Jump to content

Hjälp att hitta dator


Kustbo

Recommended Posts

Har i en annan tråd rådfrågat om ruggade laptop för båtanvändning och kommit fram till att Panasonic Toughbook bör vara lämplig och söker nu en sån bättre beg, helst en modell som man kan vrida skärmen på så att den blir en Tablet PC.

 

Har förstått att Försvarsmakten använder såna och med alla medlemmar med militäranknytning som finns här så hoppas jag att någon kan tala aom för mig om/hur man kan komma över en sån som militärt överskottsmaterial, det går ju att köpa massa annat så borde även datorer kunna köpas?!

 

Det är självklart även intresasnt med icke militära sådana om någon har en till salu privat ell r via annan kanal.

 

Hoppas på att någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Link to comment
Share on other sites

Har i en annan tråd rådfrågat om ruggade laptop för båtanvändning och kommit fram till att Panasonic Toughbook bör vara lämplig och söker nu en sån bättre beg, helst en modell som man kan vrida skärmen på så att den blir en Tablet PC.

 

Har förstått att Försvarsmakten använder såna och med alla medlemmar med militäranknytning som finns här så hoppas jag att någon kan tala aom för mig om/hur man kan komma över en sån som militärt överskottsmaterial, det går ju att köpa massa annat så borde även datorer kunna köpas?!

 

Det är självklart även intresasnt med icke militära sådana om någon har en till salu privat ell r via annan kanal.

 

Hoppas på att någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Antar att det är en laptop liknande någon av dessa du letar efter?

Enligt forumets regler "§6. Försäljning av tjänster och materiel är inte tillåtet på forumet. Ej heller spridning av upphovsrättsskyddat material, såsom filmer, program, spel eller musik." köps/säljs det inte här så jag tror du får gå via t ex Tablet PC hos Dustin.se (hittade inga toughbook där), <a href="VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM" target="_blank">blocket</a> eller liknande.

Med tanke på den informtion program som lagras/används på Försvarsmaktens datorer så kan du med all säkerhet glömma att någonsin se en FM-dator såld som överskott. Som jag själv blev upplyst om i en annan tråd så är det enda säkra sättet att radera hårddiskar att fysiskt förstöra dessa. Finns säkert undantag med FM-datorer som aldrig varit i närheten av något nätverk eller känslig info men de är antagligen inte av den typ/model du söker.

 

Edit: Kan det vara en sån här du vill ha länk till en Toughbook som även fungerar som tablet?

Until I stand corrected...

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

De flesta ruggade bärbara ligger mig veterligen på runt 25-50 000kr.

Dell har nyligen släppt en ny serie kallad ATG - All Terrain Grade. Inte extremt ruggad, men verkar klart tillräckligt för en båt.

Priset är från 11 200 kr ex moms. Så det är kanske mer överkomligt.

 

Vill man komma billigare undan tycker jag du skall prova att köpa en billig vanlig laptop som ställs mer skyddat i båten, sedan dra fram ett ruggat/vätsketåligt tangentbord/pekplatta och en liten skärm ämnad för bil/båt till förarplatsen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är fullt medveten om att köp/sälj inte är tillåtet på forumet så därför lade jag inet upp en köpes annons utan jag vill bara ha tips på var jag kan vända mig kanske ett namn på någon inom överskotts avd. eller liknande så jag hoppas att jag inte gjort något fel men om så får jag be om ursäkt då jag iaf försökt göra rätt efter bästa förmåga.

 

Hade inte ens räknat med att det skulle sitta en HDD kvar i den just av de orsakerna men såna går att skaffa nya tomma och programvara har jag redan så det är inget problem för mig.

 

 

Henke:

 

Den ATG datorn hade jag inte sett får kolla närmare på den för priset var ju iaf överkomligt, tack för tipset och fler mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Som henk säger så kommer du nog inte att hitta någon Panasonic från försvarsmakten. Dels så kommer dom att vara ganska slutkörda då dom, troligtvis har gått i sånna miljöer samt att man inte kommer att sälja någon med hårddisk i.

 

ATG:n från Dell är en sk semi ruggad - har ett test ex stånde på kontoret. Den finns inom försvarmakten men inte i några större mängder. Tål nog att man häller lite kaffe på den. Man den tål nog inga större mängder vatten eller fall från några högre höjder

Dell kommer även med en hel ruggad variant - den nuvardande bygger på en D630. Latitude XFR D630 - den klar bland annat att man kör över den med tyngre fordont typ hummer. Eventuellt så får jag in ett test ex.

Link to comment
Share on other sites

Som henk säger så kommer du nog inte att hitta någon Panasonic från försvarsmakten. Dels så kommer dom att vara ganska slutkörda då dom, troligtvis har gått i sånna miljöer samt att man inte kommer att sälja någon med hårddisk i.

 

ATG:n från Dell är en sk semi ruggad - har ett test ex stånde på kontoret. Den finns inom försvarmakten men inte i några större mängder. Tål nog att man häller lite kaffe på den. Man den tål nog inga större mängder vatten eller fall från några högre höjder

Dell kommer även med en hel ruggad variant - den nuvardande bygger på en D630. Latitude XFR D630 - den klar bland annat att man kör över den med tyngre fordont typ hummer. Eventuellt så får jag in ett test ex.

 

 

OK låter som FM inte är et alternativ då, men var värt ett försök.

 

Semi ruggad borde väl funka då den ju ska stå lite under tak så inte direktregn eller brytsjöar träffar den men det jag är mest orolig för är den ständiga fukten och vibrationerna och stötarna som blir när man kör i vågor.

Palalr en semiruggd för det?

 

Nästa problem är ljusstyrkan på skärmen men vad jag kunde läsa mig till om Dellen så var den lite ljusstarkare än "normala" laptop stämmer det med Dina erfarenheter?

 

Vore jättekul med ett lite mer utförligt omdömme om den och även den fullruggade om Du får testa en sån framöver, om Du har tid och lust att göra det.

 

Hur beter man sig för att få tillgång till testexemplar av datorer??

Link to comment
Share on other sites

Skärmen är ljusstarkare än en normal skärm. Går utmärkt att använd i fullt dagslju med sol och ändå läsbar. Den tål väta men har usb/nät/sträm bakom en gummilist. Vet inte hur bra den kan var att täcka för väta. En kul detalj är att det sitter två röda lysdioder ovanför skärmen som gör att man kan använda den i mörkar och ändå se tangetbordet.

 

Hur beter man sig för att få tillgång till testexemplar av datorer??

 

Man produktifierar datorer till FM AP (Försvarets standard arbetsplats) och har en bra kontakt med leverantörer så att man får utvärderings ex/test ex :ph34r: Ska till och produktifiera nästa genaration bärbar till FM AP just nu.

Link to comment
Share on other sites

Skärmen är ljusstarkare än en normal skärm. Går utmärkt att använd i fullt dagslju med sol och ändå läsbar. Den tål väta men har usb/nät/sträm bakom en gummilist. Vet inte hur bra den kan var att täcka för väta. En kul detalj är att det sitter två röda lysdioder ovanför skärmen som gör att man kan använda den i mörkar och ändå se tangetbordet.

 

Hur beter man sig för att få tillgång till testexemplar av datorer??

 

Man produktifierar datorer till FM AP (Försvarets standard arbetsplats) och har en bra kontakt med leverantörer så att man får utvärderings ex/test ex :happy: Ska till och produktifiera nästa genaration bärbar till FM AP just nu.

 

 

Den låter som den bör funka då, appropå mörker hur är det med skärmen kan man dimma ljusstyrkan på skärmen vid mörkerkörning??

 

Aha den möjligheten har ju inte jag men får klura ut något annat då, i värsta fall betala för den :)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Om det är mycket vibrationer så kanske en SSD-disk är att rekommendera. SSD är som ett stort flashminne ungefär och har inte några rörliga delar, men läser/skriver långsammare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive

Diskar är ju som bekant känsliga för stötar då det sitter läsararmar mycket nära de snurrande magnetskivorna.

 

Om inte skärmen dimmas automatiskt så har ju alla bärbara datorer en ljusinställning som kan justeras med två tangenttryck vanligen.

 

Vad är det för båt du skall ha den i?

Du verkar orolig över stänk, fukt och vibrationer.

Om det är en vanlig familjebåt med ruff så borde det inte vara svårt att lägga en vanlig dator vadderat i ett skrymsle och dra fram kablarna för tangentbord/skärm.

Och ta med hem när båten står vid kaj.

Link to comment
Share on other sites

Om det är mycket vibrationer så kanske en SSD-disk är att rekommendera. SSD är som ett stort flashminne ungefär och har inte några rörliga delar, men läser/skriver långsammare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive

Diskar är ju som bekant känsliga för stötar då det sitter läsararmar mycket nära de snurrande magnetskivorna.

 

Om inte skärmen dimmas automatiskt så har ju alla bärbara datorer en ljusinställning som kan justeras med två tangenttryck vanligen.

 

Vad är det för båt du skall ha den i?

Du verkar orolig över stänk, fukt och vibrationer.

Om det är en vanlig familjebåt med ruff så borde det inte vara svårt att lägga en vanlig dator vadderat i ett skrymsle och dra fram kablarna för tangentbord/skärm.

Och ta med hem när båten står vid kaj.

 

Det är en bra tanke med SSD har sett att vissa har såna så värt att tänka på, jo den vanliga skärmjusteringen finns ju och den bör räcka men alltid bekvämt med automatik.

 

Båten är en 6m Rocad 606WAC http://www.rivalboat.com/product_606wac.asp alltså förar/navplats utomhus under mindre tak och en liten ruff men där kan datorn inte stå när jag använder den från förarplatsen då jag inte ser den, så den måste kunna stå uppe framför ratten.

 

Jobbar ju som fiskeguide med den båten så många timmar på sjön i alla sorters väder allt från spegelblanka vikar till öppet hav i styv kuling och +1m vågor, det är vid transportkörning i lite sjö +20 knop ca ½m vågor och uppåt som det slår och vibirerar en del och det är vad jag oroar mig för, men då kan ju en SSD disk vara en bra lösning.

vissa dagar skiner solen andra ösregnar, på kvällarna kommer fukten och imman som ett brev på posten och jo den blir urtagen ur båten när jag inte änvänder den så det är lungt.

 

Min huvudsakliga navigering sker med en enkom båt GPSplotter och jodå det finns papperskort och all nödvändig utrustning för att navigera manuellt om elektroniken sviker samt kunsakap för att göra det.

 

Huvudorsaken till att ta ombord en dator är att få ett kompleterande elektroniskt nav system oberoende av det primära nav systemet och att kunna planera hemma innan avfärd och att efer hemkomst kunna analysera dagen samt att få tillgång till andra finesser som tex mobiilt bredband för internettjänster som väder och att kunna koppla in en webbcam som kan filma kundernas fiskeäventyr och sen kan de få en kopia av den filmen som minne av dagen mm.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Googlade och hittade denna sida som har en hel del olika modeller och info om just lite stryktåligare datorer.

http://www.ocruggedlaptops.com/

 

Ruggade touchscreens.

http://www.nauticexpo.com/boat-manufacture...reen-17000.html

Jag tror mer på att ha en panel framtagen från en semi/fullruggad dator som ligger mer skyddat, än att försöka montera upp en hel laptop på den begränsade ytan du har till förfogande.

Visst man kan inte göra allt på en liten touch screen, men man kanske inte behöver stå och köra Spel och chatta på IRC från förarplatsen. :unsure:

 

 

Hittade även ett annat forum där de diskuterar liknande och ar ett hel avdelning för Båt-datorer.

http://www.mp3car.com/vbulletin/boat-computers/

Några trådar:

Nån som dragit fram kabel till en ruggad touchscreen från en vanlig laptop som står lite mer skyddat.

http://www.mp3car.com/vbulletin/boat-compu...ouchscreen.html

 

Fishing Boat Installation - Hard Drive Shock, Vibration - SSD, Flash?

http://www.mp3car.com/vbulletin/boat-compu...-ssd-flash.html

Link to comment
Share on other sites

Tack föe tipsen Henke, man missar en del när man snöat in på en lösning så ser man inte alternativen som finns och kan vara bättre, så nu blir det till att läsa på mera och visst låter det som en framkomlig väg med en lös pekskärm uppe och datorn nere i ruffen för jag kommer självklart inte att spela spel under körning, det är tillräckligt mycket hinder ivägen ändå så all uppmärksamhet behövs på det.

 

Sannolikt kan man köra de vanligaste Nav applikationerna via skärmen och det räcker lång, sen finns det ju flera instrument att koppla till en PC som digitala ekolod, radar och AIS lite sånt jag siktar på framöver med.

 

Så återigen tack för matnyttiga tips och väckarklocka.

Link to comment
Share on other sites

Efter att har fått ögonen öppnade av Henke så letade jag runt på nätet efter andra lösningar än laptop som jag snöat in mig på och hittade detta http://www.stellanavigation.se/computer_12.1.html verkar vara en smarrt lösning som fyller mina behov och dessutom ett svenskt företag som säljer den :dribble:

 

Allt i ett med anslutningar för extra utrustning och inbyggd GPS, känns inte helt fel faktiskt :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vad kostar en sådan?

Sidan står copyright 2006 på och enligt specen känns väldigt gammal.

500 Mhz Processor och 256 MB RAM... Den används i vissa Tunna klienter där man monterat processorn direkt i bildskärmen och i vissa större handdatorer.

Processorer på 500 MHz hade man kring 1999 i vanliga datorer, 9 år sedan.

Och dagens 3 000 kronors mini-Pc som Asus EEPC har 900 Mhz, Acer Aspire kring 1,6 Ghz. Då har de ändå fått kritik för att köpa upp 4 år gamla processorer. En Garmin Bilnavigator på runt 2000kr har en 433 MHz processor...

 

Visst den räcker kanske för gps, men om man som du ville göra lite annat, tex lägga in en videosnutt, backa upp digitalkameran, 3g surf, Google Earth kanske, låter den lite klen.

Det finns så klart fördelar med en processor som drar ytterst lite effekt och kommer i ett tåligt skal.

 

Jag hade ändå lagt mina kronor på en Semiruggad Laptop med SSD hårddisk enkelt monterad nere i ruffen. Den plockar man enkelt hem och kan användas till allt en PC kan användas till och koppla en stryktålig Touchscreen med kabel ner i ruffen till datorn.

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar en sådan?

Sidan står copyright 2006 på och enligt specen känns väldigt gammal.

500 Mhz Processor och 256 MB RAM... Den används i vissa Tunna klienter där man monterat processorn direkt i bildskärmen och i vissa större handdatorer.

Processorer på 500 MHz hade man kring 1999 i vanliga datorer, 9 år sedan.

Och dagens 3 000 kronors mini-Pc som Asus EEPC har 900 Mhz, Acer Aspire kring 1,6 Ghz. Då har de ändå fått kritik för att köpa upp 4 år gamla processorer.

 

Visst den räcker kanske för gps, men om man som du ville göra lite annat, tex lägga in en videosnutt, backa upp digitalkameran, 3g surf, Google Earth kanske, låter den lite klen.

Det finns så klart fördelar med en processor som drar ytterst lite effekt och kommer i ett tåligt skal.

 

Jag hade ändå lagt mina kronor på en Semiruggad Laptop med SSD hårddisk enkelt monterad nere i ruffen. Den plockar man enkelt hem och kan användas till allt en PC kan användas till och koppla en stryktålig Touchscreen med kabel ner i ruffen till datorn.

 

 

Mmm jag såg det också och skickade ett mail till firman med frågor om den klarar det jag vill så får jag se vad de svarar, priset vet jag inte men landar säkert runt 20 tkr

 

Har inte släppt tanken på laptop ännu men alltid bra med fler alternativ, hittade även små "båtdatorer" som man skruvar fast i båten och sen en skärm, http://www.mamut.net/unitex/subdet39.htm men då tillkommer ju priset på skärmen och den kan då bara användas i båten har inget exakt pris på den ännu.

 

Svårt fall men jag måste hitta på något då nuvarande Plottern sjunger på sista versen, hoppas den funkar säsongen ut iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fick svar av firman med de kompletta båtdatorerna och jag kan få tillgång till en demo burk och testa vilket ju var bussigt men det blir inte förrän till våren dock, men enligt vad de säger så klarar den det jag vill göra med den.

 

Men jag har i princip bestämt mig för att köpa en Asus Eee PC 901 med XP inom kort men det är en sak jag vill kolla innan om någon här har testat eller vet om det funkar.

 

Den har ju ingen CD/DVD läsare/brännare utan man måste ha en sån extern via USB port, men såna kostar en del så jag tänkte köra en billigare variant.

Så hur funkar det om jag kopierar en program skiva i min vanliga laptop.s CD/DVD läsare och till ett USB minne och sen instalerar i Asus.en från USB minnet, tex mjukvara för GPS pucken och navigationsprogam samt sjökorten, funkar det?

 

Frågade faktiskt Asus kundservice om vad de ansåg om att använda den i en båt och enligt dem så är just 901.an den mest lämpade av deras för detta pga SSD disken som inte har några rörliga delar samt Atomproscessorn som drar mindre med ström, bara undvika att den blir badad, för att det ruskar och vibirerar har enligt dem ingen betydelse då dessa datorer är gjorda just för att användas i fält och on the run.

 

Fördelen med att välja den är att jag även kan använda den i jobbet då den är klart smidigare att bära med sig som jag gör mycket och där behöver jag mest mitt mobila bredband för mail och att kunna ladda ner div saker som drivrutiner och annat så då får jag dubbel nytta av mitt inköp plus att jag kan använda den även till ruttplanering/analys hemma.

 

Sen gör det ju inget att priset för 901.an är under 4.000 kr jämfört med den andra som kostade 22.000, framöver kan jag ju kompletera med en lös vattentät 12 tums pekskärm som monteras i båten och så kan själva datorn ligga nere i ruffen.

 

Det lär väl funka att köra även en 901.a på en 12V adapter som jag gjort med vanliga laptopen??

Har en universaladapter som är justerbar i volttalet och har ett helt gäng olika kontakter för olika fabrikat så någon bör ju passa hoppas jag iaf.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag skaffat min Asus Eee PC 901 och efter några dagars testande hemma vid skrivbordet så är jag possitivt överaskad av att den är så pass snabb som den är, trodde den skulle sega mera pga den lilla proscessorn och SSD driven men den känns pigg.

 

Knäpptyst går den och inte blir den varm heller, bara lite "fis ljummen" skärmen är tydlig och tangentbordet litet men fullt hanterbart, en lös mus är dock på G då det behövs.

 

Enda smolket i glädjebägaren är att den inbyggda Webcamen inte funkar, hittar den inte bland Maskinvara i enhetshanteraren eller via kontrollpanelen, någon som har tips på hur man får igång en webcam i XP har inte haft något burk med sån förut så ingen koll.

 

Laddade in både Norton och IE7 men den pinnar på bra ändå och för text/kalkyl fanns Star Office 8 med som vad jag kan se är Asus egen variant av Open Office och det räcker gott på en komplementburk som denna.

 

Återkommer med rapport om hur den funkar med Navprogram och GPS men har inte dessa program här så det får bli senare.

 

Vore kul att höra om fler här skaffar Netbook av olika slag framöver eller redan har så kan vi få lite feedback och byta erfarenheter inför kommande båtaktiviteter då jag tror att dessa små datorer kan komma att funka bra som båt/bil/fältdatorer.

 

Denna lilla dator kommer att få bekänna färg som mobildator då min huvudarbetsuppgift under vintern är som problemlösande och utbildare inom data så många kundbesök blir det så den kommer att få hänga med mycket, men troligen hinner jag testa den i båten med innan det är dags att ta upp den för vintern.

Link to comment
Share on other sites

StarOffice är Sun's och inte Asus

http://www.sun.com/software/staroffice/

 

Aha det var Sun som låg bakom, borde fattat det och hade sett det om jag kikat lite nogrannare, men bra att få saker rätt.

 

Slutar aldrig förvånas av den stora kunskasbank som finns här på forumet, rena guldgruvan för en vetgirig och nyfiken person som mig så stort tack till alal hjälpsamma medlemmar :sniper:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...