Guest Hurvardetnu? Posted November 15, 2008 Report Posted November 15, 2008 Hallå mitt goda herrskap. Efter att ha bläddrat igenom UniR FM så har jag kommit till insikten av att jag inte lärde mig någonting. Frågan är enkel, får man bära utmärkelsetecken, exempelvis arméns skyttetecken motsv samt ribbor? Då båda ska sitta på vänster bröstficka tänker jag. I sådant fall borde det rimliga vara att utmärkelsetecken placeras ovanför ribborna, inte sant? Trots den sena timmen finns det säkert någon hjälte som kan svara på detta. Trevlig helg.
mdn Posted November 15, 2008 Report Posted November 15, 2008 Utmärkelser utan band bärs inte tillsammans med utmärkelser med band. Alltså: Skyttemärken eller släpspännen. Inte både och. /mdn
Henil Posted November 15, 2008 Report Posted November 15, 2008 Är du alldeles säker på det? Jag studerade nyss uniformsreglementet 2003 och det står inte att man inte får använda medaljer med band och s.k. färdighetsutmärkelser tillsammans. Ribba (släpspänne) och skyttemedalj är däremot icke tillåtet då skyttemedalj inte har något släpspänne. (Tolkar jag reglementet i alla fall) Paraddräkt = Får bäras Utmärkelser: Utmärkelser i originalArbetsuniform (ex vapenrock m/87) = Får bäras Utmärkelser: Släpspänne (Fotnot: Får bäras på vapenrock, innerkavaj och skjorta. Vid vissa tillfällen får utmärkelse i original bäras, se bilaga 3 Utmärkelser) Sällskapsuniform, Stor mässdräkt = Får bäras Utmärkelser: Utmärkelser i miniatyr på jackslag, Tillåten variation: Utmärkelser i original på bröstet (Fotnot: I första hand bärs utmärkelser i miniatyr på vänster jackslag. Utmärkelser i band runt halsen bärs alltid i original. Utmärkelser i original får bäras på bröstet i stället för miniatyr. Utmärkelser i original och miniatyr får inte blandas på bröstet) Liten mässdräkt = Får bäras Utmärkelser: Utmärkelser i miniatyr på jackslag. Andra förtjänst- eller utmärkelsetecken samt tecken för vissa färdigheter, yrkesskicklighet m.m. som bärs utan band på bröstet, i original eller miniatyrer, får anbringas ovanför vänster bröst ficka (bild 8). Svenska utmärkelsetecken i övrigt utan band Svenska utmärkelsetecken för vissa färdigheter och för yrkesskicklighet eller viss fullgjord tjänstetid: Arméns skyttemedaljer, skyttemärken och telegrafistmärken samt artilleriets skjutmedalj och skyttemärken Utmärkelsetecknen anges i den ordning i vilken de skall bäras. Tecken i guld skall dock bäras till höger om tecken i silver och tecken i silver till höger om tecken i brons. Tecknen skall bäras efter de i föregående kapitel (1. Officiella svenska utmärkelsetecken, 2. Halvofficiella svenska utmärkelsetecken, 3. Svenska medaljer och andra utmärkelsetecken som inte har Konungens bild och kunglig krona, 4. Svenska utmärkelsetecken i övrigt utan band) angivna tecknen . Har en organisation tillstånd att dela ut flera utmärkelsetecken av olika värdighet skall den högsta, innehavda valören inom varje tecken bäras. Jag hittade inget som säger att man inte får ha medalj med band och skyttemedalj. Nu är ju den enda gången en vanlig basse med m/90 (som jag) får ha utmärkelser om klädseln är fältparaduniform, ex högvakt för hemvärnsförband. Hoppas jag inte gjorde fel som hade värnpliktsmedaljen i band och skyttemedaljen (Arméns prisskjutning i silver) samtidigt. Studerade verkligen reglementet innan och inget av de befäl som fanns på plats anmärkte något. Det enda som står att man inte får bära tillsammans är utmärkelser i original och miniatyrer.
Blackadder Posted November 15, 2008 Report Posted November 15, 2008 Utmärkelser utan band bärs inte tillsammans med utmärkelser med band. Alltså: Skyttemärken eller släpspännen. Inte både och. /mdn Rätta mig gärna om jag har fel men är inte ett undantag armensskyttemedalj som ju är en medalj och inte ett märke (nej jag menar inte den baccisribban som vissa anlade) /b
DaRaven Posted November 16, 2008 Report Posted November 16, 2008 Utmärkelser utan band bärs inte tillsammans med utmärkelser med band. Alltså: Skyttemärken eller släpspännen. Inte både och. /mdn Rätta mig gärna om jag har fel men är inte ett undantag armensskyttemedalj som ju är en medalj och inte ett märke (nej jag menar inte den baccisribban som vissa anlade) /b Korrekt... Den kan bäras med övriga medaljer (med det ser lite konstigt ut imho). När man bär fullstorlek. Men man blandar inte märken och medaljer (eller släpspännen).
corysan Posted December 13, 2008 Report Posted December 13, 2008 Utmärkelser utan band bärs inte tillsammans med utmärkelser med band. Alltså: Skyttemärken eller släpspännen. Inte både och. /mdn Rätta mig gärna om jag har fel men är inte ett undantag armensskyttemedalj som ju är en medalj och inte ett märke (nej jag menar inte den baccisribban som vissa anlade) /b Korrekt... Den kan bäras med övriga medaljer (med det ser lite konstigt ut imho). När man bär fullstorlek. Men man blandar inte märken och medaljer (eller släpspännen). Kan man finde fotos af svenske militære märken och medaljer på nettet?
dieseltrollet Posted December 13, 2008 Report Posted December 13, 2008 Kan man finde fotos af svenske militære märken och medaljer på nettet? www.medalj.nu har en hel del. Klicka bara på det lilla kamera-tecknet.
skyttesoldat78 Posted June 13, 2010 Report Posted June 13, 2010 är det någon som har ansökan för hemvärnets kungliga förtjänstmedalj och hemvärnets Bronsmedalj med lagerkrans i PDF??
Täcknamn: Storken Posted June 13, 2010 Report Posted June 13, 2010 Dock kan jag konstatera att jag som OR5 i flottan får bära både ribbor och utmärkelser tillsammans på daglig dräkt.. Det är dock förmodligen ett feltryck då det för övriga försvarsgrenar är tillåten variation att välja yrkesskicklighetstecken. Dock så är ju reglementet fastslaget tycka vad man vill.....
Slöbevakarn Posted June 14, 2010 Report Posted June 14, 2010 Följdfråga på skyttemedaljen. Var fäster man den? Över släpspännena? Vänster, höger i mitten?
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.