dock all 7,62 am till ksp 58 (med undantag av psg90 men dessa bortser jag ifrån pga den lilla am-åtgången samt att speciell prickskytte-specifik am ofta används vilket gör att det inte alls är samma am). Detta gör att argumentet om att "vad gör man om den färdiglänkade ammunitionen tar slut?" försvinner eftersom det inte kommer finnas någon olänkad am oavsett om det finns någon som är färdiglänkad!

 

Det här får du gärna förklara en gång till för nu hänger jag inte med övht?

 

5,56 leveras ju i antingen löst förpackade eller hängades i länkar, vad gör man när leveransen med länkad ammunition dröjjer, eller tvärtom om det ist inte lider brist på färdiglänkad men det är brist på olänkade, då tar det ju ist en jädrans massa tid när plutonen, kompaniet ska bryta loss varenda patron för att kunna fylla sinna vapen med bulor.

 

Att man ist då levererar all ammunition lös som i fallet 7,62 innebär väl inga omedelbara nackdelar, då kan man ju ist välja hur man ska fördela ammunitionen över all personal, vi har här 20 000 lösa patroner och 5 ksp skyttar vi kan fördela si och så med dessa 20 000, alternativt så har vi 10 000 färdiglänkade och 10 000 lösa patroner i samma ammunitionsleverans.

Ksp skyttarna kanske inte behöver ha 10 000 patroner som iom sin färdiglänkade tillverkning är onödigt bunden till just kulsprutorna så länge man inte sätter ett gäng personer som får sitta och plocka loss X antal patroner.

 

Jag tror att tiden man vinner på färdiglänkat kontra nackdelarna med att banda själv slår ut varandra över tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nu så pratades det om FM och ej enbart HV.. I armen det enbart är KSP58 som har 7.62 i nån större utsträckning, då kan lika gärna all 7.62 (förutom prskamm) komma länkad... så ditt räkneexempel tappar som relevans....

 

Dessutom är det ju KVM's uppgift att beställa rätt antal av varje ammtyp.. det är ju inte så att det bara trillar in amm till ett kompani..i både Armen och HV

 

Nackdelen med sönderfallande länk är just den som 106 tar upp.. större risk för eldavbrott pga delning..

men allt annat tjäfs om "vad gör man då man får slut på länk" och "om man måste länka av" känns som ogrundad rädsla..

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns mina UH-listor rätt ska det i krigstid gå att beställa även 7,62 färdigbandat till 58'an.

 

Chassis 'case' håller dock vatten. För att öka flexibiliteten i amm-fördelning är band som inte sprider sig något som kan vara värdefullt. Kanske har gruppen skjutit en jävla massa ksp (ur stridsluckor i bak eller ur en tornlucka) och behöver länkad amm snabbare än QM kan få fram dem (det UH-spår som alltid funkar finns på papper och i drömmar). Under en stridspaus kan man då vid behov omfördela från ask till band, något som är ett bra komplement till de färdigbandade band som jag minns.

 

 

Lew, som överlät UH-skuffet till folket i mat & potatis-vagnen. Lite nyttigt fick man dock veta (t.ex finns snus, cigaretter, drottningsylt, skitapapper och mycket annat med M-nummer. Bara att begära på nästa PEDARS.

 

 

EDIT:

Relaterad fråga: Vad 'äter' 58'an i 9040C? Länk eller band? Hur löses det i UH-spåret?

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...