Kolind Posted April 27, 2010 Author Report Posted April 27, 2010 Strilsäk verkar vara en rätt rolig tjänst, du ska nog bli nöjd Det blev skyttegruppbefäl för mig. Två dagar efter min födelsedag är det inryck, vilken födelsedagspresent va Quote
Janjävlar Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 Kul att se några födda -91 som lyckats ta sig in i "systemet". Stort grattis! Quote
Suncat Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 (edited) Ångrar lite att jag svarade nej på pliktverkets erbjudande när man får se vilka superbefattningar ni blivit erbjudna, Bas/strilsäk var mitt andrahandsval och jag skulle gärna vilja göra den utbildningen. Dock så har jag ett opererat knä att ta hand om och min Rehabilitering kommer ta ett tag, men ska iallafall söka in till GMU i höst eller kanske tillochmed Aspirantutbildningen. Jag önskar er alla lycka till, med en viss avundsjuka Edited April 27, 2010 by Suncat Quote
Jabbe Posted April 28, 2010 Report Posted April 28, 2010 Strilsäk verkar vara en rätt rolig tjänst, du ska nog bli nöjd Det blev skyttegruppbefäl för mig. Två dagar efter min födelsedag är det inryck, vilken födelsedagspresent va Har för mig att det är mer närskydd på helikopter , se till att dom kan landa och så som en strilsäk tjänst. Men som sagt det är bara spekulationer så någon mer vetande får avgöra detta men hört att det är mycket skjuta . annars kan man ju ringa dit Quote
Suncat Posted April 28, 2010 Report Posted April 28, 2010 Strilsäk verkar vara en rätt rolig tjänst, du ska nog bli nöjd Det blev skyttegruppbefäl för mig. Två dagar efter min födelsedag är det inryck, vilken födelsedagspresent va Har för mig att det är mer närskydd på helikopter , se till att dom kan landa och så som en strilsäk tjänst. Men som sagt det är bara spekulationer så någon mer vetande får avgöra detta men hört att det är mycket skjuta . annars kan man ju ringa dit Vad jag fått veta så har tjänsten "döpts" om till lätt infanteri och skillnaden mellan bas/strilsäk och lätt infanteri är att den senare utbildningen saknar hund förare. Rätta mig om jag har fel? Quote
Jabbe Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Vad jag fått veta så har tjänsten "döpts" om till lätt infanteri och skillnaden mellan bas/strilsäk och lätt infanteri är att den senare utbildningen saknar hund förare. Rätta mig om jag har fel? Ja det är exat så, till och med lätt infanteri/bevakning och det luktar väldigt närskydd av det. Förstår inte när dom tar bort hunden som var deras viktigaste "vapen" mot fienden och det är därför det luktar lite illa om tjänsten. innan jag fick besked så vill ja söka typ amfibie,jägare etc alltså lite mer fysisk tjänster och den lätt infanteri på en flygplats låter väldigt också mal placerad bara för att fylla ut värnpliktiga som också kan stå högvakt många dygn Så jag funderar på att strunta i att ta tjänsten och söka till det nya systemet 2011 för då får jag ändå en fot in ifall man tycker att militären är en framtid för än. Quote
Moberg Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Varför har ni som nu fått ett samtal från pliktverket en befattning helt plötsligt? Trodde inte att det skulle utbildas fler värnpliktiga öht. Men nu verkar ju det som om dom slänger ut lite befattningar slumpmässigt. Mönstrade ni tidigt år 2009 möjligen? Och vilket datum ska ni rycka in? Quote
Kolind Posted April 29, 2010 Author Report Posted April 29, 2010 Mönstrade, som det står någonstans i tråden, i oktober 2009 och hamnade i utbildningsreserven. Jag ringde pliktverket lite då och då och snackade med dem om en lösning och nu när det ska bli frivilligt så är det några som tackat nej, de tjänsterna delar de ut. Så det gäller att vara på hugget :P Quote
Janjävlar Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Varför har ni som nu fått ett samtal från pliktverket en befattning helt plötsligt? Trodde inte att det skulle utbildas fler värnpliktiga öht. Men nu verkar ju det som om dom slänger ut lite befattningar slumpmässigt. Mönstrade ni tidigt år 2009 möjligen? Och vilket datum ska ni rycka in? Det är ju inte så att dessa personer har legat på latsidan precis. Som Kolind skriver gäller det att vara med i svängarna. Jag kan ju också lite försiktigt meddela att om man är sugen på mer information GMU skall man hålla ögonen öppna under maj månad. Quote
Moberg Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Men då kanske det lönar sig att ringa och höra sig för lite mer. Får bli en dust med Pliktverket imorgon;) Men vilket datum ska ni som fått befattningar rycka in??? Quote
Kolind Posted April 29, 2010 Author Report Posted April 29, 2010 Den andra augusti. Jag tror att det kan bli svårt att få en befattning, men kriga på allt vad du orkar där kanske är några kvar Quote
linush Posted April 30, 2010 Report Posted April 30, 2010 Jag tänker ge mig på och förhandla mig till en befattning jag också. Ringde idag för någon timme sen men de hade redan tagit helg... Ringer på måndag dock! Quote
Sköld Posted May 2, 2010 Report Posted May 2, 2010 Spännande nu blev jag också lite sugen att söka. Har ju redan kommit in på högskola till hösten men kan jag fixa uppskov och samtidigt göra ett år i lumpen vore det perfekt. Finns flottan eller underrättelse till hösten? Då dessa var de uppgifter jag var mest sugen på samt de uppgifter de ansåg passa mig bäst. MVH Quote
AleXItO Posted May 2, 2010 Report Posted May 2, 2010 Jag mönstrade i februrari 2009. Hamnade i utbildningsreserven. Min fråga lyder: Så om jag ringer till pliktverket finns det då en möjlighet att jag kan få en tjänst? Jag skickade ett brev till pliktverket februari 2010 (1 år efter min mönstring) personen som sedan ringde upp mig sa att de inte skriver in personer längre på grund av av värnplikten försvinner. Quote
Kolind Posted May 2, 2010 Author Report Posted May 2, 2010 Sköld: Flottan borde det inte finnas då de helt(?) gått över till anställd personal, underrättelse har jag ingen aning om då ingen av de jag pratat med sagt något om det. AleXItO: Det finns en möjlighet ja, men ingen vet hur stor den är, det enda du kan göra är att ringa och prata med dem om det. Quote
Sköld Posted May 3, 2010 Report Posted May 3, 2010 Var precis i kontakt med pliktverket, och mycket riktigt fanns det varken flottan eller underättelse. Det verkade inte som om det fanns särskilt mycket att välja för mig, då en tidigare skada lyckades dra ned min tjänstbarhetsgrad. Men men vi får se vad som händer nu. Quote
linush Posted May 3, 2010 Report Posted May 3, 2010 Ringde pliktverket idag och pratade lite. Jag gav dem mitt mobilnummer och fick förklarat för mig att de som handlägger befattningarna skulle ta kontakt med mig under veckan. Om de inte skulle gjort skulle jag ringa dem... Hoppas det blir nåt! Quote
AleXItO Posted May 3, 2010 Report Posted May 3, 2010 Jag tog initiativet och ringde till pliktverket och blev kopplad till en handläggare (riktigt trevlig kvinna kan jag lova). Och jag kan lova att jag fick en tjänst direkt. Detta var i stockholms region kontor. Jag fick tjänsten insatssoldat i Amf 1 inryck 2010-08-02. De hade endast kvar insatssoldat tjänster och detta endast. Bättre en inget eller hur? Sedan sommaren förra året (hamnade i utbildningsreserven) har jag vetat att jag inte skulle få göra lumpen och nu till studenten så vet jag att jag att jag kommer få göra någon form av den gamla värnplikten fast frivilligt. Det betyder inte så mycket vad för tjänst jag fick så länge jag får chansen att uppleva det många har kallat ¨deras bästa tid i livet, vänner för livet och en erfarenhet de aldrig kommer att glöma¨ Är skit glad idag kan jag konstatera PS: Det var jävligt många utbildningsplatser men inga vid K3 eller Livgardet. Men det fanns från alla olika orter i sverige. Men brorsan gjorde i Amf 1 och han älskade det speciellt GSU i kungsholmen i karlskrona. Så ta chansen nu för detta är den sista versionen av lumpen och sen så är det good bye Quote
Sköld Posted May 6, 2010 Report Posted May 6, 2010 (edited) Nu fick jag i alla fall en preliminär placering på Luleå, som Insats Gruppbefäl. Ska ringa dem imorgon och se ifall det fanns (som den trevliga damen beskrev) en bättre lämpad plats för mig. Hur som haver är jag i alla fall nöjd att jag börjar få pusselbitarna på plats Edited May 6, 2010 by Sköld Quote
linush Posted May 6, 2010 Report Posted May 6, 2010 (edited) Jag ringde upp dem idag igen och de förklarade att de hade någon form av möte angående hur många som tackat jag till sina tjänster. Lämnade en massa detaljer och de sa att de skulle ha mig i åtanke eftersom jag talade om att jag nöjer mig med i princip vilken tjänst som helst. Kan ju lägga till att herren jag talade med sade att det nästan enbart handlade om insatstjänster som var lediga. Edited May 6, 2010 by linush Quote
Master H Posted May 6, 2010 Report Posted May 6, 2010 Total eufori (nåja, nästan iaf) just nu. Halv 9 blev jag väckt idag av en anställd hos Pliktverket. Personen i fråga gav mig två val - MP till häst eller Lätt infanterist/bevakningsgruppchef. Valde det senare. WÜNDERBAR! Hade tidigare ringt på måndag och frågat hur mina chanser att få en utbildningsplats nu till hösten såg ut. Lämnade lite information och så samt talade om för personen i fråga ödmjukt men bestämt att jag ville ha en utbildning inriktad på strid och att jag även ville bli placerad som gruppchef. Nämnde också att jag visste hur läget var; att jag inte kunde kräva någonting och att detta bara var önskemål. Blev ombedd att ringa tillbaka senare nu under veckan, men de hann uppenbarligen före mig. Misstänker att samtalet i måndags kan ha haft något med min placering att göra. Är mycket, mycket nöjd. Det lönar sig att ligga i och visa intresse! Hoppas ni som också vill hittar någon befattning nu till hösten. Lycka till! Quote
AleXItO Posted May 6, 2010 Report Posted May 6, 2010 Total eufori (nåja, nästan iaf) just nu. Halv 9 blev jag väckt idag av en anställd hos Pliktverket. Personen i fråga gav mig två val - MP till häst eller Lätt infanterist/bevakningsgruppchef. Valde det senare. WÜNDERBAR! Hade tidigare ringt på måndag och frågat hur mina chanser att få en utbildningsplats nu till hösten såg ut. Lämnade lite information och så samt talade om för personen i fråga ödmjukt men bestämt att jag ville ha en utbildning inriktad på strid och att jag även ville bli placerad som gruppchef. Nämnde också att jag visste hur läget var; att jag inte kunde kräva någonting och att detta bara var önskemål. Blev ombedd att ringa tillbaka senare nu under veckan, men de hann uppenbarligen före mig. Misstänker att samtalet i måndags kan ha haft något med min placering att göra. Är mycket, mycket nöjd. Det lönar sig att ligga i och visa intresse! Hoppas ni som också vill hittar någon befattning nu till hösten. Lycka till! Vad hade du för mönstringsvärden? Vill endast jämnföra din med mig SKulle vara tacksam för ärlighet, då jag har frågat vissa människor och de har rakt ut sagt att det hade 8 på allt och 9 och sen hamnat på insats för de inte fanns någon annan beffatning. Quote
Sköld Posted May 6, 2010 Report Posted May 6, 2010 De flesta som har hamnat på insats har väl råkat få någon sämre tjänstbarhet (som i mitt fall, fick D pga. en gammal knäoperation. Att jag har sprungit maraton efter det tyckte inte min läkare var tillräckligt. Men men det är en annan diskussion). De sa till mig i alla fall att det enda som hindrade mig från att få en stridande tjänst var det där D:et. Och jag pratade med dem i förregår. Är det någon fö. som vet vilka tjänster man kan få idag som D? Det enda jag fick var kockgruppbefäl och insatsgruppbefäl. Men Närskydd borde väl finnas kvar? Är Pansar också valbart för oss "D:are"? Quote
Master H Posted May 6, 2010 Report Posted May 6, 2010 Vad hade du för mönstringsvärden? Vill endast jämnföra din med mig SKulle vara tacksam för ärlighet, då jag har frågat vissa människor och de har rakt ut sagt att det hade 8 på allt och 9 och sen hamnat på insats för de inte fanns någon annan beffatning. Tjenare mannen, är du lite fundersam över att "det bara fanns en tjänst tillänglig"? Hade också garanterat varit det när det uppenbarligen inte är fallet. Men precis som du skrev, i dom här tiderna tar man mer eller mindre det man har lyckan att få. Här kommer iaf mina mönstringsresultat: Styrka 9 Arbetskapacitet 7 Inskrivningsprov 7 Psykologen 6/6 Syn, hörsel och hälsa perfekt Tjänstbarhet A Quote
Halldén Posted May 6, 2010 Report Posted May 6, 2010 Hm, verkar som att man är på gång att bli ensam här om att invänta nästa års GMU, eller? Några fler? Quote
Suncat Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Hm, verkar som att man är på gång att bli ensam här om att invänta nästa års GMU, eller? Några fler? Jag inväntar också GMU. Dock har jag kontaktat pliktverket om en tjänst i höst. Men händer det inget så söker jag GMU. Quote
linush Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Blir det inte någon värnplikt för mig så ska jag pipa ner till Australien och spendera ett år där nere och då blir det GMU när man är tillbaka på svensk mark. Quote
Gölen Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Fick ett samtal idag. P4 Kvarn i Augusti. Insatssoldat. Jag är strålande glad! Quote
Janjävlar Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Hm, verkar som att man är på gång att bli ensam här om att invänta nästa års GMU, eller? Några fler? Här har du en till, satsar på GMU till 100% Känns ju dock lite surt å bara gå och vänta när det verkar som att rätt många har lyckats få en befattning endå. Quote
Claaren Posted May 7, 2010 Report Posted May 7, 2010 Fick ett samtal idag.P4 Kvarn i Augusti. Insatssoldat. Jag är strålande glad! Grattis! Men passa dig för Lt Lurig Quote
Recommended Posts