vargen Posted December 18, 2008 Report Posted December 18, 2008 (edited) Är det någon som vet vart man kan köpa försvarets gamla islandströja?? Edited December 18, 2008 by vargen Quote
os frontale Posted December 18, 2008 Report Posted December 18, 2008 denna? Finns massa annat gött på www.bbfab.se Quote
MikaelD Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 Men olles brorsa i grönt är slut, annars finns det mycket matnyttigt Quote
109 Eken Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 Har för mig det finns en gammal tråd om islandströjan. Hittar den inte nu dock...iaf verkar den mest funnits hos KJ och i starkt begränsad upplaga Quote
Unicorn Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 (edited) "Islandströjan" var en grågrön tröja av ylle tjock som en skyddsväst. Färgen uppvisade stora individuella variationer i alla nyanser från jämngrå till mörkgrön. Tröjan hade rund hals och var ej V-ringad som tröjan på bilden. Halsen var tajt så man nätt och jämt fick huvudet igenom, medan tröjan i sig var så stor att man kunde dra den ner till knäna. Om jag inte minns fel fanns tröjan endast vid FJS, KA1 (KJ-komp), I22, K4. Fruktansvärt bra, varmt och skönt plagg. Jag är måhända spekulant själv, om någon hittar denna gamla relik från invasionsförsvaret till salu någonstans... Edited December 19, 2008 by Unicorn Quote
109 Eken Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 Tror den v-ringade tröjan på bilden kan vara Ollen, fast jag har för mig att den hade en blå rand på bröstet också? Quote
FurirJönsson Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 Jag hade en fin skön islandströja när jag var spanare på P10 86, alla tre plutonerna hade dessa gigantiska tröjor. Jag tänkte "glömma" min men det sket sej befälen samlade in dem några veckor innan muck. Jag hade även en fin "olle" som det stod I10 på den var tyvärr bortbytt i ett anfall av dumhet. Quote
Sleipnir Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 Alla spanförband hade den rundringade. Den var stor nog att användas som förstärkningsplagg utanför FU vid kort rast eller motsv. Var även alldeles jättebra att bära under tältfliken (den gamla) när man hade den som poncho. Quote
Guest Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 Armyshopen islandströja Finns här till okänt pris och osorterade storlekar.. Under "Svenska-försvaret". Quote
Recommended Posts