Jump to content

Rengöra 40mm tomhylsor

Tempelriddaren

Recommended Posts

Posted

Som topic lyder så undrar jag hur man rengör 40mm tomhylsor till grt.

Har nämligen kommit över ett gäng som skall bli snapsglas.

Det finns faktiskt folk ute i det civila mörkret som inte upskattar att shotta krutslagg. :baskerKav:

Posted

Det finns faktiskt folk ute i det civila mörkret som inte upskattar att shotta krutslagg. :baskerKav:

En ultraljudstvätt borde göra susen, sedan in med dom i diskmaskinen.

//Nisse

Posted

Sluta genast att umgås med dessa innan det är för sent.

Kör dem i diskmaskinen?

Posted

Blir ena rediga shots !!!!

Kör några repor med häxan/stålull och handdisk. Osäker på hur hylsan mår av maskindiskmedel, kan bli flammig/ärgad.

Posted

Risken är ju att den svarta eloxeringen försvinner på samma gång och du får aluminiumrena hylsor, men det kanske inte gör så mycket. En omgång Autosol och trassel senare kan man ju få dem så blanka att man kan spegla sig i dem. Det borde bli sjukt snyggt.

Posted

Jag har kört både skarpa (svarta) och gröna (barlastade) i en verkstadstvätt. Det är hyfsat drag i den, ett topplock eller motorgrupp som ser ut som fan blir som nytt i den.

Hylsorna har inte tappat färg och ser jättefina ut ändå. De gröna passar utmärkt som värmeljushållare. De svarta bör man spara till spriten pga. de rymmer mer sprit.

Skulle jag gjort det 'manuellt' hade jag använt thinner, lacknafta eller någon annat man inte bör dricka. När krutresterna är upplösta hade jag rockat loss med diskmedel och sköljt ur dem med vatten. Borde räcka.

Posted

Själv gjorde jag snapsglas av mina 20 millimeters tomhylsor. Förs började jag med lacknafta och skrubbade dom med borstar. Sedan lät dom stå i lacknafta över natten och sen skrubbade jag dom ännu mer. Sen var det en fråga om att försöka få bort lacknaftan. Det gjorde jag med diskmedel och genom att skölja dom i tid och otid.

Sist provdrack jag en slurk vatten genom en av dom och tack och lov smakade bara vatten...

Posted

Tack för tipsen. Börjar nog med att köra en i diskmaskinen för att testa.

Alla utom en är övnings(grön) den sista är svart (skarp).

Men det borde väl inte göra någon skillnad?

2Sharp: Det är uppfattat. Straffar mig själv med lämpligt antal böjsträck för att jag umgås med civila.

Posted
Tack för tipsen. Börjar nog med att köra en i diskmaskinen för att testa.

Alla utom en är övnings(grön) den sista är svart (skarp).

Men det borde väl inte göra någon skillnad?

2Sharp: Det är uppfattat. Straffar mig själv med lämpligt antal böjsträck för att jag umgås med civila.

Nej, jag har inte noterat skillnad i färgen före/efter rengöring. Det som skiljer skarp mot barlastad är att den barlastade har en mycket större 'plupp' i mitten. Vilket bedömt stjäl en hel cl sprit. Det är obra. Därför lämpar sig de barlastade sig bättre som värmeljushållare, då kommer ljuset lite högre upp.

Jag har en halv kasse tomhylsor hemma. Både skarpa och barlastade. Om jag får för mycket fritid ska jag kasta i en veke och fylla upp med stearin (såklart uppblandat med krutslagg) sen ska jag sälja dem på Tradera tror jag. 40mm doftljus! Vilken affärsidé! :baskerHV:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...