Wahlgren Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Hej hej. Första inlägget här. Nåja. Häromdagen (fredags) fick jag mina mönstringspapper. Jag var beredd på att inte få mönstra då folk sagt att vissa inte får göra det. Men nu är jag skitglad. Jag vill så jäkla gärna in i lumpen. Med glädjen kommer oron, tänk om jag inte kommer in! Hur stor är chansen att komma in om man är riktigt motiverad och inte har några större fysiska problem?. Ska börja träna som en idiot inför det och helst skulle jag vilja komma in som Bassäk men jag nöjer mig med att bara komma ut i fält. Vet någon vad kraven är?, hur stor chansen är att jag kommer in där?. Hur träningen ser ut? osv. Quote
Ize-Q Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 bara så du vet är jag 17 och sitter i samma sits, fast jag vill bli MPJ... blir mäkta förbannad om jag inte kommer in... Quote
Doggydriver Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Har du inga problem med fysiken ökar chansen stort för att få stridande befattning. Bassäk har väl inga förtester heller så det ska nog gå bra. Doyle berättar nog strax ska du se Skulle nog personligen gissa att vattenvana är ett plus, men iofs skulle man fan inte söka om så inte var fallet ;) Sen är ju psykologen ganska avgörande... Men så länge du inte skolans mobbare, eller inte varit i trassel med lagen och dess väktare ska det nog gå. Visa bara en djävulsk framåtanda hos inskrivningsförrättaren! Lycka till! PS. Vaddå inte får mönstra? Har du allvarliga problem och läkarintyg får du slippa, men annars är mönstring mej veterligt för alla. DS. Quote
Wahlgren Posted April 5, 2003 Author Report Posted April 5, 2003 Med inga problem menar jag att jag inte har några allergier eller någon skada i kroppen. Kvaliten på den är en annan femma ;) Vattenvana har jag rätt mycket av, min idrottslärare i 7-9an var ahem överkåt på simträning. Fick simma skitlångt med kläder på och jag vet inte vad. Sen har man ju råkat ut för lite olycker ute i vattnet. Nej jag har bara hört från kompisar att alla inte får mönstra. De väljer typ några stycken o skiter i några. Visst, jag anade att det var fel men... Om kompisarna får mönstra 10månader innan en själv. Ja då undrar man lite. Född: 840816 och får mönstra nu 20maj. Alltså, ni kan inte ana hur orolig jag är. Quote
Doggydriver Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Okej, fattar lite mer nu! Du är 84'a du också alltså, och fick mönstra ett år efter mig. Måste kännas lite taskigt... Det bästa du kan göra då är att söka på träningstips bland gamla trådar. Ska finnas många om mönstring/konditionsträning/krav för tjänster/allt du vill veta. Lycka till! Quote
Wahlgren Posted April 5, 2003 Author Report Posted April 5, 2003 Har stöd från två olika personer så träningen kan gå vägen. Den ena var skyttesoldat o blev utbildad till NBC-tekniker eller något. Han kunde ha blivit bassäk men han ville bli befäl. Den andra går i samma klass som mig och hamnade på amfibie. Han tränar en hel del så. Några råd går nog att få. Ska börja på allvar idag. Hoppas bara jag kan fixa till kroppen lite på 43 dagar. Quote
Azan_Gb Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Har stöd från två olika personer så träningen kan gå vägen. Den ena var skyttesoldat o blev utbildad till NBC-tekniker eller något. Han kunde ha blivit bassäk men han ville bli befäl. Den andra går i samma klass som mig och hamnade på amfibie. Han tränar en hel del så. Några råd går nog att få. Ska börja på allvar idag. Hoppas bara jag kan fixa till kroppen lite på 43 dagar. vill du ha bra kondis? Börja spinning Jag hade inte tränat på 3-4 år min kondis sög. Körde spinning i ett par veckor , fick en 7 på mönstringen . Fick avbryta vid 7. Anledningen var att jag hade låg puls och hade styrke testet kvar, dem sa att jag kommer ändå inn på det jag ville. Quote
Wahlgren Posted April 6, 2003 Author Report Posted April 6, 2003 Låter bra. Får väl köra lite med skolans saker. Har en jäkla massa maskiner. Men idag, intervallträning. Låter springa 100m, gå 100m osv bra? Kom ihåg, min kondis är "lite" kass. Har hört att intervall ska vara väldigt effektivt. Quote
Grunt Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Håller med Azan_GB. Kör på Spinning! Har en polare som springer 3 km på 22 minuter...... Var 3 sekunder irån en 7:a på cykel. Det handlar inte om kondition. Bara om cykelvana, benmuskler och pannben. Quote
FBS Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Tjena..... tycker inte du skall låsa dig på Bassäk... Flygbassäk är också en väldigt bra tjänst... //FBS *i väntan på hund smiley* Quote
Romulus Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Fan har dom ändrat på mönstringen också?!? Trodde det var en nia man skulle ha! B) Romulus. /:huh: Quote
Wahlgren Posted April 6, 2003 Author Report Posted April 6, 2003 Happ, där försvann mina planer :( Ögonen är lite för dåliga känns det som. Quote
Kockis Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 ) Tja jag ska mönstra i höst vill in som kock på ubåt el. korvet Visby. Nån som vet om det e svårt att komma in?? Quote
Gustav-TS Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Tja jag ska mönstra i höst vill in som kock på ubåt el. korvet Visby. Nån som vet om det e svårt att komma in?? Kockbefattningarna har i allmänhet ganska låga krav. Det är ju inte speciellt jobbigt fysiskt. Dock krävs ganska goda mentala prestanda för att hamna på en u-båt. Det är ju en lite... ansträngande miljö. Att hamna på en av de nya stealth-korvetterna vore råtufft, det håller jag med om! Quote
Doyle Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Vet någon vad kraven är?, hur stor chansen är att jag kommer in där?. Hur träningen ser ut? osv. Kraven och så vill jag inte uttala mig om riktigt, då jag har för mig att det skulle ändras. Men ring/mejla Pliktverket så kan dom nog ge dig ett korrekt svar. Ögonen är lite för dåliga känns det som. Beror ju på HUR dåligt du ser. Vi hade folk med glasögon på plutonen. att vattenvana är ett plus, men iofs skulle man fan inte söka om så inte var fallet Vattenvana går att träna upp ;) Men det är direkt obra om du är rädd för vatten Quote
Wahlgren Posted April 6, 2003 Author Report Posted April 6, 2003 Angående ögonen. Nja. Jag har vad folk kallar defekt färgseende. Så min chans har gått käpprätt åt helvete. Jag får väl inte bli något i fält med det. :( Annars så tror jag nog att ögonen är hyffsat bra ändå. Innan så använde jag glasögon men det gör jag inte nu längre. Ser tillräckligt bra för att inte lida av det kan man säga. Quote
Azan_Gb Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Mailade bassäk fick detta svaret tillbaka. Svar: Hej! Här kommer kravspecifikationerna för patrullchef respektive soldat. PB GB Befälsförmåga 6 4 Plikttjänstförmåga 7 6 Provgrupp 6 5 Längd Max 9 9 Längd Min 5 5 Muskelstyrka 5 5 Arbetskapacitet 7 7 Syn 7 7 Färgseende 9 9 Hörselgrupp A A Tjänstbarhet B B Quote
Green Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Jag kan berätta om att defekt färgseende stoppar inte så enormt mycket. Självklart beror det på hur mycket. Men jag har rätt så rejällt defekt färgseende och jag fick göra lumpen. Ska förövrigt in som jägarkompanibefäl på K3. Fallskärmsjägarnas förtest nu i April. Jag fick även andra alternativ som Militärpolisplutonbefäl på Livgardet och Skytteplutonbefäl. Quote
Wahlgren Posted April 6, 2003 Author Report Posted April 6, 2003 (edited) Åh? Det där lät ju väldigt bra. Jag har den där Brun/grön färgblindheten men det är bara vissa nyanser. Det är inte komplett Brun/Grön färgblindhet med andra ord. Det där med Bassäk, har sett dem innan på www.lumpen.nu Såg dem väl efter jag skrev här. Men tack ändå Edit--- Enda som oroar mig med dem kraven är 1) Arbetskapacitet 2) Syn och 3) Färgseende. Första hoppas jag att fixa. 2 & 3 är ju onekligen lite svårare. Edited April 6, 2003 by Wahlgren Quote
Green Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Jag har väl ungefär samma som dig då också. Tänk inte så mycket på det. Kör på för fullt på mönstringen och ha många alternativ när du kommer dit. Bli INTE besviken om du inte får precis det du vill. Själv så hade jag tänkt bli antingen räddningsman eller ytbärgare. Sen fanns det tyvärr inga platser kvar på ytbärgare annars hade jag väldigt gärna tagit det. Min mönstringsförrättare föreslog jägarkb på K3. Gjorde jägartestet och sedan blev det så bara Quote
Wahlgren Posted April 6, 2003 Author Report Posted April 6, 2003 Som sagt, jag har inga större krav. Jag vill bara ut i fält och nej, det är inte för vapnens skull. Det är bara så Armén är för mig. Ut i skogen, traska runt och ha allmänt trevligt. Inte sitta i något hus någonstans o pilla. Quote
Green Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Tänk på att det finns väldigt mycket utbildningar. Olika Bassäk. Jägarförband. Militärpolisen. Skytte. Allt möjligt. Quote
Sillen Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Spelar ingen roll hur färgblind man är, finns bara värdena 1 och 9. Har du bara ett fel på färgseendet så får du 1. Detta är uppgifterna jag fick om bassäkman från pliktverket: GA829 Bassäkman BL: 4 PF: 6 PG: 5 MU: 5 FA: 7 SY: 7 FÄ: 1 HÖ: A TJB: B Inget krav på färgseende här. De fysiska kraven är egentligen inte några problem till någon utbildning (på den vanliga mönstringen alltså). Har du de medicinska förutsättningarna och är du motiverad så fixar det sig. Quote
Wahlgren Posted April 6, 2003 Author Report Posted April 6, 2003 Spelar ingen roll hur färgblind man är, finns bara värdena 1 och 9. Har du bara ett fel på färgseendet så får du 1. Detta är uppgifterna jag fick om bassäkman från pliktverket: GA829 Bassäkman BL: 4 PF: 6 PG: 5 MU: 5 FA: 7 SY: 7 FÄ: 1 HÖ: A TJB: B Inget krav på färgseende här. De fysiska kraven är egentligen inte några problem till någon utbildning (på den vanliga mönstringen alltså). Har du de medicinska förutsättningarna och är du motiverad så fixar det sig. Det där var ju onekligen positivt! Känns som man kan klara det. Ska arbeta upp fysiken o styrkan bara. Green: Jo, jag har kollat upp väldigt väldigt noga vad som finns. Quote
Green Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Wahlgren: Låter mycket bra att du har gjort det. Ta med dig betyg och arbetsintyg till psykdoktorn. Det gillade min VÄLDIGT mycket. Quote
J.Thern Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 Men idag, intervallträning. Låter springa 100m, gå 100m osv bra? Kom ihåg, min kondis är "lite" kass. Har hört att intervall ska vara väldigt effektivt. intervall träning är en väldigt bra form om du vill ha upp flåset(syreupptagningsförmågan) relativt snabbt... men vill du få ut max på ett intervall pass så föreslår jag att du andvänder pulsklocka... ha en undre gräns på ca 130 slag/min och när du når den nivån börjar du springa relativt fort till det att du kommer upp till ca 190-195... har man lite sunkig kondis kan man börja med ett pass på 30 min 2 max 3 gånger i veckan med den här sortens träning... och sedan när man har vänjt kroppen vid intervall träning kan man gå upp till 1 timme åt gången... sedan kan du varva det med typ spinning (helst låginsentiv), kan även funka med lägre cykelturer på 2-3 timmar på landsväg... detta är bara ett generellt tips... Quote
Doyle Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 Spelar ingen roll hur färgblind man är, finns bara värdena 1 och 9. Har du bara ett fel på färgseendet så får du 1. Inget krav på färgseende här. Inget positivt inlägg men jag har kamrater som har fel på färgseendet och inte har fått tjänst på Bassäk. Färgseende 9 9 Att Azan_Gb har fått detta svar gör mig ju lite förbryllad med tanke på dom kraven du har fått fram Sillen. Men eftersom jag har levt i den världen så är jag rätt säker på att fullgott färgseende krävs. Quote
Green Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 För att få vara båtchef m.m. så behöver man bara ha bra färgseende. Annars kvittar det ibland. Jag fick 1 på Färgseende och det va inga problem ändå. Hade jag velat bli något inom Bassäk m.m. så hade jag fått det. Han föreslog det efter jägarkompanibefäl om jag ville ha en lättare tjänst. Quote
Green Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 (edited) Obs lättare tjänst fysiskt. Vet inte alls hur en sådan tjänst är psykiskt. Edited April 7, 2003 by Green Quote
Kockis Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 Tja jag ska mönstra i höst vill in som kock på ubåt el. korvet Visby. Nån som vet om det e svårt att komma in?? Kockbefattningarna har i allmänhet ganska låga krav. Det är ju inte speciellt jobbigt fysiskt. Dock krävs ganska goda mentala prestanda för att hamna på en u-båt. Det är ju en lite... ansträngande miljö. Att hamna på en av de nya stealth-korvetterna vore råtufft, det håller jag med om! Finns det nånn som gjort värnplikt som kock så vore det kul att få lite erfarenheter berättade! Quote
Recommended Posts