Pingo Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 BroBv 941 ... denna härliga "pansar container" är den skrotad? Ngn som har foto på vagnen? Har sniffat genom hela nätet utan lyckat resultat. :( Bron..Kb4 tror ajg det är, är den i "byggsats" format? Har för mig att ajg sett en bro byggas ihop på en regementets dag för att sedan plockas upp av BroBv 942. Quote
The Swede Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 Brobv 941 byggdes av Hägglunds och delade många komponenter med Bgbv 82. Den bar en hopbyggd KB4 klass 50/14, i 8-balkars utförande och 15,2 m längd. Vagnen hade en totalvikt på 29 400 kg. Besättningen bestod av fyra man, vagnchef, förare, broman och skytt. Beväpningen bestod av 2 st ksp m/58 samt rökkastare. Vagnen var amfibisk och kunde simma med bron på släp bakom. Själva bron, KB4 är en byggbar bro i lättmetall. Brobv 941 har utgått ur organisationen. Tyvärr måste jag säga att Brobv 941 är ett av få svenska pansarfordon jag INTE har bilder på. Dock har jag en I-bok. The Swede Quote
Protiwa Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 (edited) Är det här en BroBv 941. Den tog jag när jag gjorde lumpen på P4. Vagnen heter "Store bror" Edited April 23, 2003 by Protiwa Quote
Xit Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Besättningen bestod av fyra man, vagnchef, förare, broman och skytt. Finns det en tjänst som heter "broman" ? Quote
Recommended Posts