tinhead Posted December 26, 2009 Report Share Posted December 26, 2009 Vi tar väl en diskussion här.... Helt klart verkar många hv-soldater ha gjort fler timmar än fastställda riktlinjer för tidsuttag/ekonomi tillåter.. pssst. det är minimitid som kontraktet anger...du FÅR göra hur mycket tid som du vill så länge det inte är överfullt på en övning och soldater utan tid trängs ut av soldater som har redan fullgjort deras miniminivå. Vad är kostnaden per soldat och timme? Det borde finnas någon standardkostnad man kan utgå ifrån om man räknar bort de fasta kostnaderna som en soldat utgör (utrustning mm) Kingcoole har en poäng i sitt inlägg. Om man är kontrakterad att göra 60 timmar men istället gör 180 så innebär det att man kostar 3ggr så mycket i övningskostnad som en soldat som bara gör sina kontrakterade timmar. Den kostnaden skulle man kunna lägga på bättre utrustning, bättre kvalitet på utbildningen (så man inte behöver 180 timmar) eller att få in fler soldater och ge dessa högre ersättning och på det sättet få mer pang för pengarna. Sedan förstår jag att man som soldat vill utvecklas så mycket som möjligt och ta alla chanser man kan för att göra detta. Du har förstått vad jag menade(Born), trevligt att många gör fler timmar än vad som krävs men det finns iallafall i skåne reglerat hur mycket tid som skall erbjudas. Gör man inte tidsramar så kan man knäcka "sin budget" ganska rejält bara på körmilsersättningar + allt annat som kostar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 26, 2009 Author Report Share Posted December 26, 2009 Jag förstår inte erat resonemang.. Om en övning har budgeterats för 60soldater... Varav 40 soldater är närvarande för sin "ordniarie" avtalstid..och 20soldater är närvarande för lite extra utbildning.. Var spräcker dom budgeten? Att dom ska få använda pengarna avsett för en sak till en annan sak det är lika troligt att helvetet fryser till is..eller att en ekonom får lite sunt förnuft och går med på det....tyvärr.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted December 26, 2009 Report Share Posted December 26, 2009 Jag brukar räkna med att varje soldat kostar ca 260:- per övningsdag i startkostnad, då räknar jag in dagersättning,köresättning & förplägnad. Till detta kommer övriga kostnader i form av instr,mtrl,am & övrigt. dom senare kostnaderna är försummbara om det kommer 20 man mer än tänkt ,men dom första kostnaderna är dyra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 27, 2009 Report Share Posted December 27, 2009 Nu vet jag ju inte hur man översätter 160 timmar (bara ett antal taget ur luften) till rena dagar. Men som QM säger så är 260kr/dag för 22 000 soldater en ganska rejäl summa i balansräkningen. Om man 3dubblar den så lär den inte bli mindre. Men förhopningsvis så blir det ju ett ickeproblem när man börjar med nya sätt att räkna avtalsdagar osv på nu i veckan som kommer. För egen del skulle jag se det som en stor spark i pungen på utbildningsansvarig (eller mig själv om det berodde på inkompetens) om jag fick/behövde/tvingades att använda 3 ggr så lång tid att lära mig vad jag ska än vad mitt avtal säger att jag behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted December 27, 2009 Report Share Posted December 27, 2009 Jag förstår inte erat resonemang.. Om en övning har budgeterats för 60soldater... Varav 40 soldater är närvarande för sin "ordniarie" avtalstid..och 20soldater är närvarande för lite extra utbildning.. Var spräcker dom budgeten? Ja plus att om övningsutbudet är ex 300 timmar på ett år så får ju den soldat som vill delta på alla 300 timmarna. All verksamhet planeras och budgeteras i förväg(1år innan?) och har för mig att man räknar på 80% deltagande när man gör detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts