1074 Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 (edited) Visst förekommer sökbegreppet AT4 i artikeln Läs innantill "Pansarskotten, av typen AT4, är ett bärbart engångsvapen och används mot bepansrade mål som stridsvagnar och pansarbilar." Det var därför jag gjorde en länk med detta sökbegrepp at4 i Expressens egen sökfunktion http://www.expressen.se/1.548738?searchtyp...p;txtsearch=AT4 Ok. Missade det. Jag hittade å andra sidan artikeln på flera andra sökord, så jag ser ärlig talat inte riktigt det stora problemet. Expressens & Aftonbladets söktjänster kan vara rätt märkliga. Även DN:s också. Man behöver inte se konspirationer överallt. Intresset för hela detta är rätt lågt i Sverige, det är väl inte så konstigt? Nu hittar du den ja. Jag hittade den inte när jag sökte på lite olika sökord innan jag skrev inlägget. Sen är det ju så att polisen gjort en bandinspelning som finns i en förundersökning där Hells Angels presidenten garanterar att han kan beordra att artiklar tas bort från Expressen. Länk: http://www.resume.se/nyheter/2009/06/02/mi...r-chef-pa-expr/ Varför envisas du med ditt konspirationstänkande. Det här forumet är inte till för urflippade konspirationsteorier. Nu vet jag inte vilken gång i ordningen jag säger att det rör sig om förhandling men så är det. Edited August 1, 2009 by 1074 Quote
Andtryggve Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 (edited) Nu vet jag inte vilken gång i ordningen jag säger att det rör sig om förhandling men så är det. Ok, men förhandling om vad? Stoppad vapensexport till Colombia från Sverige? Vilka vapen? Gripen verkar ju inte ha varit ett reellt alternativ, med tanke på att de beställde fler Kfirs , och det höll du ju själv med om förut. Vad är det för vapen som Sverige ev skulle sälja till Colombia? Eireyes? Edited August 1, 2009 by Andtryggve Quote
Ing Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 Spännande konspirationer man kan skapa av att man själv inte kan med sökfunktionen. Själv tror jag emellanåt att någon varit inne på mitt bankkonto efter en rejäl krogrunda, må det ha med FARC, eller kanske Al Quaida att göra?? (Vi släpper därmed Expressen-konspirationen. Nu. /BlåGul) Jag är lite nyfiken på om 1074 tror att det är den svenska modellen AT4 som ställer till det i relationerna mellan länderna, eller det faktum att pv-vapen är på vift från grannlandet. Hade tonläget varit ett annat om de hittat ryska, kinesiska, tyska eller amerikanska vapen hos gerillan istället för svenska? Quote
1074 Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 Spännande konspirationer man kan skapa av att man själv inte kan med sökfunktionen. Själv tror jag emellanåt att någon varit inne på mitt bankkonto efter en rejäl krogrunda, må det ha med FARC, eller kanske Al Quaida att göra?? Jag är lite nyfiken på om 1074 tror att det är den svenska modellen AT4 som ställer till det i relationerna mellan länderna, eller det faktum att pv-vapen är på vift från grannlandet. Hade tonläget varit ett annat om de hittat ryska, kinesiska, tyska eller amerikanska vapen hos gerillan istället för svenska? Orsaken till att det har "plaskats i vattenglaset" mellan de två länderna (ingen av dem Sverige) är vapnens nationella ursprung (svenska vapen) och inte vapnen i sig själv. Det dräller av vapen i FARCs baser som ur teknisk/taktisk/strategisk och eller vapenkontrollsynpunkt borde ha varit mer intressant. Men som jag säger så tillhör det ett förhandlingsspel. Quote
1074 Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 (edited) Nu vet jag inte vilken gång i ordningen jag säger att det rör sig om förhandling men så är det. Ok, men förhandling om vad? Stoppad vapensexport till Colombia från Sverige? Vilka vapen? Gripen verkar ju inte ha varit ett reellt alternativ, med tanke på att de beställde fler Kfirs , och det höll du ju själv med om förut. Vad är det för vapen som Sverige ev skulle sälja till Colombia? Eireyes? Nej förhandlingen handlar inte om vapensystem till området och inte heller om narkotihandeln i sig utom som jag tidigare skrivit "FARCs framtida ledarskap. Edited August 1, 2009 by 1074 Quote
1074 Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 (edited) Uppföljningsartikel från SvD http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3291981.svd Vapnens ursprung är tyvärr Sverige i alla avseenden enligt artikeln. Större delen av den tidigare helsvenska försvarsindustrin övergick på bara några år till att bli helt eller delvis utlandsägd. De vapen som påträffats hos Farc-gerillan kom således visserligen från den helsvenska vapentillverkaren Bofors. Men dagens Bofors är något helt annat, ett dotterbolag till världens tredje största vapentillverkare BAE Systems. Edited August 1, 2009 by 1074 Quote
1074 Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 En högst personlig reflection är att FARC:s mål verkar lite kontraproduktiva. Vad jag förstått så har de i 40 år kämpat för att störta den Colombianska regeringen. Och detta med Karl Marx ideologi som ledstjärna, Fastän det större faktiska motivet är mer kontroll över den lukrativa drogindustrin. Jag tror att de inte kommer att lyckas, Om FARC inte via normala vägar hittar någon annat sätt att slå mot den Colombianska regeringen. En väg kan vara om de skiftar tillvägagångssätt och ökar sina styrkor. HÄR kan den assymetriska krigföringen komma in. Kontraproduktivt i detta sammanhanget kan vara att dra uppmärksamhet till sig och sin sak via AT4-affären. Detta då uppmärksamheten även kan riktas mot deras finansiering via narkotikatrafik via/till Sverige. Kan det vara ett tecken på att delar av FARC:s ledning har olika ”agendor”? Fastän jag anser AT4-affären/Narkotika smuggling via Sverige är lite kontraproduktivt, Så kan det ha fördelar ur FARC:s perspektiv med detta. OM det är målet att få in Sverige konflikten (av någon okänd anledning) Så har FARC fördelen av att kunna välja tid och plats för striden, Vilket generellt ses som en fördel. @ 1074. Intressant ämne och hög nivå på tråden, Fortsätt så. Hej widowmaker Denna gång skall jag ta upp en annan detalj i ditt inlägg. Du skriver "En väg kan vara om de skiftar tillvägagångssätt och ökar sina styrkor." Mitt första inlägg i den här tråden var: FARC har aldrig varit så starka som de är nu och de har infiltrerat och behärskar stora delar av statsapparaten i Colombia.http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=713752 FARC är starka och en de ledande inom FARC bekräftade detta 2007. Farc ha sedan 80-talet finansierats med inkomster från kokainhandel. 2008 kom rapporter om att gruppen har 6 000-8 000 medlemmar. Raúl Reyes hävdade dock 2007 att Farc bestod av 18 000 gerillasoldater. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1501700/...rororganisation Dvs man tillämpar samma taktik som många som är på väg att starta större operationer eller krig. Man döljer sina avsikter och styrkor för fienden. De som "pratar bredvid mun" tystas, ibland bokstavligt och den befälhavare som går emot sin egen Överbefälhavare inom FARC lever inte länge. Hur gick det då för Raúl Reyes ? http://barcelona.indymedia.org/newswire/di...35133/index.php Du skrev också : "Jag skulle kunna tro att FARC inom en snar framtid/nutid kommer att försöka driva mer "hearts and minds" operationer ..."http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=713988 Att FARC också vet att tillämpa "heart and minds"-taktik kan vi notera då de ju släppte Roland Larsson. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1501663/...-roland-larsson Vad har lovats i utbyte mot detta och av vem? För den som känner FARC vet att där gäller "nothing for nothing". En sak vet jag att hittills har FARC inte fått det de vill ha i Sverige. Och det är här som AT4-vapnen kommer in som en liten skandalisering av Sverige. En liten påminnelse om uppfyllande av kontraktet så att säga. Quote
Apone Posted August 3, 2009 Author Report Posted August 3, 2009 En sak vet jag att hittills har FARC inte fått det de vill ha i Sverige. Och det är här som AT4-vapnen kommer in som en liten skandalisering av Sverige. En liten påminnelse om uppfyllande av kontraktet så att säga. Är det knarkhandel som avses nu? Och/eller "fristad" för FARC-folk? Intressant ämne i vilket fall. Varför är media så tysta? Quote
1074 Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 (edited) En sak vet jag att hittills har FARC inte fått det de vill ha i Sverige. Och det är här som AT4-vapnen kommer in som en liten skandalisering av Sverige. En liten påminnelse om uppfyllande av kontraktet så att säga. Är det knarkhandel som avses nu? Och/eller "fristad" för FARC-folk? Intressant ämne i vilket fall. Varför är media så tysta? hej Apone Som jag skrev i tidigare inlägg: Nej förhandlingen handlar inte om vapensystem till området och inte heller om narkotihandeln i sig utom som jag tidigare skrivit "FARCs framtida ledarskap. http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=714190 "Fristad" för FARC-folk finns redan. Högst "respektabla" med rätt att utanordna pengar från kommun. Kommunens revisorer har granskat räkenskaperna men säger sig inte kunna bevisa något. Så man mjölkar kommunen på ett professionellt sätt. För ett antal år sedan delades pengar ut till partikamrater vidlyftigt. Men detta är inte något som får FARC att agera. Riksåklagaren var hos kommunens socialtjänst för en vecka sen ungefär och skulle ställa till rätta en del. Hittills har inget hänt så visst finns en del frågor som kan ställas. Nej det rör sig inte om att en person skall stanna utan snarare tvärtom. Edited August 3, 2009 by 1074 Quote
Dobberman Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Hej 1074. Mycket att läsa detta, nu har det eftersökts mer konkreta fakta dvs källor som är tillförlitliga. I all ära dina ord, med som läget är nu har flertalet eftersökt andra källor än dig i denna fråga. Ska vi inte se till att föra upp denna debatt på ett "högre plan" nu? Om denna fråga inte skall rinna ut i glömskans svarta hörn på forumet är det nog läge för lite konkreta bevis nu. Mvh Dobberman Detta är EJ ett moderatorinlägg utan ett stilla påpekande. Quote
1074 Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 (edited) Hej 1074.Mycket att läsa detta, nu har det eftersökts mer konkreta fakta dvs källor som är tillförlitliga. I all ära dina ord, med som läget är nu har flertalet eftersökt andra källor än dig i denna fråga. Ska vi inte se till att föra upp denna debatt på ett "högre plan" nu? Om denna fråga inte skall rinna ut i glömskans svarta hörn på forumet är det nog läge för lite konkreta bevis nu. Mvh Dobberman Detta är EJ ett moderatorinlägg utan ett stilla påpekande. Hej Dobberman Jag har skrivit tidigare även om det då gällde det TV-program som är inspelat att vi får vänta till det sänds. När det gäller din förfrågan så funderar jag lite på vilka bevis som jag kan hänvisa till utan att förstöra för mig själv och andra. Men vissa saker som har en anknytning till detta finns det ju kunskap om på båda sidor och jag kan ju lista lite. Vad är bevis för dig exv.? Jag är själv vittne till en del grova brott och har läst medicinska journaler som avslöjar misshandel. Dokument finns i överflöd hos det juridiska ombudet varför han har utsatts för flera mordhot och även mordförsök. Det finns även kopior på säkra ställen så att denna historia inte skall kunna städas undan. Ett förfalskat polisförhör som jag fått mig tillfaxat. Förhöret gjordes per telefon med mig då jag var anmälaren. FL (förhörsledaren) nekar till att överhuvudtaget ha talat med mig men då jag har faxet tidsstämplat och vidaresänt till det juridiska ombudet så sprack denna del av mörkläggningen. Jag kan nog säga en del till men då blir det snarare RÅ som kommer med ett stilla påpekande. Det är ju ganska konkret. Ett papper med diarienummer registrerat hos polismyndigheten. Mina källor avslöjar jag inte men vet att dom oroar människor här i Svedala som inte har rent mjöl i påsen. PS En del av det ovanstående handlar direkt om orsaken till FARCs aktivitet i det här medan andra delar är sådant som hänt i samband men har valts mer för att det är konkret och går att beskriva utan att det avslöjar sådant jag inte vill avslöja. Edited August 3, 2009 by 1074 Quote
Henil Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 FARC är starka och en de ledande inom FARC bekräftade detta 2007. Och en ledande svensk sa att sveriges beredskap var god runt 1939. Quote
1074 Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 (edited) FARC är starka och en de ledande inom FARC bekräftade detta 2007. Och en ledande svensk sa att sveriges beredskap var god runt 1939. Ja, jag glömde visst att säga att jag har andra källor på det här också. Men du kanske har direktinformation från FARC och kan lägga upp deras styrkor här på forumet. Annars får jag nog klassa ditt inlägg som lika grundlöst som ironiskt. För det var väl ironi du var ute efter? Edited August 3, 2009 by 1074 Quote
Ing Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Hej 1074.Mycket att läsa detta, nu har det eftersökts mer konkreta fakta dvs källor som är tillförlitliga. I all ära dina ord, med som läget är nu har flertalet eftersökt andra källor än dig i denna fråga. Ska vi inte se till att föra upp denna debatt på ett "högre plan" nu? Om denna fråga inte skall rinna ut i glömskans svarta hörn på forumet är det nog läge för lite konkreta bevis nu. Mvh Dobberman Detta är EJ ett moderatorinlägg utan ett stilla påpekande. Hej Dobberman Jag har skrivit tidigare även om det då gällde det TV-program som är inspelat att vi får vänta till det sänds. När det gäller din förfrågan så funderar jag lite på vilka bevis som jag kan hänvisa till utan att förstöra för mig själv och andra. Men vissa saker som har en anknytning till detta finns det ju kunskap om på båda sidor och jag kan ju lista lite. Vad är bevis för dig exv.? Jag är själv vittne till en del grova brott och har läst medicinska journaler som avslöjar misshandel. Dokument finns i överflöd hos det juridiska ombudet varför han har utsatts för flera mordhot och även mordförsök. Det finns även kopior på säkra ställen så att denna historia inte skall kunna städas undan. Ett förfalskat polisförhör som jag fått mig tillfaxat. Förhöret gjordes per telefon med mig då jag var anmälaren. FL (förhörsledaren) nekar till att överhuvudtaget ha talat med mig men då jag har faxet tidsstämplat och vidaresänt till det juridiska ombudet så sprack denna del av mörkläggningen. Jag kan nog säga en del till men då blir det snarare RÅ som kommer med ett stilla påpekande. Det är ju ganska konkret. Ett papper med diarienummer registrerat hos polismyndigheten. Mina källor avslöjar jag inte men vet att dom oroar människor här i Svedala som inte har rent mjöl i påsen. PS En del av det ovanstående handlar direkt om orsaken till FARCs aktivitet i det här medan andra delar är sådant som hänt i samband men har valts mer för att det är konkret och går att beskriva utan att det avslöjar sådant jag inte vill avslöja. Är du själv involverad och har dig själv som enda källa? Är det då smart för din egen skull att sitta och kladda av sig på nätet? Driver du med oss? Quote
Dobberman Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Ja, jag glömde visst att säga att jag har andra källor på det här också. Där har vi ett typexempel på var jag skulle bli jätteglad om du postade fler källor. Bra att vi hittade ett exempel så snabbt och smidigt, då slipper vi vidare debatt om saken. Det blir bra om du presenterar dessa ytterligare källor här innan du går vidare i ämnet. Mvh Dobberman Blå/Gul Quote
1074 Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 (edited) Hej 1074.Mycket att läsa detta, nu har det eftersökts mer konkreta fakta dvs källor som är tillförlitliga. I all ära dina ord, med som läget är nu har flertalet eftersökt andra källor än dig i denna fråga. Ska vi inte se till att föra upp denna debatt på ett "högre plan" nu? Om denna fråga inte skall rinna ut i glömskans svarta hörn på forumet är det nog läge för lite konkreta bevis nu. Mvh Dobberman Detta är EJ ett moderatorinlägg utan ett stilla påpekande. Hej Dobberman Jag har skrivit tidigare även om det då gällde det TV-program som är inspelat att vi får vänta till det sänds. När det gäller din förfrågan så funderar jag lite på vilka bevis som jag kan hänvisa till utan att förstöra för mig själv och andra. Men vissa saker som har en anknytning till detta finns det ju kunskap om på båda sidor och jag kan ju lista lite. Vad är bevis för dig exv.? Jag är själv vittne till en del grova brott och har läst medicinska journaler som avslöjar misshandel. Dokument finns i överflöd hos det juridiska ombudet varför han har utsatts för flera mordhot och även mordförsök. Det finns även kopior på säkra ställen så att denna historia inte skall kunna städas undan. Ett förfalskat polisförhör som jag fått mig tillfaxat. Förhöret gjordes per telefon med mig då jag var anmälaren. FL (förhörsledaren) nekar till att överhuvudtaget ha talat med mig men då jag har faxet tidsstämplat och vidaresänt till det juridiska ombudet så sprack denna del av mörkläggningen. Jag kan nog säga en del till men då blir det snarare RÅ som kommer med ett stilla påpekande. Det är ju ganska konkret. Ett papper med diarienummer registrerat hos polismyndigheten. Mina källor avslöjar jag inte men vet att dom oroar människor här i Svedala som inte har rent mjöl i påsen. PS En del av det ovanstående handlar direkt om orsaken till FARCs aktivitet i det här medan andra delar är sådant som hänt i samband men har valts mer för att det är konkret och går att beskriva utan att det avslöjar sådant jag inte vill avslöja. Är du själv involverad och har dig själv som enda källa? Är det då smart för din egen skull att sitta och kladda av sig på nätet? Driver du med oss? Jag har en fullmakt från en av parterna. Det är inte fråga om att kladda av sig utan att ge publicitet åt vissa delar på ett forum som inte kan beskyllas för att vara oseriöst. Jag är mer än allvarlig. Edited August 3, 2009 by 1074 Quote
1074 Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 (edited) Ja, jag glömde visst att säga att jag har andra källor på det här också. Där har vi ett typexempel på var jag skulle bli jätteglad om du postade fler källor. Bra att vi hittade ett exempel så snabbt och smidigt, då slipper vi vidare debatt om saken. Det blir bra om du presenterar dessa ytterligare källor här innan du går vidare i ämnet. Mvh Dobberman Blå/Gul Min källa till att FARC är starka, dvs starkare nu än vad de varit tidigare är en medlem inom BOPE. Edited August 3, 2009 by 1074 Quote
Rokare Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Ja, jag glömde visst att säga att jag har andra källor på det här också. Där har vi ett typexempel på var jag skulle bli jätteglad om du postade fler källor. Bra att vi hittade ett exempel så snabbt och smidigt, då slipper vi vidare debatt om saken. Det blir bra om du presenterar dessa ytterligare källor här innan du går vidare i ämnet. Mvh Dobberman Blå/Gul Min källa till att FARC är starka, dvs starkare nu än vad de varit tidigare är en medlem inom BOPE. Så din källa på att Farc är starka i sverige arbetar på taktisk nivå i Brasilien? Quote
1074 Posted August 4, 2009 Report Posted August 4, 2009 Ja, jag glömde visst att säga att jag har andra källor på det här också. Där har vi ett typexempel på var jag skulle bli jätteglad om du postade fler källor. Bra att vi hittade ett exempel så snabbt och smidigt, då slipper vi vidare debatt om saken. Det blir bra om du presenterar dessa ytterligare källor här innan du går vidare i ämnet. Mvh Dobberman Blå/Gul Min källa till att FARC är starka, dvs starkare nu än vad de varit tidigare är en medlem inom BOPE. Så din källa på att Farc är starka i sverige arbetar på taktisk nivå i Brasilien? Hej Rokare Det påstående jag hade att FARC hade försvagats möttes med att de var starkare än någonsin och då menades generellt. Även om det sades att FARC hade väl uvecklade verksamheter i Västeuropa så nämndes inte Sverige speciellt så där vet jag inte. BOPEs medlemmar talar inte om vad de gör men han arbetar internationellt och är mer operativ än stab så att säga. Geografiskt har det tydligen omfattat både länder i Asien som Europa och fråga mig inte varför. Exakt befattning vet jag inte. Och jo jag vet att de endast har jurisdiktion inom Rio de Janeiro. Quote
Henil Posted August 5, 2009 Report Posted August 5, 2009 1: Ja, jag glömde visst att säga att jag har andra källor på det här också. 2: Men du kanske har direktinformation från FARC och kan lägga upp deras styrkor här på forumet? 3: Annars får jag nog klassa ditt inlägg som lika grundlöst som ironiskt. Min mening var att man inte alltid kan lita på partsinlagor. Jag brukar ta sådant med en nypa salt. 4: För det var väl ironi du var ute efter? 1: OK! 2: Nej! Har inte den blekaste hur starka/svaga FARC är mot tidigare. (Skurkar är de i alla fall som de flesta [om inte alla mer eller mindre] på http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Gerillagrupper) 3 och 4: Min mening var att man inte alltid kan lita på partsinlagor. Jag brukar ta sådana med ett på nypor salt. Så ironin fanns där men inte endast. Quote
tinhead Posted August 5, 2009 Report Posted August 5, 2009 (edited) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5609487.ab Farcs svenska vapen stulna Försvann från Venezuelas flotta för 14 år sedan De svenska raketgevär som hittats hos den colombianska gerillan Farc kan enligt Venezuela spåras tillbaka till en stöld från Venezuelas flotta Edited August 5, 2009 by tinhead Quote
1074 Posted August 5, 2009 Report Posted August 5, 2009 1: Ja, jag glömde visst att säga att jag har andra källor på det här också. 2: Men du kanske har direktinformation från FARC och kan lägga upp deras styrkor här på forumet? 3: Annars får jag nog klassa ditt inlägg som lika grundlöst som ironiskt. Min mening var att man inte alltid kan lita på partsinlagor. Jag brukar ta sådant med en nypa salt. 4: För det var väl ironi du var ute efter? 1: OK! 2: Nej! Har inte den blekaste hur starka/svaga FARC är mot tidigare. (Skurkar är de i alla fall som de flesta [om inte alla mer eller mindre] på http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Gerillagrupper) 3 och 4: Min mening var att man inte alltid kan lita på partsinlagor. Jag brukar ta sådana med ett på nypor salt. Så ironin fanns där men inte endast. Hej Henil Tack för ditt sakliga svar. Det är enklare att besvara/kommentera. När jag skrev mitt inlägg om att FARC var starkare nu än tidigare så var det för att jag själv enbart hade hört att FARC försvagats utan att egentligen någon varit källkritisk mot just detta. När jag sedan själv får flera källor som visar på motsatsen och blir uppmanad att ange en källa så väljer jag en icke hemlig källa ur svensk synvinkel. Så jag har saltat ganska rejält innan jag själv insåg att FARC inte vill att deras exakta styrka skall vara känd av någon. Sakresonemanget att inte lita på partsinlagor köper jag rakt av och min avsikt var inte att vinna alla för en annan åsikt utan att visa på att en "allmänt okritisk uppfattning" kan ju vara grundad på en partsinlaga. Men jag är naturligtvis tacksam om forumets medlemmar kan publicera en trovärdig rapport om FARCs styrka. Jag respekterar din kritiska ståndpunkt och tänker inte komma med polemiska påståenden utan bara konstatera du verifierar mitt påstående: Det är inte fråga om att kladda av sig utan att ge publicitet åt vissa delar på ett forum som inte kan beskyllas för att vara oseriöst. Jag håller dock med dig om att en narkotikasmugglande organisation oavsett om de kallar sig gerilla eller frihetsrörelse är skurkar. Quote
1074 Posted August 5, 2009 Report Posted August 5, 2009 (edited) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5609487.ab Farcs svenska vapen stulna Försvann från Venezuelas flotta för 14 år sedan De svenska raketgevär som hittats hos den colombianska gerillan Farc kan enligt Venezuela spåras tillbaka till en stöld från Venezuelas flotta Ja, mer partsinlaga än det här, lär det väl vara svårt att hitta? Fram med saltet! (vilket betyder: Var källkritisk!) Edited August 5, 2009 by 1074 Quote
martinator Posted August 11, 2009 Report Posted August 11, 2009 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5609487.ab Farcs svenska vapen stulna Försvann från Venezuelas flotta för 14 år sedan De svenska raketgevär som hittats hos den colombianska gerillan Farc kan enligt Venezuela spåras tillbaka till en stöld från Venezuelas flotta Ja, mer partsinlaga än det här, lär det väl vara svårt att hitta? Fram med saltet! (vilket betyder: Var källkritisk!) Och vad är det som är så icke trovärdigt med det där? Det stjäls vapen till höger och vänster här i världen. Som jag skrev långt tidigare i tråden så har detta eller försäljning lite vid sidan om hela tiden varit den i mina ögon trovärdigaste förklaringen. Att det handlar om en gigantisk världskonspiration känns som snömos. Man hittar vapen från alla delar av världen i alla delar av världen, stulna, utsmugglade, sålda, övertagan, borttappade, nergrävda, udangömda osv. Väldigt sällan beror det på världskonspirationer, för det mesta är det pengar och behov av som ligger bakom. För min del känns det mer som dina inlägg är en partsinlaga i ett privat krig mot FARC. Varför man nu ska bedriva ett sådant i sverige!? Så fram med TÖSALTET och hoppas att snömosen förvsinner. /martin Quote
1074 Posted August 11, 2009 Report Posted August 11, 2009 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5609487.ab Farcs svenska vapen stulna Försvann från Venezuelas flotta för 14 år sedan De svenska raketgevär som hittats hos den colombianska gerillan Farc kan enligt Venezuela spåras tillbaka till en stöld från Venezuelas flotta Ja, mer partsinlaga än det här, lär det väl vara svårt att hitta? Fram med saltet! (vilket betyder: Var källkritisk!) Och vad är det som är så icke trovärdigt med det där? Det stjäls vapen till höger och vänster här i världen. Som jag skrev långt tidigare i tråden så har detta eller försäljning lite vid sidan om hela tiden varit den i mina ögon trovärdigaste förklaringen. Att det handlar om en gigantisk världskonspiration känns som snömos. Man hittar vapen från alla delar av världen i alla delar av världen, stulna, utsmugglade, sålda, övertagan, borttappade, nergrävda, udangömda osv. Väldigt sällan beror det på världskonspirationer, för det mesta är det pengar och behov av som ligger bakom. För min del känns det mer som dina inlägg är en partsinlaga i ett privat krig mot FARC. Varför man nu ska bedriva ett sådant i sverige!? Så fram med TÖSALTET och hoppas att snömosen förvsinner. /martin Hej Martin Det är inte något konstigt att vapen stjäls och även att gerillagrupper stjäl fiendens vapen. Det hör ju till "fria krigets" natur. Jag antar att du känner till en del eller kanske till och med mycket om fria kriget. Så att vapnen i så fall stals under tiden Venezuela betraktade FARC som en fiende skulle ju kunna låta rimligt. Men, enligt de regler för vapen exporterade från Sverige så skulle Venezuela i så fall rapporterat denna stöld vilket de inte gjort. Då hade ju Bofors redan gått ut med detta. Det är detta jag menar med att vara källkritisk. Hugo Chavez obevisade anklagelser mot andra stämmer inte med de överenskommelser Venezuela har ingått med Sverige för att köpa vapnen. Hugo Chavez anklagar tidigare regeringar att ljuga om stölden vilket inte jag tänker svälja utan att konkreta bevis finns för att AT4 fanns med bland dom stulna vapnen. Vad som är märkligt är inte hur FARC kom över vapnen utan att det överhuvudtaget offentliggjordes som nyhet att det beslagtogs 3 (tre) st (om jag inte missminner mig) svenska AT4 i ett FARC-läger. Här visar Hugo Chavez personligen upp andra svenska AT4 i presidentpalatset. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...9080503481.html Om det är några som gör detta till en "gigantisk världskonspiration (som) känns som snömos" (Martinators formulering) så är det Alvaro Uribe och Hugo Chavez. Inte sant? Sen tror jag inte att tre (3) svenska AT4 skulle inbringa särskilt mycket pengar för den "internationella vapenkartellen" så jag tror inte att pengaorsaker ligger bakom detta. Jag tycker att det är intressant varför dom agerar så och inte vapnen i sig själva. När det gäller din grundlösa anklagelse att jag skulle bedriva ett privat krig mot FARC bara för att jag deltar i debatten på SoldF så överlåter jag krigande mot FARC på andra och ber dig hålla en anständig debattnivå. En av EU terrorstämplad kokaingerilla som bedriver skarp verksamhet i Sverige är en polisiär uppgift och självfallet skulle jag hjälpa svensk polis med de uppgifter jag skulle kunna ha om deras verksamhet. Skulle inte du det ? Här är förresten en sida som du skulle kunna använda för att tipsa SÄPO om du känner till terrorstämplade organisationers verksamhet i Sverige. https://tips.sakerhetspolisen.se/tipsaoss.html Det kommer förresten ett reportage om FARC i TV8 på onsdag enligt Magnus Linton http://www.magnuslinton.com/2008/12/farc-i...?blogtexttype=0 Det verkar som om Magnus Linton inte har ställt om till europeisk datum sen han kom till Sverige från Colombia. Men det datum han lämnat för att programmet skall sändas är 12/8 vilket är en onsdag. Men vi får väl se. Antingen är det onsdag eller torsdag den 13/8. Quote
Erik_G Posted August 11, 2009 Report Posted August 11, 2009 Men, enligt de regler för vapen exporterade från Sverige så skulle Venezuela i så fall rapporterat denna stöld vilket de inte gjort. Då hade ju Bofors redan gått ut med detta. Det är detta jag menar med att vara källkritisk. Hugo Chavez obevisade anklagelser mot andra stämmer inte med de överenskommelser Venezuela har ingått med Sverige för att köpa vapnen. Det behöver ju inte heller betyda något. Jag är övertygad om att Hugo Chavez personligen har noll koll på hur många AT4 som finns lagrade och var dessa finns. Skulle han begära in sådana uppgifter är jag övertygad att han kan få en lista komplett med serienummer och lagerplats. Dock är jag också säker på att den listan inte är trovärdigare än att den hänger på att den som inventerar vapnen inte är korrumperad. Vad jag menar är att FARC själva har ju knappast knappat in på en Venezuelansk militärbas och hämtat ut några pansarskott. De har förmodligen köpt/fått dem från någon. Denna någon kan mycket väl vara samma person som ansvarar för inventarielistan för förrådet, eller någon med inflytande över denne. Därför behöver ju inte heller Venezuela officiellt känna till att de saknar pansarskotten förren dessa dyker upp i orätta händer. Att Venezuela därför inte rapporterat till Sverige att de saknar pansarskott behöver alltså inte betyda att Venezuela mörkat terroriststöd. Det betyder naturligtvis inte heller att de INTE mörkat terroriststöd. Att det överhuvudtaget förekommer beskyllningar att Sverige skulle stödja terrorister är ju rent löjligt och inget vi behöver ta åt oss av. Särskilt inte när det är USA som kommer med beskyllningarna. Man kan ju fråga varje anklagande amerikan vem som tränade Usama Bin Laden i asymetrisk krigföring, och vem som försåg talibanerna med vapen. Ironiskt också att massmedia beskriver ett pv-vapen från 80-talet som "det mest avancerade", när FM velat byta ut vapnet mot MBT LAW under flera års tid eftersom det är föråldrat. Jag tycker det är betydligt mer oroande att fler AT4 än de som hittats hos FARC har upphittats hos sådana där mjälldrabbade harley davidson-åkare. De kommer väl dessutom oftast från svenska förråd. /E Quote
Yxa Posted August 11, 2009 Report Posted August 11, 2009 Till syvende och sist så har Bofors noll koll på vad kunden gör med de prylar som levereras. Bara för att kunderna skrivit på ett slutanvändarintyg så betyder det inte att de har den minsta tanke på att efterleva det. Att vapen kommer på vift i syd- och centralamerika borde inte komma som en överraskning för någon då korruption där är en del av kulturen. Där är det ju snarast fantastiskt att Bofors istället funnit en kund som inte förväntat sig mutor i samband med affären... Quote
1074 Posted August 11, 2009 Report Posted August 11, 2009 (edited) Men, enligt de regler för vapen exporterade från Sverige så skulle Venezuela i så fall rapporterat denna stöld vilket de inte gjort. Då hade ju Bofors redan gått ut med detta. Det är detta jag menar med att vara källkritisk. Hugo Chavez obevisade anklagelser mot andra stämmer inte med de överenskommelser Venezuela har ingått med Sverige för att köpa vapnen. Det behöver ju inte heller betyda något. Jag är övertygad om att Hugo Chavez personligen har noll koll på hur många AT4 som finns lagrade och var dessa finns. Skulle han begära in sådana uppgifter är jag övertygad att han kan få en lista komplett med serienummer och lagerplats. Dock är jag också säker på att den listan inte är trovärdigare än att den hänger på att den som inventerar vapnen inte är korrumperad. Vad jag menar är att FARC själva har ju knappast knappat in på en Venezuelansk militärbas och hämtat ut några pansarskott. De har förmodligen köpt/fått dem från någon. Denna någon kan mycket väl vara samma person som ansvarar för inventarielistan för förrådet, eller någon med inflytande över denne. Därför behöver ju inte heller Venezuela officiellt känna till att de saknar pansarskotten förren dessa dyker upp i orätta händer. Att Venezuela därför inte rapporterat till Sverige att de saknar pansarskott behöver alltså inte betyda att Venezuela mörkat terroriststöd. Det betyder naturligtvis inte heller att de INTE mörkat terroriststöd. Att det överhuvudtaget förekommer beskyllningar att Sverige skulle stödja terrorister är ju rent löjligt och inget vi behöver ta åt oss av. Särskilt inte när det är USA som kommer med beskyllningarna. Man kan ju fråga varje anklagande amerikan vem som tränade Usama Bin Laden i asymetrisk krigföring, och vem som försåg talibanerna med vapen. Ironiskt också att massmedia beskriver ett pv-vapen från 80-talet som "det mest avancerade", när FM velat byta ut vapnet mot MBT LAW under flera års tid eftersom det är föråldrat. Jag tycker det är betydligt mer oroande att fler AT4 än de som hittats hos FARC har upphittats hos sådana där mjälldrabbade harley davidson-åkare. De kommer väl dessutom oftast från svenska förråd. /E Jag är böjd att hålla med dig i det mesta du säger och noterar att du uppfattat det någorlunda rätt när det kommer till offentliggörandet av historien. AT4-affären har så att säga fått medvetet för stora proportioner och det är rent löjligt att Sverige genom affären skulle stödja terrorister. Det är det som jag tidigare beskrivit som ett misstag eller skall vi kalla det missbedömning. Offentliggörandet fick inte den avsedda effekten utan blev ett spektakel mellan Alvaro Uribe och Hugo Chavez med Sverige på första parkett. När det gäller den svenska importören (grossisten) av deras terrornätverk som distribuerar deras kokain till svenska detaljister på Stureplan för försäljning till slutanvändare på Stureplans innerestauranger så håller jag med dig att deras innehav av alla typer av vapen är mer oroande. Jag kan inte förstå att denna del av terrornätverket inte är terrorstämplat av såväl UN, EU som Sverige. Igår tex sköts två ihjäl i en eldstrid i Stora Höga. Edited August 11, 2009 by 1074 Quote
1074 Posted August 21, 2009 Report Posted August 21, 2009 Visst blir man fundersam när man jämför dom "tre svenska rören" som Hugo Chavez brukar kalla dom tre AT4 som brukats av FARC och storleken på deras ordinarie vapeninköp. Att sedan likviden utgörs av cirka ett (1) ton kokain är väl enligt "god affärssed" i dessa kretsar. Manhattan U.S. Attorney Charges International Arms Trafficker with Narco Terrorism Conspiracy http://www.usdoj.gov/dea/pubs/pressrel/pr081909.html AUG 19 - PREET BHARARA, the United States Attorney for the Southern District of New York, and MICHELE M. LEONHART, the Acting Administrator of the United States Drug Enforcement Administration ("DEA"), today announced that JAMAL YOUSEF, a/k/a "Talal Hassan Ghantou," an international arms trafficker, was charged with participating in a narco-terrorism conspiracy. The charges stem from a plot by YOUSEF and co-conspirators to sell military-grade weapons to the Colombian terrorist group Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (the "FARC"), in exchange for nearly one metric ton of cocaine. Colombia verkar gå en ännu blodigare framtid till mötes. Quote
Recommended Posts