Jump to content

Eldsäkert tyg?

Qaz

Recommended Posts

Är det någon som vet om det finns något tyg som inte kan brinna.

Jag vet att brandfiltar är gjorda av glasfibrer, kan de smälta om de utsätts för eld en längre period?

(jag ska INTE göra några eldstunts)

Det enkla svaret är nej.

Allt tyg brinner förr eller senare.

Nomex används som "brandsäkert" material i skyddskläder tex, och det ska stå emot öppen låga på en viss temperatur under en viss tid (kommer inte ihåg några siffror här) men tillverkaren finns här, http://www2.dupont.com/Nomex/en_US/index.html

Edited by SweSold

Du har flammsäkert tyg och värmebeständigt tyg. (vilket inte betyder att det inte kan brinna efter x sekunder/minuter)

Exempel på flammsäkert tyg:

NOMEX

INDURA

osv

Exempel på värmebeständigt tyg:

ARAMID/TWARON

osv

Finns en uppsjö av fabrikat. Googla vet jag.

Vad ska du med tyget till?

Filurar på en liten uppfinning som kräver att man kan elda på tyg eller liknande under lång tid utan att det tar skada. Vill inta avslöja mer än så.

Filurar på en liten uppfinning som kräver att man kan elda på tyg eller liknande under lång tid utan att det tar skada. Vill inta avslöja mer än så.

Funderat på asbest? Inte helt hälsovänligt i och för sig.

Edited by Kanna

Jag vet att brandfiltar är gjorda av glasfibrer, kan de smälta om de utsätts för eld en längre period?

Ren glasfiber smälter eller brinner inte (det är ju glas för tusan!). Glasfiberplast däremot brinner.

Jag försökte bränna glasfiber en gång när jag eldade sopor. Det gick inte. Glasfibern var det enda som låg kvar i askhögen.

Allt brinner, det är bara en fråga om temperatur....

Ren glasfiber känns dock som ett lite obekvämt material att ikläda sig.

Minns de hemska stunder från barndommen då man lekte på krypvindar

och sedan hade klåda i en vecka :baskerPa:

Förr användes ju asbestoveroler på tex smältverk och vid andra heta arbeten.

Anänds dessa fortfarande eller är det nya material idag?

/martinator

Någon som har koll på vad man gör tex svetsarhandskar eller brandmanskläder av för material?

Qaz: Vilken temperatur behöver materialet klara? Har du funderat på någon form av läder?

På sommarjobbet hade vi remsor av vad jag tror är teflon som hängde för öppningen på krympugnar för att inte värmen skulle smita ut. De klarade iaf dryga 200 grader kontinuerligt. Kan det vara något?

Larmställ är gjorda i lite olika material. Vanligt är Nomex som ytterytg, men

det förekommer även andra material som Basofil, med liknande egenskaper.

Sedan krävs någon form av isolering mot värme och ett lager som hindrar

vatten att tränga in. Även här finns olika mtrl.

En länk förresten....

/martinator

Edit: Ett alternativ vore att köra PBI Matrix som yttertyg,

blir nog helvetes dyrt dock, om man ska bära kläderna

medan de brinner så är nog värmeisolering ett större problem

än de öppna lågorna. annars kommer man att se ut som en

kokt kräfta efter en stund. Direkt obra.

Edited by martinator

Det ska tåla de temperaturer som finns i en vanlig brasa.

Jag ska nog köpa lite glasfiberväv och testa att elda på. Är det någon som vet hur tjock glasfiberväven som finns på byggvaruhus är? Är det mer som ett nät eller ett tyg?

Jag ska nog köpa lite glasfiberväv och testa att elda på. Är det någon som vet hur tjock glasfiberväven som finns på byggvaruhus är? Är det mer som ett nät eller ett tyg?

Det finns olika. Den man smetar på väggar innan man målar är som myggnät ungefär, fast lite grövre. Den man bygger båtar av är tjockare, tätare och tyngre.

Ren glasfiber smälter eller brinner inte (det är ju glas för tusan!). Glasfiberplast däremot brinner.

Jag försökte bränna glasfiber en gång när jag eldade sopor. Det gick inte. Glasfibern var det enda som låg kvar i askhögen.

Det går att smälta glasflaskor med en grillbrasa av något större storlek. Empirskt bevisat i samband med intagande av flaskornas innehåll, även kallat ung, full och dum.

Glasfiber kanske är av en mer svårsmält typ av glas men ska man elda på det under längre tid verkar det lite väl spännade om temperaturen ska motsvara en vanlig brasa.

Här borde man kunna få svar på den frågan.

http://www.glafo.se/

Det ska tåla de temperaturer som finns i en vanlig brasa.

Köp en brandfilt. Du får ganska mycket tyg för pengarna och den kostar ett par hundra. Glasfiberväv som man kletar plastic padding på och liknande är väldigt tunn.