Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Slötittade lite på TV och stötte på musikspegeln. Det var reportage från stängnäs och musikkåren. De var duktiga på spela musik men enskild soldats uppträdande, lite kvar vad jag såg(nyinryckta).

Nu till frågan: Deras exericis, vid giv akt och manöver körde de den brittiska versionen, med andra ord en hög knäuppdragning för att sedan placera foten brecid den andra. Är det "lokalt avsteg" för musikkåren eller finns det på något annat förband som kör/kört med detta?

Har själv aldrig sett det och tror att det är enbart jordgubbsjägarna som kör med detta. Såg jävligt fel ut!

Edited by MBW
Posted
Slötittade lite på TV och stötte på musikspegeln. Det var reportage från stängnäs och musikkåren. De var duktiga på spela musik men enskild soldats uppträdande, lite kvar vad jag såg(nyinryckta).

Nu till frågan: Deras exericis, vid giv akt och manöver körde de den brittiska versionen, med andra ord en hög knäuppdragning för att sedan placera foten brecid den andra. Är det "lokalt avsteg" för musikkåren eller finns det på något annat förband som kör/kört med detta?

Har själv aldrig sett det och tror att det är enbart jordgubbsjägarna som kör med detta. Såg jävligt fel ut!

Bästa slötittare. ;)

Låna en video med Musikkårens figurativa marschprogram, så får vi se sedan vad som verkar rätt och fel. :D

/:D

Guest Guderian
Posted

Jag tycker det är synd att det visas upp så många missar.

En soldaten låg och siktade med ett sikte fyllt med snö.

Några soldater bar hjälmunderaget på felaktigt sätt.

Vakten var alldeles för sent upp med flaggan.

Sådant här är kanske inte hela världen, men ändå

:D

Posted
Jag tycker det är synd att det visas upp så många missar.

En soldaten låg och siktade med ett sikte fyllt med snö.

Några soldater bar hjälmunderaget på felaktigt sätt.

Vakten var alldeles för sent upp med flaggan.

Sådant här är kanske inte hela världen, men ändå 

:D

Och vissa bryter rader fel, missar skiljetecken och stavar fel. Tänk om världen går under nu!?

Big deal, liksom...

Guest Guderian
Posted

Nej du har så rätt så. Hade jag däremot gjort samma fel i nationell TV hade det inte varit lika kul. Att jag överhuvudtaget såg programmet berodde på att morsan ropade till sig mig. Det var också hon som anmärkte på det snöfyllda siktet. Jag tycker bara att man skall försöka ge ett så proffsigt intryck som möjligt, och det anser jag inte att de gjorde.

Posted (edited)

Förvarsmaktens värnpliktsmusikkårer har i mångt och mycket "anpassat" sin exercis, kanske med utländsk inspiration. Att de utför exercis med höga benlyft, tomma tvåor o.s.v. är helt enkelt ett sätt att stärka det visuella intrycket. Samtliga andra förband skall följa FMR och CerR FM.

Om jag får vädra min personliga uppfattning så förstår jag bakgunden till detta "lokala avsteg", och kan i viss mån förstå den, men jag anser att det är bättre att använda den gamla traditionella svenska exercisen än att plocka in influenser från utlandet. En korrekt utförd svensk exercis är ytterst ändamålsenlig och stilren.

För en exercisfreak som jag som alltid hävdat att både lystrings- och verkställningsorden vid en halt skall kommenderas på vänster fot, såsom vi Gardister gör, känns det fint att nu äntligen FMR återgått till det korrekta efter missen i det gamla arméreglementet. ¨

Peder Peterson

Stf. kårchef Livgardets Trumkår

Edited by Lt P