Foreigner Posted January 16, 2009 Report Share Posted January 16, 2009 Hej! Har fått hem en massa blanketter som ska fyllas i och skickas in. Skulle behöva lite hjälp med vissa "fält" i blanketterna. I.o.m att detta är min första gång så fattar jag noll och skulle verkligen uppsakatta all hjälp jag kan få. Om vi börjar med en som heter "Särskild personutredning, för säkerhetsklass 1 och 2" 1.I fältet "Fövärvsinkomst + kapitalinkomst" ska jag ange månadslön eller vad jag har tjänat för hela 2008, alltså taxerade förvärvsinkomsten för 2008? 2.Fältet "Skulder (Total skuld)...Den enda skulden jag har är ju en bärbar dator och en TV som jag köpt på avbetalning till min dotter. Ska jag skriva hur mycket det är i detta fält? 3.Betalningsanmärkningar, Beskattningsbar förmögenhet och liknande som jag ej har, ska jag lämna fältet tomt då, dra ett streck i avsett fält eller skriva "0"? 4. Fältet "Beskriv den ekonomiska situationen"... Wtf, ska man skirva Hållbart, Godkänt, Stabilt...? Hur möjligen kan man beskriva situationen?*förvirrad* Tänkte aldrig på hur jag skulle beskriva det. Normalt, kanske? Samt att både jag och tjejen ska fylla i likadana uppgifter på en och samma blankett. Kan väl bifoga Skattebesked som jag skrivit ut, så får de se allt de är intresserade av. Och den eviga frågan..Vad fyller jag för mission samt befattningsnr? För det är inte "säkert" att jag åker, för vi är tre st. som ska gå tolkskolan och bara en kan åka vad jag har förstått. På "Meddelande om uttagning till utbildning mot en anställning i utlansstyrka inom försvarsmakten" står det följande: Du har antagits som ...... Elev Vid utlandsenhet ............TOLKS09A Med befattningsnr ........... XXXX (ville inte skriva nr här på forumet) Utbildningstid .......... "här står det datum fr.o.m - t.o.m" Prel tjg tid utomlands ........ "här är det tomt" Din lön i Sverige blir ......... XX XXX (en viss siffra här också) Jag har sökt till KS19 så vad ska jag skriva, med tanke på att jag inte är "helt inne" än. Verkar som om dessa blanketter är mera av typen "i fall att du kommer in så är detta gjort". Hör de av sig om något är oklart? Tacksam för all hjälp! //Foreigner PS. Kommer troligen att ställa fler frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 16, 2009 Report Share Posted January 16, 2009 Hej! Har fått hem en massa blanketter som ska fyllas i och skickas in. Skulle behöva lite hjälp med vissa "fält" i blanketterna. I.o.m att detta är min första gång så fattar jag noll och skulle verkligen uppsakatta all hjälp jag kan få. Om vi börjar med en som heter "Särskild personutredning, för säkerhetsklass 1 och 2" 1.I fältet "Fövärvsinkomst + kapitalinkomst" ska jag ange månadslön eller vad jag har tjänat för hela 2008, alltså taxerade förvärvsinkomsten för 2008? 2.Fältet "Skulder (Total skuld)...Den enda skulden jag har är ju en bärbar dator och en TV som jag köpt på avbetalning till min dotter. Ska jag skriva hur mycket det är i detta fält? 3.Betalningsanmärkningar, Beskattningsbar förmögenhet och liknande som jag ej har, ska jag lämna fältet tomt då, dra ett streck i avsett fält eller skriva "0"? 4. Fältet "Beskriv den ekonomiska situationen"... Wtf, ska man skirva Hållbart, Godkänt, Stabilt...? Hur möjligen kan man beskriva situationen?*förvirrad* Tänkte aldrig på hur jag skulle beskriva det. Normalt, kanske? Samt att både jag och tjejen ska fylla i likadana uppgifter på en och samma blankett. Kan väl bifoga Skattebesked som jag skrivit ut, så får de se allt de är intresserade av. Och den eviga frågan..Vad fyller jag för mission samt befattningsnr? För det är inte "säkert" att jag åker, för vi är tre st. som ska gå tolkskolan och bara en kan åka vad jag har förstått. På "Meddelande om uttagning till utbildning mot en anställning i utlansstyrka inom försvarsmakten" står det följande: Du har antagits som ...... Elev Vid utlandsenhet ............TOLKS09A Med befattningsnr ........... XXXX (ville inte skriva nr här på forumet) Utbildningstid .......... "här står det datum fr.o.m - t.o.m" Prel tjg tid utomlands ........ "här är det tomt" Din lön i Sverige blir ......... XX XXX (en viss siffra här också) Jag har sökt till KS19 så vad ska jag skriva, med tanke på att jag inte är "helt inne" än. Verkar som om dessa blanketter är mera av typen "i fall att du kommer in så är detta gjort". Hör de av sig om något är oklart? Tacksam för all hjälp! //Foreigner PS. Kommer troligen att ställa fler frågor. 1. Total årsinkomst 2. Ja, samtliga skulder som du är betalningsansvarig för. 3. titta hur frågan är ställd, Betalningsanmärkning:Inga beskattningsbarförmögenhet:ingen men allt kommer läsas av en människa så bara man förstår vad du menar 4. gör det som efterfrågas, beskriv din ekonomiska situation .. enkelt och lättförståeligt Fyll i tolkskolans befnr och andra uppgifter, det är först och främst för den som du söker nu. Ännu en gång, det kommer läsas av en människa så svara därefter, syftet med alla dessa frågor är bla till för att skapa en bild av dig som person och din närmsta omgivning, svara ärligt på alla frågor. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted January 16, 2009 Report Share Posted January 16, 2009 Vilka får fylla i dessa? Är inget jag någonsin stött på iaf, så var lite nyfiken bara. Appropå mission o befattningsnummer så skulla jag kört på "TOLKS09A" och "XXXX (ville inte skriva nr här på forumet)" då det är det aktuella i första läget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 16, 2009 Report Share Posted January 16, 2009 @Kingecho Han ska fylla i papprena för Registerkontroll, verkar det som. Ska någon kontrolleras mot RK2 så ska den ekonomiska situationen utvärderas. Vilka som får/ska fylla i de papprena (för RK2) är bedömt inte för offentlig kännedom. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 @KingechoHan ska fylla i papprena för Registerkontroll, verkar det som. Ska någon kontrolleras mot RK2 så ska den ekonomiska situationen utvärderas. Vilka som får/ska fylla i de papprena (för RK2) är bedömt inte för offentlig kännedom. /K För att krångla till allt lite, så kan vi även meddela att samma papper plus ytterligare en bibba behöver fyllas i för RK1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreigner Posted January 17, 2009 Author Report Share Posted January 17, 2009 (edited) Tack för alla svar! Nu följer ytterligare en grej som är förvirrande (åtminstonde för mig). I kuvertet jag fått så är det en massa papper och blanketter, som sagt. Bland dessa har jag också fått ett "info-häfte", där jag bl.a har innehållsförteckning på allt som är med i kuvertet. Och där står det inget om Inkallelseorder som inte heller finns med bland alla andra papper. Men, sen nämns Inkallelseorder i förteckningen över saker som man ska ha med sig vid inryckning. Förvirrande.... Fattar nada. Kan försvarsmakten ha missat att skicka med det (har svårt att tro just det, men ändå...)? Ska det vara så? Är det några fler på forumet som ska med på KS19 och som saknar Inkallelseorder i kuvertet? Edit: stavning Edited January 17, 2009 by Foreigner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 Inryckningsorder med inställelseuppgifter brukar väl sändas separat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreigner Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 Vet ej, då jag fått Inkallelseorder två gånger tidigare (i kuvertet ihop med andra papper). Först när jag skulle mönstra på Pliktverket i Täny och sen när jag skulle börja med GSU-US. Därav min fråga och undran. Och sen i det tidigare nämnda info-häftet står det på sidan 5. PERSONALTJÄNST Besked om uttagning, inkallelseorder och avtal Din inkallelseorder om tjänstgöring i utlnadsstyrkan bifohas detta utskick. FM-anställd personal inställer sig för utbildning inför utlandstjänstgöring. Övrig personal inställer sig för utbildning till utlandsstyrkan. Inkallelseorder användsvid resebeställning. Mer om detta finner du under punkten "Resor och transporter" "här kommer det en massa annat text" Inryckningstid, tjänstgöring Planera din inrycknningsresa så att du kan inställa dig på tid och plats enligt din inkallelseorder. Jag har också fått en svarsblankett som man ska tacka ja med (eller nej) till utbildningen/tjänstgöring. Är det möjlihgt att FM väntar på mitt svar för att senare skicka själva inkallelseorder? Helt mysko, för jag har alltid fått inkallelseorder ihop med alla andra papper (inklusive svarsblanketten). Ska det vara annorlunda denna gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Vet ej, då jag fått Inkallelseorder två gånger tidigare (i kuvertet ihop med andra papper). Först när jag skulle mönstra på Pliktverket i Täny och sen när jag skulle börja med GSU-US. Därav min fråga och undran. Och sen i det tidigare nämnda info-häftet står det på sidan 5. PERSONALTJÄNST Besked om uttagning, inkallelseorder och avtal Din inkallelseorder om tjänstgöring i utlnadsstyrkan bifohas detta utskick. FM-anställd personal inställer sig för utbildning inför utlandstjänstgöring. Övrig personal inställer sig för utbildning till utlandsstyrkan. Inkallelseorder användsvid resebeställning. Mer om detta finner du under punkten "Resor och transporter" "här kommer det en massa annat text" Inryckningstid, tjänstgöring Planera din inrycknningsresa så att du kan inställa dig på tid och plats enligt din inkallelseorder. Jag har också fått en svarsblankett som man ska tacka ja med (eller nej) till utbildningen/tjänstgöring. Är det möjlihgt att FM väntar på mitt svar för att senare skicka själva inkallelseorder? Helt mysko, för jag har alltid fått inkallelseorder ihop med alla andra papper (inklusive svarsblanketten). Ska det vara annorlunda denna gång? Ja du får först ett uttagningsbesked där du ska acceptera eller inte och först därefter en inkallelseorder. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreigner Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 Ja du får först ett uttagningsbesked där du ska acceptera eller inte och först därefter en inkallelseorder. /b Ok, det är uppfattat. Tack för svaret. Det var, alltså, så enkelt. Trodde jag skulle få inkalllseorder ihop med alla andra papper, som två gånger tidigare. Kommer posta svarsblanketten idag och sen vänta på inkallelseordern. //Foreigner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 @Foreigner Vis av mina tre senaste erfarenheter så tror jag du säkert kommer hitta en eller flera motstridiga uppgifter i det hemskickade "infohäftet" och ev lösa papper/blanketter, om/hur de ska fyllas i och om de ska skickas in i förväg eller medtagas vid inryck. Upplever du några tveksamheter om hur du ska göra så rekommenderar jag dig att ringa Livgardet och fråga (tfn.nr. till IntUtbE ska finnas i infohäftet). De är till för att hjälpa dig och inte tvärtom. Man kan ju hoppas de lärt sig någonting under de senaste årens förberedande av soldater för utlandsstyrkan... kanske... Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreigner Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 @ForeignerVis av mina tre senaste erfarenheter så tror jag du säkert kommer hitta en eller flera motstridiga uppgifter i det hemskickade "infohäftet" och ev lösa papper/blanketter, om/hur de ska fyllas i och om de ska skickas in i förväg eller medtagas vid inryck. Upplever du några tveksamheter om hur du ska göra så rekommenderar jag dig att ringa Livgardet och fråga (tfn.nr. till IntUtbE ska finnas i infohäftet). De är till för att hjälpa dig och inte tvärtom. Man kan ju hoppas de lärt sig någonting under de senaste årens förberedande av soldater för utlandsstyrkan... kanske... Mvh, Foxtrotcharliegrg Ok, tack för input! Hoppas bara att de på LG är lättare att komma i kontakt med. För, att komma i kontakt med min "handläggare"* på Ta/PersE US är en praktisk omöjlighet. Antigen svarar ingen, eller har personen gått för dagen, sammanträde mm mm... *Handläggare=personen från PersE US som tar kontakt med mig (telefon, e-mail) vid behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 @ForeignerVis av mina tre senaste erfarenheter så tror jag du säkert kommer hitta en eller flera motstridiga uppgifter i det hemskickade "infohäftet" och ev lösa papper/blanketter, om/hur de ska fyllas i och om de ska skickas in i förväg eller medtagas vid inryck. Upplever du några tveksamheter om hur du ska göra så rekommenderar jag dig att ringa Livgardet och fråga (tfn.nr. till IntUtbE ska finnas i infohäftet). De är till för att hjälpa dig och inte tvärtom. Man kan ju hoppas de lärt sig någonting under de senaste årens förberedande av soldater för utlandsstyrkan... kanske... Mvh, Foxtrotcharliegrg Ok, tack för input! Hoppas bara att de på LG är lättare att komma i kontakt med. För, att komma i kontakt med min "handläggare"* på Ta/PersE US är en praktisk omöjlighet. Antigen svarar ingen, eller har personen gått för dagen, sammanträde mm mm... *Handläggare=personen från PersE US som tar kontakt med mig (telefon, e-mail) vid behov. ring Livgardet, Internationella utbildningsenheten, Administrativa avdelningen och fråga efter Monika eller Marianne så kan dom säkert hjälpa dig med alla dina spörsmåll vad gäller praktiska saker. Får du inte svar så PM'a mig så ska jag försöka assistera dig i alternativ rikting /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreigner Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 ring Livgardet, Internationella utbildningsenheten, Administrativa avdelningen och fråga efter Monika eller Marianne så kan dom säkert hjälpa dig med alla dina spörsmåll vad gäller praktiska saker. Får du inte svar så PM'a mig så ska jag försöka assistera dig i alternativ rikting /b Kasern 216, första två dörrarna till höger i Administrativa avdelningen? Väldigt trevliga damer. Måste kolla om telnr. till dem står någonstans. Ska försöka ringa till de imorgon när jag vaknar. I värsta fall hör jag av mig till dig via PM. Nu är det inte mycket jag behöver fylla i, bara blanketten "Särskild personutredning", men det måste jag vänta till imorgon med, då jag måste kolla tjejens inkomst för 2008. Blackadder, ska du ner på KS19? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 ring Livgardet, Internationella utbildningsenheten, Administrativa avdelningen och fråga efter Monika eller Marianne så kan dom säkert hjälpa dig med alla dina spörsmåll vad gäller praktiska saker. Får du inte svar så PM'a mig så ska jag försöka assistera dig i alternativ rikting /b Kasern 216, första två dörrarna till höger i Administrativa avdelningen? Väldigt trevliga damer. Måste kolla om telnr. till dem står någonstans. Ska försöka ringa till de imorgon när jag vaknar. I värsta fall hör jag av mig till dig via PM. Nu är det inte mycket jag behöver fylla i, bara blanketten "Särskild personutredning", men det måste jag vänta till imorgon med, då jag måste kolla tjejens inkomst för 2008. Blackadder, ska du ner på KS19? Brrrr nej!!! inte för allt smör i småland men visst har du målangett dom korrekt. men jag kom på att jag skrev fel, Gunilla och Marianne heter dom ju 08 - 584 540 00 till växeln och Gunilla's mobilnummer står här http://mil.se/upload/Forband/Utbildningsfo...utbE/KS_low.pdf Ta det här som ett prov inför missionen och börja lösa problem något mer självständigt kan ju vara ett bra råd nu...ta det lugnt, läs instruktionerna och kom ihåg att det mesta löser sig! /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts