Svante Posted December 9, 2008 Report Posted December 9, 2008 Hej hej på er alla! Ska mönstra snart och tänkte att jag skulle fundera ut vilka tjänster som intresserar mig och har kommit fram till två favoriter för tillfället. Antingen som MP/säk eller som Marin Bas/säk. Är det någon här som har erfarenhet från den ena eller andra tjänsten och kan berätta lite om dom? Vad jag har hört så samövar båda dessa förbanden en hel del, någon som vet om det stämmer? Jag har iaf kommit fram till att jag vill ha en förhållandevis fysiskt krävande och allsidig tjänst med många fältdygn. På den biten känns det som att Bas/säk ligger snäppet före eftersom den borde ha mindre juridik, och då antagligen fler fältdygn. Plus att Bas/säk får utbildning på ytsim, kanot osv om jag förstår det rätt...antar att det är istället för typ juridik och liknande? Annars är väl förbanden likvärdiga? Har även hört rykten om att Bas/säk numera genomför sin GSU i 2 skvadron på Livgardet för att sedan åka ner till gbg och vidareutbildas??? Sen är ju bara frågan om man helst vill ha Bashatt eller Basker Quote
Skalman Posted December 10, 2008 Report Posted December 10, 2008 Hej! Information om MP/Säk finnns i den här jättetråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9677 Även om det kan kännas jobbigt så rekommenderar jag att du läser hela tråden från början, så får du veta lite om förbandets bakgrund och utveckling de senaste åren (och skillnaden mellan att vara på 2 skvadron och Livskvadron, då befattningen heter MP/Säk hos Pliktverket oavsett var du hamnar). Lite kort så kan jag säga att förbanden innehar liknande uppgifter, då de båda ingår i Säkerhetsbataljon (2 skv är arméns del, SäkKomp Sjö är flottans del), men skiljer sig åt i var och därför även hur de löser sina uppgifter. SäkKomps och MP/Säks PB-elever hade gemensamt inryck hösten 2007, men nu är den tjänsten borttagen. Jag vet inte om 11 månaders-soldaterna hade gemensamt inryck 2008, det hade vi i alla fall inte 2007 (däremot hade vi gemensam vinterutbildning med deras PB). Prickskyttarna hade även sin befattningsutbildning gemensamt på 2 skv, medan vi sjukvårdare på MP/Säk hade sjukvårdsutbildningen på FömedC i Göteborg (SäkKomp Sjö hade i alla fall då inte sjukvårdare på grupperna, det kan ha ändrats sedan dess). Jag har också för mig att SäkKomp Sjö hade gemensam slutövning med våra sökplutoner, men jag vill inte svära på det, då vi på span hade annat för oss. I år vet jag inte hur det har sett ut. Men, som sagt, det förekommer samövning. Men, uppgifter från inneliggande kull på 2 skv säger att det här året är sista året som det utbildas i båda vapenslagen samtidigt. Från och med 2009 kommer det bara att utbildas mot SäkBat inom ett av vapenslagen, och det året är det flygvapnets tur, sedan 2010 skulle det bli SäkKomp Sjö och 2011 MP/Säk. Jag har dock ingen officiell källa på det. Så om det är på det viset så kommer det ju inte bli så svårt att välja. Angående fältdygn skulle jag nog säga att SäkKomp Sjö har lite fler än vad vi hade på MP/Säk, men jag tror det varierar lite från år till år, beroende på hur långa och många övningar det blir och så. Ja, och med befattning, så klart. Angående vilken utbildning som är bäst/mest utmanande har jag ingen aning, jag har bara prövat den ena. Och så bashatt vs. basker då... Tja, bashatten är ju mer praktisk, men baskern ser mer respektabel ut utanför grindarna (vilket är i stort sett enda gången man använder den, utöver högvakten). Ja, och så är ju m/89:an snyggare än Kalle Anka-uniformen enligt de flesta. Quote
Svante Posted December 10, 2008 Author Report Posted December 10, 2008 (edited) Hej igen och tack för svaret! Så under ditt utbildningsår (2007) utbildades Säkkomp sjös PB tillsammans med era PB på livgardet dom första månaderna och under vinterutbildningen. Men vilken tjänst är det som har tagits bort? Säkkomp sjös PB eller MP/säk PB? Känns lite märkligt eftersom alla andra soldater är GB...vilka är det nu isf som är gruppbefäl om PB inte är det? Hörde även något rykte om att dom Säkkomp sjö PB som ryckte in med MP/säk PB erhöll både MP:s utbildningstecken (hammaren?) på axeln och Säkkomp sjös utbildningstecken...alltså att dom officiellt blev både MP/säk och Bassäk?? Får hoppas ryktena om att enbart utbilda ett enda säkförband per år inte stämmer =/ Edited December 10, 2008 by Svante Quote
Nestor Posted December 10, 2008 Report Posted December 10, 2008 (edited) Hej igen och tack för svaret! Så under ditt utbildningsår (2007) utbildades Säkkomp sjös PB tillsammans med era PB på livgardet dom första månaderna och under vinterutbildningen. Men vilken tjänst är det som har tagits bort? Säkkomp sjös PB eller MP/säk PB? Känns lite märkligt eftersom alla andra soldater är GB...vilka är det nu isf som är gruppbefäl om PB inte är det? Hörde även något rykte om att dom Säkkomp sjö PB som ryckte in med MP/säk PB erhöll både MP:s utbildningstecken (hammaren?) på axeln och Säkkomp sjös utbildningstecken...alltså att dom officiellt blev både MP/säk och Bassäk?? Får hoppas ryktena om att enbart utbilda ett enda säkförband per år inte stämmer =/ Bassäk erhåller efter avklarade utbildningar dels MP-utbildningstecknet med ett par korslagda faskiner och Bassäks utbildningstecken. Iochmed att FöMedC ligger på samma område som Bassäk, så fick man en del kontakt med de soldater som låg inne på Bassäk. edit: Timmi har fullständigt rätt Edited December 10, 2008 by Nestor Quote
Timmi Posted December 10, 2008 Report Posted December 10, 2008 Nästa år kommer det iaf inte utbildas några på 2.skvadron på Livgardet enligt både befäl och inneliggande (fast de har kanske muckat nu). Låg inne på systerskvadronen (Livskvadron) och kommer du dit får du ju lära dig rida Utbildningsmärket för MP är ett par korsslagna fasciner, rätt ska vara rätt Quote
Svante Posted December 10, 2008 Author Report Posted December 10, 2008 Hej igen och tack för svaret! Så under ditt utbildningsår (2007) utbildades Säkkomp sjös PB tillsammans med era PB på livgardet dom första månaderna och under vinterutbildningen. Men vilken tjänst är det som har tagits bort? Säkkomp sjös PB eller MP/säk PB? Känns lite märkligt eftersom alla andra soldater är GB...vilka är det nu isf som är gruppbefäl om PB inte är det? Hörde även något rykte om att dom Säkkomp sjö PB som ryckte in med MP/säk PB erhöll både MP:s utbildningstecken (hammaren?) på axeln och Säkkomp sjös utbildningstecken...alltså att dom officiellt blev både MP/säk och Bassäk?? Får hoppas ryktena om att enbart utbilda ett enda säkförband per år inte stämmer =/ Bassäk erhåller efter avklarade utbildningar dels MP-utbildningstecknet med ett par korslagda faskiner och Bassäks utbildningstecken. Iochmed att FöMedC ligger på samma område som Bassäk, så fick man en del kontakt med de soldater som låg inne på Bassäk. edit: Timmi har fullständigt rätt Intressant med dubbla utbildningtecken (känns lite som att få en dubbel utbildning) Eftersom du har träffat några Bassäkmän kan jag väl passa på att fråga om mentaliteten på förbandet! Är det bra soldater? Är det den mer högfärdiga och småskrytiga amfibie-andan (Alla amfibiesoldater jag har träffat har varit av den typen dessvärre) eller mer åt det ödmjuka hållet? Föredrar absolut det andra alternativet. Quote
Nestor Posted December 10, 2008 Report Posted December 10, 2008 Intressant med dubbla utbildningtecken (känns lite som att få en dubbel utbildning) Eftersom du har träffat några Bassäkmän kan jag väl passa på att fråga om mentaliteten på förbandet! Är det bra soldater? Är det den mer högfärdiga och småskrytiga amfibie-andan (Alla amfibiesoldater jag har träffat har varit av den typen dessvärre) eller mer åt det ödmjuka hållet? Föredrar absolut det andra alternativet. Skulle säga mer åt det ödmjuka hållet. Det intrycket jag fick var att de var diciplinerade och proffsiga i sitt agerande. Quote
Skalman Posted December 11, 2008 Report Posted December 11, 2008 Jag skulle tro att båda PB-tjänsterna har tagits bort, alternativt att de finns kvar men är nedkortade till 11 månader (dvs. ingen förstegsutbildning), eftersom försvaret har tagit bort i stort sett alla 450-dagarstjänster som fanns, med några få undantag. MP/Säk-PB vet jag dock är borta (de sista muckade nu för någon vecka sedan), men befattningsbeskrivningen ligger kvar på lumpen.nu däremot. Gruppchefer tas ut bland de värnpliktiga efter GSU:n, i visst samråd med de värnpliktiga. Jag håller med Nestor angående Bassäk, ödmjuka, proffsiga och disciplinerade. Men som sagt, utbildas förmodligen inga 2009, ej heller några MP/Säk. Du får satsa på Flygbassäk eller vad de nu kommer heta istället, om du vill till ett säkerhetsförband. Quote
Svante Posted December 12, 2008 Author Report Posted December 12, 2008 Låter som ett förband med bra rykte iaf Börjar nästan bli lite sällsynt idag. Blir att söka till Bassäk på mönstringen för min del. Någon som vet vilka krav som ställs på mönstringen för att komma in där btw??? Quote
Ljungan Posted January 2, 2009 Report Posted January 2, 2009 Gjorde lumpen på Säkerhetskompani Sjö under 2008. Mönstrade med följande: Konditionstest: 7(kan vara krav!?), Styrketest: 6, Inskrivningsprov: 7. Perfekt hörsel/syn och inga gammla skador. Vill poängtera att gammla skador, speciellt på knä och rygg ställde till det för många. Flera som var tvungna att bryta sin gsu. Säkkomp sjö kommer som sagt inte att utbilda under 2009 pga FS18 som sätts upp av Säkbat. Har inte full koll på vilket nästa år kommer bli för Säkkomp Sjö. 2010? Hör med pliktverket! Vet heller inte om man kommer fortsätta med 15 månaders utbildning för PB eller om man kommer gå över till 11 månader, med Chef/stf uttagning på plats. Möjligt att det finns beslut om det, men det var inget vi fick höra i alla fall. PB erhöll MP-märket efter sin tid på Livgardet, som de bar på höger arm(tills dem fick byta ut det mot Säkkomps utbildningstecken efter avklarat "märkesprov") och på vänster arm bars förbandsmärket som erhölls efter avklarat "hattprov", då även bashattan delades ut till alla som gjort sig förtjänta av den. Är väldigt nöjd med utbildningen och rekommenderar i högsta grad. Kan avsluta med att säga att ödmjukhet, noggranhet och diciplin är a och o. Kom gärna med fler frågor! Och ja, bashatten är galet bra i fält. Quote
Svante Posted January 11, 2009 Author Report Posted January 11, 2009 Gjorde lumpen på Säkerhetskompani Sjö under 2008. Mönstrade med följande: Konditionstest: 7(kan vara krav!?), Styrketest: 6, Inskrivningsprov: 7. Perfekt hörsel/syn och inga gammla skador. Vill poängtera att gammla skador, speciellt på knä och rygg ställde till det för många. Flera som var tvungna att bryta sin gsu. Säkkomp sjö kommer som sagt inte att utbilda under 2009 pga FS18 som sätts upp av Säkbat. Har inte full koll på vilket nästa år kommer bli för Säkkomp Sjö. 2010? Hör med pliktverket! Vet heller inte om man kommer fortsätta med 15 månaders utbildning för PB eller om man kommer gå över till 11 månader, med Chef/stf uttagning på plats. Möjligt att det finns beslut om det, men det var inget vi fick höra i alla fall. PB erhöll MP-märket efter sin tid på Livgardet, som de bar på höger arm(tills dem fick byta ut det mot Säkkomps utbildningstecken efter avklarat "märkesprov") och på vänster arm bars förbandsmärket som erhölls efter avklarat "hattprov", då även bashattan delades ut till alla som gjort sig förtjänta av den. Är väldigt nöjd med utbildningen och rekommenderar i högsta grad. Kan avsluta med att säga att ödmjukhet, noggranhet och diciplin är a och o. Kom gärna med fler frågor! Och ja, bashatten är galet bra i fält. Kul att höra av någon som genomfört utbildningen på senare dar! Annars hör man ju tyvärr inte så mycket från Säkkomp Sjö. Har hört lite tråkig fakta från kullen som klämdes in i flytten från Karlskrona som bland annat inte fick vinterutbildning, utbildning på KSP eller utbildade prickskyttar för att det inte fanns tillräckligt med kompetenta befäl:S Plus att det inte blev utbildning i ytsim. Hur såg det ut i er årskull? Fick ni vinterutbildning (var isf)? Vad finns det för olika "typer" av soldater inom säkkomp sjö idag (ex sjukvårdare, prickskytt, KSP-skytt, hundförare osv)? Samövade ni något med MP/Säk eller liknande förband och vilka skillnader uppfattade du isf? Tackar för svaret Quote
simon Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 ...för att det inte fanns tillräckligt med kompetenta befäl Här gäller det att tänka på hur man uttrycker sig, Svante. Det är en betydande skillnad på att inte vara ett kompetent befäl och att vara ett befäl som saknar vissa kompetenser. Jag skulle tro att just det senare skulle kunna vara orsaken till ev. brister i utbildningen för senaste bassäk-kullen. /s Quote
Skalman Posted January 11, 2009 Report Posted January 11, 2009 Kul att höra av någon som genomfört utbildningen på senare dar! Annars hör man ju tyvärr inte så mycket från Säkkomp Sjö. Har hört lite tråkig fakta från kullen som klämdes in i flytten från Karlskrona som bland annat inte fick vinterutbildning, utbildning på KSP eller utbildade prickskyttar för att det inte fanns tillräckligt med kompetenta befäl:S Plus att det inte blev utbildning i ytsim. Kullen -08 gjorde väl sin GSU i Göteborg eller flyttade dit senare, de också? Jag minns inte om alla i kullen -07 gjorde sin GSU i Karlskrona, men i alla fall deras PB gjorde det, och deras PB fick vinterutbildning (tillsammans med oss) och det utbildades även 2 prickskyttepar tillsammans med våra prickskyttar på LG. 2008 blev det inga prickskyttar för 2 skv i alla fall, vilket skulle kunna innebära att det blev likadant för SjöSäk, och om det beror på det inte fanns tillräckligt med prickskyttebefäl eller om det var pengarna som tröt vet jag inte, men nu har jag hört båda versionerna av den historien. Quote
Svante Posted January 12, 2009 Author Report Posted January 12, 2009 ...för att det inte fanns tillräckligt med kompetenta befäl Här gäller det att tänka på hur man uttrycker sig, Svante. Det är en betydande skillnad på att inte vara ett kompetent befäl och att vara ett befäl som saknar vissa kompetenser. Jag skulle tro att just det senare skulle kunna vara orsaken till ev. brister i utbildningen för senaste bassäk-kullen. /s ...befäl som saknar tillräckligt med kompetens inom vissa områden för att kunna utbilda soldater inom detta, kanske jag skulle skrivit? Fast det är väl ungefär samma sak för kompetens betyder ju; "en individs förmåga att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskaper och färdigheter". Att vara kompetent är på ett ungefär att besitta goda kunskaper och färdigheter (inom ett visst område). Att va inkompetent blir således att inte besitta tillräckligt med kunskap och färdighet, alltså sakna förutsättningar, för att genomföra en specifik uppgift. Alltså borde det väl vara tillåtet att skriva att det inte fanns tillräckligt (rättare sagt inga) kompetenta befäl för att utbilda soldaterna inom vissa områden? Menade ju knappast att befälen på något sätt skulle va inkompetenta rakt igenom. Quote
Svante Posted January 12, 2009 Author Report Posted January 12, 2009 Kul att höra av någon som genomfört utbildningen på senare dar! Annars hör man ju tyvärr inte så mycket från Säkkomp Sjö. Har hört lite tråkig fakta från kullen som klämdes in i flytten från Karlskrona som bland annat inte fick vinterutbildning, utbildning på KSP eller utbildade prickskyttar för att det inte fanns tillräckligt med kompetenta befäl:S Plus att det inte blev utbildning i ytsim. Kullen -08 gjorde väl sin GSU i Göteborg eller flyttade dit senare, de också? Jag minns inte om alla i kullen -07 gjorde sin GSU i Karlskrona, men i alla fall deras PB gjorde det, och deras PB fick vinterutbildning (tillsammans med oss) och det utbildades även 2 prickskyttepar tillsammans med våra prickskyttar på LG. 2008 blev det inga prickskyttar för 2 skv i alla fall, vilket skulle kunna innebära att det blev likadant för SjöSäk, och om det beror på det inte fanns tillräckligt med prickskyttebefäl eller om det var pengarna som tröt vet jag inte, men nu har jag hört båda versionerna av den historien. Var kullen -06 som hamnade i kläm. Ok så förbandet hade en kull -07 iaf:) Hade jag faktiskt inte hört innan:P Finns ju ingen officiell fakta om Säkkomp Sjö alls=/ Inte ens med på mil.se. Nästan så man börjar undra om det är något väldigt hemligt med verksamheten... Quote
simon Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 Jag förstod vad du menade, påpekade bara hur lätt det är att missförstås i skriven text, när snarlika uttryck med olika innebörd förekommer. Du ska inte se det som ett "påhopp" på dig, utan kanske mer som en allmän påminnelse till alla att tänka på hur man formulerar sig i text. Det har förekommit en hel del snedsteg här inne på senare tid och det var dags att påminna folk om vad ni skriver och framförallt hur man bör tänka på hur man ska formulera sig! Nåväl, tillbaka till bassäk/mpsäk. Vill du Svante fortsätta att grotta i det här så tar vi det via PM. /s Quote
Recommended Posts