linush Posted May 15, 2009 Report Posted May 15, 2009 Nån mer som är intresserad av MP/Säk? Hörde iofs att inga ska utbildas till Säk förns 2012 eller hur de var. Fel. Utbildningen genomförs vidLivgardet i Kungsängen, augusti 2009, januari 2010, juli 2010, januari 2011, juli 2011 http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...A805&fsgr=2 Jag misstänker att person syftade på just "Säk", dvs. de som utbildas mot SäkBat, och enligt några andrahandskällor kommer det inte ske någon sådan utbildning på LG igen förrän 2011. MP och MP-insats lär det däremot utbildas som förut vid Livskvadron. Vad är skillnaden mellan MP, MP-instas och MP-säk? Quote
macki-s Posted May 15, 2009 Report Posted May 15, 2009 Livgardet har en utmärkt hemsida, FM's bästa om du frågar mig. Där kan du läsa mer. http://www.mil.se/livgardet/Kompanier-och-...sbeskrivningar/ /macki-s Quote
Swagger Posted May 20, 2009 Report Posted May 20, 2009 Fick ett brev från Pliktverket idag. Dock var det bara lite information, men kul att veta att man finns i deras adressbok iaf! Quote
Kaliber600 Posted May 21, 2009 Report Posted May 21, 2009 Livgardet har en utmärkt hemsida, FM's bästa om du frågar mig. Där kan du läsa mer. http://www.mil.se/livgardet/Kompanier-och-...sbeskrivningar/ /macki-s Den är dock något missvisande. Vissa befattningar där utbildas inte (åtminstone inte i år), och vissa befattningar som utbildas finns över huvud taget inte med (exempelvis min befattning). Quote
Zinar92 Posted June 5, 2009 Report Posted June 5, 2009 Fick ett brev från Pliktverket idag. Dock var det bara lite information, men kul att veta att man finns i deras adressbok iaf! Jag blev jätteglad när jag fick brevet från Pliktverket men jag visste att något var fel då man får lämplighetstest brevet i Augusti men blev ändå besviken när det var info. Quote
Vamtiin Posted June 5, 2009 Report Posted June 5, 2009 Japp, 92:a här, och föga förvånande siktar jag på att få mönstra - och att klara det! =) Är mest sugen på Skyttesoldat stridsfordon, Stridsfordonsbefäl eller Skyttesoldat stridsfordon. Möjligen skytt/förare i stridsfordon också... Men pansar är vad det skall vara Dock blir jag givetvis glad oavsett, nästan, vilken tjänst jag får - då det är så svårt att få göra värnplikten nu för tiden... Men ja, det är vad jag hoppas på Och jag vill helst ligga inne på P4, men P7 går an det också =P Quote
Dansk_skalle Posted June 10, 2009 Report Posted June 10, 2009 Frågan är ju hur stor inverkan synfel har på hälsoundersökningarna, och mina chanser att få genomföra värnplikt. Jag har ganska grava synfel, inga brytningsfel dock. Tar de in i sin bedömning ifall man har fullgod syn med månadslinser, som man har sitter i dygnet runt? Är ju i stort sett ingen skillnad på det och att ha fullgod syn öht. Problemen kommer väl kanske när diverse gaser kommer in i bilden, tror inte det är så snällt åt linserna... Vatten, tror inte det heller är någon höjdare... Nä, det blir malaj för mig "Skämt" åsido, jag bryr mig inte nämnvärt vilken specifik gren jag hamnar inom, så länge min befattning innehåller ordet befäl, gärna med ett pluton- prefix ^^ Fältarbete, granatkastare eller tungt artilleri kan ju vara något. Quote
Nestor Posted June 11, 2009 Report Posted June 11, 2009 (edited) Frågan är ju hur stor inverkan synfel har på hälsoundersökningarna, och mina chanser att få genomföra värnplikt. Jag har ganska grava synfel, inga brytningsfel dock. Tar de in i sin bedömning ifall man har fullgod syn med månadslinser, som man har sitter i dygnet runt? Är ju i stort sett ingen skillnad på det och att ha fullgod syn öht. Problemen kommer väl kanske när diverse gaser kommer in i bilden, tror inte det är så snällt åt linserna... Vatten, tror inte det heller är någon höjdare... Nä, det blir malaj för mig "Skämt" åsido, jag bryr mig inte nämnvärt vilken specifik gren jag hamnar inom, så länge min befattning innehåller ordet befäl, gärna med ett pluton- prefix ^^ Fältarbete, granatkastare eller tungt artilleri kan ju vara något. Det finns gott om tjänster som inte kräver fullgod syn. Sjukvårdare te.x Edited June 11, 2009 by Nestor Quote
Rurik Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 En till 92:a här. Siktar i första hand på att bli kallad till mönstring och därefter extramönstring till KJ. Om inte det går vägen verkar flottan intressant, eller kanske luftburet.. menmen, det är fortfarande lång tid kvar och vem vet, snart kanske allting är nedlagt. Jag är inte bitter Quote
Swagger Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 En till 92:a här. Siktar i första hand på att bli kallad till mönstring och därefter extramönstring till KJ. Om inte det går vägen verkar flottan intressant, eller kanske luftburet.. menmen, det är fortfarande lång tid kvar och vem vet, snart kanske allting är nedlagt. Jag är inte bitter Kul med folk som har lite ambitioner . Men också klokt att inte satsa allt man har på det, man vet ju aldrig ... Quote
Rurik Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 Precis, och om det inte skulle gå vägen (vilket inte är alltför osannolikt) kan man ju i alla fall skatta sig lycklig över den ganska goda fysik man fått efter all löpträning i spåren och armhävningar på gräsmattan Btw, någon som vet om ett aktivt medlemskap i en ungdomsorganisation gör att man blir "prioriterad" vid mönstringen? Quote
113_Bom Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 Precis, och om det inte skulle gå vägen (vilket inte är alltför osannolikt) kan man ju i alla fall skatta sig lycklig över den ganska goda fysik man fått efter all löpträning i spåren och armhävningar på gräsmattan Btw, någon som vet om ett aktivt medlemskap i en ungdomsorganisation gör att man blir "prioriterad" vid mönstringen? Har man varit med i typ elevråd, skol konferens och liknande där man haft förtroende uppdrag. Så höjs din befälslämplighet. Däremot att ha varit med nynazistisk front så kanske dina värden sänks en aning... Vad är du med i för organisation? Quote
linush Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 Om det är någon av försvarets ungdomsverksamheter varierar det mellan kontoren och vilken psykolog du talar med. Några i den avdelning jag tillhör hade de psykologer de talat med inte lagt mycket krut på det eller inte ens varit medvetna om vad det var för något. Av vad jag hört ser vissa befäl också negativt på ungdomsverksamheten då man tydligen lär sig saker fel. Quote
113_Bom Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 Om det är någon av försvarets ungdomsverksamheter varierar det mellan kontoren och vilken psykolog du talar med. Några i den avdelning jag tillhör hade de psykologer de talat med inte lagt mycket krut på det eller inte ens varit medvetna om vad det var för något. Av vad jag hört ser vissa befäl också negativt på ungdomsverksamheten då man tydligen lär sig saker fel. Den senare varianten har jag oxå hört. pbf:arna på ajb hade inte höga tankar om hemvärnet.. jag citerar "Hemvärnet de ena riktiga bögar". Varpå den kille som varit aktiv i hemvärnet nästan började gråta. Quote
Dansk_skalle Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 Den senare varianten har jag oxå hört. pbf:arna på ajb hade inte höga tankar om hemvärnet.. jag citerar "Hemvärnet de ena riktiga bögar" Kan inte säga att jag får särskilt höga tankar om denna person heller. Utbildningen som vissa ungar får kanske bara är lallande och tjafs, men man får väl hoppas att det finns någon slags genomgående kvalité på verksamheten över landet. Sen kan man ju undra varför den här tråden finns kvar, är inte värnplikten nedlagd? Och 92:orna ska väl inte få mönstra för frivillig utbildning heller, så vitt jag vet... Quote
Rurik Posted July 10, 2009 Report Posted July 10, 2009 Btw, någon som vet om ett aktivt medlemskap i en ungdomsorganisation gör att man blir "prioriterad" vid mönstringen? Har man varit med i typ elevråd, skol konferens och liknande där man haft förtroende uppdrag. Så höjs din befälslämplighet. Däremot att ha varit med nynazistisk front så kanske dina värden sänks en aning... Vad är du med i för organisation? Okej, tack för svaret. Nej jag är inte med i någon organisation öht. Dock har jag funderat lite på Västerås Arméungdom (syftade självklart på de frivilliga försvarsorganisationerna, inte någon nazistisk rörelse) Quote
Kaliber600 Posted July 10, 2009 Report Posted July 10, 2009 (edited) Västerås har tidigare haft bra utbildning, enligt min erfarenhet. En del av deras utbildning var väl i klass med sådant jag sett i verkliga världen. Vet inte hur det är nu, men så har det varit innan. Slut OT. Edited July 10, 2009 by Kaliber600 Quote
von wolhmberg Posted July 11, 2009 Report Posted July 11, 2009 Hejhej. Nu kan jag tänka mig att jag för höra att jag är lite tidigt ute, och det är jag. Jag är en trogen medlem i Dalarnas HvU, född 1992. Så jag sitter och väntar på dendär lämplighetsansöknings-grejen. Vill verkligen göra värnplikt som skyttesoldat på LG, sedan göra utlandstjänst för att sedan söka OP-programmet på Karlberg. Men jag har lite funderingar; * Vi 92:or kommer väl att få göra värnplikt? Inte kan väl regeringen lägga ner allt poff-pang bara? * Vilka är 92:or här? Ingen som fått ansökningsgrejen? jag är också född 92 men det jag fick höra av min storebror som jobbar med pliktverket så kommer vi att få mönstra men den kommer att vara frivillig för tjejer men inte för killar men det vill dom ändra på så att man kan välja om man vill mönstra eller ej. vill gärna bli pilot som helikopter förare på malmen för jag har fått åkt HK14 och HK15 och jag bara älskade det så jag ska nog fortsätta med det . Quote
KeSSeLL Posted July 11, 2009 Report Posted July 11, 2009 Hejhej. Nu kan jag tänka mig att jag för höra att jag är lite tidigt ute, och det är jag. Jag är en trogen medlem i Dalarnas HvU, född 1992. Så jag sitter och väntar på dendär lämplighetsansöknings-grejen. Vill verkligen göra värnplikt som skyttesoldat på LG, sedan göra utlandstjänst för att sedan söka OP-programmet på Karlberg. Men jag har lite funderingar; * Vi 92:or kommer väl att få göra värnplikt? Inte kan väl regeringen lägga ner allt poff-pang bara? * Vilka är 92:or här? Ingen som fått ansökningsgrejen? jag är också född 92 men det jag fick höra av min storebror som jobbar med pliktverket så kommer vi att få mönstra men den kommer att vara frivillig för tjejer men inte för killar men det vill dom ändra på så att man kan välja om man vill mönstra eller ej. vill gärna bli pilot som helikopter förare på malmen för jag har fått åkt HK14 och HK15 och jag bara älskade det så jag ska nog fortsätta med det . Vem vill inte bli pilot? Men de kan du tyvärr inte vara som värnpliktig i lumpen... Quote
Swagger Posted April 7, 2010 Report Posted April 7, 2010 Lyfter den här tråden lite och BlåGul får väldigt gärna plocka bort frågetecknet i trådnamnet så att man kan snacka resultat och dylikt också! Mönstrade i Göteborg för lite drygt en månad sedan. Det gick helt okej och jag är nöjd, även om jag inte förstår vitsen med att hålla på i två dagar... Någon annan som har mönstrat än? Har förövrigt förstått på mina kompisar som fyller på andra halvan av året att de inte kommer få mönstra, p.g.a. försvarsreformerna som stundar. Låter väl logiskt, men jag undrar lite över hur det påverkar våran mönstring relativt deras uteblivna om båda t.ex. söker GMU senare. Kommer våra mönstringsresultat stå fast eller kommer vi få göra om allt igen (fast i FMs regi)? / Q Quote
Kolind Posted April 7, 2010 Report Posted April 7, 2010 Jag läste i en annan tråd att mönstringsresultaten varar i två år. Nu vet jag inte om det kommer fortsätta vara praxis med det nya systemet men på det gamla var det tydligen så. Quote
linush Posted April 8, 2010 Report Posted April 8, 2010 (edited) Jag har också hört 2 år. Samtidigt har jag också hört både 1 år och 5 år. Ska nog ta död på samtliga rykten och ringa pliktverket imorgon för att veta säkert. Återkommer med resultat. Edit: Har ringt PV i Karlstad och de kopplade mig vidare till någon som inte svarade. Jag ringde sedan PV i Kristianstad som i vanlig inte svarade alls. Försöker senare eller imorgon. Edited April 8, 2010 by linush Quote
Janjävlar Posted April 8, 2010 Report Posted April 8, 2010 Ja, mönstringsresultaten gäller i två år. Dock är det fortfarande inte beslutat om man kommer kunna använda sina resultat vid en ansökan till GMU. Quote
linush Posted April 8, 2010 Report Posted April 8, 2010 Bara bra för mig då. Mitt mönstringsresultat kan bara bli bättre. Quote
Swagger Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Kan, men orkar inte gå och kolla i mina mönstringspapper - det står där någonstans har jag för mig. Hur gick det för alla då? Jag fick: Provet: 9 Styrka: 7 Uthållighet: 8 Psykologen: 7/8 Sen var det maxvärden på alla hälsodelar. Nöjd i allmänhet även om jag gärna gett styrkeprovet ett försök till... Hoppas för min del att resultaten står kvar, men förmodligen blir det inte så från vad jag förstod på mönstringsförättaren. Han sa att jag inte behövde göra jägartestet eftersom värdena inte kommer kvarstå, men å andra sidan har de ju visat tidigare att de inte har järnkoll direkt... /Q Quote
linush Posted April 9, 2010 Report Posted April 9, 2010 Fick följande: Styrka: 9 Kondition: 6 Psykolog: 5 Provet: 4 Perfekt syn och hörsel i övrigt. Inte illa för en som ölade hela sommaren. Quote
Swagger Posted April 11, 2010 Report Posted April 11, 2010 9a i styrka är riktigt bra! Haha, tror också att för mycket öl kombinerat med ett för långt träningsuppehåll hade något destruktiva följder även om min power-träning de sista två veckorna innan mönstringen nog gjorde sitt Fick ju skjuta upp min första mönstringstid p.g.a. skidresa (läs öl-och-skidresa) till Val Thorens! Det var en ganska nedbrytande tid. Quote
fewy Posted April 13, 2010 Report Posted April 13, 2010 Ännu en 92:a här som ska mönstra. Ska göra det om 9 dagar (22 april) så håll tummarna för mig . En jägarutbildning hade verkligen inte suttit fel tycker jag, men får se hur det går. Quote
Swagger Posted April 13, 2010 Report Posted April 13, 2010 Ännu en 92:a här som ska mönstra. Ska göra det om 9 dagar (22 april) så håll tummarna för mig . En jägarutbildning hade verkligen inte suttit fel tycker jag, men får se hur det går. Kul. Hoppas det går bra! Jägarutbildningen är det ingen idé att tänka på nu, alla blir ändå inskrivna i utb.reserven. Men någon gång under sensommaren/hösten kommer rekryteringen för "det nya försvaret" börja. Då kommer man nog kunna göra något i jägarstil antar jag. Quote
anders55 Posted April 20, 2010 Report Posted April 20, 2010 Hej, första inlägget här på SoldF, en sedan långt tillbaka läsare, men första gången jag skriver alltså! Mönstrade tidigare under våren 2010 i Sthlm och mönstringsförrättaren frågade om det var något speciellt förband jag var intresserad av. Han var lite småstressad då jag var den sista kvar (eftersom att jag ville göra jägartestet och var tvungen att gå tillbaka till honom) andra gången jag talade med honom. Efter godkänt jägartest och lite kort snack så sa jag att jag var intresserad av Luftburna bataljonen och han klargjorde att pliktverket inte placerar folk längre, men att det nog inte skulle vara några problem för mig att hamna där. Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer, men han sa att jag skulle gå in på rekryteringskontorets hemsida (där jag redan var reggad) och jag tror visst att han sa att de (pliktverket eller försvarsmakten??) skulle kontakta mig när rekrytering till jägarförband blev aktuellt. Han frågade mig också om jag tog studenten sommaren 2011, vilket jag gör, för att han visste att de skulle sätta upp nya jägarförband på K3 då (eller nåt liknande). Jag har hållit mig ajour med försvarsmaktens hemsida och den enda 'intressanta' rekryteringen jag har sett där var för 2. amfibiebataljonen, där anställningen dock börjar i augusti 2010 (och är på 2 år, utöver eventuell utlands tjänst?). Någon som har fått liknande respons/kan klargöra något för mig? Nu till det jag verkligen undrar över: Jag gick perfekt syn på den rätt slarviga/snabba ögonundersökningen på mönstringen, något jag känner att jag inte har och jag har fått recept på glasögon och linser. Jag vill hemskt gärna tjänstgöra inom försvarsmakten och gärna på luftburna bataljonen och har hört talas om/läst om personer som gjort sin värnplikt inom jägarförband med glasögon lr linser (kan det vara så att de då har utvecklat synfel efter inryck). Om jag gör GMU måste jag ha antingen glasögon eller linser men är det ett alternativ? om jag tillkännager det för försvarsmakten, kommer de då att utesluta mig? jag vill ju givetvis inte behöva mörka något, men samtidigt tjänstgöra inom Armén eller Marinen. Nåja, över ett år till eventuellt inryck, får jag hoppas! Mvh Anders Quote
Recommended Posts