Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Har för mig det finns en gammal tråd om islandströjan. Hittar den inte nu dock...iaf verkar den mest funnits hos KJ och i starkt begränsad upplaga

Posted (edited)

"Islandströjan" var en grågrön tröja av ylle tjock som en skyddsväst. Färgen uppvisade stora individuella variationer i alla nyanser från jämngrå till mörkgrön. Tröjan hade rund hals och var ej V-ringad som tröjan på bilden. Halsen var tajt så man nätt och jämt fick huvudet igenom, medan tröjan i sig var så stor att man kunde dra den ner till knäna.

Om jag inte minns fel fanns tröjan endast vid FJS, KA1 (KJ-komp), I22, K4.

Fruktansvärt bra, varmt och skönt plagg. Jag är måhända spekulant själv, om någon hittar denna gamla relik från invasionsförsvaret till salu någonstans...

Edited by Unicorn
Posted

Jag hade en fin skön islandströja när jag var spanare på P10 86, alla tre plutonerna hade dessa gigantiska tröjor. Jag tänkte "glömma" min men det sket sej

befälen samlade in dem några veckor innan muck.

Jag hade även en fin "olle" som det stod I10 på den var tyvärr bortbytt i ett anfall av dumhet.

Posted

Alla spanförband hade den rundringade. Den var stor nog att användas som förstärkningsplagg utanför FU vid kort rast eller motsv. Var även alldeles jättebra att bära under tältfliken (den gamla) när man hade den som poncho.