Rallepunktcom Posted November 8, 2009 Report Posted November 8, 2009 Tja! Jag tänkte öppna den här tråden för alla ni som ska in 2010 på marinB eller senare. Det är nämligen så att jag gör min vpl just nu vid marinb som insatssoldat. Så för er nya insatssoldater och även sjömän så kan jag svara på en hel del frågor om precis allt dock främst rörande insats. Quote
Machmutt Posted November 8, 2009 Report Posted November 8, 2009 Ska rycka in på MarinBasen i januari 2010.. Blev precis antagen som den sista röjdykaren inför 2010... Quote
KeSSeLL Posted November 9, 2009 Report Posted November 9, 2009 Ska rycka in på MarinBasen i januari 2010.. Blev precis antagen som den sista röjdykaren inför 2010... Grattis! Da ses vi Januari! Quote
Rallepunktcom Posted November 14, 2009 Author Report Posted November 14, 2009 Ska rycka in på MarinBasen i januari 2010.. Blev precis antagen som den sista röjdykaren inför 2010... Dessvärre har jag dock ingen koll på vart dem håller till så jag har ingen större koll där. Dock om det är något övrigt om marinb och karlskrona du undrar över så fråga på Quote
ERK Posted November 14, 2009 Report Posted November 14, 2009 Röjdykarna ingår i GU-bat mellan Januari och April och lullar runt på kaserngården med alla andra som ryckte in i Januari. Dock hade mitt år Röjdykarna lite egna befäl, vilket innebar att de skulle ut och löpa innan frukost och andra lite "hårdare" saker. Jag vet inte om det är generellt för röjdykare, men så var det mitt år. Själva befattningsutbildningen lär väl ske i det nybyggda dykcentret ute på Lindholmen, skulle jag tro Quote
Machmutt Posted November 15, 2009 Report Posted November 15, 2009 Röjdykarna ingår i GU-bat mellan Januari och April och lullar runt på kaserngården med alla andra som ryckte in i Januari. Dock hade mitt år Röjdykarna lite egna befäl, vilket innebar att de skulle ut och löpa innan frukost och andra lite "hårdare" saker. Jag vet inte om det är generellt för röjdykare, men så var det mitt år. Själva befattningsutbildningen lär väl ske i det nybyggda dykcentret ute på Lindholmen, skulle jag tro Jag kan själv svara att jag vet att det är så som du skriver, mer eller mindre. Bland mycket annat... Quote
guvenoren Posted December 8, 2009 Report Posted December 8, 2009 Jag rycker in i januari som instatssoldat och ska således ut på kungsholmen, men hur mycket behöver man egentligen träna inför det? Vad jag har hört verkar det vara tämligen enkelt? Kommer man ens springa milen? Tack på förhand! Quote
Skalman Posted December 9, 2009 Report Posted December 9, 2009 Jag rycker in i januari som instatssoldat och ska således ut på kungsholmen, men hur mycket behöver man egentligen träna inför det? Vad jag har hört verkar det vara tämligen enkelt? Kommer man ens springa milen? Tack på förhand! Vad är det där för inställning? Ingen gillar en lat soldat. Nu har jag ingen aning om hur det är som insatssoldat på Kungsholmen, men ju starkare du är fysikt inför lumpen, desto bättre, oavsett placering. Ut och spring med dig! Quote
guvenoren Posted December 9, 2009 Report Posted December 9, 2009 (edited) Nu är det inte så att jag inte tränat, utan jag var mer nyfiken på hur hårt/lätt det kommer bli och vilka ungefärliga fysiska krav det ställs på en insatssoldat. Om det nu ens är några vilket verkar vara tveksamt när man läser allt negativt folk skriver om den tjänsten. Edited December 9, 2009 by guvenoren Quote
Skalman Posted December 10, 2009 Report Posted December 10, 2009 (edited) Krävs och krävs, du kan ju löka dig igenom så mycket som möjligt, fuska med fysen, aldrig bära din egen packning för att du har ont i knät eller inte orkar eller så, sjukmönstra i tid och otid etc. om du så vill. Men då kommer du inte bli omtyckt av dina kamrater, du kommer få kassa betyg och har i slutändan bara slängt bort ett år i onödan. Förbered dig så gott du kan, hur tjänsten blir är svårt att svara på, det har hänt en hel del (positiva saker) med insatstjänsten på de flesta förband på senare år, är i alla fall den uppfattningen jag har fått. Edited December 10, 2009 by Skalman Quote
Rallepunktcom Posted December 10, 2009 Author Report Posted December 10, 2009 Nu är det inte så att jag inte tränat, utan jag var mer nyfiken på hur hårt/lätt det kommer bli och vilka ungefärliga fysiska krav det ställs på en insatssoldat. Om det nu ens är några vilket verkar vara tveksamt när man läser allt negativt folk skriver om den tjänsten. Jag kan säga så här. Det är ju inte den tuffaste tjänsten men du kommer få springa milen. Lite beroende på hur befälen lägger upp det så skiftar nivån så klart. Jag vet att de som låg inne innan oss t.ex. hadde betyligt tuffare soldatprov. Är du normalt tränad så ska du klarar det utan problem. Vad jag upplever är att fysiken är i plutonen är väldigt blandad. Vissa hadde kunnat gå jägarutbildningen medan andra ställer man sig lite frågande till hur pliktverket utför sina tester. Annars kan jag tillägga att kungsholmen är riktigt bra att göra sin gsu på. Maten är Bra, befälen är Bra och miljön är lite roligare än en tråkig kaserngård. Quote
guvenoren Posted December 10, 2009 Report Posted December 10, 2009 (edited) Det låter väldigt bra! Jag kan inte påstå att jag har någon extremt bra fysik, men det låter väldigt lovande! Ser fram emot det Och Skalman, att lasta av saker på mina kamrater eller fuska/löka är inget jag tänker göra. Det enda jag vill veta var hur jobbigt det kommer bli, och jag inser ju att det skiftar beroende på befäl och så vidare. Men man kan ju i alla fall få en generell bild av hur jobbigt det är. Tack för svaren! Edited December 10, 2009 by guvenoren Quote
Svangiis Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Ska rycka in som Insatssoldat/Förare i Karlskrona MarinB den 18 Januari! Ses på kungsholmen pågar! Quote
guvenoren Posted December 12, 2009 Report Posted December 12, 2009 Ska rycka in som Insatssoldat/Förare i Karlskrona MarinB den 18 Januari! Ses på kungsholmen pågar! Det gör vi! Quote
snakey Posted December 16, 2009 Report Posted December 16, 2009 Ska rycka in som Insatssoldat/Förare i Karlskrona MarinB den 18 Januari! Ses på kungsholmen pågar! Det gör vi! den 18 ses vi grabbar! Quote
guvenoren Posted December 17, 2009 Report Posted December 17, 2009 Ska rycka in som Insatssoldat/Förare i Karlskrona MarinB den 18 Januari! Ses på kungsholmen pågar! Det gör vi! den 18 ses vi grabbar! Gött! Ännu en sluter upp i gemenskapen, ingen chans att någon av er ska vidare till Göteborg sen? Quote
Svangiis Posted December 18, 2009 Report Posted December 18, 2009 Nope, inget Göteborg för mig ;) Jag stannar i Karlskrona En månad kvar nu! Quote
snakey Posted December 18, 2009 Report Posted December 18, 2009 Nope, inget Göteborg för mig ;) Jag stannar i Karlskrona En månad kvar nu! samma här=) börjar dra ihop sig Quote
snakey Posted January 28, 2010 Report Posted January 28, 2010 Nope, inget Göteborg för mig ;) Jag stannar i Karlskrona En månad kvar nu! samma här=) börjar dra ihop sig ah så var första veckorna klara... Basskyddskompaniet Plt.1 vart ligger ni grabbarna? Quote
PBV902 Posted January 29, 2010 Report Posted January 29, 2010 Krävs och krävs, du kan ju löka dig igenom så mycket som möjligt, fuska med fysen, aldrig bära din egen packning för att du har ont i knät eller inte orkar eller så, sjukmönstra i tid och otid etc. om du så vill. Men då kommer du inte bli omtyckt av dina kamrater, du kommer få kassa betyg och har i slutändan bara slängt bort ett år i onödan. det kan jag skriva under på, vi har en tjej i min pluton som inte vart med på ett enda fyspass under lumpen och vi har legat inne över halva tiden, bär aldrigg sin egen packning, klagar non stop i princip. illa omtyckt av så gott som samtliga i plutonen och befälen också. Quote
Rallepunktcom Posted January 30, 2010 Author Report Posted January 30, 2010 Nope, inget Göteborg för mig ;) Jag stannar i Karlskrona En månad kvar nu! samma här=) börjar dra ihop sig ah så var första veckorna klara... Basskyddskompaniet Plt.1 vart ligger ni grabbarna? Det är så skönt att se er nyinryckta!! Det har varit helt tomt på folk i nån månad nu. Äntligen är man inte rötäggen för befälen Quote
Konnyckel Posted February 15, 2010 Report Posted February 15, 2010 Tjenna gubbs... Rycker själv in på MarinB i Agu 2010 som insats/förare(säg vad ni vill men det är nära hem). Skulle gärna vilja veta lite mer om vad ni får göra där nere... Har läst lite om tjänsten och att det bara är GSUn som är på MarinB och själva värnplikten är på F17 i ronneby (GA947), någon som kan verifiera detta? Skulle vara guld om ni kunde berätta lite hur väl tränad man måste vara för att klara baskerprovet(om ni nu får göra det). Styrkan är inga problem(lite mer än 1100 i styrketest= 11 om det hade funnits) dock är jag lite orolig ang kondisen samt min vikt, vägde 105ish kilo när jag mönstrade och det var enligt sjuksköterskan inga problem då jag var frist som en nötkärna och så är jag rätt lång(1,92cm). Som sjuksköterskan sa så var jag en "stark tungviktare" haha... ve ej om man ska ta det positivt eller negativt. Själva mönstringen var ju inget svårt direkt... Det var ju ett tag sedan man mönstrade och nu har jag jobbat 24/7 sedan juni förra året. Så har ju blivit lite av en soffpotatis(hehe) och har väll gått på mig lite mer(112kg). Just vikten är inga problem att få bort, måste bara vänta på vädret(snö och kyla är inge kul). Ser dock väldigt fram emot att göra värnplikten i Karlskrona då både min morfar och farfar gjorde den där, dock som sjöman då dem båda var det inom det civila. Självklart hoppas jag på ett lärorikt och roligt år med mycket kompisar och annat En till liten fråga, vilken månad är det man får åka ner dit på "besöks" dag eller vad man ska kalla det. För er andra som rycker in som insats/förare Agu 2010 MarinB så säger jag, Vi synes där och jag hoppas att vi kommer få det roligt tillsammans! Quote
Rallepunktcom Posted February 22, 2010 Author Report Posted February 22, 2010 Tja! Vart blev du intagen? Till MarinB? Då stannar du där också. Gsu för amfi 1 / insatsoldator görs även på marinB på kungsholmen. F17 har inget med marinb att göra. För övrigt är det som alla andra gsu's. Långa dagar, skjutande, sjukvård, strid, det valiga. Nu är det så att MarinB har ingen besöks dag. inte när jag ryckte in. Dom kör endast på informationen som de skickar hem 1-2 mån innan. Annars är det marinens dag nu på våren som endast är vartannat år som du kan besöka innan du rycker in. Och det är ju öppet för alla. Quote
Konnyckel Posted February 25, 2010 Report Posted February 25, 2010 Står MarinB på inryckningsordern. Har en polare som ligger inne som insats/förare i Eksjö så vet redan rätt myckett vad dem donar med, dock har hans pluton inte fått ksp eller grg. Har ni det nere i Karlskrona? Roligt att veta o mdet skiljer något mellan orterna. Vet du vilken dag det är man kan komma ner å titta? Quote
Rallepunktcom Posted February 27, 2010 Author Report Posted February 27, 2010 Nää.. högst troligt att får ni inte ksp eller grg. Det kanske ändras nu när det inte är värnplikt längre men troligtvis inte. Ni får hålla till er till ak5c och d samt pistol 88. Dock kan ni alltid få testa på att skjuta lite med olika vapen men det är upp till insats C ant. vakt C. Vet inte när det är marinens dag. tror inte riktigt det är bestämt än men det dyker troligen upp på mil.se när det är dags. Quote
Frykis Posted March 18, 2010 Report Posted March 18, 2010 (edited) Om vi snackar om Insatsen kopplad till basens skyddsvakt, dvs killarna som sitter i vakten (kanske har lagt ner den Värnpliktstjänsten nu) så får ni inga andra vapen än AK5 och kanske P88an, killarna i vakten hade både AK5 (fast inlåsta i kasun) och P88, killarna i Insatsen när jag gjorde lumpen 02-03 hade lamp tillsats på sina AKs och minns jag rätt hade minst 1 av hundförarna en P88. Men det kan ju ha ändrats till nu, men jag gissar som Rallepunktcom säger på att ni inte får det. Edited March 18, 2010 by Frykis Quote
AleXItO Posted May 6, 2010 Report Posted May 6, 2010 Kan du beskriva en vanlig dag ute på kungsholmen och amf 1 för insatssoldater? Det är så att jag ska till kungsholmen och sen vidare till amf 1. Sen så skulle jag vilja vet: Hur mycket utbildningen har ni efter GSU? Vad för tjänster inom insatssoldat ute på amf 1 kan man söka till? Om någon skulle kunna besvara på mina frågor skulle jag vara riktigt glad. Har inte fått mer information en mina inryckespapper från pliktverket. Ska in 2010-08-02. Quote
Rallepunktcom Posted May 16, 2010 Author Report Posted May 16, 2010 Jag kan bara säga vad som gäller ute på kungsholmen. Ja det är som de flesta andra gsu. om du har lite insikt där. sjukvård, strid, cbrn, toss, skydsvakt, brak, vård. Det vanliga. Inte den tuffaste gsu bör jag andå trycka på. Även om jag inte är / var på amf 1 så följer de flesta regementen 3 veckors schema. fsu, tjänst, ledig. men det kan ändras nu när värnplikten tas bort. vem vet. Quote
AleXItO Posted May 20, 2010 Report Posted May 20, 2010 Jag kan bara säga vad som gäller ute på kungsholmen. Ja det är som de flesta andra gsu. om du har lite insikt där. sjukvård, strid, cbrn, toss, skydsvakt, brak, vård. Det vanliga. Inte den tuffaste gsu bör jag andå trycka på. Även om jag inte är / var på amf 1 så följer de flesta regementen 3 veckors schema. fsu, tjänst, ledig. men det kan ändras nu när värnplikten tas bort. vem vet. Hur gäller det med uniformen. Åker man hem med den? Detta är något jag är riktigt förvirrad över då jag M/90 i fält, kasern och sen hemma.. Hur mycket strid vägdes senare in för insatssoldaternas utbildning? Vilken tid gick ni upp? (ungefär, behöver inte vara exakt) Hur var maten? Och en liten personlig fråga, då jag inte har så många just nu. Vad tyckte du om Kungsholmen fort? Sämst, normal eller bästa stället att göra GSU? Beskriv gärna detaljerad? Mvh AleXItO Quote
Recommended Posts